164cm/102kg. Kannattaako enää laihduttaa vai olenko toivoton tapaus?
Paino on hiipinyt pikkuhiljaa, olen kolmekymppinen kolmen lapsen kotiäiti ja paino ahdistaa. Masentaa ajatus siitä, miten näin pääsi käymään entiselle aktiiviliikkujalle :/ Olenko nyt aivan toivoton tapaus vai kannattaako yrittää laihduttaa? Toivoisin asiallisia vastauksia sillä masentaa riittävästi muutenkin ja tiedän kyllä olevani tyhmä ja ruma. Onko vinkkejä aktiivisuuden lisäämiseksi kotioloissa? Teen kauppareissut vaunujen kanssa, ulkoilen lasten kanssa, teen vaunulenkkejä. Mutta ei niillä taida nämä rasvat palaa :( Mitä ruokavaliota kannattaisi kokeilla? Hävettää olla näin lihava.
Kommentit (59)
Kannattaa ehdottomasti, vaikka vähänkin ja hitaasti. Kannattaa myös muistaa se karu tosiasia, minkä minä lihavana tajusin; nykyisellä ruokailu/liikuntatyylissäsi jatkat lihomista.
Kovalla treenillä tiputtaa 10kg parissa viikossa, kaikki on lopuksi itsestään kiinni. Mutta ei koskaan ole liian myöhäistä valita tervettä elämäntapaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:46"]Sain tästä ketjusta tsemppiä. Aloittaja olen n. Samoissa mitoissa kuin sinä 161/98 ja NYT lähti herkut roskiin!
[/quote]
No hienoa, kiva kuulla!
Älä missään tapauksessa luovuta. Painosi on niin kovissalukemissa, että ruokavalion normalisoiminen auttaa ensimmäisen 15-20 kg kanssa. Tämän jälkeen pidät noin 1500 kcal yllä ja tunnin vaunulenkki päivittäin. Taatusti tippuu. Älä missään tapuksessa karppaa, joudut pysyttelemään hiilarittomassa ruokavaliossa lopunikääsi, eikäse yleensä toimi niillä, joilla elämä on joskus repsahtanut. Kaikki tuttavana, jotka ovat karpanneet ovat saaneet kyllä upeita tuloksia, mutta lopuksi paino on plautunut parin ekstakilon kera. Sekaruokavalio järkevillä viljoilla, ilman herkkuja kehiin ja onnistuminen taattu. Näin oma painoni on ollut jo 20 vuotta 60kg/ 170cm
30-45 minuutin hölkkälenkki päivittäin ja salille 5 kertaa viikossa. Ei mitään naisten treeniä jossa juostaan juoksumattoa, vaan kunnon painoilla, taljalla ja jalkaprässillä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:25"]kerropa ensin millainen ruokavalio sinulla on nyt. [/quote] Ainakin liian hiilaripitoinen :( Pidin ruokapäiväkirjaa ja huomasin etten syö juuri lämpimiä ruokia vaan elelen leivällä ja muulla hiilarihötöllä. Ja ohimennen tulee liikaa naposteltua säännöllisten ruokailujen sijaan. Varmaan liikaa pastaa, vehnää, makaronia jne :/ No välillä on kyllä tullut herkuteltua, ei tällaisiin lukemiin muuten voikaan päästä. Sanoin miehelle, ettei osta mulle enää suklaata, sipsejä, sokerilimskoja jne... Karsin pois kaikki ylimääräiset sokerit siis.
[/quote]
Ihan ekaksi pitää ruokavalio laittaa kuntoon. Siinä ei riitä, että mies ei osta sulle makeaa. Selkeät ruokailuajat, joiden välillä ei suuhun laiteta kuin vettä. Oikeaa ruokaa aterioilla, ei mitään leivänpaloja.
Ootkin saanu jo paljon hyviä vastauksia. Minä aikanaan laihdutin n.vuodessa 17kg. (alkumitat oli 164/74. Laihdutin karppaamalla. Paljon erilaisia kasviksia ja vihanneksia, juustoja, lihaa, kalaa, pähkinöit, maitorahkaa yms. Makeanhimo lähti reilussa viikossa. Muutaman viikon laihdutuksen jälkeen aloin pikkuhiljaa myös liikkumaan ja liikunta lisääntyi automaattisesti kokoajan. Nyt laihdutuksen aloituksesta on n.4 vuotta aikaa ja sain yhden lapsenkin siinä välissä ja painan nyt 61kg, siinä paino on pysynyt kokoajan vaikka hiilareita nykyään syönkin paljon enemmän kuin laihdutuksen aikaan. Hiilarini nykyään koostuu hedelmistä, täysjyvästä ja esimerkiksi herkkupäivinä tummasta suklaasta. Liikun myös edelleen.Karppaus infosta löydät paljon ohjeita ja reseptejä. Alotus on helppoa mutta siinä pysyminen on vaikeeta. Ajattele että ekat 2 viikkoa on ne vaikeimmat, sen yli kun pääsetniin huomaat jo tuloksia ulkonäössä ja mielessä eikä sinun enää tee mieli sortua. Lue vaikka aina tätä ketjua kun tekee mieli sortua. Laihdutuksessa ruokavalio on ehdottomasti se tärkein juttu, liikunta vain tukee sitä ja toki kiinteyttää. Mutta ensin ruokavalio kuntoon!
Tavoitteena ei tosiaan ole näyttää hyvältä (niin paljon selluliittia jne) vaan olen oikein tyytyväinen siihen että voin paremmin ja pysyn terveenä ja saisin antaa paremman esimerkin lapsille. No, ei se varmaan haittaakaan jos näyttää kivammalta vaatteet päällä ja voisi joskus ostaa nättejä vaatteita. Mutta tuo terveys on pohjimmiltaan se syy... Uimahalliin en vielä kehtaa mennä mutta kehtaisiko mennä kuntosalille? Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:36"]
Nuo Fitfarmin ohjeet kyllä kiinnostaa, se oli hyvä vinkki. Ja kiitos kannustuksesta!
[/quote]
Onnea yritykselle! Painontiputus onnistuu hyvin, mutta tulee takaisin yllärikilojen kera. Äärettömän tylsä ja yksipuolinen ruokavalio.
Jos teet pitkiä vaunulenkkejä päivittäin, nekin riittävät laihtumiseen, kun ruokavalio on kunnossa. Unohda se leipä. Tee sopimus itsesi kanssa, että aina kun tekee mieli leipää, joudut syömään sen alle yhden hedelmän/kasviksia.
Venyttely auttaa tuntemaan olon paremmaksi, sitä tarvitaan, kun haluaa jättä hiilarimätöt ja herkut väliin. Vauva kanssa yhdessä voit tehdä lihaskuntojumppaa kotona.
Olavi Borgilla on hyvä blogi, jossa puhutaan järkevästä laihduttamisesta. Kannattaa tutustua.
Kannattaa keskittyä terveisiin elämäntapoihin ja ruokavalioon dieettaamisen sijaan, niillä saat paljon pysyvämmän tuloksen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:25"]kerropa ensin millainen ruokavalio sinulla on nyt. [/quote] Ainakin liian hiilaripitoinen :( Pidin ruokapäiväkirjaa ja huomasin etten syö juuri lämpimiä ruokia vaan elelen leivällä ja muulla hiilarihötöllä. Ja ohimennen tulee liikaa naposteltua säännöllisten ruokailujen sijaan. Varmaan liikaa pastaa, vehnää, makaronia jne :/ No välillä on kyllä tullut herkuteltua, ei tällaisiin lukemiin muuten voikaan päästä. Sanoin miehelle, ettei osta mulle enää suklaata, sipsejä, sokerilimskoja jne... Karsin pois kaikki ylimääräiset sokerit siis.
[/quote]
Ihan ekaksi pitää ruokavalio laittaa kuntoon. Siinä ei riitä, että mies ei osta sulle makeaa. Selkeät ruokailuajat, joiden välillä ei suuhun laiteta kuin vettä. Oikeaa ruokaa aterioilla, ei mitään leivänpaloja.
[/quote]
Niin esimerkiksi jotenkin näin
Aamupala: Kaurapuuro, keitetty kananmuna, (+ lisää myöhemmin joku vihannes kun pääset vauhtiin) tai rahkaa ja marjoja
Lounas: Sosekeitto, näkkileipä jonka päällä kalkkunaleikettä, porkkanaraastetta ja raejuustoa TAI esim. kanan rintafile, täysjyväriisiä, puolet lautasesta kasviksia/salaattia TAI lohta uunissa (annos 150 g) ja lisukkseeksi kasviksia ja 1 keitetty peruna
Välipala: Rahkaa marjoilla / smoothie (luonnonjog, hedelmät/marjat, kuitu- ja rasvalisä)
Illallinen: LOunaan tyyliin
4-5 ateriaa päivässä eikä mitään muuta ja satunnaista liikuntaa
Pidä kalorit 1500 kcal:ssa/pv ja laihtumisvauhti noin puolessa kilossa/vk. Tämä on lihasten säästymisen kannalta ihanteellisin painonpudotusvauhti varsinkin, jos et samalla treenaa lihaksia samalla aktiivisesti.
100 kg:n alkupaino on siinä mielessä hyvä aloitustilanne siksi, että tuloksia tulee varmasti. Jumituksen aika tulee myöhemmin.
.
Älkää ostako kotiin herkkuja tai roskaruokaa, vain terveellisiä vaihtoehtoja. Paljon hedelmiä, marjoja, rasvatonta jugua, vähärasvaista proteiinia.
Kyllä kannattaa, netissä on kalorilaskureita. Minä aloitin loppiaisena 107 kilosta ja painan nyt 92 kiloa. Ja olen 10 cm lyhyempi kuin sinä. Älä masennu ja luovuta, jos kompuroit. Olen itselleni asettanut tavoitteeksi, että jouluna olen 80 kiloinen.
Äläkä ole liian ankara itsellesi. Pidä herkkupäivä n. 10 päivän välein, niin loput 9 jaksaa olla tiukkana. Vaaka palkitsee.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:03"]
Tavoitteena ei tosiaan ole näyttää hyvältä (niin paljon selluliittia jne) vaan olen oikein tyytyväinen siihen että voin paremmin ja pysyn terveenä ja saisin antaa paremman esimerkin lapsille. No, ei se varmaan haittaakaan jos näyttää kivammalta vaatteet päällä ja voisi joskus ostaa nättejä vaatteita. Mutta tuo terveys on pohjimmiltaan se syy... Uimahalliin en vielä kehtaa mennä mutta kehtaisiko mennä kuntosalille? Ap
[/quote]
Kuntosali varmaan ihan hyvä juttu, mutta ei ihan vielä. Keskity nyt ensin syömisiin ja vaunulenkkeihin. Kuntosaliliikunta ei laihduta, mutta on tietty ok, kun on päässyt laihtumisen alkuun.
Ruokailuajat voit määrittää oman mieltymyksen mukaan, ei tarvitse noudattaa jonkun muun tekemää kaavaa.
Pitää varmaan ostaa kunnolliset lenkkarit... Urheiluvälineliikkeessä osaisivat varmaan auttaa löytämään sopivat, joissa olisi kunnollinen iskunvaimennus?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:29"]Pitää varmaan ostaa kunnolliset lenkkarit... Urheiluvälineliikkeessä osaisivat varmaan auttaa löytämään sopivat, joissa olisi kunnollinen iskunvaimennus?
[/quote]
Tämä oli siis ap :)
En suosittelisi kenellekään dieettiä. Dieetin aikana riudut nälässä ja syöt yksipuolisesti. Dieetin jälkeen palaat samaan vanhaan ja lihot menetetyt kilot tuplana takaisin.
Kanaa, kalaa, marjoja, kasviksia, vihanneksia, oliivi- ja/tai rypsiöljyä.. päivä käynnistyy kaurapuurolla.
"Juttailu" / elämäntapamuutos / karsi kakka pois ruokavaliostasi. Onhan näitä nimityksiä :)
Et ole menetetty tapaus, sinä pystyt siihen! Tiedätkö miksi? Koska minäkin pystyin! :)