Työpaikoilla henkilöitä jotka käy tyyliin 1päivää viikossa töissä ja loppuviikko saikulla?
Työpaikoilla käy henkilöitä jotka käy pahimmillaan tyyliin 1 päivää töissä ja loppuviikko saikulla ? Varsinkin jos on yllättäen pyhäpäivä keskellä viikkoa.
(Eikä nyt ole puhe syöpää sairastavista / vakavasta sairaudesta kuntoutuvista.)
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa tulisi kartoittaa todella tarkasti työkuntoisuus. Onko hakija työkuntoinen vai henkilö jolla ilmenee "krooninen joku" heti kun työsoppari on allekirjoitettu.
Mulla on "krooninen joku", mutta työnantaja tiesi sen jo etukäteen, ja silloin kun mulla on lääkäri- tai tutkimus- tai lääkityskäynti, niin otan sen lomapäiväksi, ja sovin etukäteen, että ajankohta sopii.
"Miten voi laskea päiviä, että palkka vielä juoksee?"
Palkallista sairauslomaa voi saada A-todistuksella enintään 60päivää.
B-lausunnolla enintään 300 päivää.
B-lausunnon perusteella haetaan myös osa- ja kokotyökyvyttömyyseläkettä määräajaksi tai toistaiseksi sekä kuntoutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa tulisi kartoittaa todella tarkasti työkuntoisuus. Onko hakija työkuntoinen vai henkilö jolla ilmenee "krooninen joku" heti kun työsoppari on allekirjoitettu.
Mulla on "krooninen joku", mutta työnantaja tiesi sen jo etukäteen, ja silloin kun mulla on lääkäri- tai tutkimus- tai lääkityskäynti, niin otan sen lomapäiväksi, ja sovin etukäteen, että ajankohta sopii.
Itse toimin samoin ja minullakin on krooninen "joku".
Toki ymmärrän etteivät kaikki sairaudet tule ihmisille kello kaulassa, niin että voisivat etukäteen sopia poissaolonsa fiksusti ilmoittaen.
Sijaisrekisteri, toimiva, on tasokkaassa työpaikassa se tekijä, mikä todellakin poistaa paljon närää työntekijöiden väliltä yllättävien poissaolojen ilmaantuessa.
Vierailija kirjoitti:
"Miten voi laskea päiviä, että palkka vielä juoksee?"
Palkallista sairauslomaa voi saada A-todistuksella enintään 60päivää.
B-lausunnolla enintään 300 päivää.
B-lausunnon perusteella haetaan myös osa- ja kokotyökyvyttömyyseläkettä määräajaksi tai toistaiseksi sekä kuntoutusta.
Okei. Meillä jostain syystä palkallista sairauslomaa voi saada puoli vuotta ihan normitodistuksella (ei eritelty a- tai b-toditusta).
HR hälyttää jo 5 päivän kohdalla. Aika vaikea on hoitajana saikuttaa. Tosin ei ole tarvettakaan.
Itse hoitoalalla, tosin terveydenhoitajana. Meillä ei juurikaan turhia saikkuja ole. Kotihoidossa olen ollut muutama vuosi sitten sairaanhoitajana ja siellä porukka saikutti mennen tullen, kukaan ei puuttunut asiaan. Tai ehkä sitten, kun saikkuja oli kuukausitolkulla. Ja nykyään kuulemma meno entistä pahempaa. Ne, jotka ovat tunnollista, kärsivät ja ovat uupumuksen rajoilla. Muutenkin kotihoidossa on jatkuva kiire ja kun porukasta on kolme vakkaria pois ja heidän listat jaetaan niille tunnollisille, niin en ihmettele yhtään, että porukka haluaa pois alalta (palkkaan en nyt ota kantaa).
On kyllä paha jos terveys on tätä. Usein masis ja uupumus manifestoituvat vaikeasti diagnostisoituviksi sairauksiksi. Pidin borreliaa tällaisena - mutta se on myös todella helppo saada ja jos et huomaa sitä ajoissa, niin saat saman taudin. Työtoverini alkoi saikuttaa joka viikko, ja kahvitunneilla arvosteltiin häntä saikuttamisesta. Sitten hännoli 3kk pois sydämensiirron takia ja tuli super pirteänä takaisin. Ne poissaolot oli olleet lääkärikäyntejä ja sairaalapäiviä.
Ja lopultakin, se masennuskin on oikea sairaus. Se voi olla työperäistä: terve ihminen oppii ja etenee töissään, mutta jos et etene koska olet siellä alimmalla portaalla samassa pakkotahtisessa kiiretyössä eikä seuraavaan 20 vuoteen näy mitään muutosta niin kyllä sitä masentuu.
Työn vaihtaminen välillä kyllä kannattaa - urasuunnitelma kannattaa tehdä vaikkei mikään finanssijuppi olisikaan.
Toinen asia mitä kannattaa tehdä on ottaa asiakseem työilmapiiri: Älä spekuloi toisten saikkuja, älä kuljeta juoruja äläkä puhu toisista pahaa tai paljasta salaisuuksia vaan sen sijaan kehu ihmisiä selän takana kun keksit aihetta.
Nämä saikuttajat ovat järkyttävän kallita yhteiskunnalle. Tulevat saamaan haukkumiset kahvihuoneessa ja naapureilta. Ja naapurina soitan työpaikalle myös, jos jaksaa ulkoiluttaa koiraa, on täysin terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen julkisella, kolme 1-3 päivän sairaslomaa puolen vuoden sisällä johtaa esimiehen puhutteluun, vähintään kahden viikon saikku johtaa laajempaan työkunnon selvittelyyn.
Miten tässä siis voisi jatkuvasti hupimielessä rauhassa saikuttaa?
No tää kuulostaa hyvältä :-)
Mulla parikin työkaveria laskee päiviä, että montako voivat olla pois/vuosi jotta palkka vielä juoksee. …ja meillä on jo ruhtinaalliset 10vkoa lomaa vuosittain. Todellakin jää hommat muiden hoidettavaksi näiden urpojen takia.
Olisipa siis hyvä tollainen puhuttelu ja laajemman työkunnon selvitys.
Ja työttömiä kehdataan haukkua. Nostetaan korkeaa palkkaa verorahoista ja ollaan kotona. Jos ulkoilutat koiraa niin soitto työpaikalle lähtee.
Saikuttajat ovat luusereita, verorahojen hyväksikäyttäjiä, ne on toisilta kerättyjä rahoja.
Ei sellaisia voi olla. Työpaikat menee vain ahkerille osaajille. Näin olen keskustelupalstoilta lukenut.
Poltatko tupakkaa, juotko alkoholia, syötkö herkkuja, käytkö aurinkolomilla?
Meillä naapuri kävi ennen koronaa karakebaarissa perjantaisin ja lauantaisin ja polttaa tupakkaa, jos sairastuu syöpään niin tulee saamaan haukut ja tukan lähtöä tullaan arvostelemaan negatiivisesti. Täysin itseaiheutettu tauti.
Suurin osa Suomen verorahoista menee kalliiseen terveydenhoitoon.
Niillä saikuttajilla voi olla jotain vähän vakavampia sairauksia, joista eivät ole huudelleet työkavereille.
Vierailija kirjoitti:
Niillä saikuttajilla voi olla jotain vähän vakavampia sairauksia, joista eivät ole huudelleet työkavereille.
Niin, onko poltettu tupakkaa ja juotu alkoholia ja sitten on syöpä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onko poltettu tupakkaa ja juotu alkoholia ja sitten on syöpä?
Syövän voi saada myös elintavoistaan riippumatta.
Jos tuo olisi tilanne, se käytäisiin työsuojelussa ja työterveydessä läpi henkilökohtaisesti sairastelijan, hr:n lähiesimiehen, työterveyden, ja linjajohdon kanssa.
Meillä valittiin julkisella puolella ihminen, josta tiedettiin jo, että on saikuttaja ja kun hänen toimensa vakinaistettiin, oli selvä, että vuodessa ollaan maksimit pois ja ”rastiin” jääneet sairaslomat pidetään joulukuussa.
Toinen oli väliaikaisena todella aktiivinen ja osallistui kaikkeen mahdolliseen. Tausta oli paikkakunnallamme sopiva, tosin oli myös pätevä ja sai viran. Sen jälkeen häntä on näkynyt työpaikalla vain satunnaisesti! Iski burnout, oli hoitovapaalla pariin otteeseen, sitten oli virkavapaalla. Toki lain suomia mahdollisuuksia kaikki, mutta...
Suurin osa rintasyövästä aiheutuu alkoholista. Saisivat maksaa hoitonsa ja saikkurahansa itse eikä verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo olisi tilanne, se käytäisiin työsuojelussa ja työterveydessä läpi henkilökohtaisesti sairastelijan, hr:n lähiesimiehen, työterveyden, ja linjajohdon kanssa.
Minun tuttu oli sairaalassa töissä ja hänelle sanottiin, että jos saikuttaa paljon niin on mielenterveysongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttu oli sairaalassa töissä ja hänelle sanottiin, että jos saikuttaa paljon niin on mielenterveysongelmaa.
Ja tuo on kyllä niin totta.
Miten voi laskea päiviä, että palkka vielä juoksee?