Yksityinen hammaslääkäri huijasi
Kävin perjantaina yksityisellä hammaslääkärillä tsekkaamassa hampaani, sillä sain Grouponin kautta hyvän diilin, johon sisältyi hampaiden yleistarkastus, plakin poisto ja röntgen. Hammaslääkäri löysi hampaistani kaksi reikää, jotka hänen mielestään tulisi korjata mitä pikimmiten ja hinnaksi ilmoitti vähän alle 200 euroa.
Sattumalta sitten löytyikin peruutusaika heti seuraavalle maanantaille (eli tälle päivälle) ja paniikissa varasin sen sitä enempää miettimättä.
Myöhemmin samana päivänä päätin kuitenkin soittaa julkiseen hammaspäivystykseen ja kuin onnen kaupalla sain varattua ajan samalle maanantaille ja vielä samaan kellon aikaan. Peruin tietenkin yksityisen lääkärin, koska se olisi tullut kalliimmaksi, kuin julkinen.
Juuri äsken hammaslääkärillä käytyäni selvisi sitten pitkän ja perusteellisen tutkimuksen ja röntgenkuvien jälkeen, että hampaani olivat täysin kunnossa. Ei reiän reikää!
Siis mitä helvettiä? Tämä ei voi olla laillista, eihän?
Miten saan yksityisen hammaslääkärin vastaamaan teoistaan? En ole ainoa Groupon-asiakas, vaan näitä samaisen diilin ostaneita oli sivuston mukaan lähemmäs pari sataa, joille varmasti useammalle on syötetty feikkidiagnoosit.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkauspäätös ei ole mitenkään yksinkertainen tehdä. Usein on rajatapauksia eli reikä alkavan ja paikattavan rajamailla. Täytyy aina noissa tilanteissa miettiä potilaan kokonaistilannetta eli onko mahdollista, että reikä voisi vielä pysähtyä hyvällä kotihoidolla. Missään nimessä ei saa lähteä paikkaamaan "varalta". Paikattu hammas ei ole koskaan korjaamattoman veroinen ja paikkojen saumat reikiintyy helposti eli uuden isomman paikkauksen tarve kasvaa.
T: Keski-ikäinen hammaslääkäriMulle hammaslääkäri lähti paikkaamaan varalta kun olin tullut hänen pyynnöstään näyttämään myöhemmin aiemmin todettua alkavaa reikää. Reikä oli edelleen yhtä olematon kuin puoli vuotta aiemminkin mutta hammaslääkäri päätti silti paikata sen. Rouhi sitten samalla ehjän hampaan koko purupinnan, että sai paikan kiinnitettyä hammasväliin (jossa tuo alkava reikä siis oli). Olin aivan järkyttynyt mutta minkä sille sitten enää mahtoi. Julkisella puolella tapahtui.
Siis sanoiko hän, että se on edelleen alkava reikä vai miksi päätettiin paikata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkauspäätös ei ole mitenkään yksinkertainen tehdä. Usein on rajatapauksia eli reikä alkavan ja paikattavan rajamailla. Täytyy aina noissa tilanteissa miettiä potilaan kokonaistilannetta eli onko mahdollista, että reikä voisi vielä pysähtyä hyvällä kotihoidolla. Missään nimessä ei saa lähteä paikkaamaan "varalta". Paikattu hammas ei ole koskaan korjaamattoman veroinen ja paikkojen saumat reikiintyy helposti eli uuden isomman paikkauksen tarve kasvaa.
T: Keski-ikäinen hammaslääkäriMulle hammaslääkäri lähti paikkaamaan varalta kun olin tullut hänen pyynnöstään näyttämään myöhemmin aiemmin todettua alkavaa reikää. Reikä oli edelleen yhtä olematon kuin puoli vuotta aiemminkin mutta hammaslääkäri päätti silti paikata sen. Rouhi sitten samalla ehjän hampaan koko purupinnan, että sai paikan kiinnitettyä hammasväliin (jossa tuo alkava reikä siis oli). Olin aivan järkyttynyt mutta minkä sille sitten enää mahtoi. Julkisella puolella tapahtui.
Siis sanoiko hän, että se on edelleen alkava reikä vai miksi päätettiin paikata?
Sanoi, että on ihan yhtä pieni reiänalku (jota siis jäätiin aiemmin seuraamaan) mutta että koska nyt kerran olin tullut vastaanotolle niin hän paikkaa sen. En tietenkään olisi antanut paikata jos olisin tiennyt ettei niitä edes tarvitsisi paikata nykykäytännön mukaan.
Jokaisen ihmisen tulisi Suomessa lukea itsensä lääkäriksi, niin olisi erilaista tarjontaa ja tulkintaa. Palkatkin on juuri sellaiset että just pärjää ja ei tule ongelmia, jos pesukone hajoaa kesken kaiken.
Ostaa vain uuden.
Hammaslääkärit on huijareia, mutta heidän ongelmansa on se että heidän asiakkailla ei ole hynää huijatavaksi.
Suomi on köyhä maa ja aika halpamaista on kusettaa asiakkaita jotka tienaa kuukaudessa jopa neljä kertaa vähemmän ja pitää useiden satojen kertamaksuja.
Siinähän on viikon palkka saatana!
Suomen ostovoimalla nolla pois perästä saatana!
Saatanan hammaspellet.
Kyllä on huomattu, että diagnosointi horjuu.
Ylähampaista ei haluta huomata reikiä, koska hankalampi paikata, paitsi edessä, kuten minulla koulutuksessa turhaan kohta, joka oli kestänyt hyvänä 15vuotta. Paikka ei sitten pysynyt kuukautta eikä saman kohdan korjaus yksityisen työnäkään.
Valistus ei ole vieläkään riittävää.
Tämä tärkeä: osta vaikka halpa sähköharja.
Käytä sitä 2 kertaa päivässä.
Älä opeta lasta haluamaan makeaa.
Joopa joo. Julkisesta hammaspäivystyksestä et todellakaan saa aikaa reikien paikkaamiseen. Se päivystys on hätätilanteita ja sietämätöntä hammassärkyä varten.
Mulle hammaslääkäri lähti paikkaamaan varalta kun olin tullut hänen pyynnöstään näyttämään myöhemmin aiemmin todettua alkavaa reikää. Reikä oli edelleen yhtä olematon kuin puoli vuotta aiemminkin mutta hammaslääkäri päätti silti paikata sen. Rouhi sitten samalla ehjän hampaan koko purupinnan, että sai paikan kiinnitettyä hammasväliin (jossa tuo alkava reikä siis oli). Olin aivan järkyttynyt mutta minkä sille sitten enää mahtoi. Julkisella puolella tapahtui.