Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...
Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.
Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.
Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!
Kommentit (338)
Työttömyydestä loisiminen se vasta on kunnon lokkeilua.
Eikä meitä vammaisia henkilöitä. Kokeiltu o. Me olemme paljon heikoimmassa asemassa, kuin ketkään muut !!!!!! Vain me !!!!
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 v kuuluvat eläkkeelle eikä työelämään. Työt nuorille ja pikkulasten vanhemmille eikä eläkepapparaisille.
Eläkeikää on koko ajan nostettu ja teikäläiset pääsevät eläkkeelle yli seitsemänkymppisinä. Räyhäätte jo nykyisille yli 65 vuotiaina eläkkeelle jääville, että ette halua heitä elättää, vaikkahan ovatkin eläkkeensä maksaneet. Nyt sitten ajatte jo viisikymppisiä eläkkeelle. Huvittavaa, kun pitkien opiskelujen ja pidentyneen nuoruuden takia ensisynnyttäjät ovat hedelmöityshoidoissa olevia yli nelikymppisiä. He ovat siis viisikymppisenä pienten lasten vanhempia. Mitähän viisikymppisten sitten oikeen pitäisi tehdä? Kuolla pois kiusaamasta kolmekymppisiä vasta työelämään tulevia?
Paljon paremmassa asemassa kuin nuoremmat, joiden pitäisi aloittaa ura ja oma elämä. Viisikymppisille on kertynyt työkokemusta ja verkostoja, jos ovat olleet hyviä työntekijöitä. Järkevällä taloudenhoidolla on kertynyt säästöjäkin.
Täysin ymmärrettävää ettei vanhoja ihmisiä enää kouluteta mihin tahansa uudelleen, kun resurssit ovat erittäin rajalliset
Oliko sanottu syyksi, että on korkeasti koulutettu? Tuskin. Hakijoita on vaan niin paljon joka paikkaan - myös koulutuksiin, että niihin valitaan isosta joukosta heidän mielestä sopivimmat. En ajattelisi valitsijana, että korkeakoulutettu olisi etusijalla ko. koulutukseen, jos hakijoissa on matalammin koulutettuja. Voi olla, että käytännössä tätä ko. henkilö olisi hyvä välinehuoltaja, mutta paperilla moni muu ehkä menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.
Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.
Mä en päässyt koskaan niihin koulutuksiin mitä hain vaikka minä myös perustelin hyvin.
Marinin hallotus poisti eläkeputken vanhoilta työttömiltä.
Voihan tuota hyväksi palveluksi sanoa, mutta todellisuudessa tuo ei ole sitä, vaikka "palvelua" toteutetaan työttömän itsensä toivomalla tavalla.
Tuo on ihan tyypillistä, että päästäksesi johonkin työllisyyskoulutukseen sinulla pitää olla alan koulutus ja/tai työkokemusta. Edellinen siksi, jotta työtön paremmin tulee pääsemään työssäoppimisjaksolle. Joissakin työllisyyskoulutuksissa kuulemma oletetaan, että työttömällä on jo työpaikka, jonne menee työssäoppimaan ennen kuin hänet valitaan koulutukseen. Kun työllisyyskoulutuksessa työttömät sijoittuvat palkattomaksi työntekijäksi, niin työllisyyskoulutuksella on saavutettu tavoitteet, joten työllisyyskoulutuksen järjestäjä saa myytyä saman koulutuksen seuraavalle ryhmälle.