Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...
Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.
Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.
Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.
Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.
Puhu vain omasta puolestasi äläkä yleistä. Olet naiivi, jos luulet, että kaikki halukkaat suomalaiset työttömät halutessaan pääsevät noihin koulutuksiin ja saavat ansiosidonnaista jne.
Niihin vaaditaan monesti alalla ennen olleita vaikka muka työttömille. Esim cyberturvallisuus asiantuntija koulutus. Eli niihin ei pääse typ tyypit
Ei ole helppoa sairaalla 50+ henkilöllä.
Itse haluaisin mennä jäteautokuskiksi. 2 maisterin tutkintoa joiilla en tee mitään. Mutta pitäs saada c kortti ja ammattipätevuys. Kestäs 2 vuotta. En saa tukea tähän edes enää. Joten 50 v ja ruokajonon pummi ei pääsr mihinkään
Koskee vain korkea"koulutettuja" naisia, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mielestäni ole mitään järkeä korkeasti koulutettua kouluttaa uudelleen matalamman koulutustason ammattiin.
Kyllä se työelämään pääsy pitää toteutua korkeastikoulutetun lähtökohdista. Jotainhan siinä on tietysti viallakin, kun korkeakoulutetut eivät työllisty. Tähän epäkohtaan pitäisi löytää ratkaisu.Ratkaisu ei ole se, että viedään koulutuspaikka esimerkiksi siltä, jolla ei ole koulutusta ensinkään.
Ihan oikein, että niitä koulutuspaikkoja ei jaella korkeasti koulutetuille.
Syy on se että korkeakoulutettuja valmistuu aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin mennä jäteautokuskiksi. 2 maisterin tutkintoa joiilla en tee mitään. Mutta pitäs saada c kortti ja ammattipätevuys. Kestäs 2 vuotta. En saa tukea tähän edes enää. Joten 50 v ja ruokajonon pummi ei pääsr mihinkään
Ei kai jäätelökuski mitään ammatipätevyyttä tarvitse tuollaiseen 😦
Ei muuten enää pääse lähihoitajaksikaan, filippiinit ensin.
Työkkärit taitavat olla nyt aikamoisessa pinteessä. Rahat loppu, paljon tarvitsijoita. Silloin tietenkin koulutuspaikkoja ohjataan eniten tarvitseville ja niille, joille siitä on eniten hyötyä. Mikään ikäryhmä ei nyt työllisty hyvin, ei auta kuin odottaa.
Periaatteessa en näe mitään väärää siinä, että nuoriin panostetaan edes jossain asiassa ensimmäisenä. Mitä nuorempana syrjäytyy, sen pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla mutta tämä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Sulle on ilmeisesti jo kustannettu useampi kallis koulutus. Tuossa iässä pitäisi olla osaamista työllistää itsensä tai verkostoja työllistyä toisille, on täysin kohtuullista että julkiset varat ja palvelut ohjataan niille joilla ei ole ollut samoja mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä pitäisi olla sen verran säästöjä, ettei enää niin kirpaise jäädä työttömäksi.
Haha, siitä työmarkkinatuestako pitäisi säästää?
Vain tollot eivät ennakoi tulevaa. Itse olen säästänyt vuosikymmeniä osakkeisiin ja rahastoihin. Voin julistaa työelämälle pitkät peet täältä Espanjasta käsin. Raataja töissä ja leikkikää pantomiimia ja piirileikkejä näillä naurettavilla kursseilla. Meikämandoliini ottaa kuppia palmun alla Hola vaan köyhät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla mutta tämä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Sulle on ilmeisesti jo kustannettu useampi kallis koulutus. Tuossa iässä pitäisi olla osaamista työllistää itsensä tai verkostoja työllistyä toisille, on täysin kohtuullista että julkiset varat ja palvelut ohjataan niille joilla ei ole ollut samoja mahdollisuuksia.
Pitäisi ja pitäisi. Totuus on kuitenkin monen kohdalle, ettei ole päässyt mihinkään verkostoitumaan.
Mutta huutele sinä vaan "mene töihin" kun et muuta osaa.
Varmaan ajattelevat ettei 50+ mihinkään jäteautonkuljettajaksi kannata kouluttaa kun se kuitenkin lopettaisi tai ainakin jäisi sairaslomalle paikkojen hajoamisen takia.
up