Keittiöön ruokakomero eikä lainkaan yläkaappeja?
Ajattelin että yläkaapit voisi korvata tilava ruokakomero. Mummolassa oli aikoinaan sellainen ja sinne mahtui hirveästi tavaraa. Oli kyllä ne yläkaapitkin, mutta itselläni ei tavaraa ole niin kauheasti että sen puolesta tarvitsisin. Mitä luulette, hyvät/huonot puolet?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei et halua yläkaappeja?
Huone on aika matala, olisi minusta tilavamman tuntuinen se seinusta jossa kaapisto on. Yläkaapin ja työtason väliin jää jo nyt aika pieni tila ja se pienenee entisestään kun haluan vähän korkeamman alakaapiston mitä nykyinen on. Ap
Mikäs siinä sitten, jos tilan tunnun tarve on suurempi kuin säilytystilan. Ei miellytä kaikkia, mikä saattaa myyntitilanteessa olla haittapuoli.
Joo, ei miellytäkään. Siinähän on koko seinä tyhjänä joten tilaa on hyvin laittaa ne yläkaapit jos joskus haluaa. Myymässä ei näillä näkymin olla ihan äkkiä ja ei kai kaikkea voikaan tehdä sillä ajatuksella että tämän täytyy miellyttää jotain tuntematonta seuraavaa ostajaa. Elämä on tässä ja nyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Nuorena ja terveselkäisenä te jaksatte könytä tavaroita lattian rajasta alakaapeista, mutta kun ikää tulee lisää ja selkä on kipeä, niin sitä osaa arvostaa yläkaappeja, joista voi ottaa tavarat selkä suorana. Astiankuivauskaappiakin moni vielä tarvitsee. Kaikilla kun ei vieläkään ole tiskikonetta, vaikka nuorempi polvi niin kuvitteleekin.
Mulla alkaa olla tuota ikää. Ja mua v*tuttaa nuo yläkaapit. Olen näes aika lyhyt. Yllän hyvin alahyllylle, kurkotellen toiselle ja ylemmät menee kiipeämiseksi. Ei yhtään huvittaisi riekkua keittiöjakkaran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei et halua yläkaappeja?
Huone on aika matala, olisi minusta tilavamman tuntuinen se seinusta jossa kaapisto on. Yläkaapin ja työtason väliin jää jo nyt aika pieni tila ja se pienenee entisestään kun haluan vähän korkeamman alakaapiston mitä nykyinen on. Ap
Eikö se sitten näytä vielä matalammalta, jos ei ole ollenkaan yläkaappeja...
Laitapa pohjapiirustus. Niin arvostellaan.
Sehän riippuu ihan siitä tilasta, minkä muotoinen se on ja kuinka iso ruokakomero siihen mahtuu. Itse kyllä laittaisin mieluummin ison ruokakomeron (siis sellaisen vaatehuoneen kaltaisen) ja jättäisin yläkomerot pois, jos olisi sellainen keittiö että se olisi tilan puolesta mahdollista. Ensinnäkin keittiön yläkaapeista vähintään ylähyllyt on aina ihan hukkatilaa, niitä ei yllä käyttämään ja niihin unohtuu tavaroita, joita ilman pärjäisi ihan hyvin. Kuivauskaappi on myös romunkerääjä, mikäli ei tiskaa säännöllisesti käsin. Isoon keittiökomeroon tavarat voi järjestää hyllyihin ja koreihin siten että heti näkee missä mikäkin on. Samoin sinne mahtuu harvemmin käytettävät tilaa vievät kodinkoneet kuten yleiskone jne. Todellakin laittaisin ruokakomeron jos se olisi mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Nuorena ja terveselkäisenä te jaksatte könytä tavaroita lattian rajasta alakaapeista, mutta kun ikää tulee lisää ja selkä on kipeä, niin sitä osaa arvostaa yläkaappeja, joista voi ottaa tavarat selkä suorana. Astiankuivauskaappiakin moni vielä tarvitsee. Kaikilla kun ei vieläkään ole tiskikonetta, vaikka nuorempi polvi niin kuvitteleekin.
Se joka kuivauskaapin tarvitsee, varmaan pitää sen. Ap ei tunnu tarvitsevan.
Enkä minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa olla tuota ikää. Ja mua v*tuttaa nuo yläkaapit. Olen näes aika lyhyt. Yllän hyvin alahyllylle, kurkotellen toiselle ja ylemmät menee kiipeämiseksi. Ei yhtään huvittaisi riekkua keittiöjakkaran kanssa.
Kuinka pitkä olet?
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan siitä tilasta, minkä muotoinen se on ja kuinka iso ruokakomero siihen mahtuu. Itse kyllä laittaisin mieluummin ison ruokakomeron (siis sellaisen vaatehuoneen kaltaisen) ja jättäisin yläkomerot pois, jos olisi sellainen keittiö että se olisi tilan puolesta mahdollista. Ensinnäkin keittiön yläkaapeista vähintään ylähyllyt on aina ihan hukkatilaa, niitä ei yllä käyttämään ja niihin unohtuu tavaroita, joita ilman pärjäisi ihan hyvin. Kuivauskaappi on myös romunkerääjä, mikäli ei tiskaa säännöllisesti käsin. Isoon keittiökomeroon tavarat voi järjestää hyllyihin ja koreihin siten että heti näkee missä mikäkin on. Samoin sinne mahtuu harvemmin käytettävät tilaa vievät kodinkoneet kuten yleiskone jne. Todellakin laittaisin ruokakomeron jos se olisi mahdollista!
Minustakin ap:lla on hyvä idea. Onnistuu, jos on tilaa. Ja saa ”käsivaraston” hellan lähelle, ettei joka suolapurkkia,tarvitse hakea komerosta. Muuten ne jää seilaamaan pöytätasoille.
Minäkin haluaisin tuollaisen komeron JA butler’s pantryn, mutta eipä ole tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Tila on aika neliömäinen. Sinne yhteen nurkkaan saisi aika tilavan, suunnilleen tällaisen kuin tässä https://sjugenerationer.com/2017/01/31/skafferiet/ . Tulisi ovesta katsottuna sinne ns peränurkkaan kahden ikkunan väliin niin istuisi aika kivasti. Laskeskelin että hyllymetrejä komerossa olisi ainakin saman verran kuin nykyisissä yläkaapeissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tila on aika neliömäinen. Sinne yhteen nurkkaan saisi aika tilavan, suunnilleen tällaisen kuin tässä https://sjugenerationer.com/2017/01/31/skafferiet/ . Tulisi ovesta katsottuna sinne ns peränurkkaan kahden ikkunan väliin niin istuisi aika kivasti. Laskeskelin että hyllymetrejä komerossa olisi ainakin saman verran kuin nykyisissä yläkaapeissa. Ap
Tosi ruma ja epäkäytännöllinen.
Minä taas olen harkinnut yläkaappeja jokaiseen mahdolliseen paikkaan, olohuoneeseen, eteiseen, makkariin sängyn yläpuolelle. Se ylhäällä oleva tila kannattaa pyhittää säiltystilaksi, niin ei ole kaikki lattiatila varattu kaapeille/laatikoille/sekatavarajätesäkeille.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit laittaa astiat kuivumaan, jos ei ole tiskikaappia?
Minusta keittiö ilman yläkaappeja näyttää hölmöltä, joten kun vajaalta tai keskeneräiseltä. Ja muutenkin aika epäergonomista.
Ei yläkaappeja = muotijuttu. Jotkut laittaa hyllyt ja se vasta huono idea onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta keittiö ilman yläkaappeja näyttää hölmöltä, joten kun vajaalta tai keskeneräiseltä. Ja muutenkin aika epäergonomista.
Miksi epäergonomista? Ap
Paljon ergonomisempaa on ottaa tavaroita selkä suorana, kuin kyykistellä alakaapeille
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen harkinnut yläkaappeja jokaiseen mahdolliseen paikkaan, olohuoneeseen, eteiseen, makkariin sängyn yläpuolelle. Se ylhäällä oleva tila kannattaa pyhittää säiltystilaksi, niin ei ole kaikki lattiatila varattu kaapeille/laatikoille/sekatavarajätesäkeille.
Mua kyllä inhottaisi ja ahdistaisi kaapit sängyn yläpuolella. Minne vaan muualle.
Yläkaapit on tarpeettomat jos alakaapit korvaa laatikoilla. Ja ruokakomeroksi riittää yksi 60 cm leveä täyskorkea apteekkarikaappi kylmäkaapin viereen.
Kuka nykyään kuivaa astiat jossain kaapissa? Mullakin tiskikaappi on täynnä juomalaseja ja pesuaineita, ei siellä mitään kuivata. Kone kuivaa ja konepesu vie vähemmän vettä kuin käsintiskaus.
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi epäergonomista? Ap
Paljon ergonomisempaa on ottaa tavaroita selkä suorana, kuin kyykistellä alakaapeille
Kyykistely tehostaa laskimoverenkiertoa. Kurkottelu altistaa tapaturmille. Saanko arvata, että olet mahakas pillikinttu, jolla selkä pettää läskin takia.
Jos et kokkaa paljoa tai sinulle sopii kävellä ja kantaa tavaroita kaapista ja takaisin, tuo on yläkaappien pois jättö ok. Tulee sisustuksellisesti kaunis yhtenäinen seinä alatason päälle. Tosin kuvan mukainen kaapinrömiskö nurkassa ei ole kaunis. Itse kokkailen paljon ja tykkään, että astiat ja ruokatarvikkeet ovat 2 askelta jompaan kumpaan suuntaan laittopaikasta, joten sen vuoksi yläkaapit on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Jos et kokkaa paljoa tai sinulle sopii kävellä ja kantaa tavaroita kaapista ja takaisin, tuo on yläkaappien pois jättö ok. Tulee sisustuksellisesti kaunis yhtenäinen seinä alatason päälle. Tosin kuvan mukainen kaapinrömiskö nurkassa ei ole kaunis. Itse kokkailen paljon ja tykkään, että astiat ja ruokatarvikkeet ovat 2 askelta jompaan kumpaan suuntaan laittopaikasta, joten sen vuoksi yläkaapit on oltava.
No minusta tuo kaappi taas on kiva ja perinteinen, just tuollainen paneeliseinäinen. Tulee se mummola mieleen🤷♀️ Ihan normaalisti kokataan, kahdelle ihmiselle. Ei mitenkään älyttömästi muttei eineksilläkään eletä.
Ap
Valkoiset yläkaapit eivät mitenkään vie tilantuntua, en ikinä jättäisi pois.