Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni 50+ ei ole ottanut hormonikorvaushoitoa?

Vierailija
05.01.2022 |

Iltalehti kertoo tänään(kin) hormonikorvaushoidon lopettamisen riskeistä. Minä en ole koskaan edes aloittanut sitä, ja tulin pohtineeksi sitä, kuinka paljon meitä mahtaa olla.

Olen 57-vuotias, viimeisimmät kuukautiset olivat kolme kuukautta sitten, eikä minulla ole ollut mitään vaihdevuosioireita. Gynekologilla olen käynyt viimeksi varmaankin 90-luvun alkupuolella rutiinitarkastuksessa; kun ei ole ollut mitään vaivoja, ei ole ollut syytä käydä.

Ihan uteliaisuuttani kyselen, kun en tiedä tästä aihepiiristä mitään. Miten suuri prosenttiluku meistä yli viisikymppisistä ei ole ottanut hormonihoitoa lainkaan ja mistä syystä? Joillekinhan se ei edes sovi, mutta entäpä me muut?

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ottanut mitään. Olen nyt 56-vuotias, menopaussissa reilut kaksi vuotta. Kauheasti ongelmia ei ole ollut hikoilun lisäksi, eikä sekään ylitsepääsemätön juttu ole ollut. Suhteellisen kevyesti olen ainakin toistaiseksi päässyt tästä elämänvaihdoksesta, jota itse asiassa odotinkin jo kovasti. Viimeiset kymmenen vuotta kuukautisten kanssa olivat jatkuvaa taistelua - voi sitä veren määrää, se oli ihan tolkutonta.

Vierailija
22/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa ihmettelemään.

En oikein osaa muotoilla mielessäni olevaa kysymystä, joten väännän sen nurinpäin: jos joku, jolla ei ole vaihdevuosioireita, pyytäisi lääkäriltä hormonikorvaushoitoa, mikä olisi lääkärin vastaus? Olisiko siis vaihdevuosioireettomalle hormonikorvauksesta mitään hyötyä vai olisiko peräti haittaa? Tätä on vaikea hahmottaa sen vuoksi, että vaihdevuosioireet eivät sinällään ole sairaus, eikä/mutta oireetonta katsota "standarditerveeksi".

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ottanut mitään. Olen nyt 56-vuotias, menopaussissa reilut kaksi vuotta. Kauheasti ongelmia ei ole ollut hikoilun lisäksi, eikä sekään ylitsepääsemätön juttu ole ollut. Suhteellisen kevyesti olen ainakin toistaiseksi päässyt tästä elämänvaihdoksesta, jota itse asiassa odotinkin jo kovasti. Viimeiset kymmenen vuotta kuukautisten kanssa olivat jatkuvaa taistelua - voi sitä veren määrää, se oli ihan tolkutonta.

Kymmenen vuotta??? Kamalaa! Minäkin ehdin jo hikeentyä, kun n. kolme vuotta meni kuin ois sika tapettu, mutta välillä oli sentään 2-3kk:n tauko, kunnes taas se useamman viikon roiske alkoi.

Vierailija
24/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut. Labrojen mukaan olen juuri vaihdevuosissa. Ainut ongelma on se, että saatan valvoa aamuyöstä, mutta kun siihen auttaa Triptyl, niin en näe syytä hormonihoitoon. Lisämauste tulee äidin rintasyövästä, mutta uniongemat ei ole niin pahoja.

N53

Vierailija
25/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap palaa ihmettelemään.

En oikein osaa muotoilla mielessäni olevaa kysymystä, joten väännän sen nurinpäin: jos joku, jolla ei ole vaihdevuosioireita, pyytäisi lääkäriltä hormonikorvaushoitoa, mikä olisi lääkärin vastaus? Olisiko siis vaihdevuosioireettomalle hormonikorvauksesta mitään hyötyä vai olisiko peräti haittaa? Tätä on vaikea hahmottaa sen vuoksi, että vaihdevuosioireet eivät sinällään ole sairaus, eikä/mutta oireetonta katsota "standarditerveeksi".

Ap

En ihan hahmota miksi kukaan tekisi niin. Olettaisin, että joku oikein lievistä oireista kärsivä voisi liioitella niitä lääkärille, enkä ole perillä miten niitä tutkitaan, millä kokeilla todennetaan. Mutta toivoisin ainakin, ettei lääkäri määräisi hormoonikorvaushoitoa vain koska asiakas tahtoo, vaikkei ole oireita. 

Vierailija
26/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättekö kaikki limakalvojen kuivuuteen apteekin tuotteita? Pärjääkö joku ilman? Olen itse 50v.ja kuukautiset ollut kolme kuukautta poissa. Varmaan tulevat vielä, mutta alakerta on kyllä ollut tosi kuiva vuoden ajan ainakin.

Vierailija
27/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap palaa ihmettelemään.

Ap

En usko että lääkäri määräsi hoitoa. Hoito annetaan oireisiin ja kun oireita ei ole niin mitään etua ei hoidosta ole. Horm korv hoito nostaa hieman joidenkin sairauksien riskiä joten hoidosta olisi vain riskejä ilman hyötyjä.

Vierailija
28/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-vuotias, kuukautiset loppuivat 7 vuotta sitten. Mitään oireita ei tullut, ei yhtään mitään. Ei edes yhtään ainutta kuumaa aaltoa. Joten enpä ole hoitoja tarvinnut.

Vierailija
29/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo 64-vuotias enkä koskaan käyttänyt hormonikorvaushoitoja. Yksinkertaisesti siksi, etten tarvinnut niitä mihinkään. Vaihdevuosioireeni olivat noin kolme kuumaa aaltoa, siinä kaikki. 

Mitä ilmeisimmin pääsin siis helpommalla kuin useimmat muut. Jos olisin kärsinyt vaikeista oireista, olisin saattanut ehkä harkita hoitoja.

Muuten sama, mutta olen sua 4 vuotta nuorempi. 

Vierailija
30/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta??? Kamalaa! Minäkin ehdin jo hikeentyä, kun n. kolme vuotta meni kuin ois sika tapettu, mutta välillä oli sentään 2-3kk:n tauko, kunnes taas se useamman viikon roiske alkoi.

Joo, mulla oli tosi kamalaa. Viimeisen kolmen vuoden aikana mullakin oli kerran melkein neljän kuukauden tauko ja luulin jo koko touhun loppuneen, mutta tulivat vielä rytinällä takaisin ja sitten olikin kahden-kolmen viikon välein sellaiset verimarkkinat että alta pois. Olin ihan näännyksissä, kunnes 2019 syyskuun eka viikon jälkeen eivät enää tulleetkaan. Eläminen helpottui kertalaakista, kun pystyi suunnittelemaan tulevaisuutta pitemmälle kuin kahden viikon päähän. Halusin nimittäin aina olla kotona tutussa ympäristössä ja vessa bidesuihkuineen vieressä, kun se verileikki alkoi.

Vierailija
31/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias, kuukautiset loppuivat 7 vuotta sitten. Mitään oireita ei tullut, ei yhtään mitään. Ei edes yhtään ainutta kuumaa aaltoa. Joten enpä ole hoitoja tarvinnut.

Minulla ihan sama tilanne. Alapäähän tarvittaessa ceradal-öljyä.

Vierailija
32/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59-vuotias. Kuukautiset loppuivat n. 40-vuotiaana, kun laitettiin hormonikierukka. Se otettiin pois kun olin 50 vuotias. Kuukautiset eivät tulleet takaisin. Ei ole ollut mitään vaihdevuosioireita. En ole edes ajatellut koko asiaa.

Vierailija
33/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap palaa ihmettelemään.

Ap

En usko että lääkäri määräsi hoitoa. Hoito annetaan oireisiin ja kun oireita ei ole niin mitään etua ei hoidosta ole. Horm korv hoito nostaa hieman joidenkin sairauksien riskiä joten hoidosta olisi vain riskejä ilman hyötyjä.

Tämä oli se juttu, joka ajoin takaa: olisiko hoidosta jotakin hyötyä kuten vaikka kirkkaat silmät ja hehkeä askellus. :)

Ap

Vierailija
34/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö kaikki limakalvojen kuivuuteen apteekin tuotteita? Pärjääkö joku ilman? Olen itse 50v.ja kuukautiset ollut kolme kuukautta poissa. Varmaan tulevat vielä, mutta alakerta on kyllä ollut tosi kuiva vuoden ajan ainakin.

En ole huomannut mitään muutoksia entiseen. Ikää on siis 57 vuotta.

Ap

Vierailija
35/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap palaa ihmettelemään.

Ap

Tämä oli se juttu, joka ajoin takaa: olisiko hoidosta jotakin hyötyä kuten vaikka kirkkaat silmät ja hehkeä askellus. :)

Ap

Hormonikorvaushoito ei tuo kirkkaita silmiä tai kepeää askellusta. Silmätipat, iloinen ja utelias asenne tuo kirkkaat silmät ja voimistelu/liikunta kepeän askelluksen.

Vierailija
36/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä pelota osteoporoosi? 79 vuotiaaksi elänyt äitini kärsi osteoporoosista. Hän katkoi luitaan, nikamia luhistui ja kulki etukumarassa, oli vaikeuksia kävellä ja kivut vaivasivat.

Terveisin, 70 vuotiaana edelleen hormonikorvaushoitoa pienillä annoksilla saava

Vierailija
37/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 v. En

Just nyt pms päällä. Katoaan sit kun menopaussi alkaa. Tosin jos meen rokotettavaksi niin suattaapi alkaa pian....

Vierailija
38/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä pelota osteoporoosi? 79 vuotiaaksi elänyt äitini kärsi osteoporoosista. Hän katkoi luitaan, nikamia luhistui ja kulki etukumarassa, oli vaikeuksia kävellä ja kivut vaivasivat.

Terveisin, 70 vuotiaana edelleen hormonikorvaushoitoa pienillä annoksilla saava

Saisiko vaihdevuosioireeton henkilö hormonikorvaushoitoa vain osteoporoosin estämiseksi?

Vierailija
39/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut. Pärjään ilman. Menkat loppui yli vuosi sitten. 51v.

Vierailija
40/110 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole moisesta kuullutkaan . Käyn tarkastuksessa parin vuoden välein. Menkat tulee säännöllisesti vielä mutta harvakseltaan. Ei kuumia aaltoja vielä eikä muuta, kaipa ne joskus tulee. 57 vee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi