Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen viime aikoina kyläillyt parissa ns maaseudun unelmatalossa…

Vierailija
05.01.2022 |

Ja kummassakin talossa oli kylmä. Toisessa talossa oltiin talvitakit päällä.

Paljonko talon lämmitys oikein maksaa kun ei ole varaa lämmittää?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko takka päällä? Irtopatterit ei kunnolla lämmintä vaan pitää olla seinässä kiinni olevat patterit niin koti lämpiää.

Vierailija
2/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko takka päällä? Irtopatterit ei kunnolla lämmintä vaan pitää olla seinässä kiinni olevat patterit niin koti lämpiää.

Ap. En tiedä. Mutta molemmissa taloissa oli kylmä.

Olisiko eristyksissä vika?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On joku uuni tai vastaava.

Vierailija
4/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat nyt vanhoja taloja, niin vanhat talot eivät ole samalla tavalla tiiviitä kuin uudet talot.

Vierailija
5/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja suihkussa pitää käydä nopeesti kylmässä vedessä. Vessassa istutaan jääkylmälle pöntölle. Ei käy kateeksi. Kesällä saattais käydäkin.

Vierailija
6/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on oikein vanha niin lämmitys maksaa ja jotkut lämmittävät vain uuneilla esim. keittiötä josta sitten lämpö leviää sinne minne leviää. Esim. eräs oikein vanha iso talo oli niin että alakerta oli lämmitetty mutta yläkerta kylmänä jne.

Vierailija
7/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle ne ovat maaseudun unelmataloja? Sinulle ja nyt pitää yrittää saada parempi mieli etsimällä vikoja?

Itse asun ihan tavallisessa omakotitalossa, kaupungin laitamilla ja sisälämpötila on n. 18 astetta. Itse pidän viileästä, mutta 23 asteeseen tottunut kaveri täällä palelee. 

Vierailija
8/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan paljaat hirsiseinät olla nättejä katsella mutta alkujaankin on tarkoitettu eristettäviksi kun muutoin hohkaa kylmää.

Vierailija
9/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat talot onkin monesti vain kesäkäytössä.

Eristeet ja ikkunat usein huonot.

Vierailija
10/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Nämä talot on rakennettu ehkä 20-luvulla. Puutaloja. Toisessa joku kosteusvaurio (hirret murentuneet) nyt taloa on remontoitu 10 vuotta.

Mietin kuinka kalliiksi remontit ja elämin tulee.

Itse en pystyisi edes elämään tällaisessa talossa koska olen mukavuuden haluinen.

Toisille varmasti sopii hyvin.

Vierailija
11/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan alkujaan eivät ole tarkoitettu eristettäviksi.

Meillä on uusi hirsitalo jossa on lattialämmitys ja varaava pönttöuuni ja lämpöä saa niin paljon kuin haluaa. Minulla se on 22 astetta.

Suihkusta tulee aina kuumaa vettä.

Varaaja 200 l ja sen lämpö on max 60 astetta.

Vierailija
12/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaveri asuu "maaseudun unelmatalossa", vanha hirsitalo. Lämpiää maalämmöllä ja toki pönttöuunit lisänä joka huoneessa, ei ole kylmä. Se on asukkaasta kiinni haluaako lämmittää ja kuinka paljon, vaikka kyllähän ne vanhat talot jostain aina vetää ja kuuluukin, pysyy sisäilman laatu parempana.

Vierailija
13/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerrostalossa on 25 C ja omakotitalossa 20-21 C, on sinulla " kylmä".

Vierailija
14/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viihdyn viileässä enkä halua olla kotona alusvaatteisillani, joten pidän tarkoituksella sisälämpötilan alle 20 asteessa. Viileässä aivot toimivat ja nukuttaa lämpimän peiton alla ihanasti. Eristykset ovat talossani ihan kunnossa. Ajattelen kyllä myös, että liikaa lämmittäminen ei ole ihan tätä päivää, kun ilmastonmuutos huolettaa ihmisiä enemmän kuin koskaan. Ensisijainen syy taloni viileyteen on silti se, että pidän siitä.

Kun menen kylään kerrostaloasuntoon, tulee hetkessä liian kuuma ja alkaa ahdistaa. Tekee mieli alkaa availla ikkunoita tai mennä parvekkeelle ja vierailu jää lyhyeksi. En tajua, miten joku voi olla tunteja sellaisessa kuivassa paahtavassa patterin tunkkaisuudessa.

Vierailija
15/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon millä lämmitetään. Erään tutun taloon, joka on rakennettu 50-luvulla vaihdettiin maalämpö entisen puulämmityksen sijaan, tehtiin vähän remonttia myös sisällä ja ero oli valtava entiseen. Ennen oli kylmä ja vetoa tuntui jaloissa, mutta maalämmön jälkeen lämmitys oli tasaista ja kylmä ei ollut enää koskaan.

Vierailija
16/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle ne ovat maaseudun unelmataloja? Sinulle ja nyt pitää yrittää saada parempi mieli etsimällä vikoja?

Itse asun ihan tavallisessa omakotitalossa, kaupungin laitamilla ja sisälämpötila on n. 18 astetta. Itse pidän viileästä, mutta 23 asteeseen tottunut kaveri täällä palelee. 

Ollaanpa siellä myrkyllisiä. Mikä sinuakaan pakottaa vastaamaan tähän aloitukseen ja kaivelemaan siitä vikoja? Joo tosi mielenkiintoista kuulla teidän lämpötiloista. t.ei Ap

Vierailija
17/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanpa siellä myrkyllisiä. Mikä sinuakaan pakottaa vastaamaan tähän aloitukseen ja kaivelemaan siitä vikoja? Joo tosi mielenkiintoista kuulla teidän lämpötiloista. t.ei Ap

Etkös sä just tehnyt avauksen talojen lämpötiloista? Luulisi silloin, että sua kiinnostaa niistä kuulla?

Vierailija
18/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan paljaat hirsiseinät olla nättejä katsella mutta alkujaankin on tarkoitettu eristettäviksi kun muutoin hohkaa kylmää.

Milloin allkujaan?

Vierailija
19/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkös sä just tehnyt avauksen talojen lämpötiloista? Luulisi silloin, että sua kiinnostaa niistä kuulla?

Tuossa lukee "ei Ap". Joko luit väärin tai en tajua mitä tarkoitat.

Vierailija
20/36 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat nyt vanhoja taloja, niin vanhat talot eivät ole samalla tavalla tiiviitä kuin uudet talot.

Joopajoo, citypiiperöille "maaseudun unelmatalo" on joku tsaarinaikainen lato joka on juhannusnäytöllä ah niin idyllinen kun lattiat ovat viturallaan ja seinähirsien välistä voi työntää sormet ulkoilmaan.

Sitten kuvitellaan että täysremontti on yhtä kuin uudet tapetit ja ikkunankarmien päällrmaalaus.

Oikeasti maaseudulla asutaan ihan samanlaisessa omakotitalossa kuin kaupungeissakin paitsi että omasta metsästä saa ilmaista puuta (tai paikalliselta sahalta pellettejä) jolloin isonkin talon lämmitys hakekattilalla ei paljon sähkön pörssihintojen kriiseistä heilahtele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän