Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko teit veroilmoituksen?

25.04.2015 |

Kaksi läheisen veroilmoitusta tein jo ja aloitin omani, mutta se puuduttaa, kun se on niin vaikea ja pitkä. Pitää tehdä osissa varmaan.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta mulla on vain matkavähennyksiä. Elämä on helppoa, kun on palkansaaja ilman sijoituksia. 

Vierailija
2/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein, tarvitsi ilmoittaa vain vuokratulot, oli nopeaa ja helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="25.04.2015 klo 22:00"]

Kaksi läheisen veroilmoitusta tein jo ja aloitin omani, mutta se puuduttaa, kun se on niin vaikea ja pitkä. Pitää tehdä osissa varmaan.

[/quote]

Veroilmoitus vaikea ja pitkä? Ok.

Vierailija
4/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:01"]

Joo, mutta mulla on vain matkavähennyksiä. Elämä on helppoa, kun on palkansaaja ilman sijoituksia. 

[/quote]

Ei sijoitukset tee veroilmoituksesta vaikeaa. :)

Vierailija
5/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa ne paperit on muutaman viikon pyörineet pöydällä... Ei jaksa, luultavasti jätän vikaan iltaan. Mätkyjä tulossa n. 2000 jos teen, jos en, lähemmäs 5000. Vituttaa kun ei verottaja voinut ite laskea noita. Evvvk

Vierailija
6/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:48"]

[/quote]

[/quote]

No ei se kaikilla ole pelkät palkkatulot, vaan jos on erinäistä omaisuutta, pääomatuloja, vähennyksiä ym. samalla henkilöllä, onhan siinä tekemistä. Itsekin huomasin puutteellisuuden jo, kun en saanut vuoden aikana vaihtuneen asunnon takia laittaa kuin toisen vuokranantajan, mulla siis ns. kakkoasunto. Sai sentään muuttuneen vuokran laittaa, vaikka se nyt ei sinänsä vähennykseen vaikuta, koska vuokra menee yli alarajan molemmissa. 

Vierailija
7/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein heti, kun tuli. Piti vain tilinumero ilmoittaa veronpalautuksia varten. :) Elämä on helppoa köyhällä opiskelijalla.

Vierailija
8/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kutonen verottajan ois pitänyt laskea? Käsittääkseni laskevat kaiken valmiiksi, jos vain ilmoitat oikein.

Vierailija
9/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:58"]

Mitä kutonen verottajan ois pitänyt laskea? Käsittääkseni laskevat kaiken valmiiksi, jos vain ilmoitat oikein.

[/quote]Osakkeiden hankintahinta. Ei ne laske kuin suht tuoreista omistuksista. Ite pitää ilmoittaa vanhat. En edes tiedä miten yksityishenkilö voi todistaa, että olleet hallussa yli 10v, jos ei pankki sitä muka suoraan "osaa" ilmoittaa verottajalle. 

Vierailija
10/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:48"]

[/quote]

[/quote]

No ei se kaikilla ole pelkät palkkatulot, vaan jos on erinäistä omaisuutta, pääomatuloja, vähennyksiä ym. samalla henkilöllä, onhan siinä tekemistä. Itsekin huomasin puutteellisuuden jo, kun en saanut vuoden aikana vaihtuneen asunnon takia laittaa kuin toisen vuokranantajan, mulla siis ns. kakkoasunto. Sai sentään muuttuneen vuokran laittaa, vaikka se nyt ei sinänsä vähennykseen vaikuta, koska vuokra menee yli alarajan molemmissa. 

[/quote]

Jaa. Ehkä minä sitten en vaan osaa täyttää pääomatulojani ja muuta oikein, kun en siitä millään vaikeaa saa. Omaisuutenikin, kaksi asuntoa, näkyvät papereissa valmiina. Jotain vähennyksiä ja ulkomaan tuloja ehkä naputtelen ja tarkistan että esitäytetyt tiedot ovat oikein, ja se siitä. 

Vierailija
11/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 23:03"]

[/quote]Osakkeiden hankintahinta. Ei ne laske kuin suht tuoreista omistuksista. Ite pitää ilmoittaa vanhat. En edes tiedä miten yksityishenkilö voi todistaa, että olleet hallussa yli 10v, jos ei pankki sitä muka suoraan "osaa" ilmoittaa verottajalle. 

[/quote]

Mikä pankki sulla on?

Vierailija
12/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun veroilmoitus on mustavalkoinen ja 12-sivuinen. Siinä kysellään esimerkiksi 9a lomaketta erään osakkeen käänteisestä splitistä (pitäisi keksiä hankintahinta 0,8 osakkeelle, jotka jäivät jakojäännökseksi). Samoin eräät vanhat kanta-asiakas optioilla olevat osakkeet ovat vailla hankintahintaa. Varallisuutta pitää kirjata sinne tosi paljon itse (ulkomaiset osakkeet + rahastoja kans) ja vähennyksiä on sekä päätyöstä että tulonhankkimisvähennyksiä. Verottaja ei tiedä sijoitusasunnostakaan mitään, joten nekin pitää kaikki täydentää, mm. laskea korot joka kuulta asuntolainasta erikseen ja yhdeltä kuulta osiakin siitä vielä.

Hirmu helppoja oli ne pari muuta veroilmoitusta tähän verrattuna, vaikka mulla kaikki kuitit sun muut onkin nätisti tallessa.

Vierailija
13/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 23:17"]

[/quote]

Mikä pankki sulla on?

[/quote]nordea

Vierailija
14/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="25.04.2015 klo 23:22"]

No mun veroilmoitus on mustavalkoinen ja 12-sivuinen. Siinä kysellään esimerkiksi 9a lomaketta erään osakkeen käänteisestä splitistä (pitäisi keksiä hankintahinta 0,8 osakkeelle, jotka jäivät jakojäännökseksi). Samoin eräät vanhat kanta-asiakas optioilla olevat osakkeet ovat vailla hankintahintaa. Varallisuutta pitää kirjata sinne tosi paljon itse (ulkomaiset osakkeet + rahastoja kans) ja vähennyksiä on sekä päätyöstä että tulonhankkimisvähennyksiä. Verottaja ei tiedä sijoitusasunnostakaan mitään, joten nekin pitää kaikki täydentää, mm. laskea korot joka kuulta asuntolainasta erikseen ja yhdeltä kuulta osiakin siitä vielä.

Hirmu helppoja oli ne pari muuta veroilmoitusta tähän verrattuna, vaikka mulla kaikki kuitit sun muut onkin nätisti tallessa.

[/quote]

Sähän hankit ton sijoitusasunnon jo vuosia sitten? Miten verottaja ei siitä tiedä?

Vierailija
15/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne toki asunnon tietää, mutta ei sitä, että se on ollut vuokralla eikä vuokria, vastikkeita yms. kuluja. (sijoitusasuntotoiminnan aloitimme vasta 2014, sinänsä kakkosasuntoja meillä on ollut jo vuodesta 2004 alkaen)

Vierailija
16/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä. T. työtön ja köyhä

Vierailija
17/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="25.04.2015 klo 23:36"]

Kyllä ne toki asunnon tietää, mutta ei sitä, että se on ollut vuokralla eikä vuokria, vastikkeita yms. kuluja. (sijoitusasuntotoiminnan aloitimme vasta 2014, sinänsä kakkosasuntoja meillä on ollut jo vuodesta 2004 alkaen)

[/quote]

Asutte itse vuokralla ja pidätte kakkosasuntoja? 

Vierailija
18/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 23:17"]

[/quote]

Mikä pankki sulla on?

[/quote]nordea

[/quote]

Mulla OP ja niin ne vaan tiesi hankintahinnat joskus markka-aikana ostetuista osakkeista, jotka myin 2013. Olivat siis viime vuoden ilmoituksessa valmiina, ja mielestäni oikein. 

Vierailija
19/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 23:41"]

[quote author="melba" time="25.04.2015 klo 23:36"]

[/quote]

Asutte itse vuokralla ja pidätte kakkosasuntoja? 

[/quote]

Ei kai tuossa mitää ihmeellistä ole, jos kakkosasunnot ovat väärän kokoisia tai väärässä paikassa. Verotuksellisestihan tuo on vähän ongelmallista, kun vuokratuotosta joutuu maksamaan verot, mutta oman kodin vuokraa ei voi vähentää verotuksessa.

Vierailija
20/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis asumme vuokralla ja meillä on yksi sijoitusasunto tällä hetkellä. Isoissa asunnoissa on halpa asua vuokralla ja pienistä asunnoista taas saa hyvää vuokraa. Kannattava vaihtoehto, tiedän muitakin, jotka toimivat näin. Lainan korotkin saa vähentää kokonaisuudessaan vuokrasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi