Mummo suosii toista lastenlasta- Kokemuksia?
Itseä on alkanut häiritsemään anopin tyyli. Anoppi suosii mieheni veljen lasta enemmän, mitä taas meidän lasta.
Kehuu tätä miehen veljen lasta esim. " Oi, kun sinulla on hienot vaatteet" " mummon kulta" " kylläpä olet taitava".
Meidän vauvasta ei ikinä sanota oikeastaan mitään. Esim. Minusta on hieman epäkohteliasta kehua vain toisen vaatteita. Meidän vauvalla oli kuitenkin samantyylistä päällä, mutta kehuja ei tullut. Tuntuu muutenkin, että anoppi ei osoita sellaista lämpöä meidän vauvaa kohtaan. Ymmärrän toki, että toinen on vasta vauva, mutta ei se poissulje sitä, etteikö voisi kehuja saada esim. Juurikin näistä vaatteista, mistä toinen lapsi niitä sai.
Onko kellään kokemuksia tai onko kukaan samassa tilanteessa? Tuntuu todella kurjalta katsoa vierestä tätä tilannetta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään suosimista, anoppi vain pitää enemmän joistakin miniöistä ja/tai heidän lapsistaan enemmän.
Fiksu ihminen ei hiero sitä sen naamaan, josta pitää vähemmän.
Anoppien tulisi jo tällä vuosituhannella ymmärtää käyttäytyä.
Kyllä anopeilla on suosikkilapsia. Esikoispoika on ykkönen ylitse muiden. Ylipäätään pojat on niitä suosikkilapsenlapsia, joita hemmotellaan kunnolla. Tyttö sitten on selkeästi vähemmän hemmoteltu.
Ja nuo kaikki ovat meidän lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja, kiitos niistä.
Minusta tuntuu, että hän kuitenkin ihan tietoisesti on " valinnut suosikkilapsen". Kun miehen veljen perhe tulee kylään, niin vauva ojennetaan minulle ja keskitytään miehen veljen lapseen.
Toki uskon, että syy on myös osittain se, että juttelee enemmän toiselle miniälle, kokee ehkä, että tulevat juttuun paremmin.
On kehunut myös miniää minulle esim. " ( Nimi) on tehnyt näin ( lapsen nimi) kanssa.
Ap
Piti kenestä tahansa enemmän niin onhan tuo silti tökeröä käytöstä anopiltasi. Ihmisellä on oikeus ja ehkä luonnollistakin mieltyä enemmän toisista kuin jostain muista ihmisistä, mutta varsinkin kun puhutaan perheenjäsenistä, ei saisi selvästi suosia ketään. Aiheuttaa vaan pahaa mieltä toisille. Varsinkin tuollainen selvästi tahallinen kehuskelu toisesta miniästä ja lapsestaan on ihan selvää kiusantekoa. Ehkä ei ajattele sitä niin, mutta omaa käytöstään voi vähän katsastaa ja turhan töykeyden karsia pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään suosimista, anoppi vain pitää enemmän joistakin miniöistä ja/tai heidän lapsistaan enemmän.
Fiksu ihminen ei välitä siitä, jos hänestä ei tykätä yhtä paljon kuin jostain toisesta. Tai tykkäätkö sinä kaikista ihmisistä yhtä paljon riippumatta siitä millaisia he ovat.
On aivan luonnollista, että joidenkin ihmisten kanssa on helpompi luoda hyvä yhteys. Anopitkin on ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juurikin yritän tarkoittaa, että ymmärrän, että on se suosikki, se vain, että tarvitseeko asiaa tuoda esille kuitenkaan? Kiitos, osasit pukea paremmin asian sanoiksi 😊
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu ihminen ei välitä siitä, jos hänestä ei tykätä yhtä paljon kuin jostain toisesta. Tai tykkäätkö sinä kaikista ihmisistä yhtä paljon riippumatta siitä millaisia he ovat.
On aivan luonnollista, että joidenkin ihmisten kanssa on helpompi luoda hyvä yhteys. Anopitkin on ihmisiä.
Joo ja edelleen fiksu ihminen ei koe tarvetta hieroa p a s k a a toisen naamaan. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kysymys on lapsista. Minua ei kiinnosta, vaikka anoppi pitäisi enemmän toisesta miniästä, mutta lapset ovat kuitenkin lapsia ja toivoisin, että heillä olisi samanlaiset lämpimät välit isovanhempiin.
Ap
No eihän tuo reilua ja kivaa ole. Kauhean tökeröitä ja tylyjä vastauksia taas monella. Joo eihän kaikista aina pidä samalla tavalla mutta kyse on lapsista. Ei saisi suosia ketään lapsia sen takia jos sattuu pitämään näiden vanhemmista enemmän tai toisista vähemmän. Anoppisi toimii törkeästi ja käyttäytyy huonosti. Ei siitä kahta sanaa.
Kannattaa yrittää olla välittämättä sen suuremmin. Käyttäydy itse hyvin ja normaalisti, niin olet tehnyt silloin kaiken mitä voit. Jos ei kelpaa, omapa on häpeänsä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kysymys on lapsista. Minua ei kiinnosta, vaikka anoppi pitäisi enemmän toisesta miniästä, mutta lapset ovat kuitenkin lapsia ja toivoisin, että heillä olisi samanlaiset lämpimät välit isovanhempiin.
Ap
Kyllä se ongelma on ap:llä, lasta ei voisi vähempää kiinnostaa mitä mummu ajattelee hänen vaatteista.
Minun anopin lapsenlapset on haarukassa 6v-26v. Vaikea nähdä suositaanko jotain, kun ikähaarukka on niin iso, ja toki isovanhempien kunto muuttunut myös tässä matkan varrella. En ainakaan huomaa itse mitään epätasa-arvoa :)
Anoppi ei vaan tykkää susta? Oma anoppini ei pitänyt minusta, syytä en tiedä. Kehui aina miehen sisarusten lapsia kun kävi meillä, edes meidän lasten kuulumisia ei kysynyt koskaan saati että olisi jotain kivaa sanonut. Takan reunalla oli kaikkien muiden lastenlasten koulukuvat paitsi meidän, olin ne kyllä hänelle antanut. Kymmenen vuotta yritin ja sitten annoin olla, ei ketään vaan voi pakottaa tykkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se valitettavasti mene niin. Anoppi on alusta asti suhtautunut minuun epäluuloisesti ja se heijastuu myös lapsiimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKyllä se ongelma on ap:llä, lasta ei voisi vähempää kiinnostaa mitä mummu ajattelee hänen vaatteista.
Mutta silti anoppi voisi sanoa jotain kivaa myös vauvasta.
Ollaan vielä sen verta nuoria ettei lapsia ole (tai voisi olla kuitenkin) mutta joo. Miehen äiti suosii miehen veljeä ja tämän tyttöystävää ihannselkeästi. Olen hyväksynyt asian ja ikävää kuin se onkin, myös normaalia pitää toisista enemmän. Ehkä eniten harmittaaa miehen puolesta kuitenkin. Tiedostaa äitinsä olevan läheisempi toisen veljensä kanssa. Kyllä silti itseäni ärsyttää välillä että miehen äiti kehuskelee jatkuvasti toisen veljen ja tämän naisen tekoja ja juttuja. Miestäni usein vain nälvii ja minulta juurikaan mitään kysele tai sen kummemmmin juttelekaan :D Ja itse siis olen sosiaalinen ja usein aloitan keskusteluja ja otan kaikki huomioon. Ehkä minussa on sitten jotain ärsyttävää hänen mielestään tai sitten tuo että pitää miehen veljestä enemmän vaikuttaa myös minuun suhteessa miehen veljen naisystäväänkin.
Oletko puhunut miehesi kanssa asiasta, miten hän kokee tilanteen? Silloin kun miehesi ja hänen veljensä olivat lapsia, suosiko heidän äitinsä veljeä? Voi olla niin, että jos joku lapsista on selkeästi ollut äidin suosikki, niin mummo sitten suosii myös hänen lapsiaan enemmän kuin muiden lastensa lapsia. Ikävä tilanne, meilläkin oli lapsuudessa niin, että mummo suosi isän veljen lapsia meihin, minun isäni lapsiin nähden. Isä sitten joskus sanoikin, että sellaista se oli jo heidän lapsuudessaan, pikkuveli oli äidin suosikki. Meillä serkkujen suosiminen ei ollut mitään kovin räikeää, mutta sellaista että sen kuitenkin huomasi.
Meitä on isän puolelta kahdeksan serkusta. Isän vanhemmat veivät muita vuosikaudet hiihtolomalla etelään, kustansivat kahdelle vaihto-oppilasvuodet (toiselle Kanadaan ja toiselle Japaniin) ja jokaiselle ajokortit. Minä ja veljeni ei päästy näistä osallisiksi. Kuolemansakin jälkeen osoittivat meille kaapin paikan; muille jätettiin isot perinnöt (maata, metsää, asunto-osake, pörssiosakkeita), mutta minä sain kukkavaasin ja veljeni sai mummin kutoman ryijyn. Ihan kauniita esineitä, mutta silti.
Sydämeni särkyi, kun oma tyttäreni kerran varhaisteininä totesi surullisena, että isoäiti (äitini) ei vissiin tykkää minusta kun vain serkuille ostetaan aina hienot lahjat ja tuliaiset.
Nyt olen itse isovanhempi ja tulen huolehtimaan siitä, että minun lastenlasteni ei tarvitse kokea samaa, ei ainakaan minun taholtani.
Vierailija kirjoitti:
Oletko puhunut miehesi kanssa asiasta, miten hän kokee tilanteen? Silloin kun miehesi ja hänen veljensä olivat lapsia, suosiko heidän äitinsä veljeä? Voi olla niin, että jos joku lapsista on selkeästi ollut äidin suosikki, niin mummo sitten suosii myös hänen lapsiaan enemmän kuin muiden lastensa lapsia. Ikävä tilanne, meilläkin oli lapsuudessa niin, että mummo suosi isän veljen lapsia meihin, minun isäni lapsiin nähden. Isä sitten joskus sanoikin, että sellaista se oli jo heidän lapsuudessaan, pikkuveli oli äidin suosikki. Meillä serkkujen suosiminen ei ollut mitään kovin räikeää, mutta sellaista että sen kuitenkin huomasi.
Suosii enemmän miestäni, siksi ihmettelenkin, että miksi suosii kuitenkin miehen veljen lasta enemmän kuin meidän lasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meitä on isän puolelta kahdeksan serkusta. Isän vanhemmat veivät muita vuosikaudet hiihtolomalla etelään, kustansivat kahdelle vaihto-oppilasvuodet (toiselle Kanadaan ja toiselle Japaniin) ja jokaiselle ajokortit. Minä ja veljeni ei päästy näistä osallisiksi. Kuolemansakin jälkeen osoittivat meille kaapin paikan; muille jätettiin isot perinnöt (maata, metsää, asunto-osake, pörssiosakkeita), mutta minä sain kukkavaasin ja veljeni sai mummin kutoman ryijyn. Ihan kauniita esineitä, mutta silti.
Sydämeni särkyi, kun oma tyttäreni kerran varhaisteininä totesi surullisena, että isoäiti (äitini) ei vissiin tykkää minusta kun vain serkuille ostetaan aina hienot lahjat ja tuliaiset.
Nyt olen itse isovanhempi ja tulen huolehtimaan siitä, että minun lastenlasteni ei tarvitse kokea samaa, ei ainakaan minun taholtani.
Surullista luotettavaa, melkein tuli kyyneleet silmiin. Kaikesta huolimatta tuo mitä viimeisenä kirjoitit, oli aivan ihanaa luettavaa. Ihanaa, että lapsenlapsillasi on tuollainen välittävä mummo ❤️
Ap
Minä pitäisin puhuttelun anopille tai jättäisin menemättä sinne. Eihän siitäkään mitään tule, että tarvii aina olla loukkaantunut tai murheissaan jonkun epäreilun mummon takia joka käyttäytyy epäsopivasti. Eikä varmaan tee lapsien psyykkellekkään hyvää joutua eriarvoisen kohtelun osaksi.
Mummosi aiheuttaa joko tahalteen tai tahottomasti mielipahaa teille ja parempi ottaa etäisyyttä koko henkilöön ja tehdä hänelle tiettäväksi.
Meitä lapsia on kolme ja isäni äiti on aina suosinut nuorimmaista eli pikkuveljeäni. Onhan sen jo lapsesta saakka huomannut ja tajunnut. Lapsena se toki häiritsi mutta nyt aikuisena sitä on vain hyväksynyt asian. En soimaa siitä itseäni ja ajattele että olen tehnyt jotain väärin koska suosii yhtä. En myöskään syyllistä mummoa siitä että hänen käytöksestään näkee selvästi kenestä pitää eniten. Tämmöistä se elämä on ja thats it.