Mummo suosii toista lastenlasta- Kokemuksia?
Itseä on alkanut häiritsemään anopin tyyli. Anoppi suosii mieheni veljen lasta enemmän, mitä taas meidän lasta.
Kehuu tätä miehen veljen lasta esim. " Oi, kun sinulla on hienot vaatteet" " mummon kulta" " kylläpä olet taitava".
Meidän vauvasta ei ikinä sanota oikeastaan mitään. Esim. Minusta on hieman epäkohteliasta kehua vain toisen vaatteita. Meidän vauvalla oli kuitenkin samantyylistä päällä, mutta kehuja ei tullut. Tuntuu muutenkin, että anoppi ei osoita sellaista lämpöä meidän vauvaa kohtaan. Ymmärrän toki, että toinen on vasta vauva, mutta ei se poissulje sitä, etteikö voisi kehuja saada esim. Juurikin näistä vaatteista, mistä toinen lapsi niitä sai.
Onko kellään kokemuksia tai onko kukaan samassa tilanteessa? Tuntuu todella kurjalta katsoa vierestä tätä tilannetta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai haluaisitko sinä kehuja lapsen vaatevalinnasta? Eihän sillä sille vauvalle ole merkitystä, mutta vaatteiden valitsijalle kyllä 🌚
Kyllä se vaatekehu oli osoitettu myös tälle toiselle miniälle, mieheni veljen vaimolle. Kyseltiin, mistä noin hienot vaatteet on ostettu kun ensin lapselle oli vaatteita kehuttu. Siksi se tuntuikin pahalta.
Ap
Kasvata itsetunto.
Meilläkin anoppi suosii mieheni pikkuveljen perhettä, mutta totuttu on jo. Mieheni ei jaksa välittää, niin en minäkään. En saa tilannetta muuttumaan väkisin, joten antaa olla.
Meillä sama tilanne, tosin lapsi jo teini ja ymmärtää itsekkin olla piittaamatta "mummmosta".
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
T. Hyljeksitty miniä, sen toisen miniän varjossa.
Mitä olen tätä sivustoa lukenut, naiset vertailevat, ovat kateellisia, pikkusieluisia, puhuvat pahaa, kyttäävät, kyräilevät jne. Miehet ovat reilumpia. Varsinkin anopit joutuvat panettelun kohteeksi. Hain hampaat iskevät kiinni. Minulla ei ole koskaan ollut anoppia. Oli manan mailla jo. Olen hyvin tyytyväinen, että minulla on tytär, joten olen siis miespuolisen ihmisen anoppi. En tule saamaan ikinä kuraa naamalleni.
Joskus myös ihminen kuvittelee asioita toisista. Tulkitsemme kaiken omien ajatusten kautta. Minäkin välitän kahdesta veljestäni yhtä paljon, mutta toisen kanssa vaan kemiat kohtaa paremmin. En silti ajattele että välimme olisivat huonommat toisen veljen kanssa. Hänkin varmasti tiedostaa olevansa läheisempi veljensä kanssa kuin minun, mutta sille ei vaan voi mitään. Toisten kemiat osuu paremmin yhteen.
Mun äitini taas suosii eniten meidän nuorinta. Lapsi on sosiaalinen, utelias ja hyvä keskustelemaan. Tulee kaikkien kanssa toimeen ja on ulospäin suuntautunut.
Siskoni ja veljeni ovat kummatkin "valittaneet" asiasta mulle ja miehelleni, että kun äiti ei muita lapsenlapsia näe. Tiedän, saarnaatte kuorolle. Meillähän on siis kolme, mutta tää yksi on valoittanut mummon sydämen ja sinne ei selkeesti muita mahdu.
Jos on serkuille epäreilua, niin kyllä se on omille sisaruksillekin, kun saa kuulla jatkuvasti olevan möllö tai muuten vaan sosiaalisesti rajoittunut. Mummopa viettääkin päivää vaan päivänsäteensä kanssa.
Eikä tämä tilanne ole tuolle kuopuksellekaan mikään suotuisa. Keskustelut kun eivät tehneet mitään parempaa tulosta, äiti ei tullut yhtään vastaan asioissa, niin piti lopettaa kuopuksenkin mummon kanssa reissaaminen ja yökyläilyt. Hänkin saa sen verran, mitä muut.
Tämä on sopinut hyvin kuopukselle, mutta mummohan tuosta nyt sitten kiukuttelee jatkuvasti. Kiukutelkoot. Muut ihmiset ovat asian tiimoilta rauhoittuneet.
Anoppi saa valita kaverinsa, ei hänellä ole mitään velvollisuutta sinua kohtaan.
Tuttua on, äitini suosii veljeni lapsia. Asetelma periytyy meidän omasta lapsuudesta, veli oli silloinkin äidin suosikki. Olen ottanut reilusti välimatkaa koko porukkaan enkä viitsi välittää.
Totuttele; tulee jatkumaan ainaisesti. Mun anopilla on selkeästi suosikkilapsenlapsi, joka saanut kaiken mahdollisen autosta lähtien. Alkoi siis jo kyseisen lellikin ollessa vauva.
Onhan se ikävää jos suosii tarkoituksella toisia, mutta toisaalta sellaisia ihmiset ovat. Suosimme tahattomasti tai tahallisesti sen mukaan kenestä pidämme enemmän. Silti kaikkien kanssa voi tulla toimeen ja arvostaa toisia. Itsekin olen huomannut tiettyjen henkilöiden suosivan enemmän jotain toista, mutta ei sille vaan mitään voi.
Meillä kävi myös noin. Mummo suosi ja kehui niitä lapsenlapsia, jotka eivät olleet tämän kanssa juurikaan tekemisissä ja sitten ihmetteli, kun samalla paikkakunnalla asuvat lapsenlapset eivät viitsineet käydä kuuntelemassa muiden kehumista ja tavallaan karkoitti heidät lähellään. Sai sitä sitten ihmetellä, kun ketään ei juuri käynyt.
Se oli hänen valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aloitukseen haluan vielä lisätä, että anoppi juttelee enemmän toiselle miniälle.
Ap
Haluaisitko vielä lisätä senkin, että anoppi vaatii sinua puhelimitse anomaan häntä hoitamaan teidän vauvaanne, vaikka raskausaikana kehui auttavansa vauvan kanssa vaikka kuinka paljon?
Meitä oli kolme sisarusta ja jokainen oli eriarvoisessa asemassa. Itse en esim tullut vanhempien kanssa yhtään toimeen ja enkä missään vaiheessa kuvitellut, että saatuamme lapsia eriarvoisuus muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Suoraa puhetta vaan. Meillä loppui kun sanoin asiasta. Nyt en enää ole niin kiinnostunut kun lapset jo isoja et edes huomaisin jos jotain olis.
Tämä. Anopilla on oikeus olla tekemisissä vain mukavien ihmisten kanssa. Jos ei kelpaa miniälle, pysyy tästä kaukana.
Ei se ole mitään suosimista, anoppi vain pitää enemmän joistakin miniöistä ja/tai heidän lapsistaan enemmän.
Kysy mummolta miksi hän tekee näin.
Mummosi tai siis anoppis on typerä ja epäreilu ihminen. Ei oo tainnut ikinä edes ajatellut tuota asiaa, että pitäisköhän sitä kaikkia kohdella yhtä hyvin. Tämmöosiä naisia löytyy yllättävän paljon, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraa puhetta vaan. Meillä loppui kun sanoin asiasta. Nyt en enää ole niin kiinnostunut kun lapset jo isoja et edes huomaisin jos jotain olis.
Miten sen voi sanoa? Pelkään, että anoppi loukkaantuu lopullisesti.
Ap
Pakota ottamaan kantaa:
"Katsopa *Irmeli* (anopin nimi), eikö olekin tosi kaunis tämä Maija-Petterin oloasu?"
Voi myös vaihtaa kokemuksia:
"Maija-Petterille suositeltiin neuvolassa jo syöttämään perunaa. - Minkä ikäisenä alettiin antaa kiinteää ruokaa silloin, kun *Pekka* (vauvan isä) oli vauva?"
Sillä tavalla opitte puhumaan keskenänne.
Hyviä pointteja, kiitos niistä.
Minusta tuntuu, että hän kuitenkin ihan tietoisesti on " valinnut suosikkilapsen". Kun miehen veljen perhe tulee kylään, niin vauva ojennetaan minulle ja keskitytään miehen veljen lapseen.
Toki uskon, että syy on myös osittain se, että juttelee enemmän toiselle miniälle, kokee ehkä, että tulevat juttuun paremmin.
On kehunut myös miniää minulle esim. " ( Nimi) on tehnyt näin ( lapsen nimi) kanssa.
Ap
No meillä anoppi suosii meidän esikoista ja kuopuksen jättää huomiotta. Esikoinen tajusi tämän jo todella pienenä itse, kun sai aina hienoja synttärilahjoja ja kuopus sai tyyliin sukat.
Asiaan puututtiin, mutta kuulemma kaikilla vanhemmillakin on aina suosikkilapsi.
Puuttuu meidän kasvattamiseen ja vaikka nyt ei ole pariin vuoteen ollut maisemissa, niin silti tietää miten esikoinen on eriarvoisessa ( eli siis vähempiarvoisessa) asemassa meidän perheessä.
Lapset on jo teinejä ja eivät kovinkaan läheisiä mummon kanssa, edelleen yrittää silti aiheuttaa eri puraa ja hakee oikein lapsilta kommentteja.. " T:kin sanoi että haluaa muuttaa pois kotoa", " T sanoikin ettei taaskaan saanut uusia harrastuvälineitä".
Vaikka siis yhteyttä lapsenlapsiin pitää vain viestein ja harvakseltaan, silti me olemme huono kasvattajat.
Kohta menee hermo ja avaan taas sanaisen arkkuni..