Mummo suosii toista lastenlasta- Kokemuksia?
Itseä on alkanut häiritsemään anopin tyyli. Anoppi suosii mieheni veljen lasta enemmän, mitä taas meidän lasta.
Kehuu tätä miehen veljen lasta esim. " Oi, kun sinulla on hienot vaatteet" " mummon kulta" " kylläpä olet taitava".
Meidän vauvasta ei ikinä sanota oikeastaan mitään. Esim. Minusta on hieman epäkohteliasta kehua vain toisen vaatteita. Meidän vauvalla oli kuitenkin samantyylistä päällä, mutta kehuja ei tullut. Tuntuu muutenkin, että anoppi ei osoita sellaista lämpöä meidän vauvaa kohtaan. Ymmärrän toki, että toinen on vasta vauva, mutta ei se poissulje sitä, etteikö voisi kehuja saada esim. Juurikin näistä vaatteista, mistä toinen lapsi niitä sai.
Onko kellään kokemuksia tai onko kukaan samassa tilanteessa? Tuntuu todella kurjalta katsoa vierestä tätä tilannetta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Maailman pienen ongelma.
Se voi ulkopuolisin silmin näyttää siltä. En aio verrata asiaa mihinkään, eikä minulla ole siis tarvetta.
Ap
Meillä tuota tapahtuu oman äitini kanssa. Koen että olen itse syypää siihen. Välillä se sattuu tosi paljon, mutta mikäs teet. En voi pakottaa ketään välittämään tai rakastamaan.
Eli toinen on vauva, ja toinen vähän isompi lapsi? Ehkä sille toiselle puhuminen tuntuu merkityksellisemmältä jos se ymmärtää sanojen merkityksen?
Tähän aloitukseen haluan vielä lisätä, että anoppi juttelee enemmän toiselle miniälle.
Ap
Suoraa puhetta vaan. Meillä loppui kun sanoin asiasta. Nyt en enää ole niin kiinnostunut kun lapset jo isoja et edes huomaisin jos jotain olis.
Vai haluaisitko sinä kehuja lapsen vaatevalinnasta? Eihän sillä sille vauvalle ole merkitystä, mutta vaatteiden valitsijalle kyllä 🌚
Vierailija kirjoitti:
Suoraa puhetta vaan. Meillä loppui kun sanoin asiasta. Nyt en enää ole niin kiinnostunut kun lapset jo isoja et edes huomaisin jos jotain olis.
Miten sen voi sanoa? Pelkään, että anoppi loukkaantuu lopullisesti.
Ap
Kyllä teillä siellä Porvoossa on paljon ongelmia!
Vierailija kirjoitti:
Tähän aloitukseen haluan vielä lisätä, että anoppi juttelee enemmän toiselle miniälle.
Ap
Tulee siis juttuun paremmin hänen kanssaan kuin sinun. Siinä syy. Se on perseestä ja sattuu, lähinnä lapsen vuoksi.
Sitä voi itse yrittää olla aloitteellisempi, se voi auttaa vähän.
No, toisten kanssa vaan synkkaa paremmin.
Anoppi juttelee suoraan isommalle lapselle, joka ymmärtää mitä mummi sanoo.
Vauva ei ymmärrä.
Heillä voi kohdata kemiat paremmin, ootte kuitenkin toisen miniän kanssa ihan eri henkilöt. Jos toinen lapsi on vanhempi, on tää kerenny olla sille mummo kauemmin. Paljonko näätte silleen että toinen lapsenlapsi on paikalla ja paljon silleen ettei oo? Voihan se olla että oot jääny vielä etäisemmäks, mutta tilanteet voi muuttua
Kuka sinulle on sanonut, että elämässä menee nallekarkit tasan? Käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vai haluaisitko sinä kehuja lapsen vaatevalinnasta? Eihän sillä sille vauvalle ole merkitystä, mutta vaatteiden valitsijalle kyllä 🌚
Kyllä se vaatekehu oli osoitettu myös tälle toiselle miniälle, mieheni veljen vaimolle. Kyseltiin, mistä noin hienot vaatteet on ostettu kun ensin lapselle oli vaatteita kehuttu. Siksi se tuntuikin pahalta.
Ap
Epätasapuolisuus on väärin, mutta vaikea nähdä sitä tässä apn tapauksessa. On ihan luontevaa jutella vanhemman lapsen kanssa joka jo ymmärtää puhetta. Toki voisi sanoa jotain ystävällistä vaatteista tms, mutta ehkä sillä toisella lapsella on ollut jotain erityisen miellyttävää päällä, ei aina kaikkia asuja tarvitse kehua.
Kokemusta on kun mummo suosii veljeäni. Mutta en ole antanut vaikuttaa. Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään, aiemmin se ehkä harmitti ja yritin mielistellä mummoa, mutta nykyään suhtaudun asiaan neutraalisti. Kaikkea ei voi saada haluamaansa suuntaan. Ja toisaalta, sekin on hyvin kokemuspohjaista miten koen itse välittämisen. Ehkä mummolla on joku hänen mielestään hyvä syy suosia veljeäni. Hän tehkööt itse omat valintansa.
Mitä vähemmän painoarvoa antaa asioihin, joihin ei voi kauheasti vaikuttaa, sitä helpompaa elämä on.
Voihan se anoppi olla asenteellinen. Tai sinä herkkä näkemään asenteellisuutta. Kumpikin ihan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Heillä voi kohdata kemiat paremmin, ootte kuitenkin toisen miniän kanssa ihan eri henkilöt. Jos toinen lapsi on vanhempi, on tää kerenny olla sille mummo kauemmin. Paljonko näätte silleen että toinen lapsenlapsi on paikalla ja paljon silleen ettei oo? Voihan se olla että oot jääny vielä etäisemmäks, mutta tilanteet voi muuttua
Ymmärrän kyllä, että ensimmäinen lapsi on. Itse kuitenkin ajattelen niin, että pitäisi yrittää kuitenkin tasapuolinen olla. Molemmat ovat kuitenkin hänen lapsenlapsia.
Ap
Maailman pienen ongelma.