Sähköauton lataaminen kylässä
Varmaan ollut keskusteluja tästäkin aiheesta, mutta mulla nyt tuli tämäkin sitten ajankohtaiseksi kun muutin vähän lähemmäs sisaruksiani ja ok-taloon.
Isäni asensi latauspistokkeen juuri sitä varten että siskoni voi ladata autoaan mun luona.
Seurailen vasta tuota sähkönkulutustua, enkä osaa hahmottaa paljonko auton lataaminen tuo lisää sähkölaskua.
Yhtenä päivånä siskoni latasi noin 9 tuntia autoaan mun luona.
Onko odotettavissa että lasku.pomppaa reilusti ylöspäin? Joku 6 senttiä olisi sähkösopimus, sen on hoitanut va, mutta sähkölaskun maksan kuitenkin itse.
En nyt ensimmäisenä valita lataamisesta tai sen korvauksesta.
Kommentit (78)
Tämä on aihe, mikä minua ärsyttää. Meillä ei ole latauspistoketta, mutta kaikki sähköauton omistajat ovat aina ensimmäisenä kylään tullessaan kaivamassa kaapeleita autostaan. Sitten ladataan tavallisesta ulkopistorasiasta. Kukaan bensa-auton omistaja ei ole koskaan alkanut ruikuttaa bensaa autoonsa kylään tullessaan, mutta sähköauton omistajat ovat heti lataamassa vaikka tulisivat 20 kilometrin päästä.
Kyllähän se sähköauton lataaminen näkyy selvänä piikkinä sähkönkulutuksessa. Erityisesti talvikuukausina yksikin lataus näkyy todella selvästi myös laskussa.
Näillä vajavaisilla tiedoin aika vaikea sanoa mitään tarkkaa. 9h kuulostaa että ladataan ns sukopistokkeesta. Toivottavasti lataukseen tarkoitetusta Supersuko-pistokkeesta, normaalit ei kestä.
Latausteho tällöin maks 3,6kW, eli yhdeksään tuntiin saa menee 32,4 kWh. Sähkön energian oletan maksavan tuon 6 snt/kwh joten tästä tuli vajaa kahden euron lasku. Siirto toki päälle joka voi olla toisen mokoman.
Kyllä ne muut vierailun kustannukset on suuremmat kuin tämä lataus.
Kyllä se laskua nostaa, pyydä korvausta, tai ota sulake auki kun sisko tulee kylään
Ap mikä sun kysymys nyt on? Kai sä tajuat, että akkujen lataus kuluttaa sähköä. Sähkö maksaa ja sähkönsiirto myös.
Että eipä tyhmempi vois tää ap olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sähköauton lataaminen näkyy selvänä piikkinä sähkönkulutuksessa. Erityisesti talvikuukausina yksikin lataus näkyy todella selvästi myös laskussa.
Eikä unohdeta sähkönsiirtomaksua joka on kesät talvet todella kallis.
Vierailija kirjoitti:
Tankkaako sisko autoasi?
Ei. Ja jos itellä olisi sähköauto en kehtaisi mennä siskon luo ja vaan ladata autoa maksamatta siitä siskolle. Hänellä on hyvätuloinen puoliso, itse olen yh.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aihe, mikä minua ärsyttää. Meillä ei ole latauspistoketta, mutta kaikki sähköauton omistajat ovat aina ensimmäisenä kylään tullessaan kaivamassa kaapeleita autostaan. Sitten ladataan tavallisesta ulkopistorasiasta. Kukaan bensa-auton omistaja ei ole koskaan alkanut ruikuttaa bensaa autoonsa kylään tullessaan, mutta sähköauton omistajat ovat heti lataamassa vaikka tulisivat 20 kilometrin päästä.
Hakkaa autonlasit hajalle ja heitä mulkut ulos.
Oman maakunnan alueella sähkölaskusta 1/3 on sähkön osuus, 2/3 on sähkönsiirtoa. Kyllä siinä hintaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tankkaako sisko autoasi?
Ei. Ja jos itellä olisi sähköauto en kehtaisi mennä siskon luo ja vaan ladata autoa maksamatta siitä siskolle. Hänellä on hyvätuloinen puoliso, itse olen yh.
Joo oon huomannut, että yh lypsetään kyllä tyhjiin jos sen antaa tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Ap mikä sun kysymys nyt on? Kai sä tajuat, että akkujen lataus kuluttaa sähköä. Sähkö maksaa ja sähkönsiirto myös.
Tajuan, mutta en tosiaan osaa laskea paljonko tuollainen 9 tunnin lataus nostaisi sähkölaskua. Toki nään seuraavasta laskusta kuinka paljon isompi se on nyt tähän tulleeseen laskuun. Jos käytän ite sähköä normaaliin tapaan.
En pienestä ala valittaa.
Isäsi asensi latauspistokkeen sun luokse? Kuka sen maksoi? Isäsi on sähkömies? Millainen on tämä "latauspistoke"?
Ootko nyt ihan varma että puhutaan samoista asioista?
Hinnan voi helposti laskea siitä mitä sun sähkösopimus näyttää ja kuinka monta kwh on ladattu. Eli kuinka iso akku sun siskon autossa on?
Ei kai noin tyhmää ihmistä olekaan, joka maksaa toisten sähköautojen lataukset, eihän? Täytyy olla harvinaisen tyhmä.
Periaate on että ne lataukset hoidetaan jossain ihan muualla kuin meidän tontilla. Eipä ole tullut ongelmaksi kun muutamalle vierailevalle sähköauton omistajalle on asiasta kerran sanottu. Ei ole sopivaa töpseliä ja vaikka olisi niin se olisi itselle laitettu omaan käyttöön.
Oletan kyseisen pelin omistajan osaavan sen verran laskea että ymmärtää mennä huoltamolle lataamaan kun alkaa virta olla vähissä. Ap:n tapauksessa olisin napannut piuhan kylmästi irti. Melko röyhkeää pitää auto 9h latauksessa toisen laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan, mutta en tosiaan osaa laskea paljonko tuollainen 9 tunnin lataus nostaisi sähkölaskua. Toki nään seuraavasta laskusta kuinka paljon isompi se on nyt tähän tulleeseen laskuun. Jos käytän ite sähköä normaaliin tapaan.
Okei mut jatka samaan malliin kynnysmattona. Tsemii!
Se on ihan sama montako TUNTIA se on letkun nokassa. Ei se määräänsä enempää ota.
Jos se on ollut tyypillinen akku, ja aivan tyhjäksi tiristetty niin silloin se on imenyt akun täyteen alle tuon 9 h;n ja rahaa siihen on mennyt noin 7,70.. Ja tämä siis on maksimihinta, tyhjästä akusta täyteen.. vajaasta akusta 80%;iin on sitten jotain tuon alle, riippuen mistä mihin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et sitä osaa laskea niin näetkö sitä sähkölaskustakaan. Oikeasti. Kysy isältäsi, ilmeisesti hän on sähkömies ja osaa kertoa millä teholla se "latauspistoke" antaa.
Tai kerro tähän mikä se sun siskon auto on, niin me kerrotaan mitä sen kokoisessa on akku ja mitä sen täyttäminen maksaa suunnilleen.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi asensi latauspistokkeen sun luokse? Kuka sen maksoi? Isäsi on sähkömies? Millainen on tämä "latauspistoke"?
Ootko nyt ihan varma että puhutaan samoista asioista?
Hinnan voi helposti laskea siitä mitä sun sähkösopimus näyttää ja kuinka monta kwh on ladattu. Eli kuinka iso akku sun siskon autossa on?
On sähkömies, isäni sen myös maksoi. Ja en halua valittaa kun hän on aatellut että siskoni tai tietty kuka tahansa muukin voi latailla autoaan. Mulla on bensa.
Meillä ei ladata, tosin ei ole lataustöpseliäkään. Juu, voi ladata ilmankin sopivilla vehkeillä mutta ei meillä.