Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tähän loppui meidän perheen lihansyönti

Vierailija
27.04.2015 |

Eipä tule tän dokumentin jälkeen katsottua samalla tavalla kaupan lihaosastoa... Suosittelen katsomaan taikka kelailemaan tätä pätkää sinne tänne, luulempa että alkaa omatunto itse kullakin kolkuttelemaan kun näkee miten eläimiä kohdellaan...

Lapsen päiväkodissa oli yksi poika kertonut meidän lapselle ja muille kavereille, että hän ei enää halua eläimiä satuttaa, kun oli nähnyt atrian sikakuljetus auton ja kuullut mihin possuparkoja ollaan viemässä. Ja tästä puhuttiin meillä sitten kahvipöydässä parin muun vanhemman kanssa monta tuntia. Tulipa selailtua jälkeenpäin nettiä ja törmättyä tähän ilmeisesti kuuluisaan dokumenttiin. Itkuhan siinä tuli ja pahasti...

Miehen siskon vanhin tytär on 12-vuotiaasta saakka ollut vegaani omasta tahdostaan, ja ruokavalion myötä parani paha akne ja vatsavaivat... Nyt lähtee meidän perheen tutustuminen monipuolisiin, terveellisiin kasvisresepteihin, onneksi se on tämän maan tarjonnalla todella helppoa. Ollaan silloin tällöin kokkailtu yhdessä kasvisruokia, kuten thaimaalaista vihreää currya tai pitkään haudutettuja kasvispataruokia, olisiko jollain vinkata muita hyviä reseptejä tai ideoita? 

Toivon ettei tästä synny hyökkäystä meitä kohtaan, ollaan itsekin oltu aivan tavallinen sekasyöjäperhe aina, ja pidetty silmät kiinni tältä eläinten julmuudelta. Jos teillä on lemmikkejä kotona, toivon että mietitte mikä tekee kotieläimistä arvokkaampia kuin muista eläimistä, joilla on kaikilla myös tunteet sekä äidinvaisto...

Ja ennen kun lapsien ruokavalion monipuolisuudesta tulee kukaan vauhkoamaan, niin pyytäisin ajattelemaan mikä tekee siitä einesravinnosta yhtään terveellisemmän. Me ei olla lapsilta kieltämässä mitään, totutetaan uusiin asioihin pikkuhiljaa ja mennään lapsien ehdoilla. Enkä ole täällä ketään käännyttämässä. Tunteet kyllä pinnassa tuon jälkeen!

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:54"]Ihminen on lihansyöjä. Piste! Vegehippejä yms. takkutukkia ei jaksa enää kuunnella kukaan. Empiirisen tutkimukseni mukaan vegemiehillä on kaikista onnettomin libido. Siitäkään syystä en sellaista häilyvää heteroa miehekseni ikinä ottaisi.
[/quote]
Ihminen on ominaisuuksiltaan lähinnä kasvi- ja hyönteispainotteista ruokaa syöviä sekasyöjiä, lihansyöjiä me ei olla. Ihmiselle ihanteellista on terveellinen sekaruokavalio, mutta hyvin koostettu kasvisruokavalio on terveellisempi kun huono sekaruokavalio.
Tuohon toiseen:
http://plenteousveg.com/vegetarians-better-lovers/
Noi tutkimukset voisi kaikki kaivaa jos haluaa, ainakin hajututkimus uutisoitiin Suomessa. Tosin määrittelet heteroseksuaalisuuden ilmeisesti murhanhimolla, ympäristön tuhotahdolla ja hiilijalanjäljellä, joten sitten lihansyöjämies joka ei muuhun kun tissimaito- ja ruumistuotteisiin koske on heteroista heteroin.

Vierailija
162/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä hetkeäkään usko, että tuo yksi on vegaani vaikka väittää. Joku ihme asennevammainen vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:50"]

Luomu ei ole ekologista.

Maailmassa olisi suunnaton nälänhätä jos kaikki olis luomu-viljeltyä. Luomulla sadot olisivat näet sen verran niukempia, että ei yksinkertaisesti riittäisi koko planeettamme väkimäärää ruokkimaan.

[/quote]

mites meille sitten lukion maantiedon tunnilla kerrottiin (ja näytetettiin) että luomulla nälänhätä poistuisi kun työtä olisi enemmän tehotuotannon sijaan... Siitä on jo aikaa, en muista yksityiskohtia, mutta kuitenkin.

Vierailija
165/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 19:57"]Kannattaa myös miettiä, onko sillä omalla ruokalakkoilulla nyt niin hirveästi merkitystä. Tietenkin jos kaikki kollektiivisesti ajattelevat ja toimivat, niin se alkaa vaikuttaa menekkiin ja sitä myötä valmistukseen, mutta ne, mitä te ette syö, menee roskiin. Julma totuus on, että näihin asioihin voi vaikuttaa muuta kautta parhaiten. Kaverini pyörtyili jatkuvasti lakkoillessaan lihansyönnistä, ja niin kävi minullekin. Opiskelijana ei ollut varaa hankkia omia ruokia opistolle, jossa tarjottiin päivän ruoka, koska paikallinen kasvismättö oli sen sortin ravitsematonta että nenä vuosi verta jatkuvasti ja päätä särki. Kun siirryin takaisin normaaliruokaan enkä nirsoillut, loppus pyörtyily ja kalpeana olo.

Niin, ja suurtilallisuus on se juttu mistä tämä tulee. Luomutiloista ja niiden oloista en tiedä, mutta äänestäkää toki EU:ta, joka tukee tuota älyttömyyttä. Tiedättekö lihataloudesta muuten paljoakaan? Tiedättekö, että suurin osa menee kaupan hyllyiltä roskiin eli monta tonnia vuodessa menee niistä naudoista hukkaan? :p Siihen ei pelkästään syömättömyys auta, vaan siihen pitää puuttua jotain muutakin kautta. Olen miettinyt muutenkin ruuan ylitarjontaa täällä länsimaissa verrattuna kehitysmaihin - mikä menee niin pieleen, että täällä voimme surutta paiskata ruokaa roskikseen kun muualla ei ole edes puhdasta vettä? Ihan uunomaisesti voisin todeta, että ruokaa, ei aseita. Ilmeisesti raha on liian tärkeää, jotta siihenkään voisi puuttua tai sitäkään levittää tasaisemmin.
[/quote]
Jos Suomessa syödään lihaa 77 kg/per vuosi per henkilö, niin on naurettavaa väittää, että vaikka nelihenkisen perheen viidessä vuodessa säästämät 1500 kiloa eläinten ruumiita ei vaikuttaisi mihinkään. Lisäksi tarvitaan selkeää kulutuksen kääntymistä kasvistuotteiden suosimiseen että kaupat tilaavat niitä ennemmin kuin eläintuotteita. Luuletko, että nykyisenkaltainen kaura- riisi- soija- ja mantelipohjaisten maitojen ja maitotuotteiden valikoima olisi vain ilmestynyt kauppoihin jos kaikki vegaanit olisivat ajatelleet, että maito heitetään vain roskiin kun he eivät osta sitä ja jatkaneet vain maidon ja maitotuotteiden kulutusta ja lehmien orjuutusta iloisesti kannattaen?
Minä taas "vailaistuin" ravintoarvoista ja hyvän ruuanlaiton tärkeydestä vasta vegeydyttyäni, minulla oli iho- ja huimausoireita sekä puutostiloja puolipyllyisellä sekaruokavaliolla, mutten silti lähde väittämään kokemusteni vuoksi faktana sitä, että sekaruokavalio sairastuttaa.

Vierailija
166/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin voisin hyvin lopettaa lihansyönnin, jos joku tekisi mun ruuat tästä eteenpäin. Mahtaa vaan näin nirsolle olla aika vaikea jo. + en usko että olis varaa syödä yhtä kylläiseksi

Vierailija
167/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan!!! Itse pidin lihattoman lokakuun ja se onnistui hyvin. Nyt yritän koko ajan vähentää lihaa ja maitotuotteita normaalista ruokavaliostani.

Vierailija
168/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuon videon materiaali ole ulkomailta? Onko Suomessa tuollaista? Olen käynyt muutaman kerran sikaloissa, niissä oli lihasioilla selvästi enemmän tilaa. Emakoidenkin looreissa paljon tilaa pikkupossuille, emakot taas tuollaisen hökkelin sisällä etteivät käänny porsaiden päälle. En usko että Suomessa on suurimmassa osassa tuollaisia oloja, uskoisin että teurastuskin ym on paljon "inhimillisempää". En tuomitse jos joku päättää ryhtyä vegaaniksi. Itse ostan luomua, jos ostan lihaa ja saan metsästäjäisältäni peuranlihaa, koska minua yksinkertaisesti ällöttää ostaa vaikka tavallista Atrian jauhelihaa. Ei siitä tiedä mitä tulee syötyä.

Vierailija
169/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:13"]Eikö tuon videon materiaali ole ulkomailta? Onko Suomessa tuollaista? Olen käynyt muutaman kerran sikaloissa, niissä oli lihasioilla selvästi enemmän tilaa. Emakoidenkin looreissa paljon tilaa pikkupossuille, emakot taas tuollaisen hökkelin sisällä etteivät käänny porsaiden päälle. En usko että Suomessa on suurimmassa osassa tuollaisia oloja, uskoisin että teurastuskin ym on paljon "inhimillisempää". En tuomitse jos joku päättää ryhtyä vegaaniksi. Itse ostan luomua, jos ostan lihaa ja saan metsästäjäisältäni peuranlihaa, koska minua yksinkertaisesti ällöttää ostaa vaikka tavallista Atrian jauhelihaa. Ei siitä tiedä mitä tulee syötyä.
[/quote]
Sivulta kaksi:
http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=31
http://elaintehtaat.fi/
Ja tässä romantisoitu ja tuottajan ehdoilla mennyt (lue tekijän haastattelu esim. teurastuksen ja kukkotipujen silloisen kuvaamisesta):
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/18/karsinasta-kauppaan
Tuossa on Suomalaisia kuvia ja videoita. Meidän eläinsuojelulaki näyttää hienolle, mutta sen toteutus menee aina minimien mukaan ja on hyvin ahdistavaa katseltavaa. TTIPin jälkeen meillä saattaa tosin löytyä enemmissä määrin noita jenkkimeinigein kasvatettuja...

Vierailija
170/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on aika suppea käsitys eineksistä! Vilkaise joskus kaupan pakastealtaaseen ja hämmästy - muutakin löytyy kuin esimyrkytettyjä wokkivihanneksia (ihan yhtä nopeaa on kuoria pari porkkanaa ja ottaa tuore parsakaali kuin kypsentää tuollaisia pakastemössöjä).

Ja edelleen toistan: minä tiedän vegaanina, että erilaisia asioita on olemassa, jopa niitä pääsiäismunia, mutta ei läheskään jokaisessa kaupassa eikä noin vain otettavissa. Leivän päälle voi laittaa Keijua (kunhan varmistaa, että juuri se ei saata sisältää pieniä määriä maitojäämiä) tai tehdä levitteen itse, mutta arvaapa kahdesti, moniko "nyt loppui lihansyönti"- äiti moisen tajuaa? Että enää kaupasta ei osteta mitään tarkistamatta, ettei tuotteessa ole yhtään maitojäämiä oli se sitten energiapatukka, jäätelö/jäädyke tai leipä. Huikean monessa tuotteessa on lisätty maitojauhetta tms.

En ymmärrä, miksi minulle raivoat soijajugurteista jne. Tiedän niiden olemassaolosta ja jopa siitä, että laatu vaihtelee huomattavasti. Harmillisen usein kallein on parasta, joten vegaani maksaa ruuastaan paljon enemmän kuin sekasyöjä, ellei sitten kasvata itse isoa osaa. Vegaaniksi ryhtyvä perhe joutuu miettimään moneen kertaan, miten päivän proteiiniannos hankitaan ja millä rahalla.

Vegaanin kannattaa muistuttaa lapsille, että kylässä ei syödä oikeastaan mitään. Harvalla on tarjolla mantelimaitoa ja kookoskermasuklaapähkinävoikakkua tai bataatti-porkkanapiirasta. Niissä vegaaniperhettä varten hankituissa kekseissäkin on maitojauhetta :(

Mitä helvettiä mä just luin. Vaikuttaa siltä, että ap:n halu vähentää/lopettaa lihansyönti on jotenkin sinulta pois...? Oikeana vegaanina varmasti iloitsisit siitä, että joku ottaa askeleen, vaikka pienenkin oikeaan suuntaan, etkä yrittäisi kääntää hänen päätään. Onko vegaanius sinulle vain suorittamista, tapa olla joku special snowflake? Kenenkään ei kannata edes harkita kasvisruokailuun siirtymistä, koska ei pysty toteuttamaan sitä yhtä puhtaasti ja jalosti kuin sinä? Ap puhuu aloituksessaan lihansyönnin lopettamisesta, ei vegaaniksi ryhtymisestä, varmasti tunnet eron.

Vierailija
171/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:13"]Eikö tuon videon materiaali ole ulkomailta? Onko Suomessa tuollaista? Olen käynyt muutaman kerran sikaloissa, niissä oli lihasioilla selvästi enemmän tilaa. Emakoidenkin looreissa paljon tilaa pikkupossuille, emakot taas tuollaisen hökkelin sisällä etteivät käänny porsaiden päälle. En usko että Suomessa on suurimmassa osassa tuollaisia oloja, uskoisin että teurastuskin ym on paljon "inhimillisempää". En tuomitse jos joku päättää ryhtyä vegaaniksi. Itse ostan luomua, jos ostan lihaa ja saan metsästäjäisältäni peuranlihaa, koska minua yksinkertaisesti ällöttää ostaa vaikka tavallista Atrian jauhelihaa. Ei siitä tiedä mitä tulee syötyä. [/quote] Sivulta kaksi: http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=31 http://elaintehtaat.fi/ Ja tässä romantisoitu ja tuottajan ehdoilla mennyt (lue tekijän haastattelu esim. teurastuksen ja kukkotipujen silloisen kuvaamisesta): http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/18/karsinasta-kauppaan Tuossa on Suomalaisia kuvia ja videoita. Meidän eläinsuojelulaki näyttää hienolle, mutta sen toteutus menee aina minimien mukaan ja on hyvin ahdistavaa katseltavaa. TTIPin jälkeen meillä saattaa tosin löytyä enemmissä määrin noita jenkkimeinigein kasvatettuja...

[/quote]

Eipä nuot materiaalitkaan kovin totuudenmukaisia ole. Kaiken omin silmin nähneenä entsinä maatilan poikana voin sanoa että täyttä paskaa. Noista voi joku oikeasti saada vääristyneen kuvan todellisuudesta...
[/quote]
Kyllä ne kuule on Suomessa lähivuosina kuvattu. Suomessakin siivotaan pikkupossujen korvat ja kivekset ilman anestesiaa, raiskataan lehmät ja pidetään niitä ahtaassa parressa, sikoja taas porsimishäkeissä joissa ei mahdu kääntymään. Broilerien raajat ei kestä ja virikehäkin virike on pieni puupala ja tilaa alle A4/kana. Kyllä Suomessa on tehotuotantoa, ei me muuten päästäisi niin hurjiin lukemiin lihan- ja maidonkulutuksessa ja näin halvalla. Kaikki tahtoo kuvitella sen maalaisidyllin jossa eläimiä rakastetaan ja voi kirnutaan kansallispuvussa mutta näin ei ole enää hetkeen ollut.

Vierailija
172/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:22"] [quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:13"]Eikö tuon videon materiaali ole ulkomailta? Onko Suomessa tuollaista? Olen käynyt muutaman kerran sikaloissa, niissä oli lihasioilla selvästi enemmän tilaa. Emakoidenkin looreissa paljon tilaa pikkupossuille, emakot taas tuollaisen hökkelin sisällä etteivät käänny porsaiden päälle. En usko että Suomessa on suurimmassa osassa tuollaisia oloja, uskoisin että teurastuskin ym on paljon "inhimillisempää". En tuomitse jos joku päättää ryhtyä vegaaniksi. Itse ostan luomua, jos ostan lihaa ja saan metsästäjäisältäni peuranlihaa, koska minua yksinkertaisesti ällöttää ostaa vaikka tavallista Atrian jauhelihaa. Ei siitä tiedä mitä tulee syötyä. [/quote] Sivulta kaksi: http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=31 http://elaintehtaat.fi/ Ja tässä romantisoitu ja tuottajan ehdoilla mennyt (lue tekijän haastattelu esim. teurastuksen ja kukkotipujen silloisen kuvaamisesta): http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/18/karsinasta-kauppaan Tuossa on Suomalaisia kuvia ja videoita. Meidän eläinsuojelulaki näyttää hienolle, mutta sen toteutus menee aina minimien mukaan ja on hyvin ahdistavaa katseltavaa. TTIPin jälkeen meillä saattaa tosin löytyä enemmissä määrin noita jenkkimeinigein kasvatettuja... [/quote] Eipä nuot materiaalitkaan kovin totuudenmukaisia ole. Kaiken omin silmin nähneenä entsinä maatilan poikana voin sanoa että täyttä paskaa. Noista voi joku oikeasti saada vääristyneen kuvan todellisuudesta... [/quote] Kyllä ne kuule on Suomessa lähivuosina kuvattu. Suomessakin siivotaan pikkupossujen korvat ja kivekset ilman anestesiaa, raiskataan lehmät ja pidetään niitä ahtaassa parressa, sikoja taas porsimishäkeissä joissa ei mahdu kääntymään. Broilerien raajat ei kestä ja virikehäkin virike on pieni puupala ja tilaa alle A4/kana. Kyllä Suomessa on tehotuotantoa, ei me muuten päästäisi niin hurjiin lukemiin lihan- ja maidonkulutuksessa ja näin halvalla. Kaikki tahtoo kuvitella sen maalaisidyllin jossa eläimiä rakastetaan ja voi kirnutaan kansallispuvussa mutta näin ei ole enää hetkeen ollut.

[/quote]

"Raiskataan lehmät"!!!!

Repesin tälle täysin!

Siinä on palavasilmäinen ituhippi päässyt vauhtiin... eijjumalauta sentään.

Vierailija
173/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:22"] [quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:13"]Eikö tuon videon materiaali ole ulkomailta? Onko Suomessa tuollaista? Olen käynyt muutaman kerran sikaloissa, niissä oli lihasioilla selvästi enemmän tilaa. Emakoidenkin looreissa paljon tilaa pikkupossuille, emakot taas tuollaisen hökkelin sisällä etteivät käänny porsaiden päälle. En usko että Suomessa on suurimmassa osassa tuollaisia oloja, uskoisin että teurastuskin ym on paljon "inhimillisempää". En tuomitse jos joku päättää ryhtyä vegaaniksi. Itse ostan luomua, jos ostan lihaa ja saan metsästäjäisältäni peuranlihaa, koska minua yksinkertaisesti ällöttää ostaa vaikka tavallista Atrian jauhelihaa. Ei siitä tiedä mitä tulee syötyä. [/quote] Sivulta kaksi: http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=31 http://elaintehtaat.fi/ Ja tässä romantisoitu ja tuottajan ehdoilla mennyt (lue tekijän haastattelu esim. teurastuksen ja kukkotipujen silloisen kuvaamisesta): http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/18/karsinasta-kauppaan Tuossa on Suomalaisia kuvia ja videoita. Meidän eläinsuojelulaki näyttää hienolle, mutta sen toteutus menee aina minimien mukaan ja on hyvin ahdistavaa katseltavaa. TTIPin jälkeen meillä saattaa tosin löytyä enemmissä määrin noita jenkkimeinigein kasvatettuja... [/quote] Eipä nuot materiaalitkaan kovin totuudenmukaisia ole. Kaiken omin silmin nähneenä entsinä maatilan poikana voin sanoa että täyttä paskaa. Noista voi joku oikeasti saada vääristyneen kuvan todellisuudesta... [/quote] Kyllä ne kuule on Suomessa lähivuosina kuvattu. Suomessakin siivotaan pikkupossujen korvat ja kivekset ilman anestesiaa, raiskataan lehmät ja pidetään niitä ahtaassa parressa, sikoja taas porsimishäkeissä joissa ei mahdu kääntymään. Broilerien raajat ei kestä ja virikehäkin virike on pieni puupala ja tilaa alle A4/kana. Kyllä Suomessa on tehotuotantoa, ei me muuten päästäisi niin hurjiin lukemiin lihan- ja maidonkulutuksessa ja näin halvalla. Kaikki tahtoo kuvitella sen maalaisidyllin jossa eläimiä rakastetaan ja voi kirnutaan kansallispuvussa mutta näin ei ole enää hetkeen ollut.

[/quote]

"Raiskataan lehmät"!!!!

Repesin tälle täysin!

Siinä on palavasilmäinen ituhippi päässyt vauhtiin... eijjumalauta sentään.
[/quote]
Mitä se on jos joku sitoo äitisi tai siskosi kiinni ja työntää nyrkin heidän perseeseen ja spermaisen objektin heidän vaginaansa?

Vierailija
174/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 19:57"]Kannattaa myös miettiä, onko sillä omalla ruokalakkoilulla nyt niin hirveästi merkitystä. Tietenkin jos kaikki kollektiivisesti ajattelevat ja toimivat, niin se alkaa vaikuttaa menekkiin ja sitä myötä valmistukseen, mutta ne, mitä te ette syö, menee roskiin. Julma totuus on, että näihin asioihin voi vaikuttaa muuta kautta parhaiten. Kaverini pyörtyili jatkuvasti lakkoillessaan lihansyönnistä, ja niin kävi minullekin. Opiskelijana ei ollut varaa hankkia omia ruokia opistolle, jossa tarjottiin päivän ruoka, koska paikallinen kasvismättö oli sen sortin ravitsematonta että nenä vuosi verta jatkuvasti ja päätä särki. Kun siirryin takaisin normaaliruokaan enkä nirsoillut, loppus pyörtyily ja kalpeana olo. Niin, ja suurtilallisuus on se juttu mistä tämä tulee. Luomutiloista ja niiden oloista en tiedä, mutta äänestäkää toki EU:ta, joka tukee tuota älyttömyyttä. Tiedättekö lihataloudesta muuten paljoakaan? Tiedättekö, että suurin osa menee kaupan hyllyiltä roskiin eli monta tonnia vuodessa menee niistä naudoista hukkaan? :p Siihen ei pelkästään syömättömyys auta, vaan siihen pitää puuttua jotain muutakin kautta. Olen miettinyt muutenkin ruuan ylitarjontaa täällä länsimaissa verrattuna kehitysmaihin - mikä menee niin pieleen, että täällä voimme surutta paiskata ruokaa roskikseen kun muualla ei ole edes puhdasta vettä? Ihan uunomaisesti voisin todeta, että ruokaa, ei aseita. Ilmeisesti raha on liian tärkeää, jotta siihenkään voisi puuttua tai sitäkään levittää tasaisemmin. [/quote] Jos Suomessa syödään lihaa 77 kg/per vuosi per henkilö, niin on naurettavaa väittää, että vaikka nelihenkisen perheen viidessä vuodessa säästämät 1500 kiloa eläinten ruumiita ei vaikuttaisi mihinkään. Lisäksi tarvitaan selkeää kulutuksen kääntymistä kasvistuotteiden suosimiseen että kaupat tilaavat niitä ennemmin kuin eläintuotteita. Luuletko, että nykyisenkaltainen kaura- riisi- soija- ja mantelipohjaisten maitojen ja maitotuotteiden valikoima olisi vain ilmestynyt kauppoihin jos kaikki vegaanit olisivat ajatelleet, että maito heitetään vain roskiin kun he eivät osta sitä ja jatkaneet vain maidon ja maitotuotteiden kulutusta ja lehmien orjuutusta iloisesti kannattaen? Minä taas "vailaistuin" ravintoarvoista ja hyvän ruuanlaiton tärkeydestä vasta vegeydyttyäni, minulla oli iho- ja huimausoireita sekä puutostiloja puolipyllyisellä sekaruokavaliolla, mutten silti lähde väittämään kokemusteni vuoksi faktana sitä, että sekaruokavalio sairastuttaa.

[/quote]

Niin ja niitä eläinten ruumiita tulee paljon enemmän kuin 1500 kilon edestä, tuossahan on pelkät parhaat fileepalat kun muut osat eivät lihansyöjille kelpaa.

Vierailija
175/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, etten jaksa lukea sivutolkulla tästä aiheesta vänkäämistä. Mutta tuon alkuperäisen viestin perusteella saa kuvan, että joku herkkä naisihminen näkee tunteisiin vetoavan videon tuotantoeläinten kohtelusta ja julistaa sen jälkeen, että MEIDÄN perhe ei enää syö lihaa. Onko mieheltä kyksytty? Onko lapsilta kysytty?

Minun puolestani voitte olla syömättä. Liha on jo muutenkin kovin kallista. Parempi vain, jos kysyntä vähenee ja me lihan ystävät pääsemme herkuttelemaan hieman aiempaa edullisemmin.

Vierailija
176/185 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 23:33"]

Sinulla on aika suppea käsitys eineksistä! Vilkaise joskus kaupan pakastealtaaseen ja hämmästy - muutakin löytyy kuin esimyrkytettyjä wokkivihanneksia (ihan yhtä nopeaa on kuoria pari porkkanaa ja ottaa tuore parsakaali kuin kypsentää tuollaisia pakastemössöjä).

Ja edelleen toistan: minä tiedän vegaanina, että erilaisia asioita on olemassa, jopa niitä pääsiäismunia, mutta ei läheskään jokaisessa kaupassa eikä noin vain otettavissa. Leivän päälle voi laittaa Keijua (kunhan varmistaa, että juuri se ei saata sisältää pieniä määriä maitojäämiä) tai tehdä levitteen itse, mutta arvaapa kahdesti, moniko "nyt loppui lihansyönti"- äiti moisen tajuaa? Että enää kaupasta ei osteta mitään tarkistamatta, ettei tuotteessa ole yhtään maitojäämiä oli se sitten energiapatukka, jäätelö/jäädyke tai leipä. Huikean monessa tuotteessa on lisätty maitojauhetta tms.

En ymmärrä, miksi minulle raivoat soijajugurteista jne. Tiedän niiden olemassaolosta ja jopa siitä, että laatu vaihtelee huomattavasti. Harmillisen usein kallein on parasta, joten vegaani maksaa ruuastaan paljon enemmän kuin sekasyöjä, ellei sitten kasvata itse isoa osaa. Vegaaniksi ryhtyvä perhe joutuu miettimään moneen kertaan, miten päivän proteiiniannos hankitaan ja millä rahalla.

Vegaanin kannattaa muistuttaa lapsille, että kylässä ei syödä oikeastaan mitään. Harvalla on tarjolla mantelimaitoa ja kookoskermasuklaapähkinävoikakkua tai bataatti-porkkanapiirasta. Niissä vegaaniperhettä varten hankituissa kekseissäkin on maitojauhetta :(

Mitä helvettiä mä just luin. Vaikuttaa siltä, että ap:n halu vähentää/lopettaa lihansyönti on jotenkin sinulta pois...? Oikeana vegaanina varmasti iloitsisit siitä, että joku ottaa askeleen, vaikka pienenkin oikeaan suuntaan, etkä yrittäisi kääntää hänen päätään. Onko vegaanius sinulle vain suorittamista, tapa olla joku special snowflake? Kenenkään ei kannata edes harkita kasvisruokailuun siirtymistä, koska ei pysty toteuttamaan sitä yhtä puhtaasti ja jalosti kuin sinä? Ap puhuu aloituksessaan lihansyönnin lopettamisesta, ei vegaaniksi ryhtymisestä, varmasti tunnet eron.

Ei kannata tuosta välittää, jos on vegaani (jota epäilen) niin hän myrkkypuheidensa edustaa sitä ällöhippipuolta jotka raivovastustaa rokotuksia, näkee medikalisaatiota aivan kainessa, opiskelee filosofiaa tai taiteita ja syö pelkkää fennovegaanista raakaruokaa ja katsoo alaspäin kaikkia jotka tekee toisin.

t. Tieteen ja tekniikan vegaani, joka perustaa valintansa tieteeseen, faktaan ja toki tunteisiinkin mitä eläinten kohteluun tai murhaamiseen tulee. Tulevat lapseni tulee olemaan kotivegaaneja, jotka saavat ihan rauhassa syödä sukulaisten ja kaverien luona mitä tahtoo ja pääsiäisenä virvotun maitosuklaamunan. Isot linjat merkitsee, eli se, paljonko me rahallisesti tukisimme eläinten orjuutusbisnestä jos emme olisi maidotta, munatta ja lihatta.

Vierailija
177/185 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ap sönkkää yhtäkkiä eineksistö, vaikka on vaahdonnut ensin lihansyönnin lopettamisesta. Ei niissä kaikissa eineksissä ole lihaa...

Vierailija
178/185 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on lihansyöjä. Piste! Vegehippejä yms. takkutukkia ei jaksa enää kuunnella kukaan. Empiirisen tutkimukseni mukaan vegemiehillä on kaikista onnettomin libido. Siitäkään syystä en sellaista häilyvää heteroa miehekseni ikinä ottaisi.

Vierailija
179/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:13"]Eikö tuon videon materiaali ole ulkomailta? Onko Suomessa tuollaista? Olen käynyt muutaman kerran sikaloissa, niissä oli lihasioilla selvästi enemmän tilaa. Emakoidenkin looreissa paljon tilaa pikkupossuille, emakot taas tuollaisen hökkelin sisällä etteivät käänny porsaiden päälle. En usko että Suomessa on suurimmassa osassa tuollaisia oloja, uskoisin että teurastuskin ym on paljon "inhimillisempää". En tuomitse jos joku päättää ryhtyä vegaaniksi. Itse ostan luomua, jos ostan lihaa ja saan metsästäjäisältäni peuranlihaa, koska minua yksinkertaisesti ällöttää ostaa vaikka tavallista Atrian jauhelihaa. Ei siitä tiedä mitä tulee syötyä. [/quote] Sivulta kaksi: http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=31 http://elaintehtaat.fi/ Ja tässä romantisoitu ja tuottajan ehdoilla mennyt (lue tekijän haastattelu esim. teurastuksen ja kukkotipujen silloisen kuvaamisesta): http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/18/karsinasta-kauppaan Tuossa on Suomalaisia kuvia ja videoita. Meidän eläinsuojelulaki näyttää hienolle, mutta sen toteutus menee aina minimien mukaan ja on hyvin ahdistavaa katseltavaa. TTIPin jälkeen meillä saattaa tosin löytyä enemmissä määrin noita jenkkimeinigein kasvatettuja...

[/quote]

Eipä nuot materiaalitkaan kovin totuudenmukaisia ole. Kaiken omin silmin nähneenä entsinä maatilan poikana voin sanoa että täyttä paskaa. Noista voi joku oikeasti saada vääristyneen kuvan todellisuudesta...

Vierailija
180/185 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:22"]

[/quote]

[/quote]

Jos ikäsi on yli 20 v, ei taida olla tämän päivän lihateollisuus ihan samaa kuin sinun poikavuosinasi.