Mitä järkeä laittaa koulut etäopetukseen vasta 4.lk ylöspäin?
Ihan ku ne perheen pienemmät lapset ei kantaisi koronaa sitten edestakas koulun ja kodin välillä, opettajat sairastuu ja kuukauden päästä ollaan sitten kaikki etänä. Mitä järkeä tässä on??
Kommentit (57)
Kyse on siitä, että niin pienet oppilaat tarvitsevat opettajaa perustaitojen oppimiseen. Pitää oppia lukemaan ja ymmärtämään matikan alkeet. Heitä ei voi jättää etäopetukseen vanhempian varaan, koska seuraukset voivat olla liian vakavat. Vanhemmat oppilaat osaavat sentään lukea, kirjoittaa ja laskea kunnolla, joten pärjäävät paremmin yksinkin etäopetuksessa.
Ei mulla ainakaan ole aikaa opastaa lapsiani, jos ovat kotona etäopiskelussa. Ensinnäkin kun koulut alkaa, mulla alkaa yövuorot. Kömmin nukkumaan ennenkuin heräävät. Sit voin kysyä klo 16 jälkeen kun herään, mitä teitte. Ai pelasitte pleikkaa. No mä laitan opelle viestiä, mitä läksyä tuli. Paitsi se on varmaan jo kotona.
Mulla on työt hoidettavana.
Kouluissa on väljää, kun jää vain pienimmät. Tuo olisi hyvä ratkaisu.
Ja perustuuko nyt korona-aikana säädettyyn lakiin?
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on väljää, kun jää vain pienimmät. Tuo olisi hyvä ratkaisu.
Ahaa, lähiopetuksen oppilaat eivät käykään koulua opettajansa johdolla yhtenäisenä luokkana vaan heidät hajautetaan koulurakennukseen.
Se järki, että koulussa on paljon väljempää, kun 4-6 lk:t eivät ole koululla. Toki luulisi työnantajan puolesta tulevan henkilökunnalle sitä parempaa mallia maskit, eikä köykäisempiä kirurgin maskeja. Ja se järki myös, että pienimmät oppilaat eivät pysty itse ilman aikuisen apua käynnistää vaikka niitä teamseja tai eivät pysty itse hakemaan tehtäviä ja läksyjä wilmasta jne, saati syödä päivän aikana aamupalan, lounaan ja välipalan ennen kuin vanhemmat ehtivät kotiin. Tai eivät uskalla olla yksin kotona 8 tai 10 tuntia.
Nyt kolmatta luokkaa käyvä lapsi tarvitsee vielä tukea ihan lukemisessa vielä. Ekan luokan etäopetus keväällä 2020 ei tehnyt hyvää lukemaan opettelulle. Ja juu, kyllä luetaan ja luetetaan kotonakin, mutta ope ja erityisope osaa opettaa. Se on arvokasta.
No eihän siinä mitää järkeä olekaan
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että niin pienet oppilaat tarvitsevat opettajaa perustaitojen oppimiseen. Pitää oppia lukemaan ja ymmärtämään matikan alkeet. Heitä ei voi jättää etäopetukseen vanhempian varaan, koska seuraukset voivat olla liian vakavat. Vanhemmat oppilaat osaavat sentään lukea, kirjoittaa ja laskea kunnolla, joten pärjäävät paremmin yksinkin etäopetuksessa.
Aika kovat tavoitteet kolmelle viikolle!
Kolmen viikon etäkoulu ei aiheuta ongelmia kenenkään lukemaan oppimiselle. Suurin osa 1.luokkalaisista sitä paitsi on jo oppinut lukemaan syksyn aikana ja iso osa jo eskarissa. Mun mielestä tässä tehdään taas päätöksiä ilman järjen häivää. Rokotetut lapset voisivat käydä lähikoulua ja nämä pienet, jotka eivät ole saaneet vielä minkäänlaista suojaa tätä virusta vastaan, pääsisivät etäkouluun.
Ei hän hallituksen touhussa oo pitkään aikaan mitään järkeä ollutkaan.
Mä oon jo täysin kypsä tähän soutamiseen ja huopaamiseen, jolla tätä tilannetta pitkitetään eikä katkaista kertarykäyksellä.
Kunnon lock down vaan päälle niinku monissa Euroopan maissa tehtiin vastaavissa lukemissa. Eli suomeksi: vain ruokakaupat ja apteekit auki. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Se järki, että koulussa on paljon väljempää, kun 4-6 lk:t eivät ole koululla. Toki luulisi työnantajan puolesta tulevan henkilökunnalle sitä parempaa mallia maskit, eikä köykäisempiä kirurgin maskeja. Ja se järki myös, että pienimmät oppilaat eivät pysty itse ilman aikuisen apua käynnistää vaikka niitä teamseja tai eivät pysty itse hakemaan tehtäviä ja läksyjä wilmasta jne, saati syödä päivän aikana aamupalan, lounaan ja välipalan ennen kuin vanhemmat ehtivät kotiin. Tai eivät uskalla olla yksin kotona 8 tai 10 tuntia.
Nyt kolmatta luokkaa käyvä lapsi tarvitsee vielä tukea ihan lukemisessa vielä. Ekan luokan etäopetus keväällä 2020 ei tehnyt hyvää lukemaan opettelulle. Ja juu, kyllä luetaan ja luetetaan kotonakin, mutta ope ja erityisope osaa opettaa. Se on arvokasta.
Nyt kyllä aliarvioit nykylasten tietoteknisiä taitoja. Minunkin lapsi oli etäkoulussa 1.luokalla keväällä 2020 ja opetti minua käyttämään Teamsia. Siis lapsi opetti vanhempaa että pystyin kuittaamaan hänen tehtäviään. Ja lapseni ei ole mikään tietokonenero vaan ihan tavis tyttölapsi.
Onneksi en ole opettaja, joka joutuu tuohon koronalinkoon kahden rokotteen turvin.
7-9v lapset on vielä pieniä. Monikin vanhempi on töissä, ei minun tai lasten isän töitä voi etänä tehdä. Meillä 2 tuon ikäistä lasta. Ei ne kesälläkään keskenään vielä koko työpäivää olleet, vaan mummi tai eno oli ainakin osan päivästä. Ja keskenään niiden pitäisi vielä saada etäyhteydet päälle kouluun tai osata tehdä läksyjä ja syödäkin jotain. Joo onnistuu varmaan välillä, mutta tuskin viikkoja. Edellisellä kerralla tuo nyt kolmosluokkalainen oli ekalla ja pidin kotona kun itsekin olin. Nytkin olisi hyvä jos saisi jäädä halutessaan erään. Näin siellä koulussa olisi väljää, kun olisi ehkä puolet näistä pienistä paikalla.
Nyt puhutaan kolmesta viikosta. Kenenkään oppiminen ei siinä kärsi, vaikka etänä olisivatkin.
Niiden pienimpien kanssa voi hyvin pitää tunteja teamsissa ja antaa oman tasoisia tehtäviä.
Enemmän se oppiminen kärsii, kun koulunkäynti on lähinä repaleista, milloin kukakin on karanteenissa tai sairaana.
Meillä ei pian ole terveitä opettajia opettamassa. Jos bussivuorot on peruttu, miten se lapsi edes pääsee sinne kouluun ?
Niillä pienimmillä koululaisilla on sitäpaitsi eniten tartuntoja ja pyörivät siellä ilman maskeja. En kyllä tosin maskeja heille edes suosittelisi, käy todella raskaaksi …
Vaikka koulun tiloihin tulee väljyyttä, pysyy ne samat ryhmät pienissä luokkatiloissa kuitenkin.
Ehkäpä ne neljännestä luokasta ylöspäin pärjäävät jo yksin kotona sen koulupäivän ajan. Kaikki vanhemmat kun eivät voi olla etä"töissä" vahtimassa muksujaan, niin että pienimmät on saatava kouluun jonkun toisen huolehdittavaksi.
Minä olen tänään pohtinut, miten järjestän opetuksen, jos etään mennään. Keskeisiä keväällä tulevia uusia asioita en opeta etänä, vaan keskitytään kertaamaan syksyllä opittuja asioita, jotka nekin toki ovat keskeisiä asioita osata, mutta opetus on tapahtunut lähiopetuksessa. Uusina asioina otetaan helpommin omaksuttavia sisältöjä. Painotan aineita, joita on helpompaa opettaa etänä, eli normaalin kahden tunnin viikkotunnin sijaan vaikkapa ymppää neljä tuntia. Näin kun päästään lähiopetukseen, voin ottaa "kiinni" esimerkiksi matikan sisällöissä ja pitää vaikka 5h/vko matikkaa, eikä sitä ymppää sitten joinain viikkoina yhtään tai vaikka vain tunnin. Kokonaisuudessa keväällä kaikkia oppiaineita sen verran, että vaaditut tunnit tulee pidettyä. Painotus vain eri jaksolla erilainen. Näin ei keskeisissä asioissa tule oppimisvajetta. Kyse siis alakoulun oppilaista, joille opetan itse muut aineet paitsi liikunnan.
Päätöstä jäätiin jahkailemaan ja muutamissa isohkoissa kaupungeissa koulu alkaa jo huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tänään pohtinut, miten järjestän opetuksen, jos etään mennään. Keskeisiä keväällä tulevia uusia asioita en opeta etänä, vaan keskitytään kertaamaan syksyllä opittuja asioita, jotka nekin toki ovat keskeisiä asioita osata, mutta opetus on tapahtunut lähiopetuksessa. Uusina asioina otetaan helpommin omaksuttavia sisältöjä. Painotan aineita, joita on helpompaa opettaa etänä, eli normaalin kahden tunnin viikkotunnin sijaan vaikkapa ymppää neljä tuntia. Näin kun päästään lähiopetukseen, voin ottaa "kiinni" esimerkiksi matikan sisällöissä ja pitää vaikka 5h/vko matikkaa, eikä sitä ymppää sitten joinain viikkoina yhtään tai vaikka vain tunnin. Kokonaisuudessa keväällä kaikkia oppiaineita sen verran, että vaaditut tunnit tulee pidettyä. Painotus vain eri jaksolla erilainen. Näin ei keskeisissä asioissa tule oppimisvajetta. Kyse siis alakoulun oppilaista, joille opetan itse muut aineet paitsi liikunnan.
Toki aineenopettajilla on huomattavasti hankalampaa miettiä, miten etäopetus järjestetään toimivaksi
Saa nähdä, kun enää ei kuunnella herkällä korvalla asiantuntijoita.