Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni 50+ ei ole ottanut hormonikorvaushoitoa?

Vierailija
05.01.2022 |

Iltalehti kertoo tänään(kin) hormonikorvaushoidon lopettamisen riskeistä. Minä en ole koskaan edes aloittanut sitä, ja tulin pohtineeksi sitä, kuinka paljon meitä mahtaa olla.

Olen 57-vuotias, viimeisimmät kuukautiset olivat kolme kuukautta sitten, eikä minulla ole ollut mitään vaihdevuosioireita. Gynekologilla olen käynyt viimeksi varmaankin 90-luvun alkupuolella rutiinitarkastuksessa; kun ei ole ollut mitään vaivoja, ei ole ollut syytä käydä.

Ihan uteliaisuuttani kyselen, kun en tiedä tästä aihepiiristä mitään. Miten suuri prosenttiluku meistä yli viisikymppisistä ei ole ottanut hormonihoitoa lainkaan ja mistä syystä? Joillekinhan se ei edes sovi, mutta entäpä me muut?

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut.

Ei tullut niin pahoja oireita, ettenkö olisi pärjännyt. Nyt ei enää edes kuumia aaltojakaan tule kuin satunnaisesti. Näyttäisi siltä, että elimistöni on asettumassa ihan hyvään tasapainoon. Muutaman vuoden sitä kesti.

Vierailija
42/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö kaikki limakalvojen kuivuuteen apteekin tuotteita? Pärjääkö joku ilman? Olen itse 50v.ja kuukautiset ollut kolme kuukautta poissa. Varmaan tulevat vielä, mutta alakerta on kyllä ollut tosi kuiva vuoden ajan ainakin.

Menkat ollu vuoden poissa. En käytä mitään kun ei mikään vaivaa. 51v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö kaikki limakalvojen kuivuuteen apteekin tuotteita? Pärjääkö joku ilman? Olen itse 50v.ja kuukautiset ollut kolme kuukautta poissa. Varmaan tulevat vielä, mutta alakerta on kyllä ollut tosi kuiva vuoden ajan ainakin.

En käytä. Monipuolista ruokavaliota ja liikuntaa kannattaa lisätä.

Vierailija
44/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54-v eikä ole vielä tullut mitään oireita. Toivottavasti selviän yhtä helpolla kuin äitini eli ei juuri mitään vaihdevuosioireita. Eli siis en ole ainakaan vielä hormonikorvaushoitoa. 

Vierailija
45/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut.

Suvussamme ei ole tiettävästi aiemmin ollut rintasyöpää, mutta äidilleni sellainen tuli - oli käyttänyt hormonikorvaushoitoa ja syöpä oli nimen omaan hormonaalinen.

Lääkäri varoitti, ettei meidän tytärten kannata ottaa korvaushoitoa, joten en ottanut.

Aika helposti meni vaihdevuodet silti. Olihan sitä hikoilua sun muuta, mutta sehän on luonnollista. Nyt kaikki hyvin.

Vierailija
46/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut eikä tule hormonikorvaushoitoa. T. epilepsiaa sairastava 56v

Vierailija
47/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni ei ota hormonikorvaushoitoa, koska oireet ovat lievät. Joillain ne ovat kovemmat ja he ottavat, koska eivät pärjää oireiden kanssa. Muuta terveyttä kannattaa seurata eikä pistää kaikkea vaihdevuosien piikkiin. Esim. verenpainelääke voi olla tarpeen ja sydämen tiheälyöntisyyteen on oma lääke. Monilla tulee limapussin tulehdus lonkkaan pysyvästi. Kannattaa venytellä lonkkia eikä heti ottaa kortisonia. Joidenkin on pakko ottaa siihenkin. Vaihdevuodet eivät ole sairaus, vaan kehon muutosprosessi. Hormonihoito miedontaa oireita tai lykkää eteenpäin, mutta muutos tapahtuu vääjäämättä. Pitää myös hyväksyä, että tulee helpommin kuuma ja hiki ja joutuu vaihtamaan vaatteita. Hormonihoidolla ei myöskään tiedetä olevan terveyshyötyjä. Sen sijaan sitä kysytään joka ikinen kerta mammografiaan mennessä. Eli jotain syöpäriskejä lienee.

Vierailija
48/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää 54v: unettomuus, mielialanvaihtelut, keskittymiskyvyttömyys, kuumat aallot. Aivan raatoväsynyt. Korvaushoito 6v. Nyt ok 61v.

Vierailija
49/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin just 51v ja kuukautiset on (valitettavasti) vielä ihan kellontarkat. Vois kyllä loppua jo... 

Vierailija
50/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo tuon vaiheen elämässäni ohittanut. Vaihdevuosia en huomannut muuten kuin että joskus yöllä oli hiki ja heitin peittoa sivuun, sekä kk:set tuli harvoin ja loppui kokonaan n 56-57 v iässä. En ole käyttänyt mitään hormoonivalmisteitä, koska en ole tarvinnut.

Vierailija
51/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 51, ja kuumia aaltoja tulee säännöllisesti. Unet ovat kärsineet. Viime vuonna kuukautisten tulivat kaksi kertaa. Tässä hikoillessa ja yöllä valvoessa on kyllä käynyt korvaushoito mielessä useammankin kerran. Ehkä katselen vielä jonkin aikaa, helpottaako tilanne yhtään. Jos ei, marssin gynelle.

Vierailija
52/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin jo resepti, mutta päätin lopulta olla ottamatta. Olen jättänyt kahvin, alkoholin, sokerin ja vehnän pois ja tällä on pärjätty ihan hyvin. Heti jos juo kahvia tai alkoholia, alkaa hirveä hikoilu. 

Menkat loppuivat kaksi vuotta sitten. 

N51

Vierailija
53/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi joka ei ole tarvinnut hormonikorvaushoitoa. Ei ole ollut mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset tulivat harvemmin ja harvemmin ja sitten loppuivat. Siinä kaikki. Meitäkin on. Yksi työkaveri jolla oli pahat v.v.oireet ei voinut uskoa tätä ja sanoi että odota vaan, oireilu voi kestää 10-15 vuotta ja kyllä sinäkin vielä joudut kärsimään. Nyt mulla on ikää 64v enkä ole joutunut potemaan mitään oireita. Jäi sellainen maku suuhun että työkaveri oli lähes suuttunut siitä ajatuksesta että kaikki eivät joudu kärsimään samoin kun hän.

Sama täällä. Tosin oireeksi voi ehkä laskea sen, että ne viimeiset kuukautiset oli todella runsaat. Muuta ei ole tullut.

Vierailija
54/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut limakalvojen kuivuutta, olen 54. En kyllä osaa sanoa miksi näin :)

Vierailija
55/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut, kun ei ole ollut oireita. Ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi käyttää.

Vierailija
56/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tule saamaan. Tukostaipumuksen vuoksi.

Vierailija
57/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut limakalvojen kuivuutta, olen 54. En kyllä osaa sanoa miksi näin :)

Minä sain 56 v. reseptin limakalvojen kuivuuteen mutta korvaushoitoja en ole käyttänyt.

Vierailija
58/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut kuivuutta. Olen tosin nuorempana ollut aina litimärkä, mitään esileikkejä ei ole tarvittu. Ehkä siitä tilasta olen kuivunut, mutta ei se näy. Silmät kyllä vähän kuivuvat, mutta ne ovat olleet kuivahkot aina.

Vaihdevuodet ovat jo olleet.

N53

Vierailija
59/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän kesällä 51. Kohtu poistettu jo vuonns 2014. Käytin vajaan vuoden lenzetto hormonisuihketta. Ei mitään apua unettomuuteen. Paras apu minulle on hikiliikunta ja uimahalli.

Vierailija
60/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinut.

Ikää nyt 50v, kuukautiseni jääneet jo neljä vuotta sitten pois.

Nyt on tullut jonkin verran unettomuutta ja kuumia olotiloja (iltaisin).

Mutta muuten ei mitään....

Joten miksi pitäisi ottaa hormonihoitoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän