Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Etäopetus on vienyt lukiolaisen Siljan voimat

Vierailija
06.01.2022 |

– Koko päivä saattaa kulua niin sanotussa välitilassa. Samalla kun yritän opiskella, olen esimerkiksi puhelimella, katson Netflixiä tai nukun päikkäreitä. En saa itsestäni mitään irti.
– Tiedän, että lukiolaisena minun pitäisi pystyä ottamaan entistä paremmin vastuuta omista opinnoistani, mutta etäopetus saa opiskeluni joka kerta romahtamaan. En vaan enää jaksa, Tampereella opiskeleva Silja sanoo. Kirjoitusten jälkeen pitäisi päntätä pääsykokeisiin.
– Kaikki tämä yksin kotona saa jo ajatuksena minut musertumaan, Silja sanoo.
Uhkana on myös, että tärkeät penkkaritkin peruuntuvat.
Huh kuulostaa kyllä rankalta elämältä.

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani on 2 miestä, jotka joutuivat kesken lukion sotaan.

Toinen valmistui ylioppilaaksi ilman kirjoituksia (se onnistui, jollei ollut nelosia todistuksessa) Toisen kohdalla kävi niin, että sota loppui muutaman kuukauden kuluttua ja hän tentti välistä jääneet asiat ja jatkoi lukiota. Molemmat suorittivat akateemisen tutkinnon myöhemmin.

Vierailija
82/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin yliliioiteltu tauti. Tässä ketjussa on ilmeisesti kaikki korona hysteerikot jotka haluaa että tulee totaalinen lock down.

Sellainen  voisi olla tarpeen. Ilman mitään hysteriaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haistakaa vi..... korona hysteerikot. Kaikki testaaminen pois ja palataan normaaliin elämään hyvin nopeasti.

Työnnä rauhassa pääsi lumipenkkaan, jos todellisuus ahdistaa.

Vierailija
84/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että pitemmän päälle voi nuorelle käydä raskaaksi pelkkä etäopiskelu. AMK:ssa on tyypillisesti puolet etäopiskelua, oli kyllä itsellekin välillä ongelma opiskelun ja vapaa-ajan erottaminen. 

Vierailija
85/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on tytön vanhemmat?

Mun lapsi sairastaa astmaa, oli sen takia etänä paljon. Sen lisäksi puhkesi vielä krooninen keväällä 2020 autoimmuunisairaus. Hän vain nousee uudelleen. Meni uuteen lukioon ja on jo saanut uusia kavereita ja vanhoja tapaa myös. Käyvät ulkona tapaamassa kun sisällä ei uskalla.

Lapsille pitää opettaa sisua, peräänantamattomuutta ja sinnikkyyttä.

Miksi muiden pitää eristäytyä vasten tahdoaan että sinun lapsesi saa juoksennella kylillä? Opeta lapselleni vastuuta itsestään ja terveydestään.

Ei hän missään kylillä juoksentele. Käy luistelemassa ja ulkoiluttamassa koiraa ja kerran laskemassa mäkeä. Ulkona yksi kaveri kerrallaan tapaa.

Niin kauan kun riskiryhmäläiset eivät suostu eristäytymään ei tarvitse siljojen olla etäopetuksessa.

Ei minun lapseni ole riskiryhmää. Eikä syy Siljan vaikeuksiin.

Niin lapsesi ei liity aiheeseen ja on sen kannalta merkityksetön. Joten miksi sinun piti päästä hänen sairauksista kirjoittamaan ja vielä korostamaan että hän niistä huolimatta ei itseään eristä?

Vierailija
86/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni valmistui ekana koronasyksynä ylioppilaaksi ja ei pystytty pitämään yo-juhlia ollenkaan.

Päätöstilaisuuskin seurattiin etänä.

Vierailija
87/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tavoitteena, että kaikista tulee ylioppilaita. Ei vain ole edellytyksiä kaikilla.

Ei niin.

AMKiin pääsee amispohjaltakin.

Onkohan yhdelläkään lukiolaisella AMK:n vaadittavia perustietoja, joita ammattikoulun käyneillä on?

Vierailija
88/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi sairastaa astmaa, oli sen takia etänä paljon. Sen lisäksi puhkesi vielä krooninen keväällä 2020 autoimmuunisairaus. Hän vain nousee uudelleen. Meni uuteen lukioon ja on jo saanut uusia kavereita ja vanhoja tapaa myös. Käyvät ulkona tapaamassa kun sisällä ei uskalla.

Miksi muiden pitää eristäytyä vasten tahdoaan että sinun lapsesi saa juoksennella kylillä? Opeta lapselleni vastuuta itsestään ja terveydestään.

Ei hän missään kylillä juoksentele. Käy luistelemassa ja ulkoiluttamassa koiraa ja kerran laskemassa mäkeä. Ulkona yksi kaveri kerrallaan tapaa.

Niin kauan kun riskiryhmäläiset eivät suostu eristäytymään ei tarvitse siljojen olla etäopetuksessa.

Niin lapsesi ei liity aiheeseen ja on sen kannalta merkityksetön. Joten miksi sinun piti päästä hänen sairauksista kirjoittamaan ja vielä korostamaan että hän niistä huolimatta ei itseään eristä?

Lapseni liittyy aiheeseen mitä suurimmassa määrin.

Siihen että lapsille pitää opettaa sinnikkyyttä.

En ole väittänytkään hänen eristäytyvän. Kerroin tavan jolla Siljakin voi turvallisesti tavata kavereita, hoitaa kuntoaan ja olla sosiaalinen.

Vierailija
89/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistakaa vi..... korona hysteerikot. Kaikki testaaminen pois ja palataan normaaliin elämään hyvin nopeasti.

Työnnä rauhassa pääsi lumipenkkaan, jos todellisuus ahdistaa.

Ei ahdista pätkääkään. Olen elänyt täysin normaalisti koko ajan. En käytä maskia enkä mene koronatestiin. Vi..... tää vouhotus ja se että täysin turhia rajoituksia laitetaan, uimahallit ja kuntosalit kiinni jne.

Vierailija
90/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni valmistui ekana koronasyksynä ylioppilaaksi ja ei pystytty pitämään yo-juhlia ollenkaan.

Mun esikoinen kirjoitti viime keväänä oltuaan 1,5 etänä.

Peruuntui penkkarit ja abiristeily ja se juhlakin oli etänä.

Vierailija
91/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain nämä onnettomat tapaukset kaivetaan esiin. Missä kaikki tyytyväiset etäopistelijat? Heistä ei tehdä juttuja. Monilla nousi numerot keväällä 2021, kun sujui hyvin.

Tämä! Mediat nostavat esiin näitä ulisijoita eivätkä niitä, jotka ovat ihan tyytyväisiä ja pärjäävät.

Luuletko että mediassa työskentelee sellaisia ihmisiä ketkä ymmärtäisivät meitä introverttejä. Eivät voi ymmärtää ollenkaan, että jotkut meistä oikeasti nauttii etähommista.

Lyhyt muisti joillain. Koronan alussa ei muusta kirjoitettukaan kuin etäilyn ja kotoilun ihanuudesta. Nyt kävikin niin ettei se ollutkaan kaikille ihanaa opetella leipomaan vaan elämään tarvitaan muutakin.

Vierailija
92/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina puhutaan vaan näistä jotka kärsii etätöistä tai etäkoulusta.

Esimerkiksi minä introverttina nautin siitä että saa tehdä kotoa käsin hommat.

Varmaan suomessa suurin osa nauttii mutta kun juttelen minun italialaisten ystävien kanssa niin joka ikinen VIHAA kaikkea etäkoulua ja etätyötä. Ihmiset haluavat tavata toisiaan esim. kahviloissa.

Entä sitten. Minä en halua tavata ketään jossain meluisassa kahvilassa

Niin sinä et halua, niin sinun ei tarvitse mennä sinne mutta me muut normaalit ihmiset halutaan mennä. Olet vissiin niin saata... yksinkertainen että et tajua mitään.

Missä päin Suomea kahvilat ovat kiinni?

Vierailija
93/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole väittänytkään hänen eristäytyvän. Kerroin tavan jolla Siljakin voi turvallisesti tavata kavereita, hoitaa kuntoaan ja olla sosiaalinen.

Silja haluaisi suoriutua koulustaan hyvin eikä humppailla kuten sinun lapsesi.

Vierailija
94/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni selviytyy koulusta erinomaiswn hyvin. Siljaa ei taida kiinnostaa muu kuin mariseminen.

Vierailija
95/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole noin vanhalle lapselle onnistunut opettamaan vastuuta? Miksi hän menee tapaamaan yhtään ketään jos korona pelottaa?

Provo.

Myös se Silja voisi ulkoilla. Saisi ryhtiä elämäänsä.

Silja voi mennä kouluun kun kerta riskiryhmäläisetkin voivat käydä tapaamassa kavereitaan.

Ei lapseni ole riskiryhmäläinen.

Miksi luulet että sinun kakara kiinnostaa kaikkia?

Kuinka moni täälläkin tuota haukkuva tapasi pyhinä mummuja ja vaareja? Etäopetusta ei tarvita kun ne riskiryhmät eivät itse eristäydy.

Vierailija
96/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni selviytyy koulusta erinomaiswn hyvin. Siljaa ei taida kiinnostaa muu kuin mariseminen.

Tietysti. Joka mamma kullannuppu pärjää mitä parhaiten koronan aikana. Heidän lapset on aina onnellisia ja erinomaisia kaikessa.

Jokainen uskoo että teidän teinit ei koe yhtään pahaa mieltä koska sellaisia normaalit teinit on.

Vierailija
97/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä nuoret voivat varmasti vielä paremmin, kun netissä haukutaan vätykseksi, laiskaksi ja tyhmäksi jonka ei olisi ikinä pitänyt mennä lukioon.

Se hyvä etäkoulussa on että näiden tänne kirjoittavien koulukiusaajalapset ei pääse muita kiusaamaan livenä.

Netissä helpompi muiden blokata ne ja jättää ulkopuolelle.

Vierailija
98/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Eli saa aikaiseksi opiskella ainoastaan ohjattuna?

Miten aikoo selviytyä jatko-opinnoista ja työelämässä joissa molemmissa täytyy pärjätä itsenäisesti?

Vierailija
99/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi valmistui kuukausi sitten ja tilaisuus oli päätetty pitää etänä jo ennen kuin tilanne meni näin pahaksi.

Sukupolvikokemus tämäkin. Toisaalta etätilaisuutta pääsi seuraamaan myös isovanhemmat, jotka eivät olisi lähitilaisuuteen päässeet edes normaalissa elämässä.

Vierailija
100/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh. Itse nautin etäopinnoista.

Juuri näin. Etäopinnot on parasta. Voi rauhassa heräillä ja syödä hyvän ja monipuolisen aamupalan. Keittää kupin hyvää kahvia. Tehdä muutaman tunnin töitä. Sitten lenkille, suihkuun ja lounaalle. Lounaan jälkeen pienet päiväunet. Sen jälkeen kuppi hyvää kahvia ja 4-5 tuntia tiukkaa työntekoa. Sitten kuntopiiriä ja lomaksi ravitseva illallinen ja pari tuntia rentoutumista ennen nukkumaan menoa.

Olisi hirveää palata takaisin vanhaan maailmaan missä joutuu syömään nopean aamupalan, juomaan huonoa kahvia, viettämään liikaa aikaa matkustaessa edes takas ja sitten on niin loppu ettei jaksa edes urheilla. Olen nyt paljon terveempi kuin koskaan aikaisemmin.

Miten teet kuntoPIIRIN, jos olet yksin etänä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi