Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset on kirkkoon kuulumattoman hautajaiset?

Vierailija
24.04.2015 |

Tajusin juuri, etten koskaan ole ollut muissa kuin kirkollisissa hautajaisissa. Mitä tapahtuu sellaisen ihmisen hautajaisissa, joka ei kuulu luterilaiseen kirkkoon tai muuhunkaan uskontokuntaan? On vai onko niissäkin yleensä joku virallisempi "siunaus"osuus, ja jos on niin kuka sen toimittaa? Haudataanko heidätkin normi hautausmaalle?

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 23:56"]

Kirkkoon kuulumattomien hautajaisissa vainajasta puhuu yleensä ihminen joka on oikeasti tuntenut hänet, toisin kuin kirkollisissa hautajaisissa.

[/quote]?? Meillä puhuu aina papin lisäksi yksi tai useampi läheinen. Vaikka ihan kirkollisia ollaankin :)

Vierailija
42/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on.
[/quote]

Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa.
[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ainakaan itselleni edes haluaisi mitään kirkkohautajaisia, kun en ole uskossa. Eli onko ainoa vaihtoehto järjestää joku erillinen juhlatilaisuus ja sitten erikseen hautaustilaisuus? Vai saako periaatteessa kuka vaan ne tuhkat mukaansa vaikka omaan kotiin ja pitää siellä muistotilaisuuden ja sitten sirotella tuhkat kotipihalle? t.ap

Vierailija
44/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti järjestäjille kalliit, jos seurakunnan tiloissa ja sen palveluita käyttäen järjestetään!

Vierailija
45/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12.No se vainaa ei sitä hautapaikkaa kyllä maksanut,ei oo sun rahoista pois.Itse maksettiin sen nuoren hautapaikka ja kuulun kirkkoon.

Vierailija
46/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on.
[/quote]

Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa.
[/quote]
Ei ole ilmaista kirkon palvelut kun haudataan. Luuletko että kun maksettu jäsenyys niin sit ei mikään toimitus maksa?

Vierailija
47/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on. [/quote] Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa.

[/quote]Minä en todellakaan halua kirkkohautajaisia. Mistä sinäkin hölmö tiedät mihin tuon kirjoittajan läheinen halusi tulla haudatuksi? Et tiedäkään, oli niin kiire tuomita, te täydelliset uskovaiset.

Vierailija
48/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 23:56"]

Kirkkoon kuulumattomien hautajaisissa vainajasta puhuu yleensä ihminen joka on oikeasti tuntenut hänet, toisin kuin kirkollisissa hautajaisissa.

[/quote]

Kyllä kirkkoon kuuluvienkin puolisot ja lähiomaiset usein tuntevat vainajan.

Vierailija
49/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki määrää,että ruumiit haudataan samaan paikkaan oli kirkoon kuuluva tai ei.Kai te tajuatte mitä muusta seurais.

Vierailija
50/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin haluaisin ihan erilaiset hautajaiset. En kuulu kirkkoon, ja ihmettelen, mitä mulle mahtaa tapahtua, kun kuolen. Onko Suomessa edes olemassa uskonnottomien hautausmaita? Haluaisin kuitenkin jonkinlaisen muistojuhlan. Siellä voisi ihmiset puhua, jos jotain puhuttavaa on. Haluaisin myös polttohautauksen. Eli tarvitaanko sitä arkkua mihinkään? Voisiko lähimmät käydä katsomassa ruumista ruumishuoneella tms. ja sitten ruumis krematorioon. Ja sitten järjestettäisiin muistojuhla, missä nyt juhlia voi järjestää, ravintolassa, kotona tms. 

Vierailija
51/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23.Läheiset voi käydä katsomassa.Polttohautaukseen ei tartte arkkua.Tuhkat saa sirotella kuten haluaa.

Vierailija
52/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:09"]

Mä ainakin haluaisin ihan erilaiset hautajaiset. En kuulu kirkkoon, ja ihmettelen, mitä mulle mahtaa tapahtua, kun kuolen. Onko Suomessa edes olemassa uskonnottomien hautausmaita? Haluaisin kuitenkin jonkinlaisen muistojuhlan. Siellä voisi ihmiset puhua, jos jotain puhuttavaa on. Haluaisin myös polttohautauksen. Eli tarvitaanko sitä arkkua mihinkään? Voisiko lähimmät käydä katsomassa ruumista ruumishuoneella tms. ja sitten ruumis krematorioon. Ja sitten järjestettäisiin muistojuhla, missä nyt juhlia voi järjestää, ravintolassa, kotona tms. 

[/quote]

Haluat? Jos olet jo osa maatuvaa maailmaa, mitä virkaa sillä tilaisuudella enää on, kun sinua ei ole? Omaisia varten kai ne hautajaiset yleensäkin on.

Vierailija
53/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on vähän kummallista, että Suomessa vietetään ateistien hautajaisia seurakunnan tiloissa. Musta olis ainakin tympeetä olla siellä ristien keskellä, mut sukulaiset kai sitten vaan päättää. 

Vierailija
54/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautapaikasta pitää maksaa vaikka kuuluu kirkkoon!

Vierailija
55/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:01"]Ööö.Kirkossa oli oman omaisen hautajaiset.Ei kuulunut kirkkoon.Perhehaudassamme on. [/quote] Just tätä. Kirkollisveroa ei makseta mutta kirkkohautajaiset kyllä kelpaa.

[/quote]

kirkollosveroa maksan, en käy kirkossa, jos joskus naimisiin menen tapahtuu se maistraatissa tai ulkomailla, rippikoulun olen aikoinaan käynnyt (maksoi 960 markkaa). Mitä hyötyä minulle on tuosta verosta?

Vierailija
56/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin maalliset.

Vierailija
57/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon luullut, että tuhkan sirotteluunkin tarvitaan joku lupa. Ei mun mielestä esim. omalle pihalle saa sirotella, vai tietääkö kukaan paremmin??

Vierailija
58/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:06"]

Toivottavasti järjestäjille kalliit, jos seurakunnan tiloissa ja sen palveluita käyttäen järjestetään!

[/quote]

Siinä tapauksessa tulisi kirkko erottaa valtiosta.

Vierailija
59/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli siunaaminen ihan kirkossa ja sitte haudattiin arkussa sukuhautaan. Muistotilaisuus oli siellä kirkon serakuntasalissa ja pappi oli johtamassa tilaisuutta.Syötiin ja muisteltiin vainajaa ja laulettiin virsiä. Siellä oli oikeestaan oikee hyvä tunnelma. Vasta myöhemmin mä kuulin mun serkulta ,ettei tämä vainaja kuulunut lut. eikä mihinkään muuhunkaan seurakuntaan. Siis oli ihan normi suomal. hautajaiset. Helsingissä.

Vierailija
60/125 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:14"]

Musta on vähän kummallista, että Suomessa vietetään ateistien hautajaisia seurakunnan tiloissa. Musta olis ainakin tympeetä olla siellä ristien keskellä, mut sukulaiset kai sitten vaan päättää. 

[/quote]

`Mitenkähän sitten, jos osa sukulaisista on ateisteja ja osa syvästi uskonnollisia...? Jännittää jo nyt, miten mahtaa käydä omien vanhempien kohdalla, kun ite varmaan kuitenkin järjestämässä niitä hautajaisia  ja osa suvusta tulee takuulla paheksumaan ei-kristillisiä hautajaisia. Mutta ei kait me siskon kanssa aleta semmoisia järjestämään, kun ei kuuluta kirkkoon eikä kuulu vanhemmatkaan. Hääjuhlistakin on tullut urputtamista, mutta ne on aina saatu kuitattua "hääpari päättää" -tyyliin. Mutta mites nää hautajaiset, kun kuitenkin ovat omaisia varten...?