Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...

Vierailija
06.01.2022 |

Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.

Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.

Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!

Kommentit (338)

Vierailija
221/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin suositella ..opiskelussa vaikka uusi ala 60 vuotiaana ..ei oppi ojaan kaada ja työtön aika on parasta aikaa käyttää aikaa opiskeluun..

Tämän sanoin myös työkkäritädille ja olivat samaa mieltä

Vierailija
222/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

+50- vuotias on muutenkin roskaa työmarkkinoilla. Korkeasti koulutettu +50- vuotias on tuplaroskaa. Asiantuntijatehtävän saadaksesi sinun pitää olla max 35-vuotias mutta olla rautainen ammattitaito,ja laaja ja monipuolinen työkokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-avustajaksi vaan kaikki. Sehän on ammatti, johon tarvitaan ihmisiä. 

Vierailija
224/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pian ihan kaikki kantasuomalaiset huonossa asemassa. Nyt oikein on alkanut kiinnittää huomiota siihen kuinka liikkeissä on todella paljon myyjiä joiden äidinkieli ei ole suomi, samoin kahviloissa ja ravintoloissa näin on ollut jo pitkään. Siistijät / kiinteistöhuoltajat on muualta tulleita, samoin kynsien/ripsienliimaajat ja monet parturit. Hyvinvointialueen lääkärit ei ole suomalaisia ja hoitajista suurin osa on muualta tulleita. Jopa työkkärin virkailijoistakin osa on ei-suomalaisia.

Miksi suomalaiset ei enää kelpaa töihin omassa maassaan?!

Vierailija
225/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla on parempi keskittymiskyky keskimäärin ja korkeampi älykkyysosamäärä keskimäärin kuin yli 50-vuotiailla, ja ovat motivoituneempia tekemään enemmän töitä päästäkseen uralla eteenpäin. Tämä on se perussyy, miksi vanhempia ihmisiä vieroksutaan työmarkkinoilla koulutuksesta riippumatta, kun puhutaan töihin palkkaamisesta.

Vanhemmat ihmiset toki ovat viisaampia kuin nuoret keskimäärin, mutta viisaus ei ole kovaa valuuttaa työmarkkinoilla, vaan se, että homma hoituu mahdollisimman tehokkaasti.

Vierailija
226/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on parempi keskittymiskyky keskimäärin ja korkeampi älykkyysosamäärä keskimäärin kuin yli 50-vuotiailla, ja ovat motivoituneempia tekemään enemmän töitä päästäkseen uralla eteenpäin. Tämä on se perussyy, miksi vanhempia ihmisiä vieroksutaan työmarkkinoilla koulutuksesta riippumatta, kun puhutaan töihin palkkaamisesta.

Vanhemmat ihmiset toki ovat viisaampia kuin nuoret keskimäärin, mutta viisaus ei ole kovaa valuuttaa työmarkkinoilla, vaan se, että homma hoituu mahdollisimman tehokkaasti.

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
227/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole. Mihin se älykkyys häviäisi iän myötä? Päinvastoin, se paranee. Looginen ajattelukyky kehittyy iän myötä. Tuohon keskittymiskykyyn en edes viitsi kommentoida, koska asia on juurikin päinvastoin. Lisäksi iäkkäämmillä on enemmän tietotaitoa, koska ovat tehneet työtä pidempään. Heillä on myös työkokemuksen myötä tullutta syväosaamista, ne kliinistä taitoa, jota ei voi saada koulutuksen kautta. 

Vierailija
228/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain päälle 50v hyvän työpaikan.

Hyvä koulutus, pitkä työkokemus ja maine omalla alalla auttoi.  Suomessa on tosi pienet piirit ja tieto kulkee.

Vierailija
229/338 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsee. Varmaan tarveharkintaa on mutta minä pääsin.

Vierailija
230/338 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
231/338 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
232/338 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
233/338 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
234/338 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.

Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.

No sinulla on vain tämä oma kokemus.

Odotahan kun jäät pois ansiosidonnaiselta, niin suhtautuminen muuttuu usein. Toivottavasti kuitenkin pääset töihin ennen sitä!

Vierailija
235/338 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko olleet työttömänä useita vuosia putkeen? te jotka olette olleet esim 5 vuotta työttömänä niin miten saat ajan kulumaan päivisin?  itse olen pitkäaikaistyötön eikä haastatteluun helpolla pääse ja paikkoja ei ole tarjolla.

M45

Vierailija
236/338 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitkäaikaistyötön. 

Aamulla käyn tunnin kävelyllä, sitten pyykkikone ja tiskikone päälle, päivän ruuan valmistus tai sen aloittelu, samalla aamupala ja kahvit jonka ohessa luen uutiset ja selaan työpaikat ja koulutukset, jos on paikka, kirjoitan muistiin ja teen "raakaversion" hakemuksesta. Jos on jo odottamassa raakaversioita, viimeistelen ja lähetän ne. Jos ei mitään näistä, katson vähän "hömppänettiä" :D

Tiskien tyhjennys ja pyykit kuivumaan jossain tässä välissä.

Lähes joka päivä soitan jollekin iäkkäämmälle sukulaiselle.

Sitten ruoka valmiiksi, jos ei ole jo, ja ruokailu.

Keittiön siivoaminen ja kukkien kastelu/hoito.

Jonkun huoneen parempi järjestäminen/siivous (yritän joka päivä siivota jonkun huoneen), tässä vaiheessa samalla kuuntelen podcastia joko ajankohtaisesta aiheesta tai true crimea eli esim. historian rikoksista tehtyä kuunnelmaa).

Ehkä välipala.

Käyn iltapäivä/iltakävelyllä ja samalla kaupassa, viemässä roskia, kirjastossa ym. Nämä on kaikki lähellä.

Lisäksi harrastan postcrossingia, eli kansainvälistä korttienvaihtoa. Lähetän kuussa noin kymmenen korttia, eli jonain päivänä aikaa menee siihenkin helposti tunti, kun valitsen kortin ja kirjoitan sen (englanniksi, tämä pitää kielitaitoa yllä). 

Joskus sovin vaihdon myös tämän ulkopuolelta, eli siinä kirjoitan kirjeen ja lähetän esim. teetä, avaimenperän, magneetin tms. pientä.

Tykkään myös lukea, soittaa pianoa ja kiertää kirpputoreilla. Niistä ostan postikortit ja vaatteet. Kirpputoreilla käyn pyöräillen, eli yhteen kirpputorireissuun voi mennä neljäkin tuntia. Jos olen suunnitellut kirpputorireissun, käyn aamulla vain lyhyemmän kävelyn.

Minulla ei ole oikeastaan ikinä tylsää. 

Samat asiat olen tehnyt töissä ollessani, tosin silloin en voinut käydä aamukävelyllä, eikä ollut aikaa soittaa sukulaisille niin usein tai pitkästi, kirjoittaa näitä kortteja ja kirjeitä niin tarkasti. Nyt pyrin joka kirjeessä tai kortissa käyttämään uutta sanaa :) Silloin myös vaatteet ostin kaupasta, kun ei jäänyt aikaa odottaa, että tarpeeksi edullinen osuu kirpputorilla kohdalle. (Nyt pidän rajana, että postikortti saa maksaa 0,20 Euroa ja vaate enintään 5 Euroa.)

Aiemmin osallistuin kansanopiston musiikkiryhmään, mutta nyt se on käynyt liian kalliiksi. 

Vierailija
237/338 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletteko olleet työttömänä useita vuosia putkeen? te jotka olette olleet esim 5 vuotta työttömänä niin miten saat ajan kulumaan päivisin?  itse olen pitkäaikaistyötön eikä haastatteluun helpolla pääse ja paikkoja ei ole tarjolla.

M45

Opiskelen. Ilmaisia kursseja löytyy nykyään melkein kaikilta oppilaitoksilta. No ainakin tietopohja ja tavallaan myös yleissivistys lisääntyy vaikka ei tästä muuta hyötyä ole. Mutta jos haet opiskelemaan niin ne lasketaan monesti sitten hyväksi. Ja 5 opintopisteen kokonaisuutta voit opiskella omaan tahtiin niin ei vaikuta tukeen.

Vierailija
238/338 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus EI JOHDA työhön. Oppinsa akat nyt jo. Ei ole mitääm järkeä uudelleenkouluttautumaan 57-vuotiasta filosofian lisensiaattia keittäjäksi. 

Vierailija
239/338 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te muut työttömät kuin pikkulapset jotka ette keksi tekemistä? Itse olen ollut työtön vsta 2017 eikä aika tule pitkäksi. Enkä todellakaan oPisKelE mitään saatana. 

Vierailija
240/338 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus EI JOHDA työhön. Oppinsa akat nyt jo. Ei ole mitääm järkeä uudelleenkouluttautumaan 57-vuotiasta filosofian lisensiaattia keittäjäksi. 

no kyllä sen kaikki tietää että 50v ei oteta helpolla " ollenkaan " töihin. mutta kyllä sitä saa kouluttautua ihan vaikka ajan kuluksi, kun joittekin mielestä mitään ei saisi tehdä vaan pitäisi olla mahdollisimman tylsää ja istua sohvalla katsella vaan televisiota.

jos tässä maassa ei olla saatu sellaisia päätöksiä ja suunnitelmia että täällä voisi 50v työllistä helpommin ja olisi paremmat työnäkyvät niin ei se ole pitkäaikaistyöttömän vika edelleenkään! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi