Voiko tauko suhteessa toimia?
Olemme olleet yhdessä 10 vuotta, lapsia ei ole. Nyt mies haluaisi taukoa selvittääkseen omia tunteitaan ja haluaisi etsiä itseään. Emme riitele, keskinäistä kunnioitusta ja arvostusta on, meillä on helliä hetkiä ja arki sujuu. Olemme ehkä hukanneet itseämme tähän parisuhteeseen, kun olemme olleet kuin paita ja peppu. Asumme hyvin pienessä asunnossa, käytännössä oleilemme yhdessä huoneessa. Mielestäni itsensä etsiminen, uusiin kavereihin tutustuminen pitäisi onnistua yhdessä asuessa, mutta mies ei usko sen onnistuvan. Mitään kolmansia puolia tähän ei liity ja tauolla mies haluaisi olla kuitenkin yhdessä. Rakennettaisiin vaan sitä omaa elämää omissa asunnoissa ja treffailtaisiin kuten suhteen alkuaikoina. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta, voiko toimia?
Kommentit (54)
37 jatkaa: näiden tietojen perusteella veikkaisin, että taukonne tulee johtamaan lopulliseen eroon. Miestä selvästi ahdistaa, koska hän ajaa taukoajatusta noin kovasti. Hän myös, usko tai älä, haluaa päästä kokeilemaan muiden naisten panemista.
Olette oleet yhdessä 10 vuotta. Miksi ette ole naimisissa? Miksi miehesi ei ole kosinut sinua tai sinä häntä? Miksi ette ole tehneet jo lasta? Miksi ette ole ostaneet yhteistä kotia? Veikkaisin että siksi, koska miehesi on jo jonkin aikaa miettinyt eroa.
Mun ystäväpariskunta piti taukoa monestakin eri syystä, mutta erityisesti sen takia että toinen osapuoli ajatteli, että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella, oli ihastunut, ja halusi ikäänkuin luvan kanssa testata millaista on tapailla muita. Vaati siis erittäin pitkää pinnaa toiselta. Olivat noin vuoden erossa, mutta pitivät koko ajan yhteyttä ja kun ruoho ei ollutkaan vihreämpää, alkoivat vähitellen tapailla uudelleen ja muuttivat takaisin yhteen (uuteen asuntoon).
Nyttemmin ovat onnellisesti yhdessä, naimisissa ja lapsi tulossa. Tauko voi siis onnistua ja parantaa suhdetta, mutta vaatii sen, että taukoa vähemmän halunnut osapuoli ei katkeroidu ja ottaa avoimin mielin toisen takaisin. Ja voihan siinä tietysti käydä niinkin, että tauon aikana tapaa jonkun, jonka kanssa suhde onnistuukin tai muuten kasvaa ihmisenä siihen suuntaan, että paluu yhteen ei taon jälkeen enää onnistukaan.
Akateemisena ihmisennä varmaan osaat laskea todennäköisyyksien olevan 50% ja 50%.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:52"]Akateemisena ihmisennä varmaan osaat laskea todennäköisyyksien olevan 50% ja 50%.
[/quote]
Ennemmin 80 - 20. Eron hyväksi
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:23"]
Meillä oli ihan samanlainen tilanne, olimme monta vuotta kuin liimattuna toisiimme. Meillä se olin minä joka otti puheeksi, että muuttaisimme vähäksi aikaa erilleen. Mies oli alkuun vastaan ja minuakin pelotti mitä siitä seuraa, mutta istuimme alas ja keskustelimme asiasta monet kerrat ennenkuin aloin edes etsiä itselleni asuntoa. En muuttanut kauas ja näimme joka päivä. Tuona aikana molemmat itsenäistyi hurjasti ja kasvoimme henkisesti. Opimme myös arvostamaan sitä mitä meidän välillä on. Nyt asutaan taas saman katon alla ja odotamme ensimmäistä lastamme. :) . Joten kyllä erilleen muutto voi toimia. Huom VOI. Se on suuri riski ja vain sinä voit tietää oletko sen valmis ottamaan. Tsemppiä kovasti ja nauti alkavista kesäpäivistä Ap !
[/quote]
Kiitos kun kerroit kokemuksestasi :) Olen iloinen, että teillä toimi ja lapsikin on tulossa! :)
[/quote]
Eli haluat kuulla näitä hyviä kokemuksia ja niitä kysymykselläsi haitkin (niitä aikuisten vastauksia)
Hyvä, muuttakaa erillenne, mutta näillä onnistuneen eron vastauksilla ei ole mitään kuluttajasuojaa- tai takuuta eikä korvausvelvollisuutta, jos teillä ei menekään noin ihanasti.
Älä vain tee sitä virhettä, että alat tauon aikana roikkumaan miehessä epätoivoisesti. Kokeilepa aikuismaista tapaa, ole ystävällinen mutta itsenäinen. Anna ajan näyttää.
Toivottavasti tauon aikana huomaat että sun on ihan hyvä ilman tätä miestä ja löydät elämääsi oikeanlaista rakkautta ja intohimoa.älä ainakaan jää roikkumaan mieheen.ei tosta taida enää mitään tulla.kyllä väljähtännyt on väljähtännyt ei se siitä enää priimaks muutu.
Ihan sama mitä vastataan, kun ei kuitenkaan tiedetä miten just teillä tuo onnistuu. Onnistuu jos onnistuu. Luultavasti ei.
Minä en olisi niin pessimistinen, kuin useimmat täällä. Ei mielestäni täydy olla kyse siitä, että AP:n mies haluaa paneskella muita tai edes kokeilla, ihastuisiko muihin naisiin.
Itse olen tällä hetkellä saman tapaisessa tilanteessa kuin AP:n mies. (Emme tosin asu yhdessä huoneessa, vaikka asunto on pieni.) Asunnon koko ei kuitenkaan vaikuta minun kannaltani asiaan ollenkaan. Suhteemme on pääosin erinomainen, rakastan puolisoani ja meillä on hauskaa yhdessä. Hän on kuitenkin minusta jotenkin liian "riippuvainen" ja ajoittain minua ahdistaa oikein urakalla. Tuntuu, että olen suhteen aikana hukannut osan itsestäni symbioottiseen elämiseemme, ja haluaisin muutaman kuukauden ajan hengähtää. Harrastaisin enemmän, ottaisin selvää, miten haluaisinkaan elää, jos eläisin nyt yksin: mitä söisin, mitä katsoisin televisiosta, mitä tekisin sunnuntai-iltapäivisin, mitä musiikkia kuuntelisin, mitä puuhailisin kotona. Mitkä asiat ovat minulle tärkeimpiä, mitä alkaisin kaivata ja mitä arvostaisin eniten.
Ja siksi koen, ettei tämä onnistuisi tässä samassa asunnossa miehen kanssa, ettemme osaisi elää rinnakkain niin erillistä elämää. Valitettavasti mieheni ei kykenisi tähän järjestelyyn. Hän tuntisi olonsa liian epävarmaksi eikä uskaltaisi luottaa siihen, etten todellakaan haluaisi hetken taukoa pussaillakseni muita miehiä baarissa, vaan keskittyäkseni itseeni. Siksi itselleni ainoa vaihtoehto on saman prosessin käyminen miehen rinnalla eläen, missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta näin se on hitaampaa ja vaatii enemmän jatkuvaa keskustelua.
Ap, jos jotakuta kuuntelet, kuuntele 48:a. Täällä on niin urpoja ja epävarmuuteen perustuvia vastauksia siitä että mies haluu muita jne.. ei kaikki miehet oo niin yksinkertaisia. Ihan itkettää joidenkin kommenttien naivius. Olkoon breikki teille vahvuudeksi ja pysytte yhdessä jos niin kuuluu mennä. Kertomasi perusteella tauko taitaa olla ainoa vaihtoehto, yritä kasvattaa itseäsi suhtautumaan siihen kypsästi ja luottaen!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:34"]
48 jatkaa:
Jos mieheni suostuisi tauon pitämiseen, pitäisin itsekin ehdottomana, että kävisimme yhdessä keskustellen läpi, mitkä ovat suhteen tauon säännöt. Eli olisi molemmille täysin selvää, ettemme a) harrasta seksiä b) suutele c) muuta, mitä? kenenkään muun kanssa. Samoin tauon kesto on mielestäni päätettävä etukäteen, kun kyseessä on tällainen suhdetta parantavaksi tarkoitettu paussi. Olisi määriteltävä etukäteen, että 1.9. muutamme sitten takaisin yhteen. Toki ylipäätään olisi tärkeää käydä matkan varrella keskustelua siitä, miltä kummastakin tuntuu, itse en näkisi tätä minään totaalisena kommunikaatiotaukona, jonka aikana kukin rällästää miten tahtoo, ja sitten jossain vaiheessa pohditaan, jatketaanko nyt enää yhdessä lainkaan vai ei.
Jos päädytte tauon pitämiseen, teidän pitää käydä asia kunnolla läpi eikä moista taukoa kannata tosiaan ottaa, jos ette pysty molemmat seisomaan sen takana. (Kuten tällä hetkellä oma puolisoni ei kykene, itse ymmärrän, että jos painostaisin hänet hyväksymään hetkellisen erillään olon, voisi hän hyvinkin vain sinä aikana katkeroitua ja haluta lopulta erota.)
Puhukaa, puhukaa, puhukaa. Tsemppiä!
[/quote]
Emme mekään ajatelleett totaalista kommunikaatiotaukoa. Mies haluaisi olla yhteydessä kuitenkin joka päivä, ja niin haluan minäkin. Ymmärrän miestäsi, koska minullakin kesti aikansa ymmärtää, mitä miehen päässä liikkuu ja luottaa siihen, että rakkaus ei ole loppunut, vaan pitäisi löytyä uusi tapa olla yhdessä. Tiedän, että en katkeroituisi, mutta liian pitkä erillään olo varmasti alkaisi jossain vaiheessa pelottaa, jos yhteen muuttoa ei jompi kumpi alkaisi haluta. Siinä mielessä aikaraja kuulostaa hyvältä.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:25"]
Saatteko siis tapailla tauon (vai mikä se nyt sitten olikaan) aikana tapailla muita? Oletteko puhuneet tästä?
[/quote]
Ollaan puhuttu, eikä kumpikaan halua tavata muita.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:01"]Ei halua. Kaipailen kommentteja aikuisilta, kiitos :) ap [/quote] Aikuisten kommentteja täällä on Avaa silmäsi
[/quote]
Tajuaisin kyllä, jos kyse olisi tuosta. Osa kommenteista tuleekin selkeästi aikuisilta, ja arvostan niitä kommentteja. Tuo yksittäinen kommentti oli vain heitto, joka ei perustu tosiasioihin vaan kommentoijan omiin kokemuksiin tms.
ap
[/quote]
Mitä sinä haluat? Kuulla toisten erilaisia kokemuksista vai että tosi hieno idea tuo erilleen muutto ja rakkautenne vain vahvistuu päivä päivältä eri osoitteissa.
[/quote]
Kuulla niitä erilaisia kokemuksia liittyen tilanteeseen, jossa ei ole toisia osapuolia tai halua rakastella muiden kanssa. Eli kokemuksia samanlaisista tilanteista, jossa olen. Ymmärrän, että ulkopuolisen on helppo ajatella, että mies valehtelisi, koska onhan niitä olemassa sellaisiakin miehiä. Mieheni ei kuitenkaan valehtele, ja hänen rehellisyytensä onkin yksi syy siihen, miksi olisin valmis asumaan erossa jonkin aikaa.
[/quote]
Hän kuitenkin haluaa erota.
Varmasti kokeilla myös muita naisia
Olet liian kiinni haaveissasi