IS: Eläkeputken poisto on ollut nykyisen hallituksen merkittävin yksittäinen työllisyystoimi
– Sikäli kun tämäntyyppisiä toimia tehdään, ajankohta on oikea, sillä työnantajathan kertovat nyt lisääntyvästä työvoimapulasta, sanoo Laboren (entinen Palkansaajien tutkimuslaitos) johtaja Mika Maliranta.
Hallitus linjasi reilu vuosi sitten, että niin sanottu eläkeputki poistetaan asteittain ensi vuoden alusta alkaen. Lähellä eläkeikää työttömäksi jääneet boomerit eivät siten saa ansiosidonnaisen työttömyysturvan lisäpäiviä ennen siirtymistä vanhuuseläkkeelle.
Uudistuksella on tarkoitus saada 9 000 lisätyöllistä.
Työttömyysetuus suunnilleen puolittuu, jos eläkeputki vaihtuu työmarkkinatueksi. Kelan työttömyysturvatilaston mukaan vuonna 2020 eläkeputkella olevalla työttömyysturvan taso oli kuukaudessa keskimäärin 1 550 euroa, kun taas työmarkkinatuella olevalla 740 euroa.
Iso kumarrus uudistuksesta Marinin hallituksen suuntaan. Get over it!
Kommentit (68)
Ei paljon järkipäätä rasittannut
Päätöstä tehdessä Monelle tulee
Ankea vanhuus Kelanperuspäivärhalla
Launtaimakkaraa maksaloitokkoa
ei kukaam tonikäsiä duuninota
Kaffepulla kirjoitti:
Miten niin viedään turvattu tulevaisuus? Ihan normaalisti pääsee jokainen eläkkeelle sitten aikanaan. Ja samoja tukia voi yli 50-vuotias hyödyntää kuin muutkin. Miksi yli 50-vuotiailla pitäisi olla paremmat tuet? Moni saa muhkeaa ansiosidonnaista ja mikäs siinä on työttömänä ollessa kun rahaa tulee niin että napa rytkyy. Kyllä minullekin kelpaisi 10 vuoden ansiosidonnaisputki. Mun työuralla saisin aika hyvän ansiosidonnaisen. Ikävä kyllä olen sellaisella alalla töissä, että en voisi vedota siihen, että töitä ei löydy. Th kun olen.
Koska heidän mahdollisuutensa enää ikinä työllistyä ovat minimaaliset. Ei ole kohtuullista että heitä pidetään 15-20 vuotta peruspäivärahalla ilman realistisia työllistymismahdollisuuksia. Myös eläkekarttuma päättyy siihen ja monet tulevat tarvitsemaan takuueläkettä ja muita tukia kunhan ennättävät siihen ikään.
Yhteiskuntamme ongelmana eivät ole ansiosidonnaisella olevat, jotka ovat aina tehneet töitä, ikääntyneet jopa vuosikymmeniä. Ongelmana ovat ne jotka eivät koskaan siirry työelämään koska tuillakin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuspersuloisia harmittaa, kun työllisyys on koronasta huolimatta korkeampi kuin heidän hallituskautenaan.
Jep, Sipilän hallituksen aikana työllisyyden kasvu oli mielestäsi tempputyöllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Miten niin viedään turvattu tulevaisuus? Ihan normaalisti pääsee jokainen eläkkeelle sitten aikanaan. Ja samoja tukia voi yli 50-vuotias hyödyntää kuin muutkin. Miksi yli 50-vuotiailla pitäisi olla paremmat tuet? Moni saa muhkeaa ansiosidonnaista ja mikäs siinä on työttömänä ollessa kun rahaa tulee niin että napa rytkyy. Kyllä minullekin kelpaisi 10 vuoden ansiosidonnaisputki. Mun työuralla saisin aika hyvän ansiosidonnaisen. Ikävä kyllä olen sellaisella alalla töissä, että en voisi vedota siihen, että töitä ei löydy. Th kun olen.
Koska heidän mahdollisuutensa enää ikinä työllistyä ovat minimaaliset. Ei ole kohtuullista että heitä pidetään 15-20 vuotta peruspäivärahalla ilman realistisia työllistymismahdollisuuksia. Myös eläkekarttuma päättyy siihen ja monet tulevat tarvitsemaan takuueläkettä ja muita tukia kunhan ennättävät siihen ikään.
Yhteiskuntamme ongelmana eivät ole ansiosidonnaisella olevat, jotka ovat aina tehneet töitä, ikääntyneet jopa vuosikymmeniä. Ongelmana ovat ne jotka eivät koskaan siirry työelämään koska tuillakin pärjää.
Samaa mieltä.Nuo nuoret tässä täytyisi töihin saada pakolla ei meitä vanhoja.
Turhaa touhua ei tule onnistumaan tuo työllistyminen.Pää sanoo jo itsensä irti jos täytyy jotain uutta opetella varsinkin kun opetus tehdään kauheata vauhtia,Kaikki pitäsi tehdä paperille että voi tehdä järjestyksessä jota ei enään vanhat muista yhdellä neuvomisella.Nuoret ei tajua että muisti pelaa vanhemmiten huonommin varsinkin uudet hommat jotka täytyy opetella.Vanhana voi neuvoa uutta koska yleensä ne hommat joita on tehty monta vuotta säilyy päässä toisin päin ei onnistu vaikka 60 ei ole vanha jonkun mielestä?
Kukaan ei ole huolissaan tulevasta eläkkeestään, jos viimeiset 15 vuotta joutuu odottelemaan työmarkkinatuella. Ei hyvältä näytä monenkaan duunarin vanhuus.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi uskonut miten lujaa sossu-kommarit lyövät työläistä.
Ei tässä työläisiä lyödä, vaan työttömiä.
Ei kukaan työläinen halua maksaa naapurin kotona makaamisesta. Sähkön hinta kaksin-kolminkertaistuu ja työssäkäyvä maksaa itse, työtön makaa kotona ja kela maksaa.
Hyvä, että työssäkäyvien oikeuksia ajattelee edes joku. Ei voi olla niin, että saman elintason saa kotona makaamalla.
Toivottavasti et juo alkoholia, ei haluta maksaa sun syöpähoitoja verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Ja kuka ne sun lapset hoitaa, työtön palkkatuella tarhassa, niin
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole huolissaan tulevasta eläkkeestään, jos viimeiset 15 vuotta joutuu odottelemaan työmarkkinatuella. Ei hyvältä näytä monenkaan duunarin vanhuus.
Minimieläke eli kansaneläke + takuueläke on 836 ja yksin asuva saa tuohon eläkeläisen asumistuen lisäksi, kelan hoitotukea sekä toimeentulotukea lääkkeisiin.
Tällä hetkellä 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Myös osa-aikatyöntekijöillä alkaa työnhaku, jos hakevat soviteltua päivärahaa, myös heiltä aletaan nyt vaatia työhakemusten tekoa esim. kaupan alalla.
Työttömyyskorvaus on 700 brutto eli 518 netto, menee 20 % veroa, että terveisiä vaan tulevaisuuden irtisanotuille.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on 700 brutto eli 518 netto, menee 20 % veroa, että terveisiä vaan tulevaisuuden irtisanotuille.
Asuntovelkaiset tulevat olemaan kusessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sen asunnon voi myydä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan työläinen halua maksaa naapurin kotona makaamisesta. Sähkön hinta kaksin-kolminkertaistuu ja työssäkäyvä maksaa itse, työtön makaa kotona ja kela maksaa.
Hyvä, että työssäkäyvien oikeuksia ajattelee edes joku. Ei voi olla niin, että saman elintason saa kotona makaamalla.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. Ja työttömät tekevät työmarkkinatuella töitä esim. hyllyttävät tavaroita kaupoissa ja laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappio kaupungissa et myy mitään. Kuka maksaa muuten kerrostalojen yhtiövastikkeet, kun vuokralaisia ei riitä? Vaihtoehdot: perikunta vai valtio eli veronmaksajat vai muut omistusasujat.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että työssäkäyvien oikeuksia ajattelee edes joku. Ei voi olla niin, että saman elintason saa kotona makaamalla.Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. Ja työttömät tekevät työmarkkinatuella töitä esim. hyllyttävät tavaroita kaupoissa ja laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa.
Osa työttömistä on kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa, se on täynnä potilaspapereita.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että työssäkäyvien oikeuksia ajattelee edes joku. Ei voi olla niin, että saman elintason saa kotona makaamalla.No tämä tietysti koskee myös nuoria?
On kumma tämä asenne, että vanhusten pitää jaksaa töissä tuottamassa työtävieroksuvalle nuoriso-eliitille palveluja.
Ja nuoria ei saada töihin, ei millään.
Työnantajat palkkaavat vain ammatinvaihtajia. Pitäisikö heille alkaa sanomaan asiasta suoraan.
deka kirjoitti:
Ei paljon järkipäätä rasittannut
Päätöstä tehdessä Monelle tulee
Ankea vanhuus Kelanperuspäivärhalla
Launtaimakkaraa maksaloitokkoa
ei kukaam tonikäsiä duuninota
Saavat saman eläkkeen mitä 2200 brutto tienaavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappio kaupungissa et myy mitään. Kuka maksaa muuten kerrostalojen yhtiövastikkeet, kun vuokralaisia ei riitä? Vaihtoehdot: perikunta vai valtio eli veronmaksajat vai muut omistusasujat.
Miksi edes ostaa asunto velaksi muuttotappiokunnassa?
Yli 60 vuotiaita?