Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekee opiskelija joka ei löydä kesätöitä?

Vierailija
27.04.2015 |

Yliopisto ei tarjoa edes kesäopintoja.

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:59"]

Ottaa varmaan aurinkoa ja rentoutuu. AMK-opiskelijoille ainakin on tarjolla avoimen kursseja.

[/quote]

Rentoutuu ilman tuloja ? Luuletko että toimeentulotuen varassa rentoudutaan :DD?

Vierailija
102/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia viestejä niin en tiedä tuliko tähän selvyys, mutta opintolainan nostaminen on siis mahdollista vaikkei opiskele kesällä. Esim. minä nostin koko lukuvuoden opintolainat eli noin. 4000 e nyt huhtikuussa kerralla. Lainaa ei saa kesäkuukausilta jos ei opiskele, mutta laina kannattaa nostaa, jos ei ole vielä nostanut ja kesällä ei ole muita tuloja. Tuon määrän pitäisi riittää kesälle! Ap taisi sanoa, ettei aio nostaa lainaa koska säästää sitä seuraavaan kouluun... ei kuulostanut hyvältä! Jos saat nyt opintotukea, et tule sitä todennäköisesti saamaan seuraavaassa opiskelupaikassa, koska systeemiä ollaan muuttamassa noin että opintotukea saa vain yhteen tutkintoon - vaikkei sitä suorittaisi loppuun. Ja siihen ei sitten sa sitä lainaakaan! Ja opintolainaa voi nostaa säästötilille varastoon pahan päivän varalle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lainasta vielä: en ymmärrä miksi sitä pelätään. Suurin osa ihmisistä ottaa lainaa jossain vaiheessa elämäänsä, ellei jopa kaikki. Asuntoon, remonttiin, autoon tms. Opintolaina voi pelottaa, koska se on monen ensimmäinen laina. Se ei ole kuitenkaan muita kummallisempi! Ja se maksetaan takaisin, kun ollaan töissä, jolloin takaisinmaksu onnistuu. Ja jos ei saa töitä, maksuohjelmaa voi.muuttaa. Nim. Onnellinen lainaaja

Vierailija
104/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en ihan oikeasti tiedä. Olen hakenut monia kymmeniä työpaikkoja, sellaisia ihan riistopalkkaisiakin ja surkeilla työehdoilla. Jokaiseen ainoaan työpaikkaan on kymmeniä tulijoita, ei ole olemassakaan niin paskaa työpaikkaa etteikö siitä kilpailtaisi, lukuunottamatta puhelinmyyntiä tai muita huijausjuttuja. Minulla on paljon aikaisempaa työkokemusta, olen poiminut mansikoita, ollut vammaisavustajana, jne ottanut töitä täysin ennakkoluulottomasti, nyt tämä työkokemus ei näemmä kelpaa yhtään mihinkään. 

Kai se pitää seuraavaksi jostain stippibaarista kysellä. Alkaa vähitellen lailliset ja säädylliset rahanansaitsemiskeinot loppua. 

Vierailija
105/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:18"]

En voi ymmärtää miten itseriittoisia vastauksia täältä luen!!

Kaikki moite kilpistyy teidän pinnasta ja mitään vikaa ei muka ole VAIKKEI TÖITÄ HERU

HALOO! Olette vain että MINÄMINÄMINÄ ja minulle töitä nyt!!! Kysykää mieluummin että MIKSI JUURI MINULLE PITÄISI OLLA TÖITÄ??? Tuossa teille asennetta millä yrittää eteenpäin

Tämä on niin käsittämätöntä tämä nuroten ASENNE että teen tästä oman ketjun!!

t. realiteetit hahmottava keski-ikäinen

[/quote]

Olet TODELLA ÄRSYTTÄVÄ ja ITSERIITTOINEN! Tuollainen ihminen EI IKINÄ saisi töitä, joten OLE ONNELLINEN, jos kykenet elättämään itsesi yritykselläsi. Tuskin menee kovinkaan kauaa siihen, että ASIAKKAASI KAIKKOAVAT, sillä olet TÄYSIN SIETÄMÄTÖN. Keski-ikäisillä on niin KÄSITTÄMÄTTÖMIÄ ASENTEITA, että lopetan kanssasi keskustelun TÄHÄN PAIKKAAN.

T. Työssäkäyvä, joka ymmärtää jotain NYKYMAAILMAN REALITEETEISTA

PS. Tapasi korostaa satunnaisia sanoja on TODELLA ÄRSYTTÄVÄ. Tuollaisella tavalla kirjoitetulla työhakemuksella ei olisi MITÄÄN MAHDOLLISUUKSIA PÄÄSTÄ TÖIHIN. 

Vierailija
106/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 00:25"]ja lainasta vielä: en ymmärrä miksi sitä pelätään. Suurin osa ihmisistä ottaa lainaa jossain vaiheessa elämäänsä, ellei jopa kaikki. Asuntoon, remonttiin, autoon tms. Opintolaina voi pelottaa, koska se on monen ensimmäinen laina. Se ei ole kuitenkaan muita kummallisempi! Ja se maksetaan takaisin, kun ollaan töissä, jolloin takaisinmaksu onnistuu. Ja jos ei saa töitä, maksuohjelmaa voi.muuttaa. Nim. Onnellinen lainaaja
[/quote]

Ehkä koska kaikki eivät halua ottaa lainaa väkisin. Mä haluan ottaa sitten 'isona' lainan vaikka asuntoon, mutta mä en halua elää lainalla.
Tuolla muutama harmitteli, että opiskelukuukausina pärjää ihan hyvin, mutta kesällä ei sitten tule rahaa, jos ei töitä löydy, sillä 'lainattomuus' vaikuttaa toimeentulotukeen. Eikö kukaan muu huomas jotain mätää tässä?

Vierailija
107/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:03"]

Avoimen opiskeluista ei saa opintotukea...

[/quote]

Kyllä saa silloin, kun on tutkinto-opiskelijana yliopistossa ja ne sisältyvät tutkintoon.

Jos jossakin on olemassa sellainen yliopisto, jossa ei ole kesäopintoja eikä tenttejä, niin silloin voi ainakin pitemmälle edistyneet opiskelijat saada esseetehtäviä kesän ajaksi. Opintotukeen oikeuttavat pisteet kun lasketaan pitemmän ajan keskiarvona, ei jokaiselta yksittäiseltä kuukaudelta erikseen.

Oikeasti aika moni opiskelija lomailee vanhempiensa luona. Tai ehkä isovanhempansa eli toimii "vanhuksen seuralaisena", ja saa vähintää ruokaa samalla kuin ruokkii sen vanhuksen.

Vierailija
108/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realiteeteista tietävälle keski-ikäiselle tiedoksi, että en ole tehnyt mitään sen ihmeellisempää kuin opiskelukaverinikaan. Haimme samoja töitä samalta viivalta, arvosanoissa saattoi olla vähän eroa edukseni, mutta kukaan työnantaja ei niitä edes kysellyt. Kyllä se työnsaanti nyt vaan on kiinni tuurista ja siitä tykkääkö rekrytoiva osapuoli naamastasi jos edes jotenkin sovellut haettuun työtehtävään. Opiskelukavereiden naamoissa ei minun mielestäni ole mitään moitittavaa, mutta minä en olekaan rekrytoija.

T: Se lotossa voittanut

Vierailija
109/129 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 06:51"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 00:25"]ja lainasta vielä: en ymmärrä miksi sitä pelätään. Suurin osa ihmisistä ottaa lainaa jossain vaiheessa elämäänsä, ellei jopa kaikki. Asuntoon, remonttiin, autoon tms. Opintolaina voi pelottaa, koska se on monen ensimmäinen laina. Se ei ole kuitenkaan muita kummallisempi! Ja se maksetaan takaisin, kun ollaan töissä, jolloin takaisinmaksu onnistuu. Ja jos ei saa töitä, maksuohjelmaa voi.muuttaa. Nim. Onnellinen lainaaja
[/quote]

Ehkä koska kaikki eivät halua ottaa lainaa väkisin. Mä haluan ottaa sitten 'isona' lainan vaikka asuntoon, mutta mä en halua elää lainalla.
Tuolla muutama harmitteli, että opiskelukuukausina pärjää ihan hyvin, mutta kesällä ei sitten tule rahaa, jos ei töitä löydy, sillä 'lainattomuus' vaikuttaa toimeentulotukeen. Eikö kukaan muu huomas jotain mätää tässä?
[/quote]

Ei huomaa. Opiskelijan on elätettävä itsensä opintolainalla jos muut tulot eivät riitä elämiseen (vaikkapa sitten vain kesäkuukausina, vaikka muuten riittäisivät). Nirppanokkaista ajatella että juuri sinulla olisi mahdollisuus päättää olla ottamatta opintolainaa elämiseen (ja elää sitten kesät vaikkapa toimeentulotuella).

En itsekään olisi halunnut ottaa opintolainaa elämiseen, vaan olipahan pakko. Mahdollisimman vähän tietenkin. Lainaa oli 7000 € valmistuessani.

Vierailija
110/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:32"]

Mun pojalle on käynyt noin, että joskus haki neljään paikkaan ja olisi päässyt kaikkiin. Tuurista se on kiinni. Tämä kesä on paljon vaikeampi. Tuo alleviivaava yrittäjä on ärsyttävä ( typerä tapa tehostaa tekstiä) se nyt vaan on niin, että joku saa kun kysyy yhdestä paikasta ja joku ei vaikka kysyy viidestäsadasta ja nämä voivat olla ihan samantasoisia. On sitä paitsi itsellä ollut rasitteena kesätyöntekijä, joka ei tee mitään, mutta ei saa valittaa kun on kunnan silmäätekevien tytär. Eikä ole kyse kateudesta, sillä toinen vastaavan tyyppinen oli oikein hyvä työntekijä. Tuuri ja suhteet, niillä ne työt saadaan. Aktiivisuus lisää mahdollisuuksia, mutta se on ihan todellakin lottovoitto. Minäkin oman nykyisen työpaikkani sain lottovoittoon verrattavalla tuurilla. En minä, arvon alleviivaava yrittäjä, tehnyt mitään muuta kuin yhden avoimen nettihakemuksen tämän paikan eteen - se mitä muuten tein on ihan sama, koska ne eivä tuottaneet tulosta. Eikä tarvitse alleviivata. Käytät muuten alleviivauksia typerästi. 

[/quote]

No jospa on kyse siitä että se sinun nettihakemus kertoi sinusta jotain sellaista POSITIIVISTA mitä muissa hakijoissa EI OLLUT!!!!! Kyllä se hakeumuksin voi paljon kertoa hakijasta!!! Miksi niitä muuten laitettaisiin

Ja keskitytäänkö sisältöön jooko!!!

t se keski-ikäinen

[/quote]

No niin kertoi. Sen ettei minulla ole enää päivähoitoikäisiä lapsia ja että minulla on alan koulutus ja että olen nainen. Nämä olivat ne tärkeimmät asiat, miksi minut haluttiin tähän työhön. Eihän noita kahta saa sanoa ääneen, mutta tiedän ne muuten vaan. 

Vierailija
111/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:08"]

Niin ja ei tarvitse kiittää että käytän vähää yrittäjän vapaa-aikaani teidän nuroten pullampssöjen neuvomiseen täälä!!! Katsokaas me vanhemmat välitetään sitäpaitsi en halua maksaa teidän sossutukia minun veroista!!! Nyt hop hop vaan ja vähän puhtia kyllä reipas ja yrittävä mieli palkitaan aina!!!!

[/quote]

Meidän nuoruudessamme vaan kesätöitä sai helpommin. T. toinen keski-ikäinen, joka ennen vaan meni töihin. Ei se nykyään toimi niin. Ei kannata antaa neuvoja, jos ei ole elänyt tämän päivän opiskelijan arkea lähellä. Se vaan on niin, että joku ei saa töitä vaikka kuinka hakee ja joku toinen saa vähemmällä. Todella monet asiat vaikuttavat. 

[/quote]

Niin, on se vaan jännä juttu että samaan aikaan kuin työnsaanti vaikeutuu niin nuoret muuttuu typerämmiksi la laiskemmiksi!! Ettei tässä nyt vaan olisi yhteys kuitenkin!!! Lukekaa nyt tämäkin ketju ja vähän arvioikaa ihmisten KÄYTÖSTAPOJA... nuorten ihmisten... klyllä metsä vastaa miten sinne huudetaan jos jo valmikksi on nokka pystyssä ei tartte töitä odottaa!!!!

Vierailija
112/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opolle vastaus minun tilanteestani:

Ei ole kandikuukausia jäljellä käytettäväksi kesälle. Vaikka miten opiskelisin kesällä (niin kuin aionkin tehdä), niin en saa tukia, koska tukikuukausia ei vain ole.

Minua eivät ottaneet edes mansikkamaalle poimimaan tai myymään torille, koska pitää antaa tilaisuus nuoremmille :( 

Vierailija
113/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:44"]

Niin ja ei tarvitse kiittää että käytän vähää yrittäjän vapaa-aikaani teidän nuroten pullampssöjen neuvomiseen täälä!!! Katsokaas me vanhemmat välitetään sitäpaitsi en halua maksaa teidän sossutukia minun veroista!!! Nyt hop hop vaan ja vähän puhtia kyllä reipas ja yrittävä mieli palkitaan aina!!!!

[/quote]

Meidän nuoruudessamme vaan kesätöitä sai helpommin. T. toinen keski-ikäinen, joka ennen vaan meni töihin. Ei se nykyään toimi niin. Ei kannata antaa neuvoja, jos ei ole elänyt tämän päivän opiskelijan arkea lähellä. Se vaan on niin, että joku ei saa töitä vaikka kuinka hakee ja joku toinen saa vähemmällä. Todella monet asiat vaikuttavat. 

[/quote]

Niin, on se vaan jännä juttu että samaan aikaan kuin työnsaanti vaikeutuu niin nuoret muuttuu typerämmiksi la laiskemmiksi!! Ettei tässä nyt vaan olisi yhteys kuitenkin!!! Lukekaa nyt tämäkin ketju ja vähän arvioikaa ihmisten KÄYTÖSTAPOJA... nuorten ihmisten... klyllä metsä vastaa miten sinne huudetaan jos jo valmikksi on nokka pystyssä ei tartte töitä odottaa!!!!

[/quote]

Minusta tässä ketjussa kaikki muut ovat kirjoittaneet aika asiallisesti, ehkä sinua ja yhtä tai kahta muuta poikkeusta lukuunottamatta. Nykynuoret käyttäytyvät aika hyvin, tervehtivät, poikien uudet kaverit tulevat sanomaan käsipäivää jne. 

Vierailija
114/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:14"]

Et sinä ole lotossa voittanut vaan tehnyt jotain OIKEIN toisin kuin nämä VIKISIJÄT!!! Paha saa palkkansa ja yrittäminen palkitaan ja sinä oot osannu tehdä mitä pitää!!!! Jos ei käy opiskelukaverit kateeksi niin elä sen takia sano ettei niillä ole töitä vaan koska ne tekee asiat väärin!!! Nimittäin jos oikein tekee ja kunnolla yrittää ja on VALMIS TEKEMÄÄN JA YRITTÄMÄÄN niin työ LÖYTYY!!!!!!!!!! Se on 100varma!!!!!!!

Nyt katse peiliin kaiki valittajat!!!!

[/quote]

Ammu ittes, senkin ääliö.

Joskus käy niin, ettei töitä saa vaikka kuinka hakisi. Ikävää, mutta näin vaan on. Silloin on oikeus ja kohtuus, että yhteiskunta tukee ettei tarvitse sentään nälkää nähdä tai jäädä asunnottomaksi. Sitä paitsi joku opiskelijan kesäajan toimeentulotuki on aika pientä elämäntapasossupummeille maksettujen tukien rinnalla.

Omasta kokemuksestani sanon, että kun on koko vuoden venyttänyt penniä ja budjetoinut edellisen kesän palkat niin, että ne riittävät seuraavaan kesään, niin ei siinä paljon naurata kun jääkin ilman kesätöitä ja elinkustannuksista on jo puristettu kaikki mahdollinen minimiin. Viimeinen mitä siinä tilanteessa kaipaa on jonkun itseään täynnä olevan keski-ikäisen kusipään "neuvot".

[/quote]

Voi, voi, voi. Jos tuonkin energian minkä käytät työtä tekevän yrittäjän kehottamiseksi itsensä ampumiseen laittaisit työntekoyritykseen POSITIIVISELLA ENERGIALLA niin varmaan olisi asiat paremmin kuin nyt täällä vikisemällä

Ei pidä asunottomaksi jäädä tai nälkää nhädä mutta LAINA PITÄÄ NOSTAA ja NÖYRÄ PITÄÄOLLA!!! Miettiä miten ensi vuonna tekee paremmin eikä haukkua meitä jotka tätä yhteiskuntaa KANNATTAA ja RAKENTAA ja jos ei muu kiinnosta niin sitten vaikka myy itteään kuten joku täällä meinasi muttei ainakaan parjaa ja alenna meitä jotka YRITTÄMÄLÄ tarjoaa sinullekin sen KATON PÄÄNPÄÄLLE KUN MENET SUU MUTRUSSA JA PUHUT RUMIA!!!

En palkkaisi sinua!!! Vähän kunnioitusta! Kasvat vähän niin ehkä ensi vuonna sitten!!!!!!! Ihan jo Suomen taloudenkin takia Toivon!!!!!

[/quote]

Minä en palkkaisi sinua. Mutta sehän onkin totta, että pienyrittäjät ovat usein niitä, jotka eivät työelämässä pärjää muuten ja hyvä niin, että heillekin löytyy paikkansa. Tosin asiakkaiden kanssa tahtoo monella myös mennä sukset ristiin ja se on jo pahempi juttu. 

Vierailija
115/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin mitä työtä vain, jota vain pystyisin tekemään taitojeni tai turvallisuuden (en tahdo olla vaaraksi muille) rajoissa. (Esim, ei ole vartijakorttia, joten en voi vartioida. Minä en osaa ajaa motoa metsässä.)

Minulla on CV:ssä messu- ja promootiokeikkoja, työharjoittelu ulkomailla, 8 kk:n työsuhde yliopistolta, opettajan sijaisuuksia. Valtavasti järjestökokemusta (neljän vuoden ajalta monesta eri järjestöstä). Ei vain heru töitä. En voi lähteä toiseen kaupunkiin opiskelemaan, sillä minulla ei ole varaa kahtee nvuokraan. En voi antaa asuntoani alivuokralle, sillä avokkini jää kesäksi tänne. Harmittaa :(

Minulla on siitä hyvä tilanne, että minulla on jonkin verran säästöjä, ja pysyn kesänä toimeliaana, kun voin lukea tenttikirjoja ja kirjoitella esseitä. Tukea en niistä saa (olen tuo, jolta kandikuukaudet on loppu). Onneksi kesän opiskelulla vähennän maisterivaiheen työmäärää.

Vierailija
116/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 107 korjaa: toiseen kaupunkiin *kesätöihin* (opiskella kun voin kotona ja laiturin nokassa)

Vierailija
117/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Just joo. Opiskelijoiden tyhmyydestä ja laiskuudestahan se koko lama johtuu.

Vierailija
118/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki moite kilpistyy teidän pinnasta ja mitään vikaa ei muka ole VAIKKEI TÖITÄ HERU

HALOO! Olette vain että MINÄMINÄMINÄ ja minulle töitä nyt!!! Kysykää mieluummin että MIKSI JUURI MINULLE PITÄISI OLLA TÖITÄ??? Tuossa teille asennetta millä yrittää eteenpäin

Vierailija
119/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olisikohan jo iltalääkkeiden aika?

Vierailija
120/129 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Arvoisa keski-ikäinen, miksi et hahmota nykyajan ja etenkin vallitsevan taloustilanteen realiteetteja? Jos esimerkiksi pikaruokaravintolan yhteen avoimeen työpaikkaan hakee sata opiskelijaa/työtöntä, ne 99 valitsematta jäänyttä eivät ole yhtään sen huonompia kuin yksi valittu. Sama koskee muitakin työpaikkoja, hakijoita kun on moninkertainen määrä palkattaviin nähden. Moitteille ei ole mitään syytä. Luonnollisesti työtä vaille jääneiden joukkoon mahtuu heitä, jotka eivät osaa tehdä hyviä hakemuksia tai eivät ole valmiita tekemään tarjottavia työvuoroja, mutta paljon on myös heitä, joilla ei vaan satu käymään yhtä hyvä tuuri kuin valituilla.