Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Etäopetus on vienyt lukiolaisen Siljan voimat

Vierailija
06.01.2022 |

– Koko päivä saattaa kulua niin sanotussa välitilassa. Samalla kun yritän opiskella, olen esimerkiksi puhelimella, katson Netflixiä tai nukun päikkäreitä. En saa itsestäni mitään irti.
– Tiedän, että lukiolaisena minun pitäisi pystyä ottamaan entistä paremmin vastuuta omista opinnoistani, mutta etäopetus saa opiskeluni joka kerta romahtamaan. En vaan enää jaksa, Tampereella opiskeleva Silja sanoo. Kirjoitusten jälkeen pitäisi päntätä pääsykokeisiin.
– Kaikki tämä yksin kotona saa jo ajatuksena minut musertumaan, Silja sanoo.
Uhkana on myös, että tärkeät penkkaritkin peruuntuvat.
Huh kuulostaa kyllä rankalta elämältä.

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken pitäisi tapahtua uusavuttomien ehdoilla, jopa toisten terveys ja henki uhraten.

Ja kaikki tämä vain siksi, että keisarilla ei oikeasti ole uusia vaatteita, mutta sitä ei saa sanoa.

Vierailija
22/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä laiskoja Siljoja riittää nykyään. Onnettomia vetelyksiä, hyysäysyhteiskunnan tulos, terapiaa tarvivat jo syntyissään kun on se tutin imeminenkin niin työlästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina puhutaan vaan näistä jotka kärsii etätöistä tai etäkoulusta.

Esimerkiksi minä introverttina nautin siitä että saa tehdä kotoa käsin hommat.

Vierailija
24/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy paineen sietokyky kasvaa paljon että pärjää aikuisena. Meillä poika suoritti etänä opiskelut loppuun ja päälle vielä yrittäjäkurssin. Toisaalta ihmiset kehittyy ja pärjää eri tahtiin.

Vierailija
25/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh. Itse nautin etäopinnoista.

Vierailija
26/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on tytön vanhemmat?

Mun lapsi sairastaa astmaa, oli sen takia etänä paljon. Sen lisäksi puhkesi vielä krooninen keväällä 2020 autoimmuunisairaus. Hän vain nousee uudelleen. Meni uuteen lukioon ja on jo saanut uusia kavereita ja vanhoja tapaa myös. Käyvät ulkona tapaamassa kun sisällä ei uskalla.

Lapsille pitää opettaa sisua, peräänantamattomuutta ja sinnikkyyttä.

Vierailija
27/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän normilukiossa (johon tullaan keskiarvolla 7 ->) sanoisin että puolet on näitä siljoja.

Vierailija
28/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi sairastaa astmaa, oli sen takia etänä paljon. Sen lisäksi puhkesi vielä krooninen keväällä 2020 autoimmuunisairaus. Hän vain nousee uudelleen. Meni uuteen lukioon ja on jo saanut uusia kavereita ja vanhoja tapaa myös. Käyvät ulkona tapaamassa kun sisällä ei uskalla.

Miksi muiden pitää eristäytyä vasten tahdoaan että sinun lapsesi saa juoksennella kylillä? Opeta lapselleni vastuuta itsestään ja terveydestään.

Vierailija
29/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin (ennen koronaa) lukiossa etänä/itsenäisesti, koska en pystynyt käymään koulussa. Sain silti E paperit ilman opetusta, itse YouTubesta videoita ja materiaaleja etsien. En voi käsittää miten voi etäopiskelu olla niin rankkaa. Ehkä jos ei ole yhden ainutta kaveria ja joutuu oikeasti olemaan yksin kaiken aikaa, mutta itse näin kavereita joka päivä joten opin paremmin kuin tunneilla käymällä

Vierailija
30/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitää eristäytyä vasten tahdoaan että sinun lapsesi saa juoksennella kylillä? Opeta lapselleni vastuuta itsestään ja terveydestään.

Ei hän missään kylillä juoksentele. Käy luistelemassa ja ulkoiluttamassa koiraa ja kerran laskemassa mäkeä. Ulkona yksi kaveri kerrallaan tapaa.

Vierailija
31/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän missään kylillä juoksentele. Käy luistelemassa ja ulkoiluttamassa koiraa ja kerran laskemassa mäkeä. Ulkona yksi kaveri kerrallaan tapaa.

Miksi et ole noin vanhalle lapselle onnistunut opettamaan vastuuta? Miksi hän menee tapaamaan yhtään ketään jos korona pelottaa?

Vierailija
32/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh. Itse nautin etäopinnoista.

Juuri näin. Etäopinnot on parasta. Voi rauhassa heräillä ja syödä hyvän ja monipuolisen aamupalan. Keittää kupin hyvää kahvia. Tehdä muutaman tunnin töitä. Sitten lenkille, suihkuun ja lounaalle. Lounaan jälkeen pienet päiväunet. Sen jälkeen kuppi hyvää kahvia ja 4-5 tuntia tiukkaa työntekoa. Sitten kuntopiiriä ja lomaksi ravitseva illallinen ja pari tuntia rentoutumista ennen nukkumaan menoa.

Olisi hirveää palata takaisin vanhaan maailmaan missä joutuu syömään nopean aamupalan, juomaan huonoa kahvia, viettämään liikaa aikaa matkustaessa edes takas ja sitten on niin loppu ettei jaksa edes urheilla. Olen nyt paljon terveempi kuin koskaan aikaisemmin.

Vierailija
33/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset (?) täällä lyttää nuorta, joka on vaikeassa tilanteessa, hävetkää! Kukaan meistä aikuisista ei pysty täysin ymmärtämään etäkoulun aiheuttamia ongelmia kasvavalle nuorelle. Itse olen seurannut läheltä 3 nuoren etäkoulua. Lukiolaisella on ollut vaikeinta, koska lukio-opinnot ovat nykyään paljon nopeatempiosempia ja laajempia kuin omassa nuoruudessani. Lukiota ei ole suunniteltu etäopiskeltavaksi ja ikävä kyllä usein etäopetus = kokonaan itsenäinen opiskelu. Se ei monilta 15-18 vuotiailta suju ja niiltäkin joilta sujuu se vie paljon enemmän aikaa kuin normiopetus.

Yksi etäkoulun raskaus on päiväni murmelina - ilmiö. Koko elämä pyörii yhtä ja samaa rataa, koulu ei erotu vapaa-ajasta, arki viikonlopusta. Tämä on nuorelle vaikeampi hallita kuin keski-ikäiselle. Nuoren kuuluisi elää, kerätä kokemuksia, irrottautua perhepiiristä. Etäkoululainen on kahlittu kotiin.

Etäkoulu ei tuo nuorille mitään hyötyä. Korona ei ole nuorelle itselleen vaarallinen. Etäkoulussa nuoret uhrataan itsekkäiden rokottamattomien aikuisten vuoksi. He täyttävät teho-osastot ja heidän vuokseen rajoituksia asetetaan.

Vierailija
34/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön ammattiin opiskeleville tämäkin suunnitelma eniten hallaa tekee, ihan opiskelijoiden iästä riippumatta koska niitä lähiopetustunteja on pakko olla.

Mutta pääasiahan tässä on kuitenkin se, että kaikki räkälät saavat yhä olla auki!

Siellähän ja sieltähän se virus ei varmasti tartu matkaan.

Vierailija
35/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole noin vanhalle lapselle onnistunut opettamaan vastuuta? Miksi hän menee tapaamaan yhtään ketään jos korona pelottaa?

Provo.

Myös se Silja voisi ulkoilla. Saisi ryhtiä elämäänsä.

Vierailija
36/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain nämä onnettomat tapaukset kaivetaan esiin. Missä kaikki tyytyväiset etäopistelijat? Heistä ei tehdä juttuja. Monilla nousi numerot keväällä 2021, kun sujui hyvin.

Tämä! Mediat nostavat esiin näitä ulisijoita eivätkä niitä, jotka ovat ihan tyytyväisiä ja pärjäävät.

Lisäksi on paljon niitä, jotka eivät pidä etäkoulusta ja olisivat mielummin lähissä, mutta pärjäävät etäkoulussa samalla tasolla kuin lähissä.

Etäkoulu on myös nopeuttanut monien opintoja, kun voi tehdä useampia kursseja päällekkäin ja yhdistää joustavammin työn ja opiskelun.

Noista lukiolaisistakin puolet jatkaa AMKiin ja se on alkanut painottua etäkirjekurssiksi jo ennen koronaakin.

Vierailija
37/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun riskiryhmäläiset eivät suostu eristäytymään ei tarvitse siljojen olla etäopetuksessa.

Vierailija
38/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Siljan lyttäämistä olisi syytä huomioda mahdolliset perheolot. Olen pian suorittanut 5 vuotta tutkinnostani ja lapsuuden kodissa käydessä opiskelu tuntuu vaikealta. Autan eläinten kanssa, käyn kaupassa, teen ruokaa, mutta siitä huolimatta.. Vähän väliä pitäisi juosta juuri sekunilla x tekemään se tai tämä, auttamaan siinä ja tossa. Kun teet jotain niin tai näin niin seurauksena voi olla raivokohtaus ja sitä rataa.

Jossain toisessa kodissa saattaa puolestaan olla hyvä ilmapiiri ja aktiivinen elämäntyyli. Ihan eri mentaliteetti opiskella jälkimmäisessä.

Vierailija
39/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun riskiryhmäläiset eivät suostu eristäytymään ei tarvitse siljojen olla etäopetuksessa.

Ei minun lapseni ole riskiryhmää. Eikä syy Siljan vaikeuksiin.

Vierailija
40/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Myös se Silja voisi ulkoilla. Saisi ryhtiä elämäänsä.

Silja voi mennä kouluun kun kerta riskiryhmäläisetkin voivat käydä tapaamassa kavereitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan