Pienille lihapullille kastike tomaattimurskasta
Ajattelin maustaa tomaattomurskan valkosipulilla ja tuoreilla yrteillä (basilika ja oregano) ja hiven suolaa. Tulisikohan hyvä?
Kommentit (18)
Mauton tulee. Laitan aina kasvisliemi- tai lihaliemikuutioita, vaikka niissä onkin natriumglutamaattia.
Toki nyt kun tarkemmin ajattelee niin voisin tehdä kastikkeen myös tuoreista tomaateista, mutta jostain syystä tuo valmis tomaattimurska tuli mieleen. ap
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:54"]
Joo toi on just hyvä pienille lihapullille, keskikokoisille toi ei sovi.
[/quote] Niin ajattelin sellaista somaa pasta-annosta, johon sopii vain juuri sopivasti suuhun haarukoitavat lihapullat. Ei sellaiset isot, joita joutuu pienimään. ;)
Hyvä tulee, kun laitan joukoon myös pippuria ja ihan pieni ripaus sokeria. Sokeri taittaa tomaatin, varsinkin säilykesellaisen, kitkeryyden. Anna hautua mahdollisimman pitkään.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:54"]
Mauton tulee. Laitan aina kasvisliemi- tai lihaliemikuutioita, vaikka niissä onkin natriumglutamaattia.
[/quote] Toi olisi liian helppoa. Ajattelin mahdollisimman luomua, mutta hyvää. Toimisiko soijakastike? ap
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:57"]
Hyvä tulee, kun laitan joukoon myös pippuria ja ihan pieni ripaus sokeria. Sokeri taittaa tomaatin, varsinkin säilykesellaisen, kitkeryyden. Anna hautua mahdollisimman pitkään.
[/quote] Jeps, mustaa pippuria. Totta toi, että sokeri sopii myös tomaatille. Hmm. pitää vielä kehitellä reseptiä. ap
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:55"]
Toki nyt kun tarkemmin ajattelee niin voisin tehdä kastikkeen myös tuoreista tomaateista, mutta jostain syystä tuo valmis tomaattimurska tuli mieleen. ap
[/quote]
Nyt on talvi, ei ole tuoreita tomaatteja.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:55"]
[/quote]
Nyt on talvi, ei ole tuoreita tomaatteja.
[/quote] Tai jos on niin ne ovat kovia ja raakoja. Kastikkeeseen sopii oikein kypsä.
Kuullota pohjaan sipulia ja valkosipulia
Mitä luonnotonta on natriumglutamaatissa?
Varsinkin kun tomaatit itsessäänkin sisältävät glutamaattia runsaasti.
Samoin soijakastike.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:06"]
Kuullota pohjaan sipulia ja valkosipulia
[/quote] Kyllä noin ajattelin aloittaa, ehkä hiven öljyä pannulle. ap
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:07"]
Samoin soijakastike.
[/quote] Mulla on jostain syystä sellainen mielikuva, että kokkipiireissä liemikuutioiden käyttöä ei katsota aina hyvällä. ap
Mun espanjalaisessa keittokirjassa on sellainen ohje, että kuullotetaan sipulia ja porkkanaa, lisätään tomaattimurskaa ja loraus (puoli lasia) valkkaria, laitetaan sekaan lihapullat, jotka on ensin ruskistettu, annetaan hautua. Lisätään vettä, jos on tarpeen. Suolaa kannattaa laittaa myös. Hyvä tulee!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:10"]
Samoin soijakastike.
[/quote] Mulla on jostain syystä sellainen mielikuva, että kokkipiireissä liemikuutioiden käyttöä ei katsota aina hyvällä. ap
[/quote]
Jos sulla on aikaa ja halua tehdä omat buljongit kasviksista tai lihasta tai kanasta alusta lähtien, niin ole hyvä. Kokeilla on vähän erilaiset työympäristöt, laitteet ja vaatimukset, varsinkin kun yleensä viitataan joihinkin huippupaikkojen kokkeihin.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:13"]
Mun espanjalaisessa keittokirjassa on sellainen ohje, että kuullotetaan sipulia ja porkkanaa, lisätään tomaattimurskaa ja loraus (puoli lasia) valkkaria, laitetaan sekaan lihapullat, jotka on ensin ruskistettu, annetaan hautua. Lisätään vettä, jos on tarpeen. Suolaa kannattaa laittaa myös. Hyvä tulee!
[/quote] Mulle on viinin käyttö ruuanlaitossa melko vierasta, mutta ainahan sitä voi kokeilla. ap
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:15"]
Samoin soijakastike.
[/quote]
Jos sulla on aikaa ja halua tehdä omat buljongit kasviksista tai lihasta tai kanasta alusta lähtien, niin ole hyvä. Kokeilla on vähän erilaiset työympäristöt, laitteet ja vaatimukset, varsinkin kun yleensä viitataan joihinkin huippupaikkojen kokkeihin.
[/quote] Huippuannosta tässä tavoitellaankin. :) ap
Samoin soijakastike.
[/quote]
Mies on kokki ja liemikuutioiden suurkuluttaja. Töissä laivalla ne tekee itse liha- ym. liemet, mutta kotona ei jaksa.
Joo toi on just hyvä pienille lihapullille, keskikokoisille toi ei sovi.