Työnantaja kielsi menemästä koronatestiin, koska näin pienessä firmassa tulisi ongelmia. Nyt ollaan kaikki flunssassa töissä särkylääkkeiden voimalla. Myös kotiväki oireilee. Toivottavasti ei ole Omikronia.
Yskää, lievää kuumetta, kurkkukipua, sellaista polttelua henkitorvessa. Ei pahaa, varsinkaan särkylääkkeillä. Kumman nopeasti vain tarttui kaikkiin.
Työnantajan määräys kuulostaa hullulta, mutta mitä hyötyä siitä olisi jos jumittaisimme kotona tekemättä mitään ja firma olisi seis? Näin pienelle firmalle se voisi olla kohtalokasta, kun näitä hommia ei voi tehdä etänä. Isommassa skaalassa pysähtyisi koko yhteiskunta.
Onko kukaan muu sitä mieltä että tämä käytäntö on järkevä?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on saanut alkunsa? Koska kyllä itse hakeutuisin oireiden alkaessa testiin ja sairaslomalle enkä neuvottelemaan pomon kanssa. Vai onko pomo jo aikaisemmin sanonut kaikille, että älkää vaan hakeutuko testiin, jos oireita ilmenee?
Ja sanoi pomo mitä vaan, mutta terveydellä en alkaisi leikkimään. Jos se flunssa ei ole koronaa, mutta et ole työkykyinen, niin pitää silti levätä! Voi saada vakavia jälkitauteja ilman koronaakin.
No tällä hetkellä altistuneet lastentarhanopet, hoitajat ja terveydenhuoltohenkilöstö on töissä ihan tavalliseen tapaan. Vasta oireiden alettua lähetetään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun tekis mieli ilmoittaa aville. Ihan vain siksi että työnantaja nyt ei vain sanele tuollaisia. Ei työnantaja voi olettaa että firma on niiden työntekijöidenkin koko elämä
Mitä se AVI voi meillä heitettiin AVin porukka ulos firman tiloista. Oli kiva näky kun vartijat saattelivat pois ja poistivat myös poliisit. Poliisit saivat vielä syytteet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on todettu, että palkallisen sairausloman saa vain lääkärintodistuksella, pelkkä koronatesti ei riitä.
Positiivista koronatestia seuraa tartuntatautilääkärin määräämä virallinen karanteeni joten sitten saat tartuntatautipäivärahaa joka on palkkasi suuruinen.
Paitsi että sinne viralliseen koronatestiin ei esim helsingissä/vantaalla pääse kuin vasta viikon päästä ja silloin voi hyvinkin käydä niinkin ettei testitikku enää löydä koronavirusta nenänielusta kun se on jo valahtanut alaspäin.
Ja terveyskeskuksen päivystykseenkö sitä pitää koronaa sairastavana mennä sairauslomatodistusta jonottamaan? Ei pienissä firmoissa edes ole mitään työterveyshuoltoa vaan se on oma terkkari mihin pitää mennä. Tai saa sitä varmasti omalla rahalla mennä yksityisellekin.
Jotenkin ihan omituista kun puhutaan aina kuinka työterveyshuolto on niin hyvä ja se kyllä hoitaa kun totuus on se, ettei pienemmissä yrityksissä sellaista edes ole koska sitä ei tarvitse järjestää. Ja tällaisissa yrityksissä työskentelee oikeasti todella paljon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!
ainut järkevä tapa reagoida! näinhän on toimittu iät ja ajat ilman ongelmia. Kansa voisi nyt vaan lopettaa ramppaamisen testeissä! Korona ei ole ollut muuta kuin sairausloma-automaatti
Siltä alkaa vaikuttaa, kun vähäoireiset tai täysin oireettomat lusmuilee positiivisen koronatestin myötä viikkokausia kotona ja samaan aikaan selkeistä flunssaoireista kärsivät määritellään terveiksi muutaman päivän sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö parempaa provoa keksinyt.
Ei välttämättä ole provo. Olen nimittäin itsekin ollut pienissä firmoissa töissä joissa yrittäjä tosiaan kuvittelee, että oikeastaan mitään työehtosopimuksiakaan ei ole pakko noudattaa (koska niistä koituu harmia ja riesaa) ja ihan hyvin työntekijät voi joustaa tekemällä esim klo 10-20 työvuoron yksin ja ilman taukoja. Tai tehdä aamulla 10 minsaa ja illalla saman verran palkatonta työtä. Tai tehdä sesonkiaikana töitä vaikka kellon ympäri, mutta sitten näistä ylitöistä ei maksetakaan palkkaa vaan ne täytyy pitää vapaana ja vain tunti tunnista..
Tuli siis jo otsikon luettuani fiilis, että noinhan se varmaan olisi meilläkin mennyt.
Eikä aina tarvitse olla kyse edes pikkufirmasta. Kyllä isotkin osaa venyttää sääntöjä. Juurikin kun niistä on harmia, riesaa ja etenkin KULUJA
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin itse kotitestin, haluaisin tietää onko koronaa vai ei. Sinänsä, jos kaikki on jo tartunnan saanut, ja oireet ovat lieviä, eikä ole riskiä sairastuttaa lisää ihmisiä, tuo käytäntö on mun mielestä ihan ok. Mutta kuitenkin rokotusten takia olisi hyvä tietää onko sairastanut koronan. Sairastetun taudin jälkeen ei kannata lähiaikoina ottaa rokotusta.
Totta. Tosin noita kotitestejäkään ei saa nyt oikein mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun tekis mieli ilmoittaa aville. Ihan vain siksi että työnantaja nyt ei vain sanele tuollaisia. Ei työnantaja voi olettaa että firma on niiden työntekijöidenkin koko elämä
Mitä se AVI voi meillä heitettiin AVin porukka ulos firman tiloista. Oli kiva näky kun vartijat saattelivat pois ja poistivat myös poliisit. Poliisit saivat vielä syytteet päälle.
Aivan varmasti kävi näin. Avi sulkee sellaiset puljut jotka ei noudata ohjeita. Niinhän Turussakin tehtiin. Ja kaupan päälle omistaja menetti virkansa kaupungillakin.
Vierailija kirjoitti:
No, hyvinkin voin kuvitella tuollaisen tilanteen.
Tämän provon alasampuminen alkaa siitä, että ei edes naisvaltaisen orjatyöpaikan työnantajalla ole minkäänlaisia valtuuksia kieltää työntekijöiden koronatestiin menoa tai mitään muutakaan sairauden tutkimusta tai hoitoa.
omikron on identtinen kausiflunssan kanssa, niin miksi "toivottavasti ei omikronia" hivikö sen pitäisi olla mielummin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hyvinkin voin kuvitella tuollaisen tilanteen.
Minä en, ja minulla on todella värikäs ja vaihteleva työkokemus. CV:n täydellinen työkokemusosio on nelisivuinen, mutta en ole noin 40 vuoden aikana tavannut ensimmäistäkään työnantajaa, joka olisi voinut tuollaista kieltää.
Ruokkiiko lainauksen kirjoittaja omaa provoaan?
Noin toimii jos on hiukankin vastuullinen, ei pikku nuha nyt sentään työntekoa ole ennenkään pysäyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin itse kotitestin, haluaisin tietää onko koronaa vai ei. Sinänsä, jos kaikki on jo tartunnan saanut, ja oireet ovat lieviä, eikä ole riskiä sairastuttaa lisää ihmisiä, tuo käytäntö on mun mielestä ihan ok. Mutta kuitenkin rokotusten takia olisi hyvä tietää onko sairastanut koronan. Sairastetun taudin jälkeen ei kannata lähiaikoina ottaa rokotusta.
Ei pidä paikkaansa. Rokotteen voi kyllä ottaa, siitä ei vain ole hyötyä.
Ei vaan se on vaarallinen.
Provon tunnistaa siitä, että aloittaja aloittaa jotain ja häviää taustalle katsomaan aivopierunsa saannoksia.
Ei välttämättä ole provo. Olen nimittäin itsekin ollut pienissä firmoissa töissä joissa yrittäjä tosiaan kuvittelee, että oikeastaan mitään työehtosopimuksiakaan ei ole pakko noudattaa (koska niistä koituu harmia ja riesaa) ja ihan hyvin työntekijät voi joustaa tekemällä esim klo 10-20 työvuoron yksin ja ilman taukoja. Tai tehdä aamulla 10 minsaa ja illalla saman verran palkatonta työtä. Tai tehdä sesonkiaikana töitä vaikka kellon ympäri, mutta sitten näistä ylitöistä ei maksetakaan palkkaa vaan ne täytyy pitää vapaana ja vain tunti tunnista..
Tuli siis jo otsikon luettuani fiilis, että noinhan se varmaan olisi meilläkin mennyt.