Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:

Vierailija
06.01.2022 |

Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.

Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?

Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?

Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?

Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.

Kommentit (1213)

Vierailija
341/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki työttömille: kun olette siinä "ihan mitä vaan" -työpaikassa, laittakaa valtava määrä hakuja menemään niihin paikkoihin, mitä oikeasti haluatte. Todennäköisyys työpaikan saamiselle on huomattava, vain ja ainoastaan siitä epäreilusta syystä, että ette ole nyt työtön.

Vierailija
342/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhaahommaa kirjoitti:

Milloin tämä uusi systeemi alkaa oikeasti?

Tuskin oikeasti mikään muuttuu.

TE toimisto kun on tehoton, wanhanaikainen ja zozialistinen. Turha laitos.

Hallitus on jauhanut tästä jo 2 v ajan, mikään ei ole kuitenkaan muuttunut saatikka kehittynyt...

Eli tyypillinen suomipolitikkojen hanke jota itse kehutaan, oikeasti ei kentällä tapahdu mitään.

Näitä vazzarit puuhastelee koko ajan, naurettavaa

Tämä alkaan 2.5. eli vapun jälkeen ja mukana ovat myös kuntakokeilukunnat tyyliin Helsinki ja Espoo. Käytännössä jo ennen tuota päivää työllistymissuunnitelmat tulisi päivittää ja asiakkaita muistuttaa siitä, että heille tullaan asettamaan työnhakuvelvollisuus lain tultua voimaan. Työnhakuvelvollisuuden laiminlyönnistä seuraa korvaukseton määräaika eli karenssi.

Myös työttömien mielipidettä on kysytty, heitä on osallistunut työpajoihin jne., joten kyllä tässä on ollut mukana monia eri tahoja ja toimintaa terävöitetty myös työttömien toivomaan suuntaan.

Kuinka moni työtön mahtaa vetää masennuskortin.

Aktiivimalli vei miehiä paljon työkyvyttömyyseläkkeelle ja työttömyys väheni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu sai palkkatukityön, hänellä on ammattikorkeakoulu tutkinto ja 20 vuotta työkokemusta.

Mitä vikaa siinä on? Palkkatukityöhän on normaalia työtä, ta saa vain tukea palkanmaksuun.

Vierailija
344/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön asuu Rovaniemellä niin hän hakee 4 Rovaniemellä olevaa työpaikkaa kuukaudessa.

Ja jos Rovaniemeltä ei löydy sopivia, niin kaikki työpaikat 80 km säteellä ovat myös haettavissa. Tosin saattaa olla, että kun asuu oikeassa kohdassa kaupunkia, niin 80 km säteellä on  vain Rovaniemeä.

Ei tuo 80 km ole enää voimassa. Se muutettiin. Työmatka saa kestää enintään 3 tuntia päivässä edestakaisin.

Vierailija
345/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä juttuja lukiessa tulee mieleen että nämä täällä kirjoittelevat "työttömät" ovat työhaluttomia, pessimistejä tai mt-potilaita.

Itse olen näitä kaikkia. Teen osa-aikatöitä ja täyttä viikkoa en tule tekemään koskaan.

Myös sinulla alkaa tänä vuonna työhakemusten teko, jos haet soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita ja soittelee myös osa-aika työtä tekeville.

Vierailija
346/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahdollisessa työllistymisessä niin pelottaa?

Tuollainen pieni patistus on ihan hyvä juttu, ei tästä työvoimapulasta muuten päästä.

Sitten työnantajien pitää alkaa palkata työttömiä työpaikan vaihtajien sijaan. Jos paikka menee paikan vaihtajalle, silloin vapautuu se vanha paikka, joka taas menee paikan vaihtajalle jne...

Työmarkkinat tuntuvat olevankin laiskasti pyörivä tuolileikki, jossa musiikin sammuessa vaihdetaan paikkaa. Työttömät joutuvat seuraamaan tätä leikkiä sivusta tai pyörivät turhaan lattialla, koska eivät ikinä pääse tuolille.

Työttömillä on taikakortti ja se on masennus.

Kun lapseni täyttää 18 - vuotta niin menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös. Sossu ei voi puuttua enää 18- vuotiaan lapsen hoitoon.

Valtiolla on muutama vuosi aikaa tarjota vakituinen työpaikka tai alkaa loppuelämän eläkepäivät. Masennusta ei voi mitata eikä se parane.

Itselläni on kauhea määrä käsityöprojekteja suunniteltuna.

Minä kirjoitin niiden työttömien vaikeuksista päästä töihin, jotka sinne haluavat.

Niinpä, minä en kuule jaksa enää mennä joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan palkkatukityötä tai työmarkkinatukityötä. En ole enää 20 - vuotias ja käytän tuon masennuskortin. Valtiolla on 2 vuotta aikaa tehdä vakituinen työsopimus.

Edelleen. Kirjoitin ihan normaaleista töistä, joista maksetaan normaali palkka ja miten niihin on vaikea päästä. Kirjoitat ihan eri asiasta.

Vierailija
347/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhaahommaa kirjoitti:

Hallitus on jauhanut tästä jo 2 v ajan, mikään ei ole kuitenkaan muuttunut saatikka kehittynyt...

Eli tyypillinen suomipolitikkojen hanke jota itse kehutaan, oikeasti ei kentällä tapahdu mitään.

Tämä alkaan 2.5. eli vapun jälkeen ja mukana ovat myös kuntakokeilukunnat tyyliin Helsinki ja Espoo. Käytännössä jo ennen tuota päivää työllistymissuunnitelmat tulisi päivittää ja asiakkaita muistuttaa siitä, että heille tullaan asettamaan työnhakuvelvollisuus lain tultua voimaan. Työnhakuvelvollisuuden laiminlyönnistä seuraa korvaukseton määräaika eli karenssi.

Myös työttömien mielipidettä on kysytty, heitä on osallistunut työpajoihin jne., joten kyllä tässä on ollut mukana monia eri tahoja ja toimintaa terävöitetty myös työttömien toivomaan suuntaan.

Sehän on vain hyvä asia! Riittää, että katkaisee työnhaun masennuksen takia ja nauttii sairauspäivärahaa.

Vierailija
348/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä juttuja lukiessa tulee mieleen että nämä täällä kirjoittelevat "työttömät" ovat työhaluttomia, pessimistejä tai mt-potilaita.

Itse olen näitä kaikkia. Teen osa-aikatöitä ja täyttä viikkoa en tule tekemään koskaan.

Myös sinulla alkaa tänä vuonna työhakemusten teko, jos haet soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita ja soittelee myös osa-aika työtä tekeville.

Monella kaupan alan työntekijällä alkaa myös hakemuksen teko, ainakin 1 hakemus kuukaudessa pitää tehdä, moni voi päästä kokoaikaiseksi siivoojaksi, koska työnantaja ottaa mielummin ammatinvaihtajan.

Vierailija
349/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anssilta moi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyt kesästä asti työttömänä ja tätä ennen viidentoista vuoden ajalta tasan 0 päivää. Myönnän, että olen nyt ansiosidonnaisella ns. lomaillut, eli en ole hakenut töitä. Olen kuitenkin esimerkiksi saanut huonokuntoisten vanhempieni asunto- ja hoitoasiat taisteltua kuntoon, ehtinyt hoitamaan heidän juoksevia asioitaan ja kun heistä aika jättää, perikuntaa ei odota mikään kaaos tai pommi.

Olin myös kaasona, kun paras ystäväni meni naimisiin ja se oli minullekin yksi elämäni ikimuistoisimpia päiviä. En tunne minkäänlaista huonoa omatuntoa, etten ollut töissä vaan rakas ystäväni sai omat unelmahäänsä.

En ole työnvieroksuja ja tietysti palaan töihin. Minulla on urahaaveita ja koen oikeudekseni olla valikoiva sen suhteen, minkälaista työtä haen.

Mikäli joudun tilanteeseen, jossa minulle sanellaan haettavat työpaikat tai asetetaan jokin hakemusmäärä, teen joka ikiseen TE-keskuksen vapaaseen paikkaan hakemuksen ja kun ne loppuvat, teen avoimia hakemuksia. Jos työllistyn, annan perehdyttää itseni ja saatan jotain olla tekevinänikin. Lähden koeajalla sillä samaisella sekunnilla kun löydän haluamani oikean työpaikan. Rekrytköön ja perehdyttäköön sitten seuraavan työttömänsä.

Anssilla on kyllä rento huilia...

Itse olen jo lomaillut 1,5 v anssilla. Nauttien levosta.

Tehnyt omia hommia, isojakin remppoja itselleni.

Ollut rentoa ja kivaa, oravanpyörä on kaameaa nykyään...

Valtio maksaa anssista sen 95 %.

Eli nyt nostan systeemin kassasta itselleni takaisin maksamiani jättiveroja.

Otan keväällä uuden työn, iso palkka on haaveena.

Etätyö olisi paras.

Outo on systeemi mutta siihen laki alistaa, eli minäkin ahkera koulutettu otan nyt omani pois tältä sossusysteemiltä.

Mikä hyväpalkkainen työ otetaan, kun on oltu 18 kk ajan poissa työelämästä?

Well minulla on amk tutkinto. Tekniikka.

Tittelini palkat ovat noin 3500...5000 e kk.

Tavoite mulla on nyt 4000 e taxa ja se onkin erittäin realistinen se.

Vierailija
350/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tämän mallin on tarkoitus kitkeä osa-aikaiset sopimukset kokonaan pois? Tai ne soveltuvat ehkä sellaisille, joille toimentulo on muuten turvattu, mutta tekevät osaria saadakseen leivän päälle myös vähän voita.

Vierailija
351/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhaahommaa kirjoitti:

Sehän on vain hyvä asia! Riittää, että katkaisee työnhaun masennuksen takia ja nauttii sairauspäivärahaa.

Jep, itsellä on paljon käsityöprojekteja suunnitteilla.

Vierailija
352/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tämän mallin on tarkoitus kitkeä osa-aikaiset sopimukset kokonaan pois? Tai ne soveltuvat ehkä sellaisille, joille toimentulo on muuten turvattu, mutta tekevät osaria saadakseen leivän päälle myös vähän voita.

Monella on niin paljon asuntovelkaa, että heidän on pakko hakea soviteltua päivärahaa eli pakko alkaa tekemään hakemuksia esim. siivoojaksi kokopäivätyöhön.

Onneksi minulla ei ole enää pieniä lapsia niin paljon kaikki vaikeutuu.

Vierailija
353/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön asuu Rovaniemellä niin hän hakee 4 Rovaniemellä olevaa työpaikkaa kuukaudessa.

Ja jos Rovaniemeltä ei löydy sopivia, niin kaikki työpaikat 80 km säteellä ovat myös haettavissa. Tosin saattaa olla, että kun asuu oikeassa kohdassa kaupunkia, niin 80 km säteellä on  vain Rovaniemeä.

Ei tuo 80 km ole enää voimassa. Se muutettiin. Työmatka saa kestää enintään 3 tuntia päivässä edestakaisin.

Linja-autot on aika hitaita.

Vierailija
354/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anssilta moi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anssilta moi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyt kesästä asti työttömänä ja tätä ennen viidentoista vuoden ajalta tasan 0 päivää. Myönnän, että olen nyt ansiosidonnaisella ns. lomaillut, eli en ole hakenut töitä. Olen kuitenkin esimerkiksi saanut huonokuntoisten vanhempieni asunto- ja hoitoasiat taisteltua kuntoon, ehtinyt hoitamaan heidän juoksevia asioitaan ja kun heistä aika jättää, perikuntaa ei odota mikään kaaos tai pommi.

Olin myös kaasona, kun paras ystäväni meni naimisiin ja se oli minullekin yksi elämäni ikimuistoisimpia päiviä. En tunne minkäänlaista huonoa omatuntoa, etten ollut töissä vaan rakas ystäväni sai omat unelmahäänsä.

En ole työnvieroksuja ja tietysti palaan töihin. Minulla on urahaaveita ja koen oikeudekseni olla valikoiva sen suhteen, minkälaista työtä haen.

Mikäli joudun tilanteeseen, jossa minulle sanellaan haettavat työpaikat tai asetetaan jokin hakemusmäärä, teen joka ikiseen TE-keskuksen vapaaseen paikkaan hakemuksen ja kun ne loppuvat, teen avoimia hakemuksia. Jos työllistyn, annan perehdyttää itseni ja saatan jotain olla tekevinänikin. Lähden koeajalla sillä samaisella sekunnilla kun löydän haluamani oikean työpaikan. Rekrytköön ja perehdyttäköön sitten seuraavan työttömänsä.

Anssilla on kyllä rento huilia...

Itse olen jo lomaillut 1,5 v anssilla. Nauttien levosta.

Tehnyt omia hommia, isojakin remppoja itselleni.

Ollut rentoa ja kivaa, oravanpyörä on kaameaa nykyään...

Valtio maksaa anssista sen 95 %.

Eli nyt nostan systeemin kassasta itselleni takaisin maksamiani jättiveroja.

Otan keväällä uuden työn, iso palkka on haaveena.

Etätyö olisi paras.

Outo on systeemi mutta siihen laki alistaa, eli minäkin ahkera koulutettu otan nyt omani pois tältä sossusysteemiltä.

Mikä hyväpalkkainen työ otetaan, kun on oltu 18 kk ajan poissa työelämästä?

Well minulla on amk tutkinto. Tekniikka.

Tittelini palkat ovat noin 3500...5000 e kk.

Tavoite mulla on nyt 4000 e taxa ja se onkin erittäin realistinen se.

En kysynyt tutkinnostasi enkä palkastasi, kysyi, mikä hyväpalkkainen työ otetaan, kun on oltu 18 kk ajan ansiosidonnaisella ja poissa työelämästä.

Tuo tavoittelemasi 4000 e/kk ei ole hyvä palkka, se on kutakuinkin keskimääräinen palkka ja tekniikan puolella vieläpä aika lailla alhainen. Tuon saa vastavalmistunutkin, joten miksi ihmeessä kerrot "ottavasi työn, iso palkka haaveena", jos tyydyt juniorin palkkaan.

Vierailija
355/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhaahommaa kirjoitti:

Valitettavasti tuollaisia puuhastelee muutkin kuin "vazzarit". Et Sipilän hallituksen puuhasteluja enää muista? 

Liike Nyt on ainoa puolue, joka on vähän vastustanut työttömien kyykyttämistä. Lienevät sitä mieltä, että on kaikille parasta antaa ihmisen valita työpaikkansa ja mennä vain oikeasti motivoiviin hommiin.

Vassarit ei kyykytä ollenkaan siten kuin demarit, mutta ovat hiljaa, koska tärkeintä on pysytellä hallituksessa.

Vierailija
356/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan jo päälle viisikymppinen pariskunta. Yksillä tuloilla ja työmarkkinatuella on yritetty sinnitellä, kun ei niitä töitä niin vain löydy. Nyt sitten jos tulee karenssia tai jopa työmarkkinatuen poisto, niin sittenhän alkaakin ihmetteleminen.

Pitää ilmeisesti erota paperilla ja laittaa työtön kunnan asuntojonoon sekä hakemaan kaikkia mahdollisia tukia asumistuesta tt-tukeen. Tullee maksamaan yhteiskunnalle vähintään kolminkertaisesti, mutta meneepähän niin kuin päättäjät haluaa.

Vierailija
357/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta "Henkilön työssäkäyntialue ulottuu 80 kilometrin etäisyydelle hänen tosiasiallisesta asuinpaikastaan."

Työttömyysturvalaki "Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia."

Kannattaa huomata, että ei ole olemassa mitään "enintään 3 tuntia" vaan "keskimäärin 3 tuntia".

Enintään 3 tuntia, enempää ei vaadita.

Miksi tänne kirjoittaa ihmiset, jotka eivät ole olleet työttömiä eivätkä tiedä asioista mitään.

Tuota 4 työhakemusta kuukaudessa ei edes vaadita kaikilta, kun ihmisillä on myös terveydellisiä rajoitteita eli kaikki työt ei käy.

Vierailija
358/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi? Ihan hyvin voi tehdä kahta osa-aikaista.

Eli siis myös osa-aikaisten määrä puolittuisi, koska yhdellä ei tule toimeen? Aina vain paranee tämä hullutus.

Vierailija
359/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte hakea jos ei ole autoa.

Vierailija
360/1213 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte hakea jos ei ole autoa.

Niin ja joka työpaikkaan ei kulje linja-autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä