IS: Etäopetus on vienyt lukiolaisen Siljan voimat
– Koko päivä saattaa kulua niin sanotussa välitilassa. Samalla kun yritän opiskella, olen esimerkiksi puhelimella, katson Netflixiä tai nukun päikkäreitä. En saa itsestäni mitään irti.
– Tiedän, että lukiolaisena minun pitäisi pystyä ottamaan entistä paremmin vastuuta omista opinnoistani, mutta etäopetus saa opiskeluni joka kerta romahtamaan. En vaan enää jaksa, Tampereella opiskeleva Silja sanoo. Kirjoitusten jälkeen pitäisi päntätä pääsykokeisiin.
– Kaikki tämä yksin kotona saa jo ajatuksena minut musertumaan, Silja sanoo.
Uhkana on myös, että tärkeät penkkaritkin peruuntuvat.
Huh kuulostaa kyllä rankalta elämältä.
Kommentit (149)
Ei ole tavoitteena, että kaikista tulee ylioppilaita. Ei vain ole edellytyksiä kaikilla.
Lukiolaisen kyllä kuuluu pystyä suoriutumaan opinnoista myös etänä.
Amk ja yliopisto vaativat paljon itsenäisyyttä ja oma-aloitteisuutta ja niihinhän lukion on tarkoitus valmista.
Kyllä lähiopetuksessakin muutamia tippuu opinnoista. Se on ihan tavanomaista. Oman tyttäreni kaveripiiristä 2 putosi lukiosta jo koronaa edeltävänä vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina puhutaan vaan näistä jotka kärsii etätöistä tai etäkoulusta.
Esimerkiksi minä introverttina nautin siitä että saa tehdä kotoa käsin hommat.
Varmaan suomessa suurin osa nauttii mutta kun juttelen minun italialaisten ystävien kanssa niin joka ikinen VIHAA kaikkea etäkoulua ja etätyötä. Ihmiset haluavat tavata toisiaan esim. kahviloissa.
Entä sitten. Minä en halua tavata ketään jossain meluisassa kahvilassa
Niin sinä et halua, niin sinun ei tarvitse mennä sinne mutta me muut normaalit ihmiset halutaan mennä. Olet vissiin niin saata... yksinkertainen että et tajua mitään.
Näin yläkoulun opettajana totean, että monen koululaisen opiskelu koulussa ei eroa Siljan kuvailemasta tilanteesta mitenkään. Tunneilla ei keskitytä vaan näprätään kännykkää tai muuta. Osa opiskelee kunnolla ja osa ei ja osaa ei kiinnosta yhtään mikään. Käyvät vain hengailemassa koulussa silloin kun huvittaa. Itselläni on kokemusta etäopiskelusta yläasteella ja lukiossa oman sairastumisen takia. Olin pitkiä aikoja kotona yksin opiskelemassa. En pitänyt sitä vaikeana ja kirjoitin ihan hyvät paperit päälle 10 vuotta sitten
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noiden opiskelijoiden pitää nyt joustaa.
Henki ja terveys on tärkeämpää. Kyllä sitä voi vähän aikaa olla etänä.Oman nuoreni pärjäsi ihan hyvin etäopetuksessanlukiossa, vaikkei mikään kympin oppilas olekaan.
Hän lojui sängyssään ja seurasi etäoppitunteja. Ei hän ole innokas viittaaja muutenkaan. Aika harva siellä oppilaista puhui. Useimmat seurasivat vaan.
Sitä hän ihmetteli, että miksi etäopetukdedsa annettiin enemmän läksyjä kuin muutoin.
Joustaa ja vähän aikaa??? Kai tiedät, että abit ovat jo joustaneet ja olleet puolet koko lukioajastaan etänä. Olisiko se heidän osaltaan jo riittävä joustaminen?
Joustamista tarvitaan vain 1) riskiryhmiltä, joiden tulee joko hyväksyä riski tai eristää itsensä ja 2) rokottamattomilta joiden tulee ottaa rokote jotta eivät kuormittaisi teho-osastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan suomessa suurin osa nauttii mutta kun juttelen minun italialaisten ystävien kanssa niin joka ikinen VIHAA kaikkea etäkoulua ja etätyötä. Ihmiset haluavat tavata toisiaan esim. kahviloissa.
Niin sinä et halua, niin sinun ei tarvitse mennä sinne mutta me muut normaalit ihmiset halutaan mennä. Olet vissiin niin saata... yksinkertainen että et tajua mitään.
Paitsi kun yhäkään kyse ei pandemiatilanteessa ole siitä HALUAMISESTA. Uskomaton kermaperseyhteiskunta joka ei vain tajua 😅
Vi.... täällä taas kaikki depil suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tavoitteena, että kaikista tulee ylioppilaita. Ei vain ole edellytyksiä kaikilla.
Ei niin.
AMKiin pääsee amispohjaltakin.
Peruskoulussa voi erityisopettaja hoitaa/opettaa ongelmallisia oppilaita lähikoulussa. Muut voi olla oman open kanssa etänä.
Lukiolaiset kyllä selviytyvät etänä. Ne jotka eivät, voivat pidentää lukioaikaansa. Se on nykyään hyvin joustavaa. Moni on siellä pidempään kuin 3 vuotta.
Oikeasti lukiot pudotaan muutoinkin.
Miksi noita yksittäisiä tapauksia nostetaan esille. Miksei samalla tavalla nosteta esille koronan kuolleiden ykisttäiIä tarinoita!!!!
Tuo on propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kun yhäkään kyse ei pandemiatilanteessa ole siitä HALUAMISESTA. Uskomaton kermaperseyhteiskunta joka ei vain tajua 😅
En voi kun nauraa miten tyhmiä suurin osa suomalaisista on. Pariisissa enemmän ihmisiä kuin koko suomessa. Siellä ymmärrän jos kuppilat laitetaan kiinni mutta suomessa en koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Henki ja terveys on tärkeämpää. Kyllä sitä voi vähän aikaa olla etänä.Oman nuoreni pärjäsi ihan hyvin etäopetuksessanlukiossa, vaikkei mikään kympin oppilas olekaan.
Hän lojui sängyssään ja seurasi etäoppitunteja. Ei hän ole innokas viittaaja muutenkaan. Aika harva siellä oppilaista puhui. Useimmat seurasivat vaan.
Sitä hän ihmetteli, että miksi etäopetukdedsa annettiin enemmän läksyjä kuin muutoin.
Ai että koska aikuiset halusivat päästä juomaan, niin nuorten täytyy nyt kestää sen seuraamukset?
Lukiolaiset on tosi nuoria vielä. Puhelin pois vaikka klo 9-16, samoin netflix.
Voin kuvitella että tosi monille käy näin, eivät saa asioita aikaiseksi. Itse huomaan saman vaikka etäkoulutuspäivinä, todella ankeaa ja puuduttavaa touhua. Useimmat ihmiset, erityisesti nuoret, tarvitsevat kontakteja ja ystäviä, kasvotusten. Lukioaika oli parasta juuri kavereiden takia. Olisi ollut kamalaa olla päivästä toiseen etänä.
Täällä on aina tosi ilkeitä ja tuomitsevia kommentteja.
Miten nämä tämän päivän velliperseet olisivat pärjänneet sodassa aikoinaan? Viisi vuotta meni niissä talkoissa, eikä paljoa kysytty nuorilta mieheltä, että haluatko vai viitsitkö? Oli pakko. Ihmetyttää nämä nuoret, ovat menossa jossain vaiheessa työelämään, mutta tuntuu tämän Siljan kohdalta, että elåkepaperit taitavat olla se varteenotettavin vaihtoehto. 20-vuotoaana.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset (?) täällä lyttää nuorta, joka on vaikeassa tilanteessa, hävetkää! Kukaan meistä aikuisista ei pysty täysin ymmärtämään etäkoulun aiheuttamia ongelmia kasvavalle nuorelle. Itse olen seurannut läheltä 3 nuoren etäkoulua. Lukiolaisella on ollut vaikeinta, koska lukio-opinnot ovat nykyään paljon nopeatempiosempia ja laajempia kuin omassa nuoruudessani. Lukiota ei ole suunniteltu etäopiskeltavaksi ja ikävä kyllä usein etäopetus = kokonaan itsenäinen opiskelu. Se ei monilta 15-18 vuotiailta suju ja niiltäkin joilta sujuu se vie paljon enemmän aikaa kuin normiopetus.
Yksi etäkoulun raskaus on päiväni murmelina - ilmiö. Koko elämä pyörii yhtä ja samaa rataa, koulu ei erotu vapaa-ajasta, arki viikonlopusta. Tämä on nuorelle vaikeampi hallita kuin keski-ikäiselle. Nuoren kuuluisi elää, kerätä kokemuksia, irrottautua perhepiiristä. Etäkoululainen on kahlittu kotiin.
Etäkoulu ei tuo nuorille mitään hyötyä. Korona ei ole nuorelle itselleen vaarallinen. Etäkoulussa nuoret uhrataan itsekkäiden rokottamattomien aikuisten vuoksi. He täyttävät teho-osastot ja heidän vuokseen rajoituksia asetetaan.
Nopetempoinen? Laajempi?
Eipä ole kuin 25v kun kaikki aineet vielä kirjoitettiin kerralla ja lukio vedettiin vain kolmessa vuodessa. Silloin ei myöskään kirjoitettu mistään terveystiedosta älliä tai hajaitettu kolmeen kirjoituskertaan tutkintoa.
Lukiossa etäopetus ei ole sama kuin että opiskellaan itsenäisesti. Ja etäopetus ei ei estä nuorta elämästä ja hankkimasta kokemuksia. Missä ihmeen romanttisessa teinicollege tyyppisessä ajatuksessa elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että koska aikuiset halusivat päästä juomaan, niin nuorten täytyy nyt kestää sen seuraamukset?
Typerää vertailla etäkoulua ja aikuisten juominkeja. Ne on erillisiä asioita.
Suurempi osa tartunnoista tulee kouluista. (Voihan koulujen lisäksi sulkea ravintolatkin. Hyvä vaan sekin)
Täysin yliliioiteltu tauti. Tässä ketjussa on ilmeisesti kaikki korona hysteerikot jotka haluaa että tulee totaalinen lock down.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esikoinen oli 1,5 vuotta etänä, ei ollut penkkareita, ei yo-juhlia.
Kirjoitti ällän paperit ja opiskelee nyt yliopistossa.
Kuopus oli etänä yli vuiden peruskoulussa, aloitti nyt huippulukiossa.
Miksi vanhemmat on jättäneet tuon Siljan ihan yksin?
Meillä kanssa esikoinen kirjoitti sata ällää ja teki ruuatkin koko perheelle joka päivä kymmeneen kertaan. Esikoisen vanavedessä 8-vuotias pikkusiskokin pyrki yliopistoon ja suoritti sen kolmessa päivässä, etänä tottakai. Niin, kaikilla ei taida olla ihan tällaiset lähtökohdat elämään.
Minua kiusattiin ja nimiteltiin lukiossa, kaikki kolme vuotta. Niin vain sinnittelin sen läpi, vaikka välillä olin romahtamispisteessä. Olisin ollut onnellinen, jos olisi ollut mahdollisuus etäkouluun.
Haistakaa vi..... korona hysteerikot. Kaikki testaaminen pois ja palataan normaaliin elämään hyvin nopeasti.
Lähikoulu on hyvä keino jolla useimmat pärjää. Etäkoulu yhdistettynä kaveritapaamisiin ei estä omikronin leviämistä tippaakaan, joten on vaihtoehdoista typerin.