Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhlien/juhlat kotona ja vieraiden aikataulutus

Vierailija
26.04.2015 |

Miten te, jotka olette pitäneet juhlia kotona, olette saaneet aikataulutettua vieraiden tulon niin, että kaikki ei tulisi ihan yhtä aikaa? Lasten rippijuhlat olemme viettäneet juhlatilaksi pitopalveluhanketta, mutta asiat nyt kääntyi niin, että kotona vietetään juhlat. Lähinnä tämä on sankarin toive. Vieraita on tulossa kaikkinensa max 60. Toki voisi kutsuista porrastaa ja kutsua vähän eri aikaa. Sekin on hankalaa, kun haluaisi, että tietyt sukulaiset, jotka myös haluaisivat olla yhtä aikaa, on huomioitava. Sitten olisi kiva, että lapsiperheet olisi yhtä aikaa, niin heilläkin olisi seuraa toisistaan. Tarkoituksena on, että kaikilla olisi mukavat juhlat.itse en ollut kovin innoissani kotinurkista siksi, että paremmin pystyisi juhlatilaksi nauttimaan vieraista, mutta ihan hyvä olen emäntänäkin, joten kai se tästä. Mutta kiva olisi kuulla muiden kokemuksia ja suunnitelmia. Jos olette porrastaneet, niin onko ollut jokin aikaväli tai tauko kutsuttujen välissä? Ihaninta olisi laittaa kaikille kutsu, että tervetuloa viettämään lakkiaisia sinä ja sinä päivänä ja pannu on kuumana esim. Klo:12-18. Mutta uskaltaako? Jos kaikki tulee samaan aikaan, niin astiat ei ehkä riitä eikä istumapaikkoja ole kaikille. Ulkotilojen varaan ei uskalla laskea sään vuoksi. Kotijuhlien vuoksi päädyimme, että tarjolla on kahvikutsut makeine ja suolaisine herkkuineen ilman varsinaista ruokailua.  Mutta kertokaa vinkkejä! :)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun juhlat oli viime keväänä vanhempieni kotona (koska itse asun kerrostalokolmiossa ja vanhempani ok-talossa jossa iso piha). Vieraita kävi muistaakseni n.80-90. Porrastin kutsut niin että aina "perheittäin" kutsuin tunnin välein. Eli aina sedän ja tädin sekä heidän lapsensa ja lasten lapsensa samaan aikaan (kerralla siis noin 10-15 henkeä). Tunnin välein kun oli kutsuttu ja kuitenkin kaikki viipyi sen 2-3 tuntia niin ehtivät nähdä muitakin. Tein näin siksi koska isovanhemmat haluavat kuitenkin tulla samaan aikaan kun lapsenlapsensa. Meidän suvussa on melkein kaikilla serkuillani lapsia niin väkisinkin oli lapsia useammasta perheestä samaan aikaan. Kavereille jätin avoimen aikataulun kutsuun kun monilla oli useampia juhlia. Ne ketkä lähtivät kanssani sitten illalla juhlimaan, tulivat siinä 18 aikaan ja muut kävi sitten kuka milloinkin. 

Vierailija
22/26 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:15"]

Olin myös juuri sanomassa samaa, palkkaa apua!

[/quote]

Olin joskus pitopalvelussa töissä ja vittumaisimpia työkeikkoja oli ylioppilasjuhlat ihmisten kodeissa. Tarjoilijoille ei ole mitää paikkaa missä olla, emäntä panikoi jne. Itse en koskaan palkkaisi pitopalvelua kotiini kärsimään.

[/quote]

Meillä pitopalvelun tarjoilijoille on riittänyt keittiö, kylmiö ja tarjottavien pöytä, ei heille erikseen mitään taukotilaa ole tarvinnut varata. Töihin he ovat tulleet eikä olemaan. Tosin meillä on ensiluokkainen pitopalvelu, jossa osataan tehdä töitä muiden kodeissa eikä tulla sinne nenä nirpassa, että puuttuu pukuhuone.

[/quote]

En tarkoittanut pukuhuonetta. Silloin kun ihmiset syövät tulee rauhallisia hetkiä ja on raskasta hengailla koko ajan ihmisten silmien edessä. Pitäisi olla joku huone, missä saa olla hetken piilossa katseilta.

[/quote]

Tai edes rauha keittiössä.

Monessa kodissa se tarjoilupöytä sijaitsee keittiössä, missä sitten aputyttöjen ja -poikien pitäisi keittäälisää kahvia ja viimeistellä koristeluja ja täydentää tarjoilupöytää ja samalla vastata vieraiden kysymyksiin siitä, että oisko tulitikkuja ja nessuja ja missä on viinipullonavaaja ja monelta Meikäläiset tulee ja et edes tunne koko Meikäläisen perhettä, etkä kaappien sisältöjä ja tulitikkujen sijaintia. 

Laitat tarjoilut, niinku neuvottiin ja sitten siinä on mummia ja kummia viikkaamassa servettejä eri asentoon ja huolehtimassa itse pyytämättä tuomansa pullakranssin esillelaitosta. Jälkikäteen sitten emäntä nyrpistelee kun ei kaikki ollutkaan niinku sovittu ja maksaa jonkun naurettavan parin euron tuntipalkkakorvauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olin joskus pitopalvelussa töissä ja vittumaisimpia työkeikkoja oli ylioppilasjuhlat ihmisten kodeissa. Tarjoilijoille ei ole mitää paikkaa missä olla, emäntä panikoi jne. Itse en koskaan palkkaisi pitopalvelua kotiini kärsimään.

[/quote]

Meillä pitopalvelun tarjoilijoille on riittänyt keittiö, kylmiö ja tarjottavien pöytä, ei heille erikseen mitään taukotilaa ole tarvinnut varata. Töihin he ovat tulleet eikä olemaan. Tosin meillä on ensiluokkainen pitopalvelu, jossa osataan tehdä töitä muiden kodeissa eikä tulla sinne nenä nirpassa, että puuttuu pukuhuone.

[/quote]

En tarkoittanut pukuhuonetta. Silloin kun ihmiset syövät tulee rauhallisia hetkiä ja on raskasta hengailla koko ajan ihmisten silmien edessä. Pitäisi olla joku huone, missä saa olla hetken piilossa katseilta.

[/quote]

Miksi? Palkka maksetaan tehtyjen työtuntien, ei piilottelun perusteella. Kun ihmiset syö, on kiire pitää huolta siitä, että pöydässä on tarpeeksi tarjottavaa, että kylmiä juomia riittää ja että ruokarajoitteiset saa tietoa siitä, mitä he voivat syödä. Jos tarjoiluväki siinä vaiheessa haluaa mennä jonnekin piiloon, niin he eivät todellakaan ole tilanteen tasalla. Todella ärsyttävää odotella tyhjien salaattikulhojen luona, että piiloutujat suostuvat tekemään töitään.

Vierailija
24/26 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tai edes rauha keittiössä.

Monessa kodissa se tarjoilupöytä sijaitsee keittiössä, missä sitten aputyttöjen ja -poikien pitäisi keittäälisää kahvia ja viimeistellä koristeluja ja täydentää tarjoilupöytää ja samalla vastata vieraiden kysymyksiin siitä, että oisko tulitikkuja ja nessuja ja missä on viinipullonavaaja ja monelta Meikäläiset tulee ja et edes tunne koko Meikäläisen perhettä, etkä kaappien sisältöjä ja tulitikkujen sijaintia. 

Laitat tarjoilut, niinku neuvottiin ja sitten siinä on mummia ja kummia viikkaamassa servettejä eri asentoon ja huolehtimassa itse pyytämättä tuomansa pullakranssin esillelaitosta. Jälkikäteen sitten emäntä nyrpistelee kun ei kaikki ollutkaan niinku sovittu ja maksaa jonkun naurettavan parin euron tuntipalkkakorvauksen.

[/quote]

Pitopalvelu maksaa tarjoilijoille ja se on sen firman oma ongelma, mikä tulee tuntihinnaksi. Ei kannata ottaa ruokaa yhdestä paikasta ja kokemattomia tarjoilijoita toisesta.

En ole ollut yksissäkään yo-juhlissa, joissa tarjoilupöytä on erillään muusta tilasta keittiössä. Monessa kodissa keittiö ja olohuone ovat yhtenäistä tilaa, joten siinä joutuu toki koko ajan olemaan esillä, mutta voi myös helposti vinkata emällälle/isännälle, että täällä kaivataa apua jonkun etsinnässä. Aina kun voi sanoa, että sorry, olen täällä vain töissä.

Vierailija
25/26 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani ylioppilasjuhlat aikataulutin niin että, ensin oli pari tuntia varattu lähimmille sukulaisille ja kummeille. Siitä eteenpäin saapuminen 2- 1,5 tunnin välein. Olin siis laittanut eri ryhmien kutsuihin yksilölliset saapumisajat.  Vieraat tulivat annetun aikataulun mukaan ja viipyivät niin kauan kuin viihtyivät. Kaikki meni mukavasti, vierasjoukko vaihtui aaltomaisesti  ja noin 160 henkilöä kävi. Viimeisenä tuli ylioppilaan laaja kaveripiiri joka luvalla tyhjensi buffetin, joten ei tullut ongelmia ylijäämäruoan poispakkaamisen tai säilytyksen suhteen.

Yksi pätevä tuttava hoiti esillepanoa ja yleisiä asioita. Hänellä oli avustaja joka hoiteli kahvinkeittoa, tiskikonetta ja kukkia maljakoihin. Sitten oli vielä shampanja-tyttö jonka tehtävänä oli tervetuliaismaljan tarjoileminen juhliin saapuville.

Hoidin boolimaljaa ja katsoin hieman päältä että kaikki sujuu ja sujuihan se. Ehdin seurustella kaikkien vieraiden kanssa ja nauttia itsekin juhlista.

Toivottavasti sait kertomuksestani apua ja vinkkejä juhlasuunnitteluusi.

Mukavia ja onnistuineita juhlia sinulle AP!

Nämä järjestelyt toimivat kohdallamme

Vierailija
26/26 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tullut kivasti kokemuksia! Kertokaa vain lisää:) Kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi