Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityiset vuokranantajat HÄTÄÄ KÄRSIMÄSSÄ: vuokralaista ei löydy

Vierailija
06.01.2022 |

Menee sijoitusasuntosuunnitelmat nyt MONILLA mynkään pahasti. Vinkki: alenna vuokraa.

Kommentit (199)

Vierailija
21/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joiden mielestä vuokran alentaminen on huono idea niin mitä itse tekisitte? Hölmö ostaa liian kalliilla ja odottaa että muutkin on hölmöjä. Hinta alas, myy pois tai lopeta valittaminen. Sellaista se on kun markkinat määrää.

Vierailija
22/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että pitkässä juoksussa vivulla sijoittaneet vuolee kultaa. Rahan printtaaminen tekee inflaation ja syö lainaa nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajan näkökulmasta 4; onpa hyvä ettei sinulle tarvitse maksaa siitä että tulet asumaan.

Vierailija
24/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Aloittaja on lähtökohtaisesti oikeassa. Näin huonoa markkinatilannetta ei ole ollut ainakaan 20 vuoteen, mitä itse olen bisnestä harrastanut. Hätä tosin on vain, jos on liikaa velkaa ja liian vähän puskurirahastoa.

Jos pari tyhjää kuukautta kaatta talouden, kannattaisi harrastaa jotain muuta. Vuokranalennuksen ongelma on, että se voi jatkua loputtomiin. Ostin 2006, eli 15 vuotta sitten asunnon, jossa oli alihintainen vuokralainen. Nostin vuokraa lain sallimat 15%, mutta olen silti 30.000€ tappiolla verrattuna markkinavuokraan. Onneksi asunnon arvo on noussut yli kaksinkertaiseksi samassa ajassa.

Ps. Alapeukkuja odotellen. 

Oli sitten sijoittaja tai muuten vaan omistaa ylimääräisen asunnon, niin riksi kuuluu omistajalle. Kai nyt jokainen ostaessaan sen ymmärtää? Se on sitten oma valinta mitä tekee kun asunto ei tuota.

Vierailija
25/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki asunnon vuokraajat eivät ole sijoittajia sanan varsinaisessa tarkoituksessa. Jotkut vuokraavat asunnon, kun itse muuttavat esim. paikkakunnan vaihdon takia, tarvitsevat isommat tms. eivätkä saa entistä myytyä. Toiset vuokraavat perintöasuntoa, jota kukaan ei osta tai palvelutaloon joutuneen mummon/papan asunto menee vuokralle ja sillä vuokralla maksetaan palvelutalon kuluja. Joskus se vuokraaminen on vain hätäratkaisu, kun asunto ei mene kaupaksi, eikä silloin ole otettu tietoista riskiä, vaan päädytty ratkaisuun pakon edessä. Itse päädyttiin pitämään asunto tyhjänä ja onneksi niin, sillä ostaja tuli yllättäen kysymään ja saatiin nopeasti myytyä ennen kuin ehdittiin edes tyhjentää.  

Meillä taas oli ostajana vastaava tuuri. Eli asunnon omistajalta oli kysytty asuntoa vuokralle, mutta hän kieltäytyi, ajatuksena se, että vuokralainen hidastaa mahdollista myyntiä. Jos tässä olisi ollut vuokralainen, olisimme ostaneet asunnon muualta. Tämä oli kuitenkin sijainniltaan parempi, ja ehkä muutenkin.

Vierailija
26/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneella on pas**nen loppu. Nyt ei voikaan repiä hirveitä voittoja jostain läävästä ja kehua iltalehdissä miten rikastui vuokra-asunnoilla.

Vierailija
27/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne joiden mielestä vuokran alentaminen on huono idea niin mitä itse tekisitte? Hölmö ostaa liian kalliilla ja odottaa että muutkin on hölmöjä. Hinta alas, myy pois tai lopeta valittaminen. Sellaista se on kun markkinat määrää.

Tai ehkä te halpoja Helsingin kämppiä himoitsevat voisitte päättää muuttaa Peräkärnävälle, jossa saatte asunnon mieluisaan hintaan. Ei täällä tavallinen kansalainen päätä, mitä asunto maksaa. Jos sitä kukaan osta, niin sitten siihen ei myöskään vuokralainen tule, vaan harmittelee, että joutuu yhä asumaan isän ja äidin luona. 

Vierailija
28/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun saataisiin asumistuet pois, niin vuokrataso oikeasti alkaisi tippua PK-seudulla.

Voisi olla runsaasti asunnottomia lapsiperheitä sen jälkeen. Ei se minun talouteeni vaikuttaisi, joten melkein voisin kannattaa ajatusta, mutta tuntuu aika julmalta.

Vierailija
29/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun saataisiin asumistuet pois, niin vuokrataso oikeasti alkaisi tippua PK-seudulla.

Kyllä niitä laskee parhaiten se, että tarjontaa lisätään kysyntää korkeammaksi. Eletäänhän tässä markkintaloudessa. Ongelma tuossa asuntokannan lisäämisessä on tosin se, että laskee asuntojen arvoja kautta koko linjan.

Nämä asumistuista ruikuttaja ovat niitä, jotka haluavat pitää kakun ja syödä sen. Asumistukia pitää siis leikata, mutta "kestävällä tavalla", mikä tarkoittaa, että asuntomarkkinoita ei pidä manipuloida hintatasoa laskeviksi.

Vierailija
30/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Mistä peräkylästä nyt puhut ?

Ainakin Helsinki ja Kuopio. Mitä nyt uutisoitu. Perähikiöitä kylläkin molemmat.

Vierailija
31/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä miten kannattaisi lähestyä vuokrantajaa pyynnöstä vuokranalennukseen nyt kun markkinatilanne on muuttunut siitä huimasti, kun vuosi sitten muutin. Uhkaanko vaan muutolla?

Vierailija
32/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä te halpoja Helsingin kämppiä himoitsevat voisitte päättää muuttaa Peräkärnävälle, jossa saatte asunnon mieluisaan hintaan. Ei täällä tavallinen kansalainen päätä, mitä asunto maksaa. Jos sitä kukaan osta, niin sitten siihen ei myöskään vuokralainen tule, vaan harmittelee, että joutuu yhä asumaan isän ja äidin luona. 

Jos ei halua hintaa alentaa niin sitten seitottaa tyhjillään. Itse aiheutettua joka tapauksessa ja siksi turha itkeä.

Vierailija
33/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneuttaan ne joutuu itkemään, saisi kyllä vuokralaisia jos laskisi tuotto odotuksia. Mutta sijoittaja on sijoittaja. Mieluummin asunnot tyhjänä ja kitistään vuokralaisen puutetta kun laskisi vuokraa ja ottaisi vuokralaisen

vuokralaisen pitäisi siis saada asua puoli-ilmaiseksi kun et itse pysty talouttasi hoitaamaan kuntoon?

Niistä teidän homeisista remontoiduista 70-luvun elementtikopperoista ei todellakaan makseta ylihintaa. Teille joku suihkukomero siirrettävällä hellalevylläkin on jo "yksiö" 

Suomessa ei ole MITÄÄN syystä maksaa 1000e/kk jostain max 30m2 kopperosta. 

Vierailija
34/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneuttaan ne joutuu itkemään, saisi kyllä vuokralaisia jos laskisi tuotto odotuksia. Mutta sijoittaja on sijoittaja. Mieluummin asunnot tyhjänä ja kitistään vuokralaisen puutetta kun laskisi vuokraa ja ottaisi vuokralaisen

vuokralaisen pitäisi siis saada asua puoli-ilmaiseksi kun et itse pysty talouttasi hoitaamaan kuntoon?

Vuokralaisenko pitäisi maksaa sinun lainasi ja asunto jonka olet saanut "ostettua" 90% lainarahalla ja 0 korolla 😂

Vierailija
35/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on lähtökohtaisesti oikeassa. Näin huonoa markkinatilannetta ei ole ollut ainakaan 20 vuoteen, mitä itse olen bisnestä harrastanut. Hätä tosin on vain, jos on liikaa velkaa ja liian vähän puskurirahastoa.

Jos pari tyhjää kuukautta kaatta talouden, kannattaisi harrastaa jotain muuta. Vuokranalennuksen ongelma on, että se voi jatkua loputtomiin. Ostin 2006, eli 15 vuotta sitten asunnon, jossa oli alihintainen vuokralainen. Nostin vuokraa lain sallimat 15%, mutta olen silti 30.000€ tappiolla verrattuna markkinavuokraan. Onneksi asunnon arvo on noussut yli kaksinkertaiseksi samassa ajassa.

Oli sitten sijoittaja tai muuten vaan omistaa ylimääräisen asunnon, niin riksi kuuluu omistajalle. Kai nyt jokainen ostaessaan sen ymmärtää? Se on sitten oma valinta mitä tekee kun asunto ei tuota.

Tottakai olen tuon ymmärtänyt. Nyt on neljästä asunnosta 660kk vuokran aikana tullut takkiin yhden häädön ja ulosoton takia 2 ja tämän nykytilanteen takia 2 kuukauden tappio. Tappio on siis ollut 0,4%. Toisekseen puolet tuotosta on tullut asuntojen arvonnoususta. Samassa ajassa niiden arvo on noussut 370000€.

Tosin vuokratuotto on pudonnut 20 vuodessa 7,5%:sta 2,5€:iin, joten viimeksi hankin vakuutuskuoren ja indeksirahstastoa. Vain hölmö ostaa nykyisin sijoitusasunnon.

Vierailija
36/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Judy Blues kirjoitti:

Vinkkejä miten kannattaisi lähestyä vuokrantajaa pyynnöstä vuokranalennukseen nyt kun markkinatilanne on muuttunut siitä huimasti, kun vuosi sitten muutin. Uhkaanko vaan muutolla?

Kysyt ystävällisesti että alentaako vuokraa nykytilannetta vastaavaksi.

Jos ei, niin etsi uusi ja irtisano vuokrasopimus.

Vierailija
37/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai olen tuon ymmärtänyt. Nyt on neljästä asunnosta 660kk vuokran aikana tullut takkiin yhden häädön ja ulosoton takia 2 ja tämän nykytilanteen takia 2 kuukauden tappio. Tappio on siis ollut 0,4%. Toisekseen puolet tuotosta on tullut asuntojen arvonnoususta. Samassa ajassa niiden arvo on noussut 370000€.

Tosin vuokratuotto on pudonnut 20 vuodessa 7,5%:sta 2,5€:iin, joten viimeksi hankin vakuutuskuoren ja indeksirahstastoa. Vain hölmö ostaa nykyisin sijoitusasunnon.

"Arvo noussut 370000", voit todeta noin kun olet myynyt ne ja rahat on tilillä.

Siihen asti turha laskea tienestejä.

Vierailija
38/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla runsaasti asunnottomia lapsiperheitä sen jälkeen. Ei se minun talouteeni vaikuttaisi, joten melkein voisin kannattaa ajatusta, mutta tuntuu aika julmalta.

No, muita tukia hieman korotettaisiin. Kun ei ole asuntoihin suoraan korvamerkittyä rahaa, niin näillä perheellisillä olisi painetta etsiä edullisempia asuntoja, jotta rahaa elämiseen jäisi enemmän.

Vierailija
39/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Judy Blues kirjoitti:

Kerro vaan, milloin muutat.

Vierailija
40/199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että pitkässä juoksussa vivulla sijoittaneet vuolee kultaa. Rahan printtaaminen tekee inflaation ja syö lainaa nopeasti.

Deflaatioon asti, sitten velkavivulliset alkavat kullan vuolennan sijasta lapioimaan pask*a xD