Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!
Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?
Kommentit (281)
ap ei ole koskaan edes käynyt työkkärissä, mutta pelkää karenssia? mä olen kerran käynyt työkkärissä, eikä siitä seurannut yhtään mitään. ei työtarjouksia, eikä karensseja, ei kertakaikkiaan mitään, minkäänlaista työttömyyskorvaustakaan en saanut. En ymmärrä mikä ongelma ap:lla on. sen kun irtisanoutuu ja etsii uuden työn, jos nykyisessä alkaa olemaan liian tukalaa.
Mulla työnantaja ei suostunut antamaan vapaata pääsykokeen takia. Käski vaihtamaan jonkun kanssa vuoroa, mutta sekään ei onnistunut. Soitin oppilaitokseen ja sain tehdä kokeen jonain muuna päivänä milloin olin vapaalla. Silloin vitutti miten työnantaja ei voinut joustaa yhtään, koska olin ilmoittanut pääsykokeesta jo hyvissä ajoin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:57"]
Aiankin Pam:n tes oikeuttaa ahkemaan myös paltonta tarvittassa
[/quote]
Oikeuttaa hakemaan ei ole sama kuin pakko antaa. Minäkin voin hakea opintotukea, mutta koska en ole opiskelija, niin sitä ei minulle myönnetä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:26"]
Kyllä päästää, tai sitten itkee ja päästää.
Ilmoitat että haluat kyseisen päivän palkattomaksivapaaksi henkilökohtaisesta syystä. Työntantajan on ryhdyttävä toimiin vapaa järestämiseski. Olet vielä näin hyvissä ajoin ilmoittamassa vapaan tarpeesta, niin tuohan on ihan silkkaa vittuilua. Hakisin sinuna samalla myös uuden työpaikan ja irtisanoutuisin.
https://www.tem.fi/files/26154/Tyosopimuslaki_01072014.pdf
Sivu 35-36
"Työstä poissaolo tilapäisen syyn vuoksi
...
Työntekijän esitys työstä poissaolosta luo
työnantajalle velvollisuuden selvittää, minkälaisin työpaikalla tehtävin järjestelyin työntekijän vapaa voisi toteutua. Säännös merkitsee normaalia sopimustilannetta ”pidemmälle menevää” työnantajan velvollisuutta selvittää erilaisia vaihtoehtoja töiden järjestämiseksi."
[/quote]
Sitten asia riitautetaan ja työnantaja kertoo että selvitti asian, ei saanut sijaista ja siksi ei antanut päivää vapaaksi. Ei siinä tarvitse mitään itkeä eikä päästää.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 04:03"]Ja jos työnantaja on vahvistanut työkavereiden pitkät viikonloppuvapaat, niin miten ihmeessä sinun vapaasi on voinut jäädä katsotaan tilaan? Nyt kyllä työnantaja joko rikkoo sopimusta, että ei ole vahvistanut pyydettyä lomaa ajoissa tai jotain muuta häikkää asiassa. Työehtosopimuksessai kerrotaan , mihin mennešsä työntekijän on ilmoitettava vuosilomapäivät ja mihin mennessä työnantajan on ne vahvistettava. Oletko lukenut tätä sopimusta tai pyytänyt työnantajaasi kertomaan , mitkä ovat nämä ajankohdat ja osoittamaan sopimuksen kohdat joihin ne perustuvat? [/quote] Ap ei ole anonut lomaa vaan kysyi onko päivä palkallinen
Kertoohan hän tiedustelleensa voiko saada päivän vapaaksi.
En tiedä miten kyseisessä paikassa haetaan lomat, mutta meillä ne pitää ainakin kirjata järjestelmään , myös yksittäset päivät haettavaksi, jolloin esimies sitten vahvistaa ne tai hylkää.
Päivät voi siis hakea sieltä , kysymättä mitään, jos ei halua. Vuosilomat pitää hakea maaliskuun loppuun mennessä. Myöhemminkin voi hakea, jos se sopii.
Jos itselläni olisi pääsykoepäivä tiedossa vuoden alusta, hakisin sen vuosilomapäivänä vapaaksi. AP:n työnantajan olisi tullut kertoa, mikä on menettely vuosilomapäivine hakemisessa heillä.
Pääsykoe itsessään ei ole epruste saada palkatonta vapaata, mutta pomo olisi voinut kertoa, mitkä ovat vaihtoehdot. On epäasiallinen pomo kyseessä , jos ei selvitä nuorelle tynötekijälle näitä. Vaihtoehdot ovat vuosiloma tai palkaton vapaa. Muu palkallinen vapaapäivä voi sopimuksesta riippuen olla esim. muuttopäivä.
Vai onko se ihan random- toimintaa, että toisten vapaat vahvistetaan ja toisten ei! Esimerkiksi meillä rikkoisi työnantaja sopimusta, jos vahvistaisi haetut vuosilomapäivät vasta esm heinäkuun alussa, jolloin en olisi tarkoitus pitää. Miten tässä siis ap:n pomo voi sanoa, että katsotaan myöhemmin!
Mielestäni on ritisriitaista, jos muiden vapaat on tiedossa ja ne on vahvistettu ja siten siis haettu. Miksi ap:n vapaata ei ole vahvsitettu, jos hän on sitä hakenut? Jos pomo ei ole kertonut, että miten se haetaan, esim. pitääkö hakea siis jossain järjestelmässä erikseen vai riittääkö kysyminen, on pomo pimittänyt tietoa.
Esimeihen vastuulla on kertoa menettelyt näissä asioissa.
Kyllä tes määrittää jonkin ajankohdan , johon mennessä normaalit vuosilomapäivät on annettava. Ap ei ole kertonut, mitä sopimuksessa lukee ja onko edes katsonut sitä.
[/quote]
Teillä kirjataan lomat järjestelmään noin, kaikkialla asia ei tapahdu samoin. Joillain aloilla pääsee myös mm. hyödyntämään esimerkiksi pekkaspäiviä.
Onko ihan mahdotonta tosiaan kuvitella, että jollain työpaikalla on erilaista kuin omallasi?
[/quote]
No ei kyllä ole, annoin vain esimerkin. Ap ei ole kertonut, mitään, miksi hänen lomaa ei olevahvistettu ja työkavereiden 3 päivän vapaat on. Tässä voisi olla kyse jo työntekijäiden syrjinnästä. Yritin ottaa kantaa siihen,että mihin mennessä työnantajan on vahvisetteva lomat vuosilomat. Aiankin Pam:n tes oikeuttaa ahkemaan myös paltonta tarvittassa, siinä nimenomaan todetaan, että työntekijälle on tarvittaessa annettava 3 päivän vapaa.
AP: nä hakisin palkatonta, vuosilomaa ja viime kädessä saiarslomaa työtevesyhuollosta, jos mikään näistä ei auta ja työnanatja ryhtyis toimenpiteisiin , veisina sian oikeuteen, jso tietäisin, että minulla on perusteet saada päivä vapaaksi.
[/quote]
Lopeta toi paskan jauhanta. Työntekijällä EI ole mitään oikeuksia saada mitään palkattomia vapaapäiviä. Lomapäiviäkään EI saa itse päättää vaan ne päättää työnantaja. Laki on yksiselitteinen asiassa
[/quote]
No jos laki on niin paska niin irtisanoisin itseni. Mieluummin näkisin itseni korkeakoulutukinolla hyvässä työpaikssa 5 vuoden kuluttua kun paskatyöpaikassa lopun ikää, koska en hakenut opiskelemaan koska laki ja työnantaja estivät.
Annatteko oikeasti yhteiskunnan ja muiden sanella elämänne ehdot. Huh huh. Jos ei jää muuta vaihtoehtoa, niin tervemenoa työpaikka.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 03:54"]
Ja tottakai palkkaa saa, jos kyseessä on vuosilomapäivä vakituisessa työsuhteessa. Jos palkaton vapaa, ei saa. Katso tes miten vuosilomapäivät ilmoitetaan teillä. Itselläni lukee , että olisi kuunneltava työntekijän ehdotuksia vapaan ajankohdan pitämisestä. Työnantajaölakin on vastuu tiettyyn ajankohtaan mennessä kertoa, milloin vuosiloman voi pitää. Katso edelleen tes mitä siinä sanotaan. Pääsykoe pvm on tiedossa jo alkuvuodesta. Esim. jos itsellä olisi nyt kesällä , työnantajani olisi tullut maaliskuun loppuun mennessä vahvistaa lomani Rikkoolo työnantajasi tätä sääntöä, jos ei pysty vahvistamaan lomaasi? On kai sinulle kertynyt vuosilomaa?
[/quote]
Itse lukion jälkeen olin hommissa ja lomia ei herunut juuri siksi, kun minut oli palkattu lomittamaan muut. Eli kevät meni hommat opiskellessa vanhan työntekijän ohjauksessa ja kesällä sitten painettiin samat hommat yksin. Olin tosin tehtaassa töissä ja välillä jouduin/pääsin tekemään kaksi vuoroa putkeen, kun yksi samalla tavalla palkatuista työkavereista juoksi festareilla yms. omilla menoilla.
[/quote]
Voi "harmi". Itse tein opiskeluaikana erittäin mielelläni tuplavuoroja ylitöinä.
Jos sinut on palkattu sijaiseksi, niin soppari on varmaan nollatuntisomus. Sellainen ei käytännössä sido sinua mitenkään, voit vapaasti valita mitä työvuoroja käyt tekemässä ja mitä et, kunhan sopimasi nolla tuntia tulee täyteen ja sehän ei ole kovin vaativaa. Festareilla juokseva kaverisi tiesi tämän.
[/quote]
Ei ollut nollatuntisoppari. Oli keskeytyvä kolmivuorotyö, 40h/viikko. Festareilla juossut työkaveri sai potkut ja me muut teimme ylitöitä. Ei harmittanut, silloin yli 10000mk kuukaudessa oli iso raha, paras tili taisi olla yli 14000mk :)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:16"]
No jos laki on niin paska niin irtisanoisin itseni. Mieluummin näkisin itseni korkeakoulutukinolla hyvässä työpaikssa 5 vuoden kuluttua kun paskatyöpaikassa lopun ikää, koska en hakenut opiskelemaan koska laki ja työnantaja estivät.
Annatteko oikeasti yhteiskunnan ja muiden sanella elämänne ehdot. Huh huh. Jos ei jää muuta vaihtoehtoa, niin tervemenoa työpaikka.
[/quote]
Tuon sinun ohjeesi mukaan minäkin tekisin, tosin ilman angstia lakia ja pomoa kohtaan, mutta tiedostaen ettei pomo ole toiminut niin joustavasti kuin mahdollista. Vaikkei duuni jousta niin ei se ole paskatyöpaikka minusta.
No ehkä vähän suutahtaneena ap:n puolesta käytin kyseistä kieltä, enhän tiedä millanen työpaikka muutoin on,
mutta tosiasia on, että joustamoton pomo tilanteessa , joka on kerran vuodessa, ei saisi minua jäämään kyseiseen paikkaan. Odottaisiko tässä tilanteessa ap sitten, ensi vuoden pääsykokeita ja jos nekään eivät sovi työnantajan mielivallan mukaan. Näköjään laki oikeuttaa siihen, että työnantajalla on suurepi valta päättää, mutta voihan sp: kin päättä ettei tee enää töitä kyseiselle työnantajalle,'
Kun kyseessä on nuori henkilö työuran alussa, ei voi mikään työpaikka odottaa, että töntekijä on sitoutunut siihen lopouiäksi vaan on todella lyhytnäköistä työnantajalta.
Itse olen aikoinani saanut kannustusta opinnoissani ja olen siitä kiitollinen sekä hyvistä työnantajsta. Kyllä itseäni ainakin harmittaisin, jos nyt olisi kaupan kassalla, enkä korkeakoututkinolla asiantuntijatyössä korkeakoulutukinnon palkalla.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:07"]
Mulla työnantaja ei suostunut antamaan vapaata pääsykokeen takia. Käski vaihtamaan jonkun kanssa vuoroa, mutta sekään ei onnistunut. Soitin oppilaitokseen ja sain tehdä kokeen jonain muuna päivänä milloin olin vapaalla. Silloin vitutti miten työnantaja ei voinut joustaa yhtään, koska olin ilmoittanut pääsykokeesta jo hyvissä ajoin.
[/quote]
Siis anteeksi mitä, oppilaitos antoi sinun tehdä pääsykokeen jonain muuna päivänä?? Taisi olla kyseessä jokin maksullinen pikkukoulu tmv? Ainakaan mikään yliopisto ei tällaiseen suostuisi sen vuoksi ettei joku yksi hakija saa töistä vapaata. :D
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:55"]
mutta tosiasia on, että joustamoton pomo tilanteessa , joka on kerran vuodessa, ei saisi minua jäämään kyseiseen paikkaan. Odottaisiko tässä tilanteessa ap sitten, ensi vuoden pääsykokeita ja jos nekään eivät sovi työnantajan mielivallan mukaan. Näköjään laki oikeuttaa siihen, että työnantajalla on suurepi valta päättää, mutta voihan sp: kin päättä ettei tee enää töitä kyseiselle työnantajalle,'
Kun kyseessä on nuori henkilö työuran alussa, ei voi mikään työpaikka odottaa, että töntekijä on sitoutunut siihen lopouiäksi vaan on todella lyhytnäköistä työnantajalta.
Itse olen aikoinani saanut kannustusta opinnoissani ja olen siitä kiitollinen sekä hyvistä työnantajsta. Kyllä itseäni ainakin harmittaisin, jos nyt olisi kaupan kassalla, enkä korkeakoututkinolla asiantuntijatyössä korkeakoulutukinnon palkalla.
[/quote]
Voi olla kerran vuodessa, voi olla eka kerta. Ei anaaliseksiäkään ilmoitusluontoisesti ekaa kertaa harrasteta, sitä pitää lämmitellä ja vongata useimmiten ;)
Yleisesti olen samaa mieltä kommentistasi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 04:03"]Ja jos työnantaja on vahvistanut työkavereiden pitkät viikonloppuvapaat, niin miten ihmeessä sinun vapaasi on voinut jäädä katsotaan tilaan? Nyt kyllä työnantaja joko rikkoo sopimusta, että ei ole vahvistanut pyydettyä lomaa ajoissa tai jotain muuta häikkää asiassa. Työehtosopimuksessai kerrotaan , mihin mennešsä työntekijän on ilmoitettava vuosilomapäivät ja mihin mennessä työnantajan on ne vahvistettava. Oletko lukenut tätä sopimusta tai pyytänyt työnantajaasi kertomaan , mitkä ovat nämä ajankohdat ja osoittamaan sopimuksen kohdat joihin ne perustuvat? [/quote] Ap ei ole anonut lomaa vaan kysyi onko päivä palkallinen
En tiedä miten kyseisessä paikassa haetaan lomat, mutta meillä ne pitää ainakin kirjata järjestelmään , myös yksittäset päivät haettavaksi, jolloin esimies sitten vahvistaa ne tai hylkää.
Päivät voi siis hakea sieltä , kysymättä mitään, jos ei halua. Vuosilomat pitää hakea maaliskuun loppuun mennessä. Myöhemminkin voi hakea, jos se sopii.
Jos itselläni olisi pääsykoepäivä tiedossa vuoden alusta, hakisin sen vuosilomapäivänä vapaaksi. AP:n työnantajan olisi tullut kertoa, mikä on menettely vuosilomapäivine hakemisessa heillä.
Pääsykoe itsessään ei ole epruste saada palkatonta vapaata, mutta pomo olisi voinut kertoa, mitkä ovat vaihtoehdot. On epäasiallinen pomo kyseessä , jos ei selvitä nuorelle tynötekijälle näitä. Vaihtoehdot ovat vuosiloma tai palkaton vapaa. Muu palkallinen vapaapäivä voi sopimuksesta riippuen olla esim. muuttopäivä.
Vai onko se ihan random- toimintaa, että toisten vapaat vahvistetaan ja toisten ei! Esimerkiksi meillä rikkoisi työnantaja sopimusta, jos vahvistaisi haetut vuosilomapäivät vasta esm heinäkuun alussa, jolloin en olisi tarkoitus pitää. Miten tässä siis ap:n pomo voi sanoa, että katsotaan myöhemmin!
Mielestäni on ritisriitaista, jos muiden vapaat on tiedossa ja ne on vahvistettu ja siten siis haettu. Miksi ap:n vapaata ei ole vahvsitettu, jos hän on sitä hakenut? Jos pomo ei ole kertonut, että miten se haetaan, esim. pitääkö hakea siis jossain järjestelmässä erikseen vai riittääkö kysyminen, on pomo pimittänyt tietoa.
Kyllä tes määrittää jonkin ajankohdan , johon mennessä normaalit vuosilomapäivät on annettava. Ap ei ole kertonut, mitä sopimuksessa lukee ja onko edes katsonut sitä.
[/quote]
Teillä kirjataan lomat järjestelmään noin, kaikkialla asia ei tapahdu samoin. Joillain aloilla pääsee myös mm. hyödyntämään esimerkiksi pekkaspäiviä.
Onko ihan mahdotonta tosiaan kuvitella, että jollain työpaikalla on erilaista kuin omallasi?
[/quote]
No ei kyllä ole, annoin vain esimerkin. Ap ei ole kertonut, mitään, miksi hänen lomaa ei olevahvistettu ja työkavereiden 3 päivän vapaat on. Tässä voisi olla kyse jo työntekijäiden syrjinnästä. Yritin ottaa kantaa siihen,että mihin mennessä työnantajan on vahvisetteva lomat vuosilomat. Aiankin Pam:n tes oikeuttaa ahkemaan myös paltonta tarvittassa, siinä nimenomaan todetaan, että työntekijälle on tarvittaessa annettava 3 päivän vapaa.
AP: nä hakisin palkatonta, vuosilomaa ja viime kädessä saiarslomaa työtevesyhuollosta, jos mikään näistä ei auta ja työnanatja ryhtyis toimenpiteisiin , veisina sian oikeuteen, jso tietäisin, että minulla on perusteet saada päivä vapaaksi.
[/quote]
Lopeta toi paskan jauhanta. Työntekijällä EI ole mitään oikeuksia saada mitään palkattomia vapaapäiviä. Lomapäiviäkään EI saa itse päättää vaan ne päättää työnantaja. Laki on yksiselitteinen asiassa
[/quote]
Lisäksi ap ei ole anonut mitään. Yksi työntekijä on 3 pv vapaalla eli vapaapäivä ei mitenkään ole anottu. Vaan kiertävän työvuorolistan mukaan
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:37"]
[/quote]
Paskapuhetta. Palkatonta vapaata saa työnantajan kanssa sopimalla, mutta lain mukaan työnatajan on ryhdyttävä toimiin palkattoman tilapäisen vapaan järjestämiseen. Työehtosopimuksissa on myös erilaisia käytäntöjä palkattoman vapaan myöntämiseen. En tunne kaupan sopimusta, joten siihen en ota kantaa.
[/quote]
Pakko sitä vapaata ei ole antaa. Se on harkinnanvarainen. Paitsi sopimuksessa mainitut, esim vihkipäivä, 50-v päivä, lähiomaisen hautajaispäivä
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:30"]
Ilmeisesti saikku on nykyään automaatio. Luulisi, että jos pomo todistaa työntekijän olevan saikulla jossain kokeessa, niin siitä olisi suuremmat seuraukset kuin olemalla "omallalomalla". Pääsykoe on tärkeä. Itse ilmoittaisin pomolle, että yritän kaikin keinoin saada tuuraajan, mutta olisin erittäin kiitollinen jos hän voisi auttaa asiassa. Kertoisin, että pääsykoe on nyt elämäni tärkein asia ja siksi minun on pakko mennä sinne. Jos mikään ei auttaisi, kertoisin meneväni sinne joka tapauksessa ja pahoittelisin aiheuttamaani ongelmaa.
[/quote]
Sairaslomalla saa vaikka mennä ulkomaille, pomolla ei ole mitään naputtamista sen suhteen mitä saikulla tehdään.
[/quote]
Niinpä. Tosi moni kuvittelee, että jos on saikkua niin on pysyttävä kotona sisällä ja edes kauppaankaan ei viitsi mennä, ihan sama onko flunssa vai käsi murtunut. Itselläni oli selkä tohjona parin viikon verran ja töitäni en pystynyt tekemään, mutta kyllä mä pystyin käymään ihan normaalisti salilla, kahvilla, kaupassa ja ulkona. Ainoa ongelma oli samassa staattisessa asennossa pysyminen.
[/quote]
Ap voi mennä pari päivää ennen koetta terveyskeskukseen ja sanoa että hän on ihan sressaantunut, väsynyt ja hermoromahduksen partaalla eikä saa nukuttua PÄÄSYKOKEEN VUOKSI, koska ei edes tiedä että pääseekö kokeeseen. Lääkäri kirjoittaa viikon saikkua (tulee vähän lukulomaa samalla) ja määrää hoidoksi pääsykokeeseen menemisen. Siinäpä pomo sitten järjestelköön vähen enemmänkin työvuoroja.
[/quote]Ai jaahas, kaikkea sitä oppii. Että ihanko viikon kirjoitan, ja tuollaisen hoidon määrään. T. lääkäri.
[/quote]
Laita korvan taakse. Että tiedät kuinka toimia
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:37"]Irtisanominen luvattomien poissaolojen johdosta
Luvattomat poissaolot ovat usein sovellettu irtisanomisperuste. Työntekijällä ei ole oikeutta olla työstään pois, ellei hänellä ole siihen lakiin, työehtosopimukseen, tai työsopimukseen perustuvaa syytä. Myös jatkuvat myöhästelyt voivat jo muodostaa irtisanomisperusteen. On myös huomattava, että jos työntekijä on työstään poissa viikon ilmoittamatta hyväksyttävää syytä poissaololleen, voi työnantaja pitää työntekijän työsopimusta purkautuneena.
[/quote]
Ensimmäisestä luvattomasta poissaolosta voi saada vasta varoituksen. Irtisanomiseen tarvitaan viikon poissaolo tai toistuvia laiminlyöntejä. Kannattaa varmaan ottaa se varoitus jos on noin mulkku pomo. Samalla tuskalla voi olla sitten sen neljä päivää putkeen pois.
[/quote]
Miksi sinulla ei ole työtä?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinulla ei ole kovin hyvät mahdollisuudet työllistyä
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:58"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:27"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:30"] Ilmeisesti saikku on nykyään automaatio. Luulisi, että jos pomo todistaa työntekijän olevan saikulla jossain kokeessa, niin siitä olisi suuremmat seuraukset kuin olemalla "omallalomalla". Pääsykoe on tärkeä. Itse ilmoittaisin pomolle, että yritän kaikin keinoin saada tuuraajan, mutta olisin erittäin kiitollinen jos hän voisi auttaa asiassa. Kertoisin, että pääsykoe on nyt elämäni tärkein asia ja siksi minun on pakko mennä sinne. Jos mikään ei auttaisi, kertoisin meneväni sinne joka tapauksessa ja pahoittelisin aiheuttamaani ongelmaa. [/quote] Sairaslomalla saa vaikka mennä ulkomaille, pomolla ei ole mitään naputtamista sen suhteen mitä saikulla tehdään. [/quote] Niinpä. Tosi moni kuvittelee, että jos on saikkua niin on pysyttävä kotona sisällä ja edes kauppaankaan ei viitsi mennä, ihan sama onko flunssa vai käsi murtunut. Itselläni oli selkä tohjona parin viikon verran ja töitäni en pystynyt tekemään, mutta kyllä mä pystyin käymään ihan normaalisti salilla, kahvilla, kaupassa ja ulkona. Ainoa ongelma oli samassa staattisessa asennossa pysyminen. [/quote] Ap voi mennä pari päivää ennen koetta terveyskeskukseen ja sanoa että hän on ihan sressaantunut, väsynyt ja hermoromahduksen partaalla eikä saa nukuttua PÄÄSYKOKEEN VUOKSI, koska ei edes tiedä että pääseekö kokeeseen. Lääkäri kirjoittaa viikon saikkua (tulee vähän lukulomaa samalla) ja määrää hoidoksi pääsykokeeseen menemisen. Siinäpä pomo sitten järjestelköön vähen enemmänkin työvuoroja. [/quote]Ai jaahas, kaikkea sitä oppii. Että ihanko viikon kirjoitan, ja tuollaisen hoidon määrään. T. lääkäri. [/quote] Laita korvan taakse. Että tiedät kuinka toimia
[/quote]Tottakai, asiakas on aina oikeassa, lääkärin homma pelkkää muodollisuutta, kyllä google ja av kertoo miten sairaudet diagnosoidaan ja hoidetaan.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:58"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:27"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:30"] Ilmeisesti saikku on nykyään automaatio. Luulisi, että jos pomo todistaa työntekijän olevan saikulla jossain kokeessa, niin siitä olisi suuremmat seuraukset kuin olemalla "omallalomalla". Pääsykoe on tärkeä. Itse ilmoittaisin pomolle, että yritän kaikin keinoin saada tuuraajan, mutta olisin erittäin kiitollinen jos hän voisi auttaa asiassa. Kertoisin, että pääsykoe on nyt elämäni tärkein asia ja siksi minun on pakko mennä sinne. Jos mikään ei auttaisi, kertoisin meneväni sinne joka tapauksessa ja pahoittelisin aiheuttamaani ongelmaa. [/quote] Sairaslomalla saa vaikka mennä ulkomaille, pomolla ei ole mitään naputtamista sen suhteen mitä saikulla tehdään. [/quote] Niinpä. Tosi moni kuvittelee, että jos on saikkua niin on pysyttävä kotona sisällä ja edes kauppaankaan ei viitsi mennä, ihan sama onko flunssa vai käsi murtunut. Itselläni oli selkä tohjona parin viikon verran ja töitäni en pystynyt tekemään, mutta kyllä mä pystyin käymään ihan normaalisti salilla, kahvilla, kaupassa ja ulkona. Ainoa ongelma oli samassa staattisessa asennossa pysyminen. [/quote] Ap voi mennä pari päivää ennen koetta terveyskeskukseen ja sanoa että hän on ihan sressaantunut, väsynyt ja hermoromahduksen partaalla eikä saa nukuttua PÄÄSYKOKEEN VUOKSI, koska ei edes tiedä että pääseekö kokeeseen. Lääkäri kirjoittaa viikon saikkua (tulee vähän lukulomaa samalla) ja määrää hoidoksi pääsykokeeseen menemisen. Siinäpä pomo sitten järjestelköön vähen enemmänkin työvuoroja. [/quote]Ai jaahas, kaikkea sitä oppii. Että ihanko viikon kirjoitan, ja tuollaisen hoidon määrään. T. lääkäri. [/quote] Laita korvan taakse. Että tiedät kuinka toimia
[/quote]Tottakai, asiakas on aina oikeassa, lääkärin homma pelkkää muodollisuutta, kyllä google ja av kertoo miten sairaudet diagnosoidaan ja hoidetaan.
[/quote]+ saikku on kenen tahansa työssäkäyvän oikeus milloin vain, oli sairas tai ei. Tämän oikeuden vahvistaa lääkäri myöntämällä niin paljon lomaa kuin potilas tilaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:30"]
Ilmeisesti saikku on nykyään automaatio. Luulisi, että jos pomo todistaa työntekijän olevan saikulla jossain kokeessa, niin siitä olisi suuremmat seuraukset kuin olemalla "omallalomalla". Pääsykoe on tärkeä. Itse ilmoittaisin pomolle, että yritän kaikin keinoin saada tuuraajan, mutta olisin erittäin kiitollinen jos hän voisi auttaa asiassa. Kertoisin, että pääsykoe on nyt elämäni tärkein asia ja siksi minun on pakko mennä sinne. Jos mikään ei auttaisi, kertoisin meneväni sinne joka tapauksessa ja pahoittelisin aiheuttamaani ongelmaa.
[/quote]
Sairaslomalla saa vaikka mennä ulkomaille, pomolla ei ole mitään naputtamista sen suhteen mitä saikulla tehdään.
[/quote]
Niinpä. Tosi moni kuvittelee, että jos on saikkua niin on pysyttävä kotona sisällä ja edes kauppaankaan ei viitsi mennä, ihan sama onko flunssa vai käsi murtunut. Itselläni oli selkä tohjona parin viikon verran ja töitäni en pystynyt tekemään, mutta kyllä mä pystyin käymään ihan normaalisti salilla, kahvilla, kaupassa ja ulkona. Ainoa ongelma oli samassa staattisessa asennossa pysyminen.
[/quote]
Ap voi mennä pari päivää ennen koetta terveyskeskukseen ja sanoa että hän on ihan sressaantunut, väsynyt ja hermoromahduksen partaalla eikä saa nukuttua PÄÄSYKOKEEN VUOKSI, koska ei edes tiedä että pääseekö kokeeseen. Lääkäri kirjoittaa viikon saikkua (tulee vähän lukulomaa samalla) ja määrää hoidoksi pääsykokeeseen menemisen. Siinäpä pomo sitten järjestelköön vähen enemmänkin työvuoroja.
[/quote]
Ei lääkäri tuosta noin vaan mitään poissaolotodistuksia kirjoita. Sitä paitsi kukaan lääkäri ei niele sitä että jostain pääsyukokeista tulee hermoromahdus.
Työnantaja voi kyllä antaa kenkää tyiollaiselle työntekijälle
jaahas, mitenhän tässä kävi, opiskeleeko ap?
Pyydät vuoron vaihtoa sitten jos ei niin anot palkatonta vapaata...jos ei onnistu, niin ilmoitat, että menet pääsykokeisiin jokatapauksessa. Ne ovat sinulle niin tärkeät. Tietenkin menet kokeeseen.