Etäkoulu 2022
Mitäs mieltä te olette, jos koulut siirtyisivät etäopetukseen joululoman jälkeen?
Oon itse 15-vuotias 9-luokkaa käyvä nuori. Etäopetusjaksoja tähän mennessä ollut 7-luokalla melkein koko kevät ja 8-luokalla muutama viikko. Itse pidän etäopetusta hyvänä (toki riippuu koulusta kuinka se on järjestetty). On järjetöntä, että lapset ja nuoret pakotetaan kouluun altistumaan koronalle. Meidänkin koulussa (ja luokalla) on ihmisiä, jotka eivät käytä maskia oikein/kunnolla/ollenkaan vaikka pitäisi. Se tuottaa huolta varsinkin kun lähipiirissä on riskiryhmään kuuluvia ihmisiä.
(ainakaan meidän) koulussa ei huolehdita esimerkiksi turvaväleistä oikeasti kunnolla. Luokat eivät saa sekoittua keskenään (paitsi liikuntatunneilla, ruokailussa, valinnaisaineissa jne) mutta siis välitunnilla ei saa jutella edes maski naamalla kunnon turvavälillä rinnakkaisluokkalaisen kanssa.
Etäopetus toimii, kun se järjestetään oikein. Se on myös helpotus koulukiusatuille, kun ei tarvitse mennä kouluun vaan opiskelu ja oppiminen voi tapahtua kotona turvallisesti.
Onhan etäopiskelussa huonojakin puolia. Esimerkiksi syrjäytyminen, uupumus ja jos perhetilanne on jo valmiiksi huono, saattaa etäopiskelu pahentaa sitä
Kommentit (86)
Juuri tulleen tiedon mukaan etäkoulu alkaa maanantaina,,ERITÄIN HYVÄ JUTTU ETTEI PENIKAT LEVITÄ KORONAA...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään tässä ketjussa kirjoittava ei ole koululainen tai opiskelija. Kyllähän sen huomaa virke- ja lauserakenteesta sekä sanavalinnoista.
T. Äikänope (yli 20 vuoden kokemuksella)
Tarkotatko nyt sitä että ei voi olla nuori/teini jos oikeinkirjoitus on hallussa? vai mitä tarkoitit? Itse olen tämän ketjun ap ja ihan olen 9-luokkalainen 15v (kuukauden päästä 16v) tyttö. Äidinkielen numero 9. Aika kumma että OPETTAJA yli 20 vuoden kokemuksella puhuu noin ja on sitä mieltä että nuoret eivät osaa kirjoittaa oikein/kirjoittaa jollakin tietyllä tyylillä/käyttää tiettyjä sanavalintoja. Itselle ainakin äidinkielen opettaja on opettanut, että netissä käytetään yleiskielisiä sanavalintoja ja ainakin yritetään panostaa oikeinkirjoitukseen (ja sen tarkistukseen ennen lähettämiatä).
Tai sitten olen harvinaisen kypsä ikäisekseni tai jotain
Niin ja missä vaiheessa se oikeinkirjoitus ja virke- ja lauserakenteet opittaisiin kuin koulussa? Onko siis ihan normaalia että peruskoulusta pääsee läpi, vaikkei ole edes oikeinkirjoitus hallussa (jota on opeteltu about kolmosluokasta asti) (1-2 luokilla opeteltiin pääosin vain kirjaimia ja lauseen/virkkeen muodostamista, jos nyt oikein musitan)
Ja etenkin jos lapsi tai kirjoittaa paljon, on ihan normaalia että hänen sanavarasto on laajempi, oikeinkirjoitus paremmin hallussa jne kuin jos vertaa nuoreen joka kirjoittaa vain pakolliset koulutehtävät ja nekin mahdollisimman lyhyesti
terveisin suullisesti ja kirjallisesti lahjakkaan lapsen äiti. Kyllä jo kutosluokkalainenkin osaa kirjoittaa oikein, jos vain haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään tässä ketjussa kirjoittava ei ole koululainen tai opiskelija. Kyllähän sen huomaa virke- ja lauserakenteesta sekä sanavalinnoista.
Tarkotatko nyt sitä että ei voi olla nuori/teini jos oikeinkirjoitus on hallussa? vai mitä tarkoitit? Itse olen tämän ketjun ap ja ihan olen 9-luokkalainen 15v (kuukauden päästä 16v) tyttö. Äidinkielen numero 9. Aika kumma että OPETTAJA yli 20 vuoden kokemuksella puhuu noin ja on sitä mieltä että nuoret eivät osaa kirjoittaa oikein/kirjoittaa jollakin tietyllä tyylillä/käyttää tiettyjä sanavalintoja. Itselle ainakin äidinkielen opettaja on opettanut, että netissä käytetään yleiskielisiä sanavalintoja ja ainakin yritetään panostaa oikeinkirjoitukseen (ja sen tarkistukseen ennen lähettämiatä).
Ei näköjään siullakaan vissiin ihan oo toi oikeinkirjoitus hallinnassa, vaikka aikuinen väität olevas
Niin ja missä vaiheessa se oikeinkirjoitus ja virke- ja lauserakenteet opittaisiin kuin koulussa? Onko siis ihan normaalia että peruskoulusta pääsee läpi, vaikkei ole edes oikeinkirjoitus hallussa (jota on opeteltu about kolmosluokasta asti) (1-2 luokilla opeteltiin pääosin vain kirjaimia ja lauseen/virkkeen muodostamista, jos nyt oikein musitan)
Ja etenkin jos lapsi tai kirjoittaa paljon, on ihan normaalia että hänen sanavarasto on laajempi, oikeinkirjoitus paremmin hallussa jne kuin jos vertaa nuoreen joka kirjoittaa vain pakolliset koulutehtävät ja nekin mahdollisimman lyhyesti
terveisin suullisesti ja kirjallisesti lahjakkaan lapsen äiti. Kyllä jo kutosluokkalainenkin osaa kirjoittaa oikein, jos vain haluaa
niin voisko joku selventää että mitä ne siä päätti onko se etäkoulu tulosa vai ei
Ihmisillä on eri kirjoitustyylejä, eikä ikää pitäisi sen perusteella alkaa arvelemaan. Eikö se pitäis äikänopena tietää? Kaikki nuoret ei kirjota samallatavalla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulleen tiedon mukaan etäkoulu alkaa maanantaina,,ERITÄIN HYVÄ JUTTU ETTEI PENIKAT LEVITÄ KORONAA...
Missä noin muka päätettiin
Mulle on oikeestaan ihan sama mennäänkö me etään vai ei. Ite tykkäisin siitä, kunhan meettejä ei ois liikaa ja työmäärä pysyis kohtuullisena.
Halusin kuitenkin snaoa, että itse asiassa koronatilanne on tällä hetkellä hyvä: suurin osa tartunnoista alkaa olla omikronia. Omikron on lieväoireinen ja se leviää nopeesti, ja jos se leviää tarpeeks nii se korvaa deltan (joka on vaarallisempi). Näin ollen koronasta tulee perus syysflunssa, jonka suurin osa käy pariin kertaan vuodessa. Eroon siitä tuskin päästään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on eri kirjoitustyylejä, eikä ikää pitäisi sen perusteella alkaa arvelemaan. Eikö se pitäis äikänopena tietää? Kaikki nuoret ei kirjota samallatavalla.
Kiitos, juuri tätä tarkoitinkin:) Kirjoitustavasta/tyylistä ei ikää voi päätellä ja varsinkin äikänopen pitäisi se tietää
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttäreni, joka on seitsemännellä luokalla, kirjoittaa erittäin sujuvaa ja rikasta suomea. Harva aikuinen siihen pystyisi. En minäkään. On kympin oppilas, myös suomen kielessä. Tällä palstalla kuitenkaan tuskin on. Epäilen, että tuo äikän ope oli feikki. Tosin en millään usko, että tällä palstalla alaikäisiä myöskään näin paljon olisi.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttäreni, joka on seitsemännellä luokalla, kirjoittaa erittäin sujuvaa ja rikasta suomea. Harva aikuinen siihen pystyisi. En minäkään. On kympin oppilas, myös suomen kielessä. Tällä palstalla kuitenkaan tuskin on. Epäilen, että tuo äikän ope oli feikki. Tosin en millään usko, että tällä palstalla alaikäisiä myöskään näin paljon olisi.
-sivusta
Jep, on olemassa nuoria jotka kirjoittaa oikeasti tosi hyvin. Aika varmasti tuo äikänope on feikki (tai ainakin toivon ettei opettajat kirjoittele nettiin tuohon tyyliin). Mutta oot varmasti oikeassa, että myös osa tän ketjun alaikäisistä/opiskelijoista on feikkejä.
Sen halusin vielä sanoa, että vaikka sie et omasta mielestä kirjoita mitenkään "rikasta suomea", niin ainakin kirjoitat ihan helppolukuista ja sujuvaa ja asiallista tekstiä. Monet aikuiset ei siihen pysty (ainakin mitä olen facebookin keskusteluja lukenut)
ap (edelleen 15-vuotias, 9-luokkaa käyvä tyttö)
taisin eksyä väärälle palstalle piti mennä koronasta lukemaan mutta täällä senku jatkuu arvuutteleminen siitä oliko äikänope aito vai eikö
(jeesus 20 vuoden kokemuksella )
Vierailija kirjoitti:
taisin eksyä väärälle palstalle piti mennä koronasta lukemaan mutta täällä senku jatkuu arvuutteleminen siitä oliko äikänope aito vai eikö
(jeesus 20 vuoden kokemuksella )
Sellastahan se välillä on näillä palstoilla ja se pitää kestää
Ei se, jos lapsia sairastuu, mutta entäpä kun opettajat sairastuvat. Sitten ei ole etäkouluakaan ainakaan opettajavetoisesti. Ja lapset sairastuttavat vanhempansa.
Okei, mä en ite ymmärrä miten nii monet tyypit täält kannattaa etäkouluu, mut okei kai.
Joka tapauksessa mä ja mun lisäksi monet muutkin mun tuntemat ihmiset on etäopetusta vastaan.
Mä niin toivon, et etäopetus ei alkais, koska mulle tulee aivan hirveet paineet ja ahdistusta tehtävien palauttamisesta ja tunneillakaan videopuhelu-hommelissa lähes kukaan meidän luokkalaisista ei uskalla kysyä opelta mitään ruudun toiselta puolelta ja meidän ysiluokka, josta vois olettaa, et ei oltais nii arkoja, ei pidetä kameroita päällä, nii ei nähä muita ihmisii. Ehkä opet pitää kameraa pääl, mut se on ihan varmasti niillekki kiusallista, ku on ainoot naamat ruudulla.
Mut hei… meil kaikil on eri mielipiteet, mut oma kokemus etäkoulust on todella huono, enkä luetellu läheskään kaikkii etäkoulun aiheuttamii ongelmii mulle.
Ei etäkoulua, kiitos :)) kirjoitti:
Okei, mä en ite ymmärrä miten nii monet tyypit täält kannattaa etäkouluu, mut okei kai.
Joka tapauksessa mä ja mun lisäksi monet muutkin mun tuntemat ihmiset on etäopetusta vastaan.
Mä niin toivon, et etäopetus ei alkais, koska mulle tulee aivan hirveet paineet ja ahdistusta tehtävien palauttamisesta ja tunneillakaan videopuhelu-hommelissa lähes kukaan meidän luokkalaisista ei uskalla kysyä opelta mitään ruudun toiselta puolelta ja meidän ysiluokka, josta vois olettaa, et ei oltais nii arkoja, ei pidetä kameroita päällä, nii ei nähä muita ihmisii. Ehkä opet pitää kameraa pääl, mut se on ihan varmasti niillekki kiusallista, ku on ainoot naamat ruudulla.
Mut hei… meil kaikil on eri mielipiteet, mut oma kokemus etäkoulust on todella huono, enkä luetellu läheskään kaikkii etäkoulun aiheuttamii ongelmii mulle.
Se vaikuttaa ihan tosi paljon miten se etäopetus on järjestetty. On kuitenkin sun oma asia miten sä asiat hoidat. Laita itse kamera päälle niin varmasti moni muukin laittaa. Huolehdi tehtävät ajallaan ja laita esim opelle wilmaviesti että saat lisäaikaa tehtävien palauttamiseen. Pitää vaan olla rohkea ja reipas ja uskaltaa kysyä, etänäkin. Etkä sä jää oikeasti paljoa jälkeen vaikket etäopetuksessa oppisi MITÄÄN. Etäopiskelu kestää muutaman viikon ja oppivelvollisuus 12-vuotta.
Mieti oppilaita, joita kiusataan koulussa. Heille koulu on helvetti ja etäopetus pelastus. Sinulle koulu on pelastus ja etäopetus helvetti. Eikö voisi sallia niille tuhansille koulukiusatuille edes muutaman viikon etäopiskelua?
Niin ja haluatko tosiaan mennä kouluun hankkimaan koronan? sitten et ainakaan nää kavereita.
Nyt en kyllä ymmärrä, mitä äidinkielenopettaja tarkoitti. Kirjoittivatko "koululaiset" mielestäsi liian hyvää vai huonoa suomen kieltä ollakseen koululaisia? Heidän kirjallinen ilmaisunsa oli mielestäni alkeellista: yhdyssanavirheitä, pilkkuvirheitä ja puutteellisia lauserakenteita. Etäkoulusta olen kirjoittajien kanssa samaa mieltä - toivon, että kevätlukukausi aloitetaan etäopetuksessa.
Äikän ällä
"Ahdistusta ja paineita"
onpa nykynuoriso herkkää
antakaa ny jo helkkari sen äikänopen olla ettekö te ymmärrä että se olin minä kuka sen kirjoitti :D täys läppä
Itse olen 9 luokalla ja minua pelottaa että saan koulusta koronan ja tartutan sen isääni isälleni se voi olla kuoleman vaarallista