IS: Etäopetus on vienyt lukiolaisen Siljan voimat
– Koko päivä saattaa kulua niin sanotussa välitilassa. Samalla kun yritän opiskella, olen esimerkiksi puhelimella, katson Netflixiä tai nukun päikkäreitä. En saa itsestäni mitään irti.
– Tiedän, että lukiolaisena minun pitäisi pystyä ottamaan entistä paremmin vastuuta omista opinnoistani, mutta etäopetus saa opiskeluni joka kerta romahtamaan. En vaan enää jaksa, Tampereella opiskeleva Silja sanoo. Kirjoitusten jälkeen pitäisi päntätä pääsykokeisiin.
– Kaikki tämä yksin kotona saa jo ajatuksena minut musertumaan, Silja sanoo.
Uhkana on myös, että tärkeät penkkaritkin peruuntuvat.
Huh kuulostaa kyllä rankalta elämältä.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain nämä onnettomat tapaukset kaivetaan esiin. Missä kaikki tyytyväiset etäopistelijat? Heistä ei tehdä juttuja. Monilla nousi numerot keväällä 2021, kun sujui hyvin.
Tämä! Mediat nostavat esiin näitä ulisijoita eivätkä niitä, jotka ovat ihan tyytyväisiä ja pärjäävät.
Luuletko että mediassa työskentelee sellaisia ihmisiä ketkä ymmärtäisivät meitä introverttejä. Eivät voi ymmärtää ollenkaan, että jotkut meistä oikeasti nauttii etähommista.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin (ennen koronaa) lukiossa etänä/itsenäisesti, koska en pystynyt käymään koulussa. Sain silti E paperit ilman opetusta, itse YouTubesta videoita ja materiaaleja etsien. En voi käsittää miten voi etäopiskelu olla niin rankkaa. Ehkä jos ei ole yhden ainutta kaveria ja joutuu oikeasti olemaan yksin kaiken aikaa, mutta itse näin kavereita joka päivä joten opin paremmin kuin tunneilla käymällä
Ymmärräthän, että suurin osa ei saa E:n papereita edes lähiopetuksessa?
Olet keskivertoa älykkäämpi ja keskivertoa itseohjautuvampi, mutta muiden ymmärtämisessä vaikutat olevan keskivertoa huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain nämä onnettomat tapaukset kaivetaan esiin. Missä kaikki tyytyväiset etäopistelijat? Heistä ei tehdä juttuja. Monilla nousi numerot keväällä 2021, kun sujui hyvin.
Haista nyt pitkä pas....... . Totuus on joka tapauksessa että normaali koulunkäynti on kaikille paras. On rutiinit ja näkee livenä ihmisiä.
Vaan kun nyt ei ole tarjolla sitä.
On surkeaa ja vaarallista lähiopetusta
Tai etäopetusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista nyt pitkä pas....... . Totuus on joka tapauksessa että normaali koulunkäynti on kaikille paras. On rutiinit ja näkee livenä ihmisiä.
Joillakin meistä on nyt paljon enemmän rutiineja kuin koskaan aikaisemmin. Aikaisemmin mun ainoa rutiini olisi, että bussiin piti ehtiä tarpeeksi ajoissa, mutta muuten elämä oli ihan levällään. Nyt mulla on kunnon unirytmit, ruokailurytmit, enemmän aikaa urheilulle ja opinnoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on tytön vanhemmat?
Mun lapsi sairastaa astmaa, oli sen takia etänä paljon. Sen lisäksi puhkesi vielä krooninen keväällä 2020 autoimmuunisairaus. Hän vain nousee uudelleen. Meni uuteen lukioon ja on jo saanut uusia kavereita ja vanhoja tapaa myös. Käyvät ulkona tapaamassa kun sisällä ei uskalla.
Lapsille pitää opettaa sisua, peräänantamattomuutta ja sinnikkyyttä.
Miksi muiden pitää eristäytyä vasten tahdoaan että sinun lapsesi saa juoksennella kylillä? Opeta lapselleni vastuuta itsestään ja terveydestään.
Ei hän missään kylillä juoksentele. Käy luistelemassa ja ulkoiluttamassa koiraa ja kerran laskemassa mäkeä. Ulkona yksi kaveri kerrallaan tapaa.
Miksi et ole noin vanhalle lapselle onnistunut opettamaan vastuuta? Miksi hän menee tapaamaan yhtään ketään jos korona pelottaa?
Provo.
Myös se Silja voisi ulkoilla. Saisi ryhtiä elämäänsä.
Silja voi mennä kouluun kun kerta riskiryhmäläisetkin voivat käydä tapaamassa kavereitaan.
Ei lapseni ole riskiryhmäläinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina puhutaan vaan näistä jotka kärsii etätöistä tai etäkoulusta.
Esimerkiksi minä introverttina nautin siitä että saa tehdä kotoa käsin hommat.
Varmaan suomessa suurin osa nauttii mutta kun juttelen minun italialaisten ystävien kanssa niin joka ikinen VIHAA kaikkea etäkoulua ja etätyötä. Ihmiset haluavat tavata toisiaan esim. kahviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ole lukioainesta hän.
Mä olin vielä yliopistossakin samanlainen kuin Silja, mutta nykyään tienaan 80k vuodessa konsulttina. Antaa ihmisten kasvaa omassa tahdissaan. Ja onhan se selvää, että tällainen sekoilu ja epämääräisyys vie nuorilta voimat.
Hän ei ole lukioainesta jos ei selviä lukiosta. Simple.
Mitä on lukioaines?? Suomen koulutusjärjestelmä on rakennettu siten, että hyvin monille aloille mennään lukion kautta (pääosin).
Nyt lukion tilanne on semmoinen, että siellä eivät uuvu vain oppilaat vaan myös opettajat. Tämä sama toki tapahtuu myös muilla koulutusasteilla, koska yhteiskunnallisesti arvot ovat niin pielessä, kuten tämänkin ketjun viestit osoittavat.
Ilman muuta ja tottakai on näitä, joiden elämä menee niin (eikä todellakaan aina omista ansioista johtuen), että päädytään huippuarvosanoin huippuyliopiston kautta huippu-uralle (ja lopulta huipulta hautaan).
Ketään ei palvele sellainen yhteiskunta, jossa eri syistä vaikeuksissa olevia suljetaan ulos sieltä ja täältä toteamalla, että tämä nyt on tämmöinen, mene pois, jos ei sovi. Myös hyvin älykkäät ihmiset, joilla on valtava potentiaali kohtaavat lamaannuttavia vaikeuksia. Toisaalta täysin keskiverrot voivat menestyä, kun olosuhteet ovat heille eri tavoin otolliset.
Yhteiskunta jossa kaikki pidetään mukana palvelee lopulta parhaiten kaikkia. Sanokaa, mitä sanotte, näin se vaan on. Siksipä pitää kaikilla aloilla - etenkin opetus-ja koulutus - tarkastella syitä, miksi ne eivät toimi parhaalla mahdollisella tavalla kaikille.
Te, jotka olette ensimmäisenä aina solvaamassa, korostamassa omaa ja jälkikasvunne erinomaisuutta ja esittämässä vaikeisiin tilanteisiin helppoja ratkaisuja kuin ne olisivat jotain viisasten kiviä: Vielä tulee teillekin se päivä, kun joku käyttää samaa lääkettä teihin. Koittakaa sitten selvitä.
Tuon huipulta hautaan inspiroi muuten rikas ja menestynyt tuttu, joka juuri kuoli nopeaan ja vakavaan sairauteen nuorena. Elämässä oli huippuvirka ja vaurautta yllin kylän. Nyt on muutama metri soraa päällä.
En ymmärrä miksi etäopetusta niin kovasti morkataan, kun vika on siinä, että annettuja ohjeita ei noudateta. Opettajalta voi kysyä varmasti myös kirjoittamalla, jos mikkiin puhuminen ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh. Itse nautin etäopinnoista.
Olen nyt paljon terveempi kuin koskaan aikaisemmin.
Varmaan joo, mutta ihmisenä olet mulkumpi kuin koskaan. Minkälainen ihminen sanoo jotain tällaista keskellä pandemiaa kun sadat tuhannet ihmiset sairastuvat ja kuolevat tai vähintäänkin masentuvat?
Nämä nuoret voivat varmasti vielä paremmin, kun netissä haukutaan vätykseksi, laiskaksi ja tyhmäksi jonka ei olisi ikinä pitänyt mennä lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin vielä yliopistossakin samanlainen kuin Silja, mutta nykyään tienaan 80k vuodessa konsulttina. Antaa ihmisten kasvaa omassa tahdissaan. Ja onhan se selvää, että tällainen sekoilu ja epämääräisyys vie nuorilta voimat.
Mitä on lukioaines?? Suomen koulutusjärjestelmä on rakennettu siten, että hyvin monille aloille mennään lukion kautta (pääosin).
Nyt lukion tilanne on semmoinen, että siellä eivät uuvu vain oppilaat vaan myös opettajat. Tämä sama toki tapahtuu myös muilla koulutusasteilla, koska yhteiskunnallisesti arvot ovat niin pielessä, kuten tämänkin ketjun viestit osoittavat.
Ilman muuta ja tottakai on näitä, joiden elämä menee niin (eikä todellakaan aina omista ansioista johtuen), että päädytään huippuarvosanoin huippuyliopiston kautta huippu-uralle (ja lopulta huipulta hautaan).
Ketään ei palvele sellainen yhteiskunta, jossa eri syistä vaikeuksissa olevia suljetaan ulos sieltä ja täältä toteamalla, että tämä nyt on tämmöinen, mene pois, jos ei sovi. Myös hyvin älykkäät ihmiset, joilla on valtava potentiaali kohtaavat lamaannuttavia vaikeuksia. Toisaalta täysin keskiverrot voivat menestyä, kun olosuhteet ovat heille eri tavoin otolliset.
Yhteiskunta jossa kaikki pidetään mukana palvelee lopulta parhaiten kaikkia. Sanokaa, mitä sanotte, näin se vaan on. Siksipä pitää kaikilla aloilla - etenkin opetus-ja koulutus - tarkastella syitä, miksi ne eivät toimi parhaalla mahdollisella tavalla kaikille.
Te, jotka olette ensimmäisenä aina solvaamassa, korostamassa omaa ja jälkikasvunne erinomaisuutta ja esittämässä vaikeisiin tilanteisiin helppoja ratkaisuja kuin ne olisivat jotain viisasten kiviä: Vielä tulee teillekin se päivä, kun joku käyttää samaa lääkettä teihin. Koittakaa sitten selvitä.
Tuon huipulta hautaan inspiroi muuten rikas ja menestynyt tuttu, joka juuri kuoli nopeaan ja vakavaan sairauteen nuorena. Elämässä oli huippuvirka ja vaurautta yllin kylän. Nyt on muutama metri soraa päällä.
Jos ei kykene yhtään itseohjautumaan, itsenäisyyteen, rutiineihin tai aikatauluihin ei ole lukioainesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Paitsi nyt on kyse pandemiasta. Ja kaikkien on joustettava, myös heikkotasoisten Siljojen. Vaikka yhteiskunta olisi millainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina puhutaan vaan näistä jotka kärsii etätöistä tai etäkoulusta.
Esimerkiksi minä introverttina nautin siitä että saa tehdä kotoa käsin hommat.
Varmaan suomessa suurin osa nauttii mutta kun juttelen minun italialaisten ystävien kanssa niin joka ikinen VIHAA kaikkea etäkoulua ja etätyötä. Ihmiset haluavat tavata toisiaan esim. kahviloissa.
Entä sitten. Minä en halua tavata ketään jossain meluisassa kahvilassa
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset (?) täällä lyttää nuorta, joka on vaikeassa tilanteessa, hävetkää! Kukaan meistä aikuisista ei pysty täysin ymmärtämään etäkoulun aiheuttamia ongelmia kasvavalle nuorelle. Itse olen seurannut läheltä 3 nuoren etäkoulua. Lukiolaisella on ollut vaikeinta, koska lukio-opinnot ovat nykyään paljon nopeatempiosempia ja laajempia kuin omassa nuoruudessani. Lukiota ei ole suunniteltu etäopiskeltavaksi ja ikävä kyllä usein etäopetus = kokonaan itsenäinen opiskelu. Se ei monilta 15-18 vuotiailta suju ja niiltäkin joilta sujuu se vie paljon enemmän aikaa kuin normiopetus.
Yksi etäkoulun raskaus on päiväni murmelina - ilmiö. Koko elämä pyörii yhtä ja samaa rataa, koulu ei erotu vapaa-ajasta, arki viikonlopusta. Tämä on nuorelle vaikeampi hallita kuin keski-ikäiselle. Nuoren kuuluisi elää, kerätä kokemuksia, irrottautua perhepiiristä. Etäkoululainen on kahlittu kotiin.
Etäkoulu ei tuo nuorille mitään hyötyä. Korona ei ole nuorelle itselleen vaarallinen. Etäkoulussa nuoret uhrataan itsekkäiden rokottamattomien aikuisten vuoksi. He täyttävät teho-osastot ja heidän vuokseen rajoituksia asetetaan.
Ei, en ymmärräkään. Ihan niin kuin minunkaan vaikeuksiani lähiopetuksessa aikoinaan ymmärretty. Pakko oli silti pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on tytön vanhemmat?
Mun lapsi sairastaa astmaa, oli sen takia etänä paljon. Sen lisäksi puhkesi vielä krooninen keväällä 2020 autoimmuunisairaus. Hän vain nousee uudelleen. Meni uuteen lukioon ja on jo saanut uusia kavereita ja vanhoja tapaa myös. Käyvät ulkona tapaamassa kun sisällä ei uskalla.
Lapsille pitää opettaa sisua, peräänantamattomuutta ja sinnikkyyttä.
Miksi muiden pitää eristäytyä vasten tahdoaan että sinun lapsesi saa juoksennella kylillä? Opeta lapselleni vastuuta itsestään ja terveydestään.
Miksi Silja eristäytyy? Ei etäkoulu tarkoita, että pitäisi olla 24/7 kotona.
Noin muuten Siljalle ja hänen kaltaisilleen suosittelen, että miettivät hyvin tarkkaan, mihin hakeutuvat lukion jälkeen opiskelemaan. Ettei sitte tule itku, kun joutuu työhön, jota tehdään pääasiassa yksin ja johon tarvittavat asiat opetellaan yksin ja itsenäisesti, palaverit (asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja työkavereiden kanssa) hoidetaan etänä jne.
Nyt tarvitaan oikeasti kannustavaa puhetta, eikä näitä kauhutarinoita.
Moni pärjää hienosti ja nyt miettimään keinoja, joilla nuoret ja lapset jaksavat etäopetuksen. Säännöllistä ulkoilua perheen kesken ja muuta yhdessäoloa, turvallisia kaveritapaamisia.
Kyllä noiden opiskelijoiden pitää nyt joustaa.
Henki ja terveys on tärkeämpää. Kyllä sitä voi vähän aikaa olla etänä.
Oman nuoreni pärjäsi ihan hyvin etäopetuksessanlukiossa, vaikkei mikään kympin oppilas olekaan.
Hän lojui sängyssään ja seurasi etäoppitunteja. Ei hän ole innokas viittaaja muutenkaan. Aika harva siellä oppilaista puhui. Useimmat seurasivat vaan.
Sitä hän ihmetteli, että miksi etäopetukdedsa annettiin enemmän läksyjä kuin muutoin.
Mitä jos extrovertit laitetaan lähiopetukseen ja introvertit etäopetukseen. Win-win