Millaiset on kirkkoon kuulumattoman hautajaiset?
Tajusin juuri, etten koskaan ole ollut muissa kuin kirkollisissa hautajaisissa. Mitä tapahtuu sellaisen ihmisen hautajaisissa, joka ei kuulu luterilaiseen kirkkoon tai muuhunkaan uskontokuntaan? On vai onko niissäkin yleensä joku virallisempi "siunaus"osuus, ja jos on niin kuka sen toimittaa? Haudataanko heidätkin normi hautausmaalle?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:55"]
Mulle sanottiin kun iskä kuoli ettei suomes saa sirotella tuhkia. Uurnalehtoonkaan niitä et sirotella vaan haudataan koko uurna. On myös semmosia, jotka ei haluu hautapaikkaa ja puhutaan muistolehdosta, johon sirotellaan tuhkat. Oikeasti ne haudataan mutta omaisilla on se kuva että ne on siroteltu"tuuleen" "puun juureen" ym. Isäni haudattiin uurnalehtoon. Hän ei kuulunut kirkkoon. Pieni muistotilaisuus pidettiin ennen polttohautausta. Laulettiin pari virttä mutta sen enempää jeesustelua ei ollut.
[/quote]Koska tämä tapahtui? Onko laki vielä sama?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on. [/quote] Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa.
[/quote]
kirkollosveroa maksan, en käy kirkossa, jos joskus naimisiin menen tapahtuu se maistraatissa tai ulkomailla, rippikoulun olen aikoinaan käynnyt (maksoi 960 markkaa). Mitä hyötyä minulle on tuosta verosta?
[/quote]
Ihan tosissani tätä kysyn, alapeukuttajille tiedoksi. En ymmärrä miksi minä maksan kirkollisveroa ja olen vakavissani harkinnut kirkosta eroamista, koska en näe mitään hyötyä siihen kuulumisessa. Kertokaa!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on. [/quote] Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa.
[/quote]
Valtio avustaa hautausmaiden rahoitusta juurikin kirkkoon kuulumattomien takia. Ota selvää asioista ennenkuin alat huutelemaan, urpo
Mulle sanottiin kun iskä kuoli ettei suomes saa sirotella tuhkia. Uurnalehtoonkaan niitä et sirotella vaan haudataan koko uurna. On myös semmosia, jotka ei haluu hautapaikkaa ja puhutaan muistolehdosta, johon sirotellaan tuhkat. Oikeasti ne haudataan mutta omaisilla on se kuva että ne on siroteltu"tuuleen" "puun juureen" ym. Isäni haudattiin uurnalehtoon. Hän ei kuulunut kirkkoon. Pieni muistotilaisuus pidettiin ennen polttohautausta. Laulettiin pari virttä mutta sen enempää jeesustelua ei ollut.
[/quote]
Eikös tuhkat saa halutessaan uurnassa kotiin ''säilytettäväksi'' ja sitten tehdä niillä mitä haluaa, eihän sitä kukaan pysty valvomaan
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:55"]Mulle sanottiin kun iskä kuoli ettei suomes saa sirotella tuhkia. Uurnalehtoonkaan niitä et sirotella vaan haudataan koko uurna. On myös semmosia, jotka ei haluu hautapaikkaa ja puhutaan muistolehdosta, johon sirotellaan tuhkat. Oikeasti ne haudataan mutta omaisilla on se kuva että ne on siroteltu"tuuleen" "puun juureen" ym. Isäni haudattiin uurnalehtoon. Hän ei kuulunut kirkkoon. Pieni muistotilaisuus pidettiin ennen polttohautausta. Laulettiin pari virttä mutta sen enempää jeesustelua ei ollut.
[/quote]
Kyllä saa sirotella luvan kanssa tiettyihin paikkoihin. Mm.mereen. T.omaa kokemusta
[/quote]
Nyt sulle on kyllä syötetty pajunköyttä, tai sitten et ole ymmärtänyt kuulemaasi. Vainajan tuhkan saa sirotella, joko metsään tai vesistöön. Jos metsään, niin silloin pitää olla maanomistajan lupa. Sen sijaan sitä ei saa jättää esimerkiski kirjahyllyyn, tai jakaa eri osiin, vaan se pitää joko haudata, tai sirotella yhteen paikkaan. Se voidaan myös haudata metsään, mutta sille ei saa pystyttää mitään muistomerkkiä, koska silloin olisi kyseessä yksityinen hauta ja sille olisi haettava tarvittavat luvat ja esimerkiksi metsähallitukselta ei kovin herkästi hautaamiseen lupaa heru, jos ollenkaan. Sen sijaan tuhkan sirotteluun metsähallitukselta yleensä lupa heltiää.
Tuhkat on haudattava, tai muulla tavoin sijoitettava lopullisesti yhteen paikkaan vuoden kuluessa tuhkaamisesta. Krematoriolle on annettava tarkat tiedot siitä, minne yhteen paikkaan vainajan tuhkat tullaan pysyvästi sijoittamaan. Vuoden siis saa esim siippansa tuhkia pitää kirjahyllyssä, ei pidempään.
Tästä kaikesta on määrätty hautaustoimilaissa, eli nämä eivät ole mitään mutujuttuja, vaan tarkasti lakiin kirjattuja säädöksiä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:15"]
[/quote]
kirkollosveroa maksan, en käy kirkossa, jos joskus naimisiin menen tapahtuu se maistraatissa tai ulkomailla, rippikoulun olen aikoinaan käynnyt (maksoi 960 markkaa). Mitä hyötyä minulle on tuosta verosta?
[/quote]
Ihan tosissani tätä kysyn, alapeukuttajille tiedoksi. En ymmärrä miksi minä maksan kirkollisveroa ja olen vakavissani harkinnut kirkosta eroamista, koska en näe mitään hyötyä siihen kuulumisessa. Kertokaa!
[/quote]
Halpa hinta taivaspaikasta. Jos siis uskot.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:09"]
Mä ainakin haluaisin ihan erilaiset hautajaiset. En kuulu kirkkoon, ja ihmettelen, mitä mulle mahtaa tapahtua, kun kuolen. Onko Suomessa edes olemassa uskonnottomien hautausmaita? Haluaisin kuitenkin jonkinlaisen muistojuhlan. Siellä voisi ihmiset puhua, jos jotain puhuttavaa on. Haluaisin myös polttohautauksen. Eli tarvitaanko sitä arkkua mihinkään? Voisiko lähimmät käydä katsomassa ruumista ruumishuoneella tms. ja sitten ruumis krematorioon. Ja sitten järjestettäisiin muistojuhla, missä nyt juhlia voi järjestää, ravintolassa, kotona tms.
[/quote]
Muistojuhla voidaan pitää ihan missä vain. Polttohautaus on nykypäivää. Arkku on ostettava, vaikkakin se halvin.
muuten ei voi tihkata. Myös uurna (molemmat voi tehdä itse) on pakollinen. Omaiset saavat käydä katsomassa vaimajaa. Kannattaa kirjoittaa paperille , mitä haluaa kuolemans jälkeen ruumiilleen tehtävän.
Olen itse sen suullisesti tehnyt omaisilleni selväksi. Hoitotahto sitten kanssa olis hyvä olla. Haluaako luovuttaa elimensä yma.
Pitkää ikää! Kivaa kun muutkn näitä,asioita pähkii.
Kun ihminen tuhkataan niin arkku pitää olla. Mutta jos ei halua maksaa hienoa arkkua koska poltetaan niin myydään pahvisia laatikoita joka toimittaa arkun virkaa. Eli missään tapauksessa ruumista ei poltetaan vain ruumiina
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:58"]
[/quote]Koska tämä tapahtui? Onko laki vielä sama?
[/quote]
Anteeksi 55 alapeukusta, tarkoitin yläpeukkua.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:40"]
Tuota olen miettinyt itsekin. Meidän kunnan pappi vielä umpiuskovainen, vanhoillislestadiolainen.. Onko tosiaan niin, että kun kirkosta eronnut kuolee, hänelle pidetään SIUNAUStilaisuus kirkossa, muistotilaisuus kenties srktalolla, pappi puhuu tuntikausia jeesuksesta ja jumalasta, lauletaan virsiä..?
[/quote]
Näin valitettavan usein vielä tänä päivänäkin on. Tämä tietysti johtuu siitä, että edelleenkin valtaosa ihmisistä kuuluu kirkkoon, eli usein myös niistä kirkkoon kuulumattoman sukulaisista, ellei sitten ole kyseessä jo useamma sukupolven ateistisuku. Suomessa tuo kuitenkin vielä kovin harvinaista.
Jäljelle jäävät sukulaiseet siis usein pyyhkivät persettään vainajan tahdolla. Monesti olen miettinyt, että minkähänlainen meteli siitä syntyisi, jos hartaalle kristitylle sukulaiset järjestäisivätkin ateistihautajaiset, tai vaikka satanistiset hautajaiset. Mahtais nousta valtava haloo. Kuitenkin kirkkoon kuulumattomille tehdään viikottain joka puolella Suomea juuri noin. Minusta se on ruumiin häpäisyä ja puhtaan rikollista toimintaa.
Tulipa mieleen jo vuosien takaa yksi tapaus, joka liittyy tuhkan sirotteluun. Vainaja oli halunnut tuhkansa siroteltavaksi lapsuudenkotinsa viljapeltoon. Tila oli edelleenkin suvun hallussa, mutta riitojen vuoksi ei tuolloinen omistaja antanut lupaa sirotella tuhkaa peltoon. Niinpä vainajan perhe sitten varasi uurnalle paikan uurnalehdosta. Mutta lehdossapa onkin vain tyhjä uurna. Tuhkat kävivät omaiset sirottelemassa sinne pellolle varhain aamulla matkalla uurnalehtoon. Naureskelivat jälkeenpäin että siellä se "Kalle" nyt nauraa kepposelle pilven reunalla.
Mulla kirkkoon kuulumaton vaari haudattiin just ihan perinteisin menoin, oli pappi ja seurakunnan tilat. Yksi tuttu taas oli ollut just vastaavissa vanhan sukulaisen hautajaisissa, jossa puhujana oli joku Pro seremonioiden ja muistotilaisuus oli ravintolassa.
Ja tosiaan noita tunnustuksettomia alueita ei ihan joka hautausmaalla ole enkä mä ole ihan varma, että onko se edes iso ongelma oikeasti.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:12"]23.Läheiset voi käydä katsomassa.Polttohautaukseen ei tartte arkkua.Tuhkat saa sirotella kuten haluaa.
[/quote]
Ei kyllä saa tuhkiakaan periaatteessa sirotella mihin vain
Eivainajlta kysytä vaikkei kuulu kirkkoon eikä haluais kirkollista toimitusta,omaiset päättää minuakin anoppi on uhannu et kirkolliset hautajaiset pidetään enoo enää estämässä.Taidan lahjoittaa ruumiini tieteelle.
Mistä voi tilata puhujan ei-uskonnolliseen muistotilaisuuteen? Miten joku ihan vieras ihminen osaa pitää puheen toisen hautajaisissa?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 01:16"]
Mistä voi tilata puhujan ei-uskonnolliseen muistotilaisuuteen? Miten joku ihan vieras ihminen osaa pitää puheen toisen hautajaisissa?
[/quote]
eihän se pappikaan tunne
"Omiin hautajaisiinsa voi yrittää vaikuttaa tekemällä hautaustestamentin, jossa kerrotaan omat toivomukset hautajaisten suhteen.
Hautaustestamentin voi tehdä joko itse tai valmiille lomakkeelle, jota saa Suomen Hautaustoimistojen liiton jäsenyhdistyksistä maksutta. Joistakin hautaustoimistoista voi tilata hautaustestamenttilomakkeet kotiin puhelimitse tai sähköpostin kautta.
Asiakirjasta on syytä kertoa omaisille ja säilyttää asiapaperia ja tai sen sijaintipaikasta kertovaa korttia paikassa, josta omaiset voivat sen helposti löytää. Hautaustestamentti ei sido omaisia juridisesti. Hautaustestamentista voi kuitenkin antaa kopion myös muille henkilöille ja mahdollisesti seurakuntaan.
Pappi ei saa siunata sellaista vainajaa, jonka vakaumuksen tietää olleen siunausta vastaan. Muutoin pappi syyllistyy virkarikokseen.
Hautaustestamenttiin voi liittää ennakkotilaussopimuksen, joka sitoo omaisia sisällyttämään hautajaisiin siinä sovitut asiat, mutta ei toisaalta estä heitä tekemästä toimitukseen lisäyksiä.
Jos on varallisuutta, voi tehdä oikean testamentin. Toisin kuin tavallinen hautaustestamentti, testamentti on juridisesti sitova asiakirja. Testamentissa voi määrätä osan varallisuudestaan käytettäväksi hautajaisten pitämiseen testamentin mukaisella tavalla.
Edun saamisen ehdoksi voi asettaa halutun tyyppiset hautajaiset. Testamentin toteutumisen valvomista varten voi nimittää testamentin toimeenpanijan.
Tarkoitemääräys ja toimeenpanija ilmaistaan testamentissa seuraavantapaisesti: "Minä N.N. testamenttaan koko omaisuuteni M.M:lle jos ja vain jos hautajaiseni järjestetään seuraavalla tavalla: ( - - ). Testamentin toimeenpanijaksi määrään notariaatti X:n. Mikäli yllä mainittu tarkoite ei toteudu, koko omaisuuteni menee Y:lle."
Lähde: http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pohjois-savo/tietoa/oikeustietoa/hautaustestamentti.html
[/quote]
Oikeesti? Onpa pöljää. Mikäs idea niissä uurnalehdoissa sit on, jos sinne ei saa mitään sirotella?