Keittiöön ruokakomero eikä lainkaan yläkaappeja?
Ajattelin että yläkaapit voisi korvata tilava ruokakomero. Mummolassa oli aikoinaan sellainen ja sinne mahtui hirveästi tavaraa. Oli kyllä ne yläkaapitkin, mutta itselläni ei tavaraa ole niin kauheasti että sen puolesta tarvitsisin. Mitä luulette, hyvät/huonot puolet?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei et halua yläkaappeja?
Huone on aika matala, olisi minusta tilavamman tuntuinen se seinusta jossa kaapisto on. Yläkaapin ja työtason väliin jää jo nyt aika pieni tila ja se pienenee entisestään kun haluan vähän korkeamman alakaapiston mitä nykyinen on. Ap
Minulla on työtasot 95 cm korkeita kun olen itse 176 cm pitkä ja siksi en halunnut yläkaappeja keittiööni tai ne olisivat olleet sitten niin ylhäällä, että ylähyllyille päästäkseni olisin tarvinnut keittiötikkaat aina. Juuri tuo väli on tärkeä. Ilman yläkaappeja keittiö on ikäänkuin paljon isompi ja ilmavampi. Olen se joka muutama vuosi rakennutti itselleen keittiöön ruokakomeron (aiempi kommenttini).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyt siihen juoksemiseen ruokakomeron ja keittiön välillä. Jos olisi hyvä idea, niin joku olisi sen jo toteuttanut
Olen toteuttanut muutama vuosi sitten ja se KOMERO on keittiössä, ei tarvitse juosta mihinkään. Se on rakennettu kolmiomaiseksi yhteen keittiön nurkkaan kattoon asti, keittiön koko on 20 neliötä. Aivan mahtava ratkaisu. Siellä on hyllytilaa vaikka millä mitalla, oven kun aukaisee syttyy komeroon valo ja taas sammuu kun laittaa oven kiinni. Komerossa on myös ilmastointiluukku talon seinässä jonka voi sulkea tai avata. Keittiö on varjon puolella kesällä, siis sopivan viileä aina. Sitä sopii ihmetellä, miksi ruokakomerot ovat poistuneet oikeista keittiöistä, joissa keittiö on oma huoneensa.
Mistä tuollaiset valot? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena ja terveselkäisenä te jaksatte könytä tavaroita lattian rajasta alakaapeista, mutta kun ikää tulee lisää ja selkä on kipeä, niin sitä osaa arvostaa yläkaappeja, joista voi ottaa tavarat selkä suorana. Astiankuivauskaappiakin moni vielä tarvitsee. Kaikilla kun ei vieläkään ole tiskikonetta, vaikka nuorempi polvi niin kuvitteleekin.
Mulla alkaa olla tuota ikää. Ja mua v*tuttaa nuo yläkaapit. Olen näes aika lyhyt. Yllän hyvin alahyllylle, kurkotellen toiselle ja ylemmät menee kiipeämiseksi. Ei yhtään huvittaisi riekkua keittiöjakkaran kanssa.
Aivan. Lisäksi niiden yläkaappien siivoaminen, ylimmät hyllyt ja kaappien päältä. Ruokakomeron saa huomattavasti nopeammin siivottua eikä ole kuin yksi ainoa ovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyt siihen juoksemiseen ruokakomeron ja keittiön välillä. Jos olisi hyvä idea, niin joku olisi sen jo toteuttanut
Olen toteuttanut muutama vuosi sitten ja se KOMERO on keittiössä, ei tarvitse juosta mihinkään. Se on rakennettu kolmiomaiseksi yhteen keittiön nurkkaan kattoon asti, keittiön koko on 20 neliötä. Aivan mahtava ratkaisu. Siellä on hyllytilaa vaikka millä mitalla, oven kun aukaisee syttyy komeroon valo ja taas sammuu kun laittaa oven kiinni. Komerossa on myös ilmastointiluukku talon seinässä jonka voi sulkea tai avata. Keittiö on varjon puolella kesällä, siis sopivan viileä aina. Sitä sopii ihmetellä, miksi ruokakomerot ovat poistuneet oikeista keittiöistä, joissa keittiö on oma huoneensa.
Mistä tuollaiset valot? Ap
Sama systeemi kuin jääkapissakin suurinpiirtein. Selitin sähkömiehelle mitä haluan ja hän laittoi sellaisen sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan siitä tilasta, minkä muotoinen se on ja kuinka iso ruokakomero siihen mahtuu. Itse kyllä laittaisin mieluummin ison ruokakomeron (siis sellaisen vaatehuoneen kaltaisen) ja jättäisin yläkomerot pois, jos olisi sellainen keittiö että se olisi tilan puolesta mahdollista. Ensinnäkin keittiön yläkaapeista vähintään ylähyllyt on aina ihan hukkatilaa, niitä ei yllä käyttämään ja niihin unohtuu tavaroita, joita ilman pärjäisi ihan hyvin. Kuivauskaappi on myös romunkerääjä, mikäli ei tiskaa säännöllisesti käsin. Isoon keittiökomeroon tavarat voi järjestää hyllyihin ja koreihin siten että heti näkee missä mikäkin on. Samoin sinne mahtuu harvemmin käytettävät tilaa vievät kodinkoneet kuten yleiskone jne. Todellakin laittaisin ruokakomeron jos se olisi mahdollista!
Tila on aika neliömäinen. Sinne yhteen nurkkaan saisi aika tilavan, suunnilleen tällaisen kuin tässä https://sjugenerationer.com/2017/01/31/skafferiet/ . Tulisi ovesta katsottuna sinne ns peränurkkaan kahden ikkunan väliin niin istuisi aika kivasti. Laskeskelin että hyllymetrejä komerossa olisi ainakin saman verran kuin nykyisissä yläkaapeissa. Ap
Oikein hyvä tuo malli. Itselläni oli melkein samanlainen mallina mutta kulmakaappina ja puuseppä rakensi alta aikayksikön komeron. Pienet sähkötyöt päälle. Onnittelen ideaasi.
Hei ap, katsopa tätä, onko sellainen mistä haaveilet? Törmäsin tähän blogiin joku aika sitten ja kun luin sun aloituksen niin tuli tämä heti mieleen.
https://keltainenkahvipannu.blogspot.com/search?q=Ruokakomero
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset yläkaapit eivät mitenkään vie tilantuntua, en ikinä jättäisi pois.
Kyllä ne vievät ja sen huomaa vasta sitten kun niitä ei enää ole. Lisäksi ei ikinä enää kolhaise yläkaappeihin tai sattumalta avoimeksi jääneeseen yläkaapin oven päätänsä. Tuolla ap:n esimerkissä ruokakomerosta on niin paljon tilaa, että sinne mahtuu vaikka minkälaiset vempaimetkin, jotka on sieltä helppo ottaa ja käyttää. Yläkaappie ylähyllyiltä ja jonkun muun takaa ottaminen on oikein huomattavasti vaikeampaa. Vempaimia tai ennen harvemmin käyttämiäni isoja kulhoja ja patoja tulee nykyään käytettyä jatkuvasti kun ne on helppo ottaa komerosta ja taas laittaa ne sinne takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, katsopa tätä, onko sellainen mistä haaveilet? Törmäsin tähän blogiin joku aika sitten ja kun luin sun aloituksen niin tuli tämä heti mieleen.
No juu, meille mahtuisi vaan pikkuisen isompi. Kiva koti tuolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan siitä tilasta, minkä muotoinen se on ja kuinka iso ruokakomero siihen mahtuu. Itse kyllä laittaisin mieluummin ison ruokakomeron (siis sellaisen vaatehuoneen kaltaisen) ja jättäisin yläkomerot pois, jos olisi sellainen keittiö että se olisi tilan puolesta mahdollista. Ensinnäkin keittiön yläkaapeista vähintään ylähyllyt on aina ihan hukkatilaa, niitä ei yllä käyttämään ja niihin unohtuu tavaroita, joita ilman pärjäisi ihan hyvin. Kuivauskaappi on myös romunkerääjä, mikäli ei tiskaa säännöllisesti käsin. Isoon keittiökomeroon tavarat voi järjestää hyllyihin ja koreihin siten että heti näkee missä mikäkin on. Samoin sinne mahtuu harvemmin käytettävät tilaa vievät kodinkoneet kuten yleiskone jne. Todellakin laittaisin ruokakomeron jos se olisi mahdollista!
Tila on aika neliömäinen. Sinne yhteen nurkkaan saisi aika tilavan, suunnilleen tällaisen kuin tässä https://sjugenerationer.com/2017/01/31/skafferiet/ . Tulisi ovesta katsottuna sinne ns peränurkkaan kahden ikkunan väliin niin istuisi aika kivasti. Laskeskelin että hyllymetrejä komerossa olisi ainakin saman verran kuin nykyisissä yläkaapeissa. Ap
Oikein hyvä tuo malli. Itselläni oli melkein samanlainen mallina mutta kulmakaappina ja puuseppä rakensi alta aikayksikön komeron. Pienet sähkötyöt päälle. Onnittelen ideaasi.
Ok, pitääpä kysyä sähkäriltä sitten ideoita, kiitos. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun komeroni on juuri tuollainen rakenteeltaan. On tosin rakennettu aivan kattoon asti, ettei tarvitse tuolta kaapin päältä siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit laittaa astiat kuivumaan, jos ei ole tiskikaappia?
Minusta keittiö ilman yläkaappeja näyttää hölmöltä, joten kun vajaalta tai keskeneräiseltä. Ja muutenkin aika epäergonomista.
Monessa yläkaapittomassa keittiössä taitaa olla astianpesukone. Tiskejä voi myös valuttaa hetken tiskipöydän tasolla ja kuivata loppuun astiapyyhkeellä.
Aika turhaa hommaa minusta.
Niin minustakin. Astianpesukoneesta voi siirtää puhtaat astiat kuivauskaappiin, missä ne ovat ilmavasti ja helposti käyttöön otettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan samanlainen! Kaunis ja tosi käytännöllinen on, ja sopii meidän vanhaan taloon. Tavaraa mahtuu sisään vaikka millä mitalla. Yläkaappeja ei ole meilläkään, alakaapisto yhdellä seinällä ja saareke siinä huoneen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se ruokakomero olisi keittiössä. Ap
Mulla on kaksi ruokakomeroa keittiössä ja ne ei mitenkään vaikuta meidän yläkaappeihin, joissa en mitään ruokaa säilyttäisi.
Erilaisia astioita mulla niissä yläkaapeissa.
Alaosassa on myös kaapit, joissa ulosvedettävät ritiläkorit, joissa säilytän kaiken ruuanvalmistus krääsän.
En halunnut laatikoita, kun helpompi pitää puhtaana ja paljon halvemmat kuin laatikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et kokkaa paljoa tai sinulle sopii kävellä ja kantaa tavaroita kaapista ja takaisin, tuo on yläkaappien pois jättö ok. Tulee sisustuksellisesti kaunis yhtenäinen seinä alatason päälle. Tosin kuvan mukainen kaapinrömiskö nurkassa ei ole kaunis. Itse kokkailen paljon ja tykkään, että astiat ja ruokatarvikkeet ovat 2 askelta jompaan kumpaan suuntaan laittopaikasta, joten sen vuoksi yläkaapit on oltava.
No minusta tuo kaappi taas on kiva ja perinteinen, just tuollainen paneeliseinäinen. Tulee se mummola mieleen🤷♀️ Ihan normaalisti kokataan, kahdelle ihmiselle. Ei mitenkään älyttömästi muttei eineksilläkään eletä.
Ap
Mun mielestä tuo kaappi näyttää oikein sievältä. Itsekin voisin kuvitella tulevaisuudessa, kun on oma talo, että tekisin tuollaisen keittiöön. :)
Nyt mäkin aloin haaveilemaan omasta talosta, jossa olisi tuollainen iso ruokakomero. En silti luopuisi ainakaan kaikista yläkaapeista, kuivauskaappi on itselläni ahkerassa käytössä. Mutta 150 cm pitkänä yläkaapit ovat kyllä ihan vihoviimeinen juttu itselleni, käytännössä jo toinen tai kolmas hylly on sellainen, johon tarvitsee jakkaran, vähän kaappien korkeudesta riippuen. Niillä kuivauskaapin ylimmillä hyllyillä on sitten jotain pakaste- ja lasipurkkeja tms, ja vaikkei niitä jatkuvasti tarvitse, niin tarpeeksi usein, että ärsyttää olla kurottelemassa. Alalaatikot tai -kaapitkin on mun pituiselle paljon käytännöllisempi ratkaisu, luulen, että vanhempanakin se on parempi kuin kurottelu.