Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset on kirkkoon kuulumattoman hautajaiset?

Vierailija
24.04.2015 |

Tajusin juuri, etten koskaan ole ollut muissa kuin kirkollisissa hautajaisissa. Mitä tapahtuu sellaisen ihmisen hautajaisissa, joka ei kuulu luterilaiseen kirkkoon tai muuhunkaan uskontokuntaan? On vai onko niissäkin yleensä joku virallisempi "siunaus"osuus, ja jos on niin kuka sen toimittaa? Haudataanko heidätkin normi hautausmaalle?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 01:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:15"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on. [/quote] Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa. [/quote] kirkollosveroa maksan, en käy kirkossa, jos joskus naimisiin menen tapahtuu se maistraatissa tai ulkomailla, rippikoulun olen aikoinaan käynnyt (maksoi 960 markkaa). Mitä hyötyä minulle on tuosta verosta? [/quote] Ihan tosissani tätä kysyn, alapeukuttajille tiedoksi. En ymmärrä miksi minä maksan kirkollisveroa ja olen vakavissani harkinnut kirkosta eroamista, koska en näe mitään hyötyä siihen kuulumisessa. Kertokaa! [/quote] Halpa hinta taivaspaikasta. Jos siis uskot.

[/quote]

Kun en edes usko :D no, ehkä tämä kirkollisvero asia minulle joskus selkenee. 

Vierailija
102/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista byrokratiaa. Kuka sitä tulee perässä kyselemään mihin ne tuhkat sirottelee... Me ainakin sirotellaan mökkirantaan ja tuskin kukaan tulee perästäpäin kyselemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, minusta on kummallista (ja itseasiassa ärsyttävääkin), jos kirkkoon kuulumattoman hautajaiset järjestettäisiin kirkossa. Jos minä nyt kuukahtaisin, niin en haluaisi että minun ruhoni kiikutettaisiin kirkkoon, enhän siellä eläessänikään viihtynyt. Ruumis polttoon ja tuhkille voi eloonjääneet tehdä mitä haluaa, vaikka kukkapenkkiin lannoitteeksi niin tulee hyötykäyttöön. Onhan niitä muitakin juhlatiloja, kuin seurakuntatalo. Mulla on ollut ajatuksena kirjoittaa kirje siitä, miten hautajaisissani menetellä. Hauskat kemut, tequilaa ja hauskoja tarinoita, eikä mautonta kermakakkua ja itkuvirsiä.

Vierailija
104/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut muutamissa hautajaisissa joissa kirkkoon kuulumaton on siunattu kirkossa virsiä veisaten ja haudattu hautausmaalle. Vähän olen tätä ihmetellyt mutta kun en ole ollut lähiomainen niin taustoja en tiedä.

Kirkosta eronnut taitaa pystyä poimimaan rusinat pullasta vaikka ei maksa kirkollisveroa, sen verran olen kuullut kikkailuista kirkosta eroamisista ja liittymisistä. Riparit ja kirkkovihkimiset kuitenkin halutaan mutta veroa ei haluta maksaa.

Vierailija
105/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 01:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:15"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on. [/quote] Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa. [/quote] kirkollosveroa maksan, en käy kirkossa, jos joskus naimisiin menen tapahtuu se maistraatissa tai ulkomailla, rippikoulun olen aikoinaan käynnyt (maksoi 960 markkaa). Mitä hyötyä minulle on tuosta verosta? [/quote] Ihan tosissani tätä kysyn, alapeukuttajille tiedoksi. En ymmärrä miksi minä maksan kirkollisveroa ja olen vakavissani harkinnut kirkosta eroamista, koska en näe mitään hyötyä siihen kuulumisessa. Kertokaa! [/quote] Halpa hinta taivaspaikasta. Jos siis uskot.

[/quote]

Kun en edes usko :D no, ehkä tämä kirkollisvero asia minulle joskus selkenee. 
[/quote]
Miksi et lakkaa olemasta tampio ja eroaa kirkosta, kun et kerran hyödy siitä mitenkään.

Vierailija
106/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:40"]

Minä olen ollut muutamissa hautajaisissa joissa kirkkoon kuulumaton on siunattu kirkossa virsiä veisaten ja haudattu hautausmaalle. Vähän olen tätä ihmetellyt mutta kun en ole ollut lähiomainen niin taustoja en tiedä.

Kirkosta eronnut taitaa pystyä poimimaan rusinat pullasta vaikka ei maksa kirkollisveroa, sen verran olen kuullut kikkailuista kirkosta eroamisista ja liittymisistä. Riparit ja kirkkovihkimiset kuitenkin halutaan mutta veroa ei haluta maksaa.

[/quote]

Itse voisin kuvitella liittyväni uudelleen kirkkoon sinä päivänä kun kirkko ja valtio erotetaan toisistaan. Mutta niin kauan kun valtio tukee kirkkoa, en näe syytä maksaa valtiolle veroja jotka käytetään mm kirkkoon jolle jo maksan veroa. Syy miksi liittyisin tuossa tilanteessa kirkkoon, on että en myöskään haluaisi nähdä kirkkojen rapistuvan, koska jossain kohtaa kasvatusta olen oppinut kuitenkin kunnioittamaan kirkkoa ja seurakuntaa. Riparistakin joutuu maksamaan, osa papeista veloittaa vihkimisestä, varsinkin jos pyydetään papiksi oman seurakunnan ulkopuolelle. 

Vierailija
107/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. eläkkeellä oleva pappi toimittaa muistotilaisuuden keikkatyönä.

Vierailija
108/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kaikki mahdollista olen hautajsissa ollut niin että on siunattu kuollut, joka ei hanttiin voinut enää laittaa

Vierailija
109/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 01:28"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:15"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on. [/quote] Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa. [/quote] kirkollosveroa maksan, en käy kirkossa, jos joskus naimisiin menen tapahtuu se maistraatissa tai ulkomailla, rippikoulun olen aikoinaan käynnyt (maksoi 960 markkaa). Mitä hyötyä minulle on tuosta verosta? [/quote] Ihan tosissani tätä kysyn, alapeukuttajille tiedoksi. En ymmärrä miksi minä maksan kirkollisveroa ja olen vakavissani harkinnut kirkosta eroamista, koska en näe mitään hyötyä siihen kuulumisessa. Kertokaa! [/quote] Halpa hinta taivaspaikasta. Jos siis uskot. [/quote] Kun en edes usko :D no, ehkä tämä kirkollisvero asia minulle joskus selkenee.  [/quote] Miksi et lakkaa olemasta tampio ja eroaa kirkosta, kun et kerran hyödy siitä mitenkään.

[/quote]

Tampio ruudun toisella puolella. Tuossa ylhäällähän kysyn miten minä siitä hyödyn. 

Vierailija
110/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaisemme uskonnoton saattotilaisuus pidettiin Helsingin krematoriosäätiön tiloissa. Tilavuokra piti maksaa, Pro seremonioista palkattiin puhuja ja kanttorikaan ei muistaakseni ollut ilmainen. Ihan kaunis tilaisuus se oli mutta nelinumeroisen summan maksoi (+vielä muistotilaisuuden tarjoilut, arkut, kuljetukset jne.)

Vierailija
111/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että kaikki kirkkoon kuulumattomat eivät suinkaan ole uskonnottomia, vaan mukana on suuri joukko ns. vapaisiin suuntiin kuuluvia, mm. helluntailaisia. Meillä suvussa on ollut juurikin helluntailaisia ja heidän hautajaisensa eivät pääpiirteiltään poikkea mitenkään luterilaisista hautajaisista. Siunaus tapahtui kappelissa, kirkon papin paikalla vaan oli heidän seurakuntansa saarnaaja. Kyseisellä paikkakunnalla eri kirkkokunnat ovat niin hyvissä väleissä keskenään, että kappelissa soitti urkuja ja lauloi kirkon kanttori. Ero tuli selvemmin esiin muistotilaisuudessa, jossa osa musiikista ja puheet kaikenkaikkiaan heijastelivat tietysti helluntailaisuutta. Tosin yhteislauluissa oli myös tuttuja virsia niin kappelissa, haudalla kuin muistotilaisuudessakin. Kerran muistotilaisuus oli jopa järjestetty luterilaisella seurakuntatalolla.

Uskonnottomien hautajaiset ovat ihan luku sinänsä. Kappelissa nekin useimmiten pidetään, mutta paikalla ei tietenkään ole pappia, vaan puhujana voi olla joku vainajan läheinen tai sitten voidaan tilata paikalle ulkopuolinen uskonnoton puhuja. Näissäkin tilaisuuksissa saatellaan vainaja viimeiselle matkalleen, mutta uskonnolliset tunnusmerkit vain puuttuvat. Musiikkikin on ei-uskonnollista. Joillakin hautausmailla on nykyään järjestetty erillinen alue uskonnottomille, joillakin taas haudataan sinne vain muitten sekaan. Ja onhan Suomessa muutama uskonnottomille varattu hautausmaa, mutta juuri äskettäin luin / kuulin jostakin, että ne ovat yllättävänkin harvoin käytössä. Jälkeläiset haluavat haudata läheisensä samaan paikkaan kuin muutkin sukulaisensa. Ja voihan se olla myös vainajan oma tahto. Moni uskonnoton haluaa jopa normaalin kristillisen hautauksenkin.

Vierailija
112/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on.
[/quote]

Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa.
[/quote]

Eipä ole muuta vaihtoehtoa. En todellakaan haluaisi, että hautajaisiani pidettäisiin kirkossa tai että minut haudattaisiin kirkon yhteydessä olevalle hautausmaalle, mutta kirkko on useimmilla paikkakunnilla ainoa hautausmaiden ylläpitäjä. Yhteisöveron muodossa myös kirkkoon kuulumattomat maksavat kirkolle.

Vierailija
113/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä missä itse työskentelen 80% kirkkoon kuulumattomista siunataan ihan normaalisti kirkossa. Loput 20% sitten viedään suoraan sairaalasta esim krematorioon ilman mitään uskontojuttuja. Arkku tarvitaan aina oli hautaus minkämoinen tahansa. Tuhkat saa luvalla sirotella mereen, omaan pihaan , kesämökille yms. T. Hautaustoimistossa työskentelevä

Vierailija
114/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on.
[/quote]

[/quote]
[/quote]
No jos maksetaan valtiolle veroja---> valtio antaa kirkolle rahaa. Kiertäen mutta kyllä kaikki maksaa..

Vierailija
115/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:09"]

Mä ainakin haluaisin ihan erilaiset hautajaiset. En kuulu kirkkoon, ja ihmettelen, mitä mulle mahtaa tapahtua, kun kuolen. Onko Suomessa edes olemassa uskonnottomien hautausmaita? Haluaisin kuitenkin jonkinlaisen muistojuhlan. Siellä voisi ihmiset puhua, jos jotain puhuttavaa on. Haluaisin myös polttohautauksen. Eli tarvitaanko sitä arkkua mihinkään? Voisiko lähimmät käydä katsomassa ruumista ruumishuoneella tms. ja sitten ruumis krematorioon. Ja sitten järjestettäisiin muistojuhla, missä nyt juhlia voi järjestää, ravintolassa, kotona tms. 

[/quote]Minä olen sanonut lapsille ja sisaruksille miten haluan kun aikani koittaa, niin voivat jättää jäähyväiset sairaalan tai patologian tilassa olevassa kappellissa. Ei mitään tilaisuuksia tarvi järjestääsen kummemmin, eikä virsiä veisata, mutta pari lempikappalettaletani voivat soittaa. Sitten krematooriota kohti ja tuhkat anonyymiin muistolehtoon. Täällä puhutaan paljon kirkkohautajaisita, yleensä se paikka on kappeli joka on hautausmaan ohessa, siellä siunataan tai ei niin kirkkoon kuuluvat ja kuulumattomat. 

Vierailija
116/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on. [/quote] Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa.

[/quote]

Pyyhin perseeni kirkollanne.

Minut haudataan sinne minne laki määrää.

Ainut toive on että minut tuhkataan ja että hautajaisissa soitetaan AC/DC:n Highway To Hell.

Vierailija
117/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:17"]Meillä oli siunaaminen ihan kirkossa ja sitte haudattiin arkussa sukuhautaan. Muistotilaisuus oli siellä kirkon serakuntasalissa ja pappi oli johtamassa tilaisuutta.Syötiin ja muisteltiin vainajaa ja laulettiin virsiä. Siellä oli oikeestaan oikee hyvä tunnelma. Vasta myöhemmin mä kuulin mun serkulta ,ettei tämä vainaja kuulunut lut. eikä mihinkään muuhunkaan seurakuntaan. Siis oli ihan normi suomal. hautajaiset. Helsingissä.
[/quote]

Tämän vuoksi mulla on paperi valmiina, ja tuoto läheisten tietoon, että EI PAPPIA paikalle, ei yhtään jeesus-taivas-laulua. Jos ihminen saisi edes kuolla ilman sitä pakkopullaa.

Vierailija
118/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:17"]Meillä oli siunaaminen ihan kirkossa ja sitte haudattiin arkussa sukuhautaan. Muistotilaisuus oli siellä kirkon serakuntasalissa ja pappi oli johtamassa tilaisuutta.Syötiin ja muisteltiin vainajaa ja laulettiin virsiä. Siellä oli oikeestaan oikee hyvä tunnelma. Vasta myöhemmin mä kuulin mun serkulta ,ettei tämä vainaja kuulunut lut. eikä mihinkään muuhunkaan seurakuntaan. Siis oli ihan normi suomal. hautajaiset. Helsingissä.
[/quote]

Tämän vuoksi mulla on paperi valmiina, ja tuoto läheisten tietoon, että EI PAPPIA paikalle, ei yhtään jeesus-taivas-laulua. Jos ihminen saisi edes kuolla ilman sitä pakkopullaa.
[/quote]
Jatkan vielä, että toivon että kotikunnassani olisi uskonnottomien hautausmaa siihen mennessä kun kuolen. Suoraan vain arkku tuhkaksi ja muistotilaisuus jossain kaukana kirkosta.

Vierailija
119/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnottoman ja itse asiassa jopa kielteisesti uskontoon suhtautuneen isäni hautajaiset järjestettiin tietääkseni hänen suostumuksellaan kirkossa (en siis keksi miksi yhtä lailla uskonnoton äitini olisi vastoin hänen tahtoaan ne sinne järjestäyt), ja toimituksen hoiti pappi - ei tosin ensisijaisesti siksi että hän on pappi vaan siksi että hän on perheystävä. Mitään uskonnollisia elementtejä hautajaisissa ei ollut (esim. musiikki ei ollut virsikirjasta), mutta muuten oli kyllä hyvin samantyyppinen tilaisuus kuin ne kirkkoon kuuluvien sukulaisten hautajaiset joissa olen ollut. En tiedä kiinnittikö kukaan huomiota koko uskonnottomuusasiaan.

Vierailija
120/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on.
[/quote]

[/quote]
Valtio maksaa kirkolle korvausta kirkkoon kuulumattomien palveluista.