Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tiesitkö, että jos seksi ei tunnu miltään

Vierailija
25.04.2015 |

Niin kyse on kiihottumishäiriöstä.

"

Mies tunnistaa yleensä seksuaalisen reaktionsa ja nauttii siitä. Naiset puolestaan valittavat usein "etteivät tunne mitään". Monet naiset aliarvioivat fyysisen genitaalivasteensa eivätkä havaitse kiihottumisreaktiotaan. Usein naiset tarvitsevat vulvan suoraa stimulaatiota kiihottumistunteen saavuttamiseksi, eikä tämä aina toteudu yhdyntäkeskeisessä seksissä.

Seksuaalinen kiihottuminen edellyttää, että mieli on seksuaalisesti altis ja että seksuaalinen heräte huomataan, kiihottumisen tunne sallitaan ja tästä tunteesta nautitaan. Kiihottumishäiriöisillä naisilla tehdyt psykofysiologiset tutkimukset osoittavat, että eroottinen ärsyke ei saa heillä aikaan samanaikaista seksuaalista tunnetilaa. Siitä huolimatta tämän limbisen tapahtuman seurauksena hermovälitys muuttuu selkäytimessä ja aiheuttaa verentungoksen lantion elimissä. Emättimen pletysmografiset mittaukset ovat toistuvasti osoittaneet kiihottumisen tunteen huonon korrelaation sukuelintuntemuksiin, esimerkiksi emättimen kostumiseen ja turpoamiseen. Useat tutkimukset vahvistavat, että seksuaalihäiriötä valittavilla naisilla verenvirtaus lisääntyy selvästi eroottisen näkökokemuksen jälkeen (Laan ym. 1995). Ongelma ei siis ole verentungoksen puuttuminen vaan se, että naiset eivät havaitse kiihottumistaan.

Kiihottumisvaikeus voidaan jakaa ainakin viiteen eri alatyyppiin, jotka on syytä tunnistaa harkittaessa esimerkiksi verenkiertoa parantavien lääkkeiden käyttöä naisen kiihottumishäiriön hoidossa (Basson 2002a).

Yleistynyt kiihottumisvaikeus tarkoittaa, että nainen ei koe henkistä kiihottumista ja sukupuolielinten turpoamista. Sykkivää tunneta ei kehity eikä sukupuolielinten koskettelu tuota mielihyvää. Objektiivisesti ei todeta verenkierron lisääntymistä sukupuolielimissä. Ei ole tiedossa, kuinka suurta ryhmää naisista tämä koskee.

Sukupuolielinten kiihottumisongelma. Psyykkinen kiihottuminen koetaan, mutta objektiivisesti ei ole havaittavissa sukupuolielinten verentungosta. Tällainen tilanne voi liittyä menopaussiin, ulkosynnyttimien sairauksiin tai sukupuolielinten verenkierron ja hermotuksen häiriöihin. Tämän ryhmän ongelmasta kärsivät saattaisivat teoriassa hyötyä verenkiertoon vaikuttavista lääkkeistä.

Kiihottumiskokemuksen puuttuessa nainen ei havaitse kiihottumisreaktioita sukupuolielimissään, vaikka ne tapahtuvat. Tämä on yleinen ongelma. Verenkiertoa lisäävillä lääkkeillä ei voida ajatella saatavan hyötyä tällaisessa tilanteessa, jossa naisen pitäisi pysyä tulkitsemaan fyysistä vastettaan eri tavalla.

Dysforinen kiihottuminen tarkoittaa, että sukupuolielinten reaktiot koetaan epämiellyttäviksi.

Anhedonisessa kiihottumisessa virike ja sukupuolielinten turvotus tulkitaan tietoisesti seksuaalisiksi, mutta ne eivät aiheuta mielihyvää.

Totunnainen käsitys siitä, että emättimen kostuminen on kiihottumisen merkki, on kiihottumishäiriöstä puhuttaessa rajoittunut ja harhaanjohtava. Kiihottuminen on naiselle kokonaisvaltainen kokemus, jossa on tärkeää se, kuinka henkisesti kiihottavaksi seksuaalinen heräte koetaan. Ilman henkistä seksuaalista viritystä sukupuolielinten reaktiot koetaan vain fyysisiksi tuntemuksiksi."

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/haku;jsessionid=FE87F1DD9805E066F6FDF8AFDB0209EB?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_lifecycle=0&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_p_frompage=uusinnumero&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo93408#s6

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:20"]

Niin mikään pakkohan sitä seksiä ei ole edelleenkään harjoittaa, vaikka tietysti kovasti sellaista kuvaa yritetään yhteiskunnan taholta tuputtaa. Siinä härdellissä sitten monet naiset pilaavat itsensä lopullisesti toimimalla vastoin tahtoaan, yhteiskunnan paineiden alaisena.

[/quote]

Ei olekaan pakko, mutta seksi KIIHOTTUNEENA on ihanin asia maailmassa. ap

[/quote]

Jokainen on myös loppupeleissä itse vastuussa omasta kiihottumisestaan, se kannattaa muistaa.

[/quote]

Vaan kun ei ole. Seksin tarkoitus on tuottaa nautintoa toiselle, muutenhan se ei eroaisi itsetyydytyksestä mitenkään. ap

[/quote]

Ai. Minusta taas seksin tarkoitus on jakaa nautinto toisen kanssa. Haluan ainakin itse olla vastuussa siitä, että itse kiihotun. En kiihottuisi, jos minulta vaaditaan asioita, joita en halua tehdä. Niinpä en koskaan tee sellaista. 

En siis ole vastuussa miehen kiihottumisesta.

[/quote]

Jatkan vielä, että luotan siihen, että jos tilanne on oikea, mies kyllä kiihottuu. Samoin minä. Ei ole oikeaa tai väärää, on vain kuten on. En oikein käsitä, miksi se olisi ongelma, ettei mies kiihottuisi :D Jos mies valittaa sellaista sanon: katso peiliin. Tai että ei ole pakko olla minun kanssani.

[/quote]

Noiko julmasti suhtautuisit miehesi seksuaaliongelmiin? Parisuhteessa tulee yhdessä ratkaista vaikeita asioita, kuten kiihottuneisuusongelmia..

[/quote]

Tarkoitin jos mun pitäisi antaa kakkoseen tai nuolla kullia, jotta mies kiihottuisi. Ei se ole kiihottumisongelma, jos mies ei kiihotu, ellen mä tee noita. Jos miehen olisi oikeasti vaikea kokea läheisyyttä ja olla kanssani ja kiihottua, niin en tietenkään suhtautuisi noin. Mutta ei niitä ratkaista millään perversioilla, vaan läheisyydellä. Jos mies ei siihenkään kykene, niin sitten vain pitäisi madaltaa kynnystä odotuksineen, siis sen miehen. Mulle kyllä riittäisi pelkkä läheisyyden opettelu ensin. Ei minua ole pakko panna.

[/quote]

Kyllä suihin otto on ihan normaalia seksiä eikä mitään perverssiota. Enpä tiedä ketään joka on seksiä harrastanut (naista "heteroa") joka ei ole ottanut miestä suihin 

[/quote]

Kuka sinä olet määräämään mikä on kullekin normaalia ja mikä ei? HÄH??

Vierailija
82/84 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:17"]

Niin mikään pakkohan sitä seksiä ei ole edelleenkään harjoittaa, vaikka tietysti kovasti sellaista kuvaa yritetään yhteiskunnan taholta tuputtaa. Siinä härdellissä sitten monet naiset pilaavat itsensä lopullisesti toimimalla vastoin tahtoaan, yhteiskunnan paineiden alaisena.

[/quote]

[/quote]

Jokainen on myös loppupeleissä itse vastuussa omasta kiihottumisestaan, se kannattaa muistaa.

[/quote]

Vaan kun ei ole. Seksin tarkoitus on tuottaa nautintoa toiselle, muutenhan se ei eroaisi itsetyydytyksestä mitenkään. ap

[/quote]

Ai. Minusta taas seksin tarkoitus on jakaa nautinto toisen kanssa. Haluan ainakin itse olla vastuussa siitä, että itse kiihotun. En kiihottuisi, jos minulta vaaditaan asioita, joita en halua tehdä. Niinpä en koskaan tee sellaista. 

[/quote]

Jatkan vielä, että luotan siihen, että jos tilanne on oikea, mies kyllä kiihottuu. Samoin minä. Ei ole oikeaa tai väärää, on vain kuten on. En oikein käsitä, miksi se olisi ongelma, ettei mies kiihottuisi :D Jos mies valittaa sellaista sanon: katso peiliin. Tai että ei ole pakko olla minun kanssani.

[/quote]

Noiko julmasti suhtautuisit miehesi seksuaaliongelmiin? Parisuhteessa tulee yhdessä ratkaista vaikeita asioita, kuten kiihottuneisuusongelmia..

[/quote]

Tarkoitin jos mun pitäisi antaa kakkoseen tai nuolla kullia, jotta mies kiihottuisi. Ei se ole kiihottumisongelma, jos mies ei kiihotu, ellen mä tee noita. Jos miehen olisi oikeasti vaikea kokea läheisyyttä ja olla kanssani ja kiihottua, niin en tietenkään suhtautuisi noin. Mutta ei niitä ratkaista millään perversioilla, vaan läheisyydellä. Jos mies ei siihenkään kykene, niin sitten vain pitäisi madaltaa kynnystä odotuksineen, siis sen miehen. Mulle kyllä riittäisi pelkkä läheisyyden opettelu ensin. Ei minua ole pakko panna.

[/quote]

Kyllä suihin otto on ihan normaalia seksiä eikä mitään perverssiota. Enpä tiedä ketään joka on seksiä harrastanut (naista "heteroa") joka ei ole ottanut miestä suihin 

[/quote]

Mulle se on perversio, onko asiassa sulle jotain ongelmaa? 

[/quote]

On ongelma. Toivottavasti ei tarvitse törmätä sun kaltaiseen ihmiseen koskaan. Mahtaa olla kuivaa seksiä sun kanssa jos jo suihin otto on perverssiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 19:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mulle se on perversio, onko asiassa sulle jotain ongelmaa? 

[/quote]

On ongelma. Toivottavasti ei tarvitse törmätä sun kaltaiseen ihmiseen koskaan. Mahtaa olla kuivaa seksiä sun kanssa jos jo suihin otto on perverssiä

[/quote]

Meilläkään ei ole suuseksiä eikä todellakaan ole kuivaa. Nautimme molemmat eniten yhdynnästä, joten miksi harrastaisimme epätyydyttävämpiä seksin muotoja?

Vierailija
84/84 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:10"]

Alapeukuista päätellen enemmistö on tästä erimieltä enkä voi millään ymmärtää sitä. Tämähän on täysin totta. Jos itsellä ei ole oikeaa fiilistä tai mielessä on jotain muuta, niin ei siinä paljon auta vaikka mies kuinka räpeltäisi tms. Joskus tuo tietty voi onnistua, mutta ei se miehestä tai kenestäkään muusta ole kiinni. Täytyy itse olla fiiliksessä myös mukana. Ihanko tosissaan olette tästä erimieltä?

[/quote]

Jotkut ovat itsekkäitä sängyssä. Esim mies jättää kaiken esileikin välistä ja kestää enintään minuutin, minkä jälkeen kääntää kylkeä. Jos mies näkisi, että hän on myös osaltaan vastuussa naisen orgasmista, niin voisi seksi olla vähän  erilaista.

[/quote]

Eihän 99% naisistakaan tee mitään miehen eteen yhdynnässä. Vaan olettaa että mies tekee työt. Tai no kyllä ne on polvillaan, selällään jne, mutta siinä se. 

Saman huomaa tälläkin palstalla. Kun joku edes rupeaa puhumaan että naistenkin pitäisi liikkua yhdynnässä niin se teilataan heti. 

Kun naisen kuitenkin pitäisi tehdä ihan yhtä paljon työtä seksissä kuin miehenkin.