Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Helsingissä kukaan ei vastaa, jos kysyy reittiohjeita tai kellonaikaa?

Vierailija
05.01.2022 |

Olen tavannut tehdä niin, että vieraalla paikkakunnalla tiedän suurin piirtein, mihin olen menossa. Paikan päällä sitten usein kysyn kadulla joltain paikalliselta suunnan, jotta tiedän lähteä vaivatta oikeaan suuntaan. Ja joskus on kännykkä sammunut, jolloin kysyn kellonaikaa ohikulkijalta.

Helsingissä moinen ei onnistu. Jos kysyy reittiohjeita, kaikki suorastaan juoksevat ohi iästä, sukupuolesta ja rodusta riippumatta. Viimeisimmällä kerralla (ennen koronaa) olin menossa työtapaamiseen paikallista aikaa iltapäivällä, ja olin pukeutuneena viimeisen päälle "ykkösiin" edustuskelpoisena. Ja siltikään kukaan ei suostunut edes sen vertaa puhumaan, että olisi osoittanut sormellaan suunnan, johon minun olisi lähdettävä.

Näin opin nopeasti, että Helsinkiin mennessä on pidettävä kännykkä täydessä latingissa, Google Maps päivitettynä, paperinen kartta taskussa ja mielellään vielä sopia joku kontakti etukäteen, jolle voi tarvittaessa soittaa reittiohjeita kysyen. Ja jos ei muu auta niin hyppää ylihintaiseen taksiin ja sanoo kuskille tarkan osoitteen.

Miksi Helsingissä kukaan ei vastaa, jos kysyy reittiohjeita tai kellonaikaa?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan törmännyt tuollaiseen. Kaikkialla, missä olen neuvoa kysynyt, on neuvottu. Olen myös itse neuvonut turisteja Helsingissä.

Vierailija
2/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reittiohjeiden kohdalla on varmaankin niin, etteivät ihmiset tiedä vastausta. En minä tiedä jokaisen kadun nimeä omassa kotikaupungissa tai jonkun viraston tai kaupan tai gallerian tai jonkun muun paikan sijaintia, jolleivat ne liity omaan elämänpiiriin. Mutta toki vastaan, että valitettavasti en tiedä. Tuo kellon kysyminen on kyllä aika pöhköä, noin että oikein ajattelee, että eihän minun tartte olla asiasta itse tietoinen, minäpä kysyn muilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en ole moiseen törmännyt. Aina on saanut neuvoja ja itsekin olen auttanut jos joku on sattunut apua kysymään.

Vierailija
4/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että heiltä kysytään aina neuvoa, olivatpa omalla kotipaikkakunnallaan tai vaikka Saharan aavikolla. He vain näyttävät siltä, että tuolta uskaltaa kysyä ja he yleensä tietävätkin tai ovat ainakin valmiita auttamaan, vaikka olisivat itsekin vieraassa paikassa. 

Vierailija
5/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että heiltä kysytään aina neuvoa, olivatpa omalla kotipaikkakunnallaan tai vaikka Saharan aavikolla. He vain näyttävät siltä, että tuolta uskaltaa kysyä ja he yleensä tietävätkin tai ovat ainakin valmiita auttamaan, vaikka olisivat itsekin vieraassa paikassa. 

Minä taisin olla nuorempana tuollainen. Nykyisin, vanhempana, kuljen aika vaatimattomissa vaatteissa, eikä moni kysy.

Vierailija
6/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset taitaa nykyisin olettaa, että kaikilla on kännykkä. No joku vanhus voisi kysyä kellonaikaa, mutta muilla lienee kännykkä, josta voi katsoa kellonajan. Mitä tulee reittiin, niin en mäkään osaa ihan minne tahansa neuvoa, vaikka 60 vuotta olenkin täällä jo asunut. Keskustan alueella osaan, mutta en jossain muualla. Jos kysyy jotain virastoa tms, jossa en itse ole joutunut asioimaan kuin korkeintaan netin kautta, niin ei mulla ole sijainnista tietoa. 

Vierailija
7/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päivitetään Google Maps?

Vierailija
8/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvon kyllä jos tiedän neuvoa, ellen tiedä kerron senkin. Kellonajankin osaan sanoa. Kyllä tuota näkee ja kuulee että kysyvää autetaan.

Ja sekaan mahtuu niitäkin möllejä joihin ap ilmeisesti on törmännyt kun ei ole saanut apuja..

Vierailija
9/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siellä kukaan osais neuvoa reittiä, kun taksikuskitkaan ei löydä lentokentältä mannerheimintielle. Loput ei pysty vastaamaan kellonaika kyselyyn kun eivät osaabsuomea.

Vierailija
10/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taisin olla nuorempana tuollainen. Nykyisin, vanhempana, kuljen aika vaatimattomissa vaatteissa, eikä moni kysy.

Minulta on myös kysytty aiemmin, nyt en ole pian kahteen vuoteen liikkunut paljonkaan missään, mutta oletan olevani aika maalaisen näköinen keski-ikäinen nainen ja usein itsekin ainakin vähän hukassa kun kuljen vieraissa paikoissa ja silti minulta kysytään. 

Vierailija
11/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ja kaverille ei kukaan halunnut neuvoa reittiä Helsingissä. Oltiin lukiolaisia ja vuosi 2001. Kai ne luuli meidän ryöstävän heidät. Oli pukeuduttu ihan keskiverrosti - ei kokomustaa, lävistyksiä eikä muutakaan erityistä. Ei ole tarvinnut kykyä apua sen jälkeen Helsingissä, kun olen siellä ehkä kerran kahdessa vuodessa käynyt.

Vierailija
12/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina vastattu. Ja minä vastaan kaikille, paitsi ehkä spurguille, jos tulevat juttelemaan, heille vain pudistan päätäni.

Vierailija
13/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tällaista kokemusta, aina on neuvottu ja autettu. Kerran kysyin neuvoa lähimmälle taksitolpalle, jotta pääsisin taksilla keikkapaikalle. Porukka oli menossa samaan suuntaan ja pyysivät liittymään seuraan raitiovaunumatkalle. Neuvoivat missä kohtaa jäädä pois, pysäkki oli ihan keikkapaikan edessä. Rupalteltiin mukavia matkan ajan ja oli muuten ensimmäinen kerta kun tämä "maalaistollo" matkusti raitiovaunulla :D

Ja tämä tapaus on ihan 2006-luvulta, eikä "vanhoilta hyviltä ajoilta".

Vierailija
14/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hesoissa tiedä missä ne on ja mihin aikaan.

Vierailija
15/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reittiohjeiden kohdalla on varmaankin niin, etteivät ihmiset tiedä vastausta. En minä tiedä jokaisen kadun nimeä omassa kotikaupungissa tai jonkun viraston tai kaupan tai gallerian tai jonkun muun paikan sijaintia, jolleivat ne liity omaan elämänpiiriin. Mutta toki vastaan, että valitettavasti en tiedä. Tuo kellon kysyminen on kyllä aika pöhköä, noin että oikein ajattelee, että eihän minun tartte olla asiasta itse tietoinen, minäpä kysyn muilta. 

Onneksi en asu Helsingissä eikä edes tarvitse käydä.

Vastaukseni perusteellako noin päätit?

Vierailija
16/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai taksiin hypätä? Eihän ne nykyään tiedä osotteita.

Vierailija
17/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pysähdyt ja vastaat, niin huomaat viimeistään kotona että lompakkosi on pöllitty.

Vierailija
18/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hesalaiset onkin mulkkuja. Kaikkihan sen tietää.

Vierailija
19/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä tapaus on ihan 2006-luvulta, eikä "vanhoilta hyviltä ajoilta".

No onhan tuosta jo aikaa heh,uudet porukat jo pyörimässä steissilla,kättäpidempien kanssa!

Vierailija
20/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä liikkuessa ei oikeasti kannata päästää kännykkää sammumaan. Siitä kun katsot aikataulut, maksat liput ja reittioppaasta reitit. Kun ei junissa, metroissa, busseissa ja raitiovaunuissa voi enää maksaa rahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi