En ymmärrä miksi kassoja pidetään tyhjäpäisinä
Kuten otsikossa, en ymmärrä miksi kaupan kassoja pidetään tyhjäpäisinä. Pienissä ja keskisuurissa myymälöissä kassan tehtävään kuuluu muutakin kuin rahastus. Pitää osata Veikkaus, postitoiminta, joissain jopa pankkitoiminta, kukkien tilaus ja hoitaminen, aikakauslehtien hoito, pullokoneiden hoito ja huolto, erilaisten kassalla tarvittavien asioiden tilaukset (karkit, kassit, rahat yms.). Tässä ei ole edes lueteltu vielä kaikki asioita joita täytyy työpäivän aikana hoitaa. Ja se kaikkein tärkein, mitä kyllä tyhjäpäinen ei osaa: ihmissuhdetaidot. Pitää osata tulkita ja ymmärtää jokaista ihmistä yksilönä. Pitää olla myös jatkuvasti valppaana varkaiden varalta, koska niitä valitettavasti käy päivittäin ja puoliakaan ei saada kiinni.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:22"]
En ymmärrä asiakaspalvelutyössä olevien halveksuntaa. He tekevät paljon sen eteen, että asiakkaat saisivat tarvitsemansa palvelun ja mieluiten vielä hyvän mielen kaupan päälle. Toki alalta löytyy epäkohteliaitakin yksilöitä, en sitä sano.
Mielestäni jokaisen ihmisen tulisi kokeilla asiakaspalvelutyötä, niin ymmärtäisivät mitä kaikkea siinä hommassa tulee tehdä. Asiakaspalvelutyö ei ehkä ole sisäelinkirurgiaa, mutta toimisiko mikään, jos esim. siivoojia tai myyjiä ei olisi?
[/quote]
Veikkaan, että näillä ihmisillä se muiden ihmisten kunnioitus on muutenkin vähän niin ja näin. Lisäksi käsitys asiakkuudesta saa välillä lähes harhaiset piirteet, joka sitten purkautuu ylimielisenä kyykytyksenä ja potku-uhkailuna. "Hankin sinulle potkut!" onkin valitettavan yleinen uhkailu tällaisen asiakkaan suusta, kun asiakaspalvelija ei pysty taipumaan asiakkaan jokaiseen oikutteluun. Välillä käy pelottavasti mielessä, että tosissaanko nuo ihmiset kuvittelevat "hankkivansa" myyjälle potkut, kun käyvät valittamassa hänestä?
Jos luulevat, niin silloin mm. työehtosopimukset ja irtisanomista koskevat lainsäädännöt ovat pahasti hakusessa. Lisäksi silloin tämä henkilö sisäisesti asuu jossain historiassa, jossa ei etenkään pienituloisilla ihmisoikeuksia ollut, työsuojelusta puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:28"]
Suurin osa kassoista ei käytä ns. ihmissuhdetaitojaan, jos heillä sellaisia on. Vai onko mielestänne ihmissuhdetaitojen käyttämistä se kun sanotaan hei ja ole hyvä? Todellakaan jossain marketin tai siwan kassalla ei niillä ihmissuhdetaidoilla tee juuri mitään, kun suurin osa asiakkaista tulee ja menee eikä kukaan odota saavansa kassalta mitään muuta kuin oikein rahasta takaisin.
[/quote]
Niin, se on se mitä Sinä ehdit näkemään ostoksillasi ollessa. Kaupassa käy paljon erilaisia ihmisiä ja usein tulee myös niitä tilanteita, jotka eivät olekaan niitä helpompia. Niissähän ne vuorovaikutustaidot punnitaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 11:08"]
Luitko kakkonen edes aloitusta? Miksi pidät kassatyötä sellaisena, että siellä ollaan hommissa "jos ei muuta saa tai ei muuhun kykene"?
[/quote]
En ole kakkonen, mutta kyllähän palkkaus kertoo sen olennaisen.
Miksi lääkärit saavat parempaa palkaa kuin lähihoitajat? Koska lähihoitajaksi kelpaa lähes kuka tahansa ja taas lääkäriksi valikoidutaan vaativien pääsykokeiden kautta.
Miksi kassatyöntekijää ei erityisemmin arvosteta? Koska esim. 18-vuotias tyttöni pääsi tähän työhön kävelemällä sisään elintarvikeliikkeeseen ja puhumalla myymäläpäällikölle.
Eipä muuten työn vaativuudesta ole pahemmin ollut puhetta.
[/quote]
Lääkäri saa parempaa palkkaa, koska heitä ei kouluteta riittävästi. Jos koulutuspaikkojen määrä kaksinkertaistettaisiin, palkat romahtaisivat. Ei ole kyse siitä etteikö Suomesta löytyisi tuplaten nykyinen määrä lääkäriksi kelpaavia ihmisiä. Opec rajoittaa öljyntuotantoa pitääkseen hinnan korkeana, pumppaamaan pystyttäisiin enemmänkin.
Ei suinkaan kaikkia kassoja pidetä tyhjänpäiväisenä, mutta jokaisen kassan on ihan itse ansaittava oma kunnioituksensa ja arvostuksensa. Jostakin syystä, Suomessa ei todella ymmärretä asiakaspalvelusta mitään ja sitä pidetään jopa arvoa alentavana, jos suostuu pyyteettömästi palvelemaan ja huomioimaan asiakkaan tarpeet. Hyvän päivän toivotukset ja hyvästit kun tuppaavat unohtumaan, puhumattakaan silmiin katsominen tai pienet eleet esim. koskaan en ole Suomessa törmännyt kassan auttavan asiakasta ostosten pakkaamisessa vaan mieluimmin hän istuu tumput suorana, vaikka muita asiakkaita ei olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:19"]
Enpä ole kuuluukkaan ettei sitä ammattia arvotettaisi
[/quote]
Arvottaa on eri asia kuin arvostaa. Tarkoittanet myös "kuullutkaan", vai?
Ehkä piireissäsi ylipäänsä arvostetaan työntekemistä, mikä tietysti on hyvä asia.
Minä olen kielenkääntäjä mutta nuorempana olin kassatöissä kaupassa. Kassajärjestelmä oli kamala oppia, ei käy päivässä, samoin pikkolinkin käyttö oli vaikeaa. Nykyään siellä on vielä postikoneet jotka ovat erittäin monimutkaisia. Kuitenkin sanotaan että "hän on vain kaupan kassa." Just joo. Ei se helppoa hommaa ole.
Kassa ei pakkaa asiakkaan ostoksia jos hän ei itse pyydä sitä. Asiakkailla on yleensä vissi järjestys jossa he haluavat pakata ostoksensa, tietyllä tavalla.
Kyllä jonkun nuo kassatyötkin pitää tehdä. Ne, jotka ei muuta saa eikä muuhun kykene. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
Luitko kakkonen edes aloitusta? Miksi pidät kassatyötä sellaisena, että siellä ollaan hommissa "jos ei muuta saa tai ei muuhun kykene"?
No, nro kaksi varmaan itse pyörittelee toimistossa samaa ohjelmaa ja tekee ihan helvatan vaikeita toimistohommia! Ja käy täällä arvostelemassa muiden työtä! Eiköhän näinä aikoina kaikkien, joilla työtä on, niin kannata arvostaa sitä ja myös muiden työssä olevien töitä! Ja kokemuksesta voin kertoa, että kassatyöhön ei enää pääse helpolla, kuten ei oikein mihinkään työhön. Erikoisliikkeen rekryyn saattaa tulla kausiluonteiseen myyjän työhön n 600 hakemusta, joista ehkä parikymmentä otetaan töihin, hakijoiden joukossa korkeastikoulutettuja, joiden aloille ei tällä hetkellä töitä! Jospa vaan ihmiset ymmärtäisivät suhtautua vähemmän ylimielisesti näihin asioihin.
Itse olen aina pyrkinyt olemaan arvostelematta muiden töitä. Mistä minä voin tietää heidän todellisen työnsä luonteen, jos en ole ikinä itse päivääkään niitä hommia tehnyt? Itse pidän enemmän "vaatimattomammista" töistä. Tällä tarkoitan, että työt eivät seuraa kotiin, eikä töissä tarvi jatkuvasti olla ylitöissä. Arvostan elämässä enemmän vapaa-aikaa ja perheen kanssa touhuamista kuin välitän siitä mitä teen työkseni. T: kaupassa töissä
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 10:56"]
Kuten otsikossa, en ymmärrä miksi kaupan kassoja pidetään tyhjäpäisinä. Pienissä ja keskisuurissa myymälöissä kassan tehtävään kuuluu muutakin kuin rahastus. Pitää osata Veikkaus, postitoiminta, joissain jopa pankkitoiminta, kukkien tilaus ja hoitaminen, aikakauslehtien hoito, pullokoneiden hoito ja huolto, erilaisten kassalla tarvittavien asioiden tilaukset (karkit, kassit, rahat yms.). Tässä ei ole edes lueteltu vielä kaikki asioita joita täytyy työpäivän aikana hoitaa. Ja se kaikkein tärkein, mitä kyllä tyhjäpäinen ei osaa: ihmissuhdetaidot. Pitää osata tulkita ja ymmärtää jokaista ihmistä yksilönä. Pitää olla myös jatkuvasti valppaana varkaiden varalta, koska niitä valitettavasti käy päivittäin ja puoliakaan ei saada kiinni.
[/quote]
Tuossa nyt ei ollut lueteltuna mitään mitä normaali älynlahjoilla varustettu ihminen ei kykenisi omaksumaan hetkessä.
Käytäthän sinä kotonakin tietokonetta, pankki- ja veikkaussovellusta; imuria, pyykkikonetta, tiskikonetta ja induktioliettä; tilaat tai haet itse tarvitsemasi tavarat kaupasta oikeaan aikaan oikeaa tavaraa; pidät järjestyksessä kodin ja perheen varustuksen, huolehdit myös hävikistä ettei ne pipot ja hanskat ole aina häviksissä; jollain on kotona puutarhaa tai viherkasveja; sukulaissuhteet, lapsen kaverisuhteet, kassantädit ja naapuritkin vaativat sosiaalista kanssakäymistä....
Mutta tulepa tänne tietokoneen ääreen vaikka kertomaan sen pullokoneen sielunelämästä, montako tuntia hammashihna kestää venymättä ja voiko metallisen akselin korvata muovisella edullisemmalla ilman että kaupankassalle aiheutuu lisää huoltokäyntejä koneelle.
No, se kassatyö on mun mielestäni suhteellisen helppoa. Mä olen ollut R-kioskin myyjänä, kenkämyyjänä ja ruokakapassa liha- jaleipätiskillä. Työ oli mun mielestäni tosi helppoa, vaikka joka hommassa oli omat erityispiirteensä ja asiat hoidettavana. Päivässä omaksuisin nytkin ja helposti ne kassan hommat. Sen sijaan jos sen kassan pitäisi tulla ilman koulutusta yrittämään ohjelmointia, tilastollisten analyysien tekoa jne taitaisi jäädä tekemättä. Se on nyt ihan siitä kiinni, mihin vertaa. Ja ei, en pidä omaa työtäni vaikeana kuin satunnaisesti, sellaisiakin hommia on, jotka jäisivät multa hoitamatta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 10:56"]
[/quote]
Oho, tehän sitten olette varsinaista yhteiskunnan eliittiä noilla taidoilla... Eipä monessa muussa työssä noin vaativaa olekaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 11:05"]
Kyllä jonkun nuo kassatyötkin pitää tehdä. Ne, jotka ei muuta saa eikä muuhun kykene. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
[/quote]
Tää logiikka on aina jotenkin niin pettämätön, koska siihen sisältyy ajatus siitä että ideaalitilanteessa kaikki olisimme lääkäreitä ja leikkelisimme toisiamme, ja kukaan ei tekisi kassatyötä. Tai kukaan ei tekisi siivoamista. Kaikki olisivat vaan lääkäreitä ja maailmassa kaikki hyvin. Tämä siis ideaalitilanteessa.
Jaa no itse olen diplomi-insinööriksi opiskeleva nainen, lukion päätin 9,5 keskiarvolla.
Olin yhden kesän kassalla (tai no 1kk jälkeen vaihdoin hyllyttämään), mutta en vain oppinut olemaan siinä. Valtava määrä ihmisiä, hirveä kiire ja kymmenet muistettavat koodit. Aivoni eivät yksinkertaisesti pystyneet yhtäaikaisesti prosessoimaan näitä kaikkia ärsykkeitä, joten kassatyöt ovat vihon viimeinen asia, mitä voin edes harkita tekeväni enää.
Ja olen kyllä pärjännyt muissa "duunaritöissä" opiskeluaikoina, en ole mikään kermaperse tai "oikeista töistä" vieraantunut nörtti. Kassatyöt eivät vain sopineet.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 11:08"]
[/quote]
En ole kakkonen, mutta kyllähän palkkaus kertoo sen olennaisen.
Miksi lääkärit saavat parempaa palkaa kuin lähihoitajat? Koska lähihoitajaksi kelpaa lähes kuka tahansa ja taas lääkäriksi valikoidutaan vaativien pääsykokeiden kautta.
Miksi kassatyöntekijää ei erityisemmin arvosteta? Koska esim. 18-vuotias tyttöni pääsi tähän työhön kävelemällä sisään elintarvikeliikkeeseen ja puhumalla myymäläpäällikölle.
Eipä muuten työn vaativuudesta ole pahemmin ollut puhetta.
Suurin osa kassoista ei käytä ns. ihmissuhdetaitojaan, jos heillä sellaisia on. Vai onko mielestänne ihmissuhdetaitojen käyttämistä se kun sanotaan hei ja ole hyvä? Todellakaan jossain marketin tai siwan kassalla ei niillä ihmissuhdetaidoilla tee juuri mitään, kun suurin osa asiakkaista tulee ja menee eikä kukaan odota saavansa kassalta mitään muuta kuin oikein rahasta takaisin.