Olen viime aikoina kyläillyt parissa ns maaseudun unelmatalossa…
Ja kummassakin talossa oli kylmä. Toisessa talossa oltiin talvitakit päällä.
Paljonko talon lämmitys oikein maksaa kun ei ole varaa lämmittää?
Kommentit (36)
Asun maaseudulla mutta talo rakennettu 2002 ja asennettu maalämmöt ja vesikiertopatterit. Neliöitä 240 ja koko vuoden sähkölasku siirtoineen ja veroineen noin 2300€. Ja tuostakin voisi vielä vähentää helposti kun mm kaikki lamput ovat vielä perinteisiä ei ledejä ja liesi on sen 20 vuotta vanha jne. Sisällä on mukavan lämmintä mutta ei nyt toki liikuta pelkissä alusvaatteissa, mutta ei tarvitse villapaita tietenkään.
Se mikä uusavuttomalle kaupunkilaiselle on idyllinen "maaseudun unelmatalo" on maaseudun asukkaiden mielestä just tasan viimeinen eristeetön mummon homemökki johon he suostuosivat itse asumaan.
Näiden "unelmien idylliseen hirsitaloon" kesähelteillä muuttaneiden kädettömien kallion viherpiiperöiden ruikutuksia saa lukea joka talvi kun lämpötila putoaa pakkaselle ja "idyllisistä" nurkista vetää niin että kahvipöydässä saa pitää pullasta kiinni ettei se lähde lentoon.
Tämän sortin idylliä löytyy perähikiän lisäksi kaikista suurimmista kaupungeistakin joissa on jäljellä ennen sotia rakennettua puutalokantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat nyt vanhoja taloja, niin vanhat talot eivät ole samalla tavalla tiiviitä kuin uudet talot.
Joopajoo, citypiiperöille "maaseudun unelmatalo" on joku tsaarinaikainen lato joka on juhannusnäytöllä ah niin idyllinen kun lattiat ovat viturallaan ja seinähirsien välistä voi työntää sormet ulkoilmaan.
Sitten kuvitellaan että täysremontti on yhtä kuin uudet tapetit ja ikkunankarmien päällrmaalaus.
Oikeasti maaseudulla asutaan ihan samanlaisessa omakotitalossa kuin kaupungeissakin paitsi että omasta metsästä saa ilmaista puuta (tai paikalliselta sahalta pellettejä) jolloin isonkin talon lämmitys hakekattilalla ei paljon sähkön pörssihintojen kriiseistä heilahtele.
Joopa joo, tälle citypiiperölle ihan tuttua, että maaseudulla on erilaisia taloja kuten kaupungissakaan. Itse asun kaupunkitalossa, jossa vetää talvella koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä uusavuttomalle kaupunkilaiselle on idyllinen "maaseudun unelmatalo" on maaseudun asukkaiden mielestä just tasan viimeinen eristeetön mummon homemökki johon he suostuosivat itse asumaan.
Näiden "unelmien idylliseen hirsitaloon" kesähelteillä muuttaneiden kädettömien kallion viherpiiperöiden ruikutuksia saa lukea joka talvi kun lämpötila putoaa pakkaselle ja "idyllisistä" nurkista vetää niin että kahvipöydässä saa pitää pullasta kiinni ettei se lähde lentoon.
Tämän sortin idylliä löytyy perähikiän lisäksi kaikista suurimmista kaupungeistakin joissa on jäljellä ennen sotia rakennettua puutalokantaa.
Tiedän kaupunkilaisia jotka itse rempanneet vanhoja taloja, ei taito ole kiinni siitä onko maalta vai kaupungista. Kovasti vaan tahdot leimata kaupunkilaiset avuttomiksi ja vieläpä helsinkiläisiksi, vaikka Hki on vain yksi kaupunki muiden joukossa.
Harvoin nuo huonosti eristetyt on hometaloja jos katto ehjä ja perustus. Enemmän hometaloja löytyy niistä 1970-luvun muovilateksilevy-remonteilla pilatuista taloista.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaupunkilaisia jotka itse rempanneet vanhoja taloja, ei taito ole kiinni siitä onko maalta vai kaupungista. Kovasti vaan tahdot leimata kaupunkilaiset avuttomiksi ja vieläpä helsinkiläisiksi, vaikka Hki on vain yksi kaupunki muiden joukossa.
Buahaha. Kaivapa kuule keskimääräinen helsinkiläinen kerrostaloasukki. Se kuolisi nälkään ellei woltin orja kantaisi sille etnomättöä kivijalan ravintolasta koska se ei kykene nykyään ajamaan edes itse hissillä sitä hakemaan.
Joka pakkastalvi IS ja HS täyttyvät kauhutarinoista "puutaloidylliin" kesähelteillä muuttaneista 20/30-something pariskunnista jotka ovat ajautumassa lämmityslaskujen myötä velkasaneeraukseen elleivät kuole ensin hypotermiaan.
Nämä kun ovat hankkineet jonkun vuosikymmen sitten kylmilleen jätetyn kansakoulun pöndeltä tai maailmanperintökohteeksi julistetun peruskuntoisen Käpylän puutalon johon ei ole enää sotien jälkeen saanut vaihtaa edes verhoja ikkunaan ilman museoviraston amanuenssin tarkistuskäyntiä.
Nämä kädettömät kaupunkilaiset ovat poikkeuksetta kallion tai punavuoren jopohipstereitä joiden tähänastinen remonttikokemus rajoittuu kukkatarrojen liimaamiseen tiskipöydän kaakeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle ne ovat maaseudun unelmataloja? Sinulle ja nyt pitää yrittää saada parempi mieli etsimällä vikoja?
Itse asun ihan tavallisessa omakotitalossa, kaupungin laitamilla ja sisälämpötila on n. 18 astetta. Itse pidän viileästä, mutta 23 asteeseen tottunut kaveri täällä palelee.
Ollaanpa siellä myrkyllisiä. Mikä sinuakaan pakottaa vastaamaan tähän aloitukseen ja kaivelemaan siitä vikoja? Joo tosi mielenkiintoista kuulla teidän lämpötiloista. t.ei Ap
Etkös sä just tehnyt avauksen talojen lämpötiloista? Luulisi silloin, että sua kiinnostaa niistä kuulla?
Tuossa lukee "ei Ap". Joko luit väärin tai en tajua mitä tarkoitat.
Jep, nimenomaa "ei Ap" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buahaha. Kaivapa kuule keskimääräinen helsinkiläinen kerrostaloasukki. Se kuolisi nälkään ellei woltin orja kantaisi sille etnomättöä kivijalan ravintolasta koska se ei kykene nykyään ajamaan edes itse hissillä sitä hakemaan.
Joka pakkastalvi IS ja HS täyttyvät kauhutarinoista "puutaloidylliin" kesähelteillä muuttaneista 20/30-something pariskunnista jotka ovat ajautumassa lämmityslaskujen myötä velkasaneeraukseen elleivät kuole ensin hypotermiaan.
Nämä kun ovat hankkineet jonkun vuosikymmen sitten kylmilleen jätetyn kansakoulun pöndeltä tai maailmanperintökohteeksi julistetun peruskuntoisen Käpylän puutalon johon ei ole enää sotien jälkeen saanut vaihtaa edes verhoja ikkunaan ilman museoviraston amanuenssin tarkistuskäyntiä.
Nämä kädettömät kaupunkilaiset ovat poikkeuksetta kallion tai punavuoren jopohipstereitä joiden tähänastinen remonttikokemus rajoittuu kukkatarrojen liimaamiseen tiskipöydän kaakeleihin.
Mihin tämä vouhkaus nyt liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Ap. Nämä talot on rakennettu ehkä 20-luvulla. Puutaloja. Toisessa joku kosteusvaurio (hirret murentuneet) nyt taloa on remontoitu 10 vuotta.
Mietin kuinka kalliiksi remontit ja elämin tulee.
Itse en pystyisi edes elämään tällaisessa talossa koska olen mukavuuden haluinen.
Toisille varmasti sopii hyvin.
Vanhat talot on vanhoja. Isonbtalon lämmitys jos 24 astetta haluaa voi maksaa jopa 2000 e per kk kylminä talvikuukausina
Harakoille karkaa paljon lämpöä myös
Tuollaistahan se on perinteisesti aina ollut jos ei ole kaukolämmön piirissä.
Minä taas kävin kätevässä kaupunkilaiskämpässä vierailulla. Sisään astuttiin kenkävuoren yli, kun säilytystilaa ei ollut. Sitten puskettiin takkivallin ohi. Asunnossa oli yötä päivää sekä keittiön että makuuhuoneen ikkunat auki pakkasellakin, koska asunnossa oli sietämättömän kuuma.
Näin itse energialaskuni maksavana ja nopeasti ulko-oven sulkevana maalaisena tuijotin silmät pyöreinä kun joka minuutti ikkunasta valui ulos kuutiotolkulla kuumuuttaan väreilevää sisäilmaa, joka oli lämmitetty fossiilisella kaukolämmöllä.
Asukkaan mielestä tämä oli ihan normaalia, asunto on kuulemma näin kuuma ihan itsestään joten ikkunoiden auki pito ei ole mitään tuhlausta. Patterit olivat nollilla.
Kun sähkö maksaa melkein 8c/kWh, niin eipä niitä pattereita tai lattialämmityksiä viitsi ihan täysillä posottaa, vaan pitää lämmöt 18-19 asteessa. Takalla ja ilmalämpöpumpulla hoidan lämmityksen pääosin.
Eri lämpötiloihin tottuu, joten kannattaa tottua viileään ennemmin kuin lämpimään, jos lämmityksen joutuu itse maksamaan.
Näihin lämpimyysjuttuihin kaivataan aina konkreettisia astelukuja . Toisen mielestä 20 astetta on kylmä ja toisen mielestä ei. Huomattakoon myös, että ylin asuntolämpötila on 22 astetta
Mulla kyllä juuri päinvastainen kokemus. Kerrostalo oli kaikista kylmin asua. Betoni seinät hohkasi kylmää ja laminaattilattia jääkylmä. Ei sitä muutama halju vesipatteri pelastanut. Suihkuun ei tehnyt mieli mennä kun sen jälkeen paleli niin paljon vaikka kuinka kuivaili itseään pyyhkeeseen. Kotiin tullessa ei muutenkaan tehnyt mieli riisua edes sormikkaita. Nyt taas maaseudulla puutalossa ja ei ole yhtään kylmä.
Meillä on vanha ja vetoinen talo, oma unelma mutta tiedän ettei kaikille käy tällainen.
Oikein odotin talvea, että sisällä olisi viileä. Tykkään siitä, kun saa kerrospukeutua, löhötä viltin alla ja puuhata kotitöillä itsensä lämpimäksi. Rakastan kylmiä aamuja, jolloin tekisi mieli viivytellä peittojen alla ennen lämmityspuuhiin nousemista. Mukista höyryävä tee, ah...
Kerrostalossa elämä oli kamalaa ja osoitteesta riippumatta astma vaivasi. Täällä ilma vaihtuu ja keuhkot pelaavat.
Meillä on muuten Suomessa aika hurjat sisälämpötilat talvella, kun vertaa Keski-Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaistahan se on perinteisesti aina ollut jos ei ole kaukolämmön piirissä.
Et ole ilmeisesti huomannut että kaukolämpö on muuttunut takavuosien edullisesta, suorastaan tavoiteltavasta lämmitysvaihtoehdosta paikallisen monopollin omistavan kaupungin rahastusautomaatiksi josta kaikki kynnelle kykenevät yrittävät monissa kaupungeissa (varsinkin Helsingissä) rimpuilla eroon keinolla millä hyvänsä.
Jopa kokonaiset Helsingin kantakaupungin kerrostalot yrittävät vaihtaa kaukolämmöstä maalämpöön joka on itse asiassa yksi suoran sähkölämmityksen muoto, vaikka kuluttaakin sitä sähköä vain 25-30% suorien sähköpatterien tarpeesta
Ennen saksalaisten vihernadzien aikaansaamaa tuoretta energiakriisiä, pörssisähkö on ollut varmaan jo vuosikymmenen ajan putkeen ylivertaisesti kaukolämpöä edullisempi ja itse asiassa myös ympäristöystävällisempi lämmitysmuoto varsinkin lämpöpumppuihin yhdistettynä mutta viimeisten kaukolämmön hinnankorotusten jälkeen jo melkein suorilla sähköpattereillakin toteutettuna mikäli on hyvin eristetty rakennus.
En tiedä mikä olisi tämä ns unelmatalo, mutta meillä on 1800 luvulta 300 neliön talo ja hyvin lämpenee.
Keskuslämmitys eli lämmin vesi kiertää pattereissa ympäri talon.
Eikä näytä nurkkien hirretkään mädäntyneen.