Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imettäisitkö sinä vierasta lasta jos tarve vaatisi?

Vierailija
15.05.2015 |

Tämän tapauksen äiti teki hyvän teon kun auttoi lähimmäistään tekemällä näin. Itse en voisi auttaa, vaikka halua olisikin koska itsellänikään ei tullut tarpeeksi maitoa omankaan lapsen tarpeisiin. Minunkin piti siirtyä korvikkeisiin.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1431650830646.html

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:27"]En. Voisin lypsää maidon ja äiti tai isä antakoon tuttipullosta. Minusta imetys on intiimi juttu, vain oman lapsen kanssa haluan kokea sen. [/quote] Miten lypsäisit passitoimiston hoitohuoneessa? Vai roudaatko aina pumppuja sun muita tarvikkeita mukana? Mahtaa olla kivat kantamukset sulla aina mukana. [/quote] Ohis mutta lypsää voi myös käsin, ilman pumppuja. Mukiin tai lusikkaan vois suoraa kun lypsää, siitä saa hörppyytettyä, mutta noilla oli varmaan tuttipullo mukana kun korvikkeet oli vaan loppu.

[/quote]

Tähän pitää kyllä lisätä, että jotkut voivat lypsää käsin, ilman pumppua. Ja ylipäätään, ei sitä maitoa kaikilla tule lypsämällä. Mulla tuli ekan lapsen kanssa lypsämällä pumpulla (ei käsin), tokan lapsen kanssa ei tullut lypsämällä enää kahden kk:n jälkeen.

Vierailija
2/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:27"]En. Voisin lypsää maidon ja äiti tai isä antakoon tuttipullosta. Minusta imetys on intiimi juttu, vain oman lapsen kanssa haluan kokea sen. [/quote] Miten lypsäisit passitoimiston hoitohuoneessa? Vai roudaatko aina pumppuja sun muita tarvikkeita mukana? Mahtaa olla kivat kantamukset sulla aina mukana. [/quote] Ohis mutta lypsää voi myös käsin, ilman pumppuja. Mukiin tai lusikkaan vois suoraa kun lypsää, siitä saa hörppyytettyä, mutta noilla oli varmaan tuttipullo mukana kun korvikkeet oli vaan loppu.

[/quote]

Tähän pitää kyllä lisätä, että jotkut voivat lypsää käsin, ilman pumppua. Ja ylipäätään, ei sitä maitoa kaikilla tule lypsämällä. Mulla tuli ekan lapsen kanssa lypsämällä pumpulla (ei käsin), tokan lapsen kanssa ei tullut lypsämällä enää kahden kk:n jälkeen.
[/quote]
käsin lypsäminen vaatii harjoitusta tai hyvällä tuurilla onnistuu helposti. Itse lypsin käsin luovutettavaksi maitoa monen monta kuukautta. Oli niin paljon leppoisampaa kuin joku pumpunosien keittely.
.
Eli alkuperäiseen kysymykseen: Olisin ilman muuta tarjoutunut lypsämään, koska jos korviketta oli, on varmaan myös joku syöttöastia.
.
En uskaltaisi tissistä antaa kuin ihan hätätilanteessa varsinkaan suomalaisen neuvola systeemin (tai muu pohjoismaa) ulkopuolisen mamman lapselle! Ainakaan niin kauaa kuin oma lapsi riippuvainen nisästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terve niin toki hätätilassa olisin voinut vierasta lasta imettää.

Vierailija
4/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Lasta ei jätetä hädässä.

Vierailija
5/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:00"]Jos olisi hätä. Tyyliin sota tai luonnonmullistus. Ei vastikkeita tarjolla ja naapurin pirjon lapsi kaipaa maitoa ja pirjolta ei tule. Omaa maitoa riittäisi naapurillekin. Muuten en koe tarpeeliseksi, koska itse uskon vastikkeiden olevan hyviä ja riittäviä.
[/quote]
Tyyliin sitä tyyliin tätä vitun teinix

Vierailija
6/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en imettäisi edes omaa lasta.

terveisin Vela, jota imetys inhottaa

Vierailija
7/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäisin

M27

Vierailija
8/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tuossa jutussa ihmettelin sitä, että vauvan isä seisoi tumput suorana vessan ulkopuolella. Mun mies olisi jo juossut lähikauppaan ja takaisin korvikepurkin kanssa.

Vierailija
9/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En imettäisi.

Mies

Vierailija
10/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa, kuin uutisessa, lentokentällä yms. EN. Olenkohan ainoa, jolle tulee mieleen sellainen mahdollisuus, että nainen ei ole vauvan oma äiti?

Minusta uutinen muutenkin oli outo. Koko perhe seistä möllistelee, vaikka lapsi parkuu nälkäänsä. Kukaan ei edes yritä saada mistään korviketta, äiti ei istu rinta lapsen suussa - itse yrittäisin yrittämästä päästyänikin. Ja kaiken huipuksi isä matkustaakin eri aikaan kuin äiti ja lapsi. En tiedä, mikä siinä oli syynä. Mutta siis: en imettäisi vierasta lasta lentokentällä.

Vierailija
11/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai! Ennen vanhaan lapsia imetettiin ristiin rastiin, että saatiin hommat hoidettua. Se oli ihan normaalia. Ja se imetti, kenellä maitoa tuli. Hienoissa piireissä oli sitten imettäjät, että rouva ei ollut kiinni vauvassa.

Vierailija
12/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasta,kyllä

Vierailija
13/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain siinä tapauksessa, että vauva olisi vaarassa kuolla nälkään. Muutoin en.

Vierailija
14/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:39"]

Tuollaisessa tilanteessa, kuin uutisessa, lentokentällä yms. EN. Olenkohan ainoa, jolle tulee mieleen sellainen mahdollisuus, että nainen ei ole vauvan oma äiti?

Minusta uutinen muutenkin oli outo. Koko perhe seistä möllistelee, vaikka lapsi parkuu nälkäänsä. Kukaan ei edes yritä saada mistään korviketta, äiti ei istu rinta lapsen suussa - itse yrittäisin yrittämästä päästyänikin. Ja kaiken huipuksi isä matkustaakin eri aikaan kuin äiti ja lapsi. En tiedä, mikä siinä oli syynä. Mutta siis: en imettäisi vierasta lasta lentokentällä.

[/quote]

Tää ei tapahtunut lentokentällä, vaan Nykin passitoimistossa. Perhe oli hakemassa vauvalleen passia.

Vierailija
15/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja lapsenikin saisivat juoda (hyvin tuntemani) toisen äidin maitoa. Tosin itseltä ei ole koskaan tullut riittävästi edes omiin tarpeisiin, niin ei kyllä riittäisi tämän baarin tarjoilut kenenkään tosiasialliseen ruokkimiseen

Vierailija
16/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No EN..enkä antais kenenkään imettää omianikaan lapsia..hyi hitto..moni ryyppää ja polttaa tupakkaa tai mässyttävät roskaruokaa ni EN IKINÄ antais mun lapsia toisten lehmien imettämään yäk..

Vierailija
17/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ja ihmettelen miksi tätä ei tehdä!!
Jaa juu.. pitäähän lääkefirmojen tilipusseja kasvattaa, kun muka korvike on yhtä hyvää vauvalle. Luulen, että monen äidin imetys tyssää siihen, kun heti sairaalassa aloitetaan se vauvojen hysteerinen punnitseminen ja heti tyrkytetään lisämaitoa!! Vähemmästäkin menee äidin luottamus siihen, että onnistuisi omalle lapselleen riittävästi maitoa tuottamaan.
Olisin halunnut luovuttaa maitoa, mutta myöhästyin siitä ajasta 2 pv, joloin en enää kelvannut luuovuttajaksi ja silloin oli pula luovuttajista. Tässäkään ei käytetty maalaisjärkeä, mut onhan tuo korvikebisnes aika kovaa ja tuottoisaa.

Vierailija
18/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta imettäisin. Mutta kun ei sitä maitoa tule.

Vierailija
19/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi kyse elämästä ja kuolemasta niin tietenkin. Mutta ihan huvikseen en kyllä toisten lapsia imettäisi.

Vierailija
20/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaen että imettäjillä ei ole vaarallisia tartuntatauteja, eivätkä he käytä päihteitä, on lapselle itseasiassa hyötyä useamman naisen rintamaidosta. Immuunipuolustustaan varten vauva saa enemmän erilaisia vasta-aineita sekä monipuolisemmin tarpeellisia ravintoaineita ja hyviä suolistobakteereja. Tottaka imettäisin, ja mielelläni jopa ilman pakottavaa hätätilannettakin, jos ystävä tai sisarus ehdottaisi. Kuten aiemmin ketjussa on mainittu, aiemminkin suurperheiden sisällä ollaan imetetty ristiin rastiin ja rikkailla naisilla ollut palkattua apua hoitamassa asiaa. Imetys vaan tuntuu olevan tätänykyä sellainen pyhä lehmä, etten välttämättä kehtaisi ehdottaa tuota kovin oma-alotteisesti. :)