Millaiset on kirkkoon kuulumattoman hautajaiset?
Tajusin juuri, etten koskaan ole ollut muissa kuin kirkollisissa hautajaisissa. Mitä tapahtuu sellaisen ihmisen hautajaisissa, joka ei kuulu luterilaiseen kirkkoon tai muuhunkaan uskontokuntaan? On vai onko niissäkin yleensä joku virallisempi "siunaus"osuus, ja jos on niin kuka sen toimittaa? Haudataanko heidätkin normi hautausmaalle?
Kommentit (125)
Hah, onkohan oikeesti joskus tulevaisuudessa ihan normaalia järjestää jotain teemahautajaisia, kun yhä harvempi kuuluu kirkkoon ja muutenkin halutaan olla niin yksilöllisiä? Miten olis vaikka merirosvo- tai Harry Potter -hautajaiset? :D
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:25"]
Hah, onkohan oikeesti joskus tulevaisuudessa ihan normaalia järjestää jotain teemahautajaisia, kun yhä harvempi kuuluu kirkkoon ja muutenkin halutaan olla niin yksilöllisiä? Miten olis vaikka merirosvo- tai Harry Potter -hautajaiset? :D
[/quote]
Ja realitysarja Unelmien satuhautajaiset?
[/quote]
Ooh, tää olis hienoo!
Pitäiskö hautajaisväen pukeutua teeman mukaisesti? Harry Potter-hautajaisissa jokainen pukeutuisi velhoksi tms?
Jaa näköjään on tuollaisia uskonnottomien hautausmaitakin olemassa. Itse en tosin ole uskonnoton, vaan luonnonuskovainen. Aloin nyt miettiä, että jos nyt kuolisin niin saisiko tuhkani sirotella esim. jonnekin metsään?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:27"]
[/quote]
Ooh, tää olis hienoo!
Pitäiskö hautajaisväen pukeutua teeman mukaisesti? Harry Potter-hautajaisissa jokainen pukeutuisi velhoksi tms?
[/quote]
Joo ja tarjoilut ja hautaamistyyli myös teeman mukaisesti!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:12"]23.Läheiset voi käydä katsomassa.Polttohautaukseen ei tartte arkkua.Tuhkat saa sirotella kuten haluaa.
[/quote]
Missäs se ruumis sitten on polttamisen aikana ellei arkussa?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:16"]Mä oon luullut, että tuhkan sirotteluunkin tarvitaan joku lupa. Ei mun mielestä esim. omalle pihalle saa sirotella, vai tietääkö kukaan paremmin??
[/quote]
Ei niitä sinne sun tänne saa viskoa
Sinä et saa polttohautausta jossei omaiset halua. hautajaiset ovat omaisia varten ja omaiset kuitenkin maksaa lystin. Meillä kävi just näin. Oli arkkuhautaus kun lapset ym. niin halusivat. Ja yks perheestä on muslimi eikä he halua läheisilleen polttohautausta, enkä minäkään. Vainaja ei ole määräilemässä. Näin hassua se vain on.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:34"]
Sinä et saa polttohautausta jossei omaiset halua. hautajaiset ovat omaisia varten ja omaiset kuitenkin maksaa lystin. Meillä kävi just näin. Oli arkkuhautaus kun lapset ym. niin halusivat. Ja yks perheestä on muslimi eikä he halua läheisilleen polttohautausta, enkä minäkään. Vainaja ei ole määräilemässä. Näin hassua se vain on.
[/quote]
Mistäs tiedän, etten ole määräilemässä? ;) Jos oman uskoni mukaan en poistukaan maailmasta täysin...
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:34"]Sinä et saa polttohautausta jossei omaiset halua. hautajaiset ovat omaisia varten ja omaiset kuitenkin maksaa lystin. Meillä kävi just näin. Oli arkkuhautaus kun lapset ym. niin halusivat. Ja yks perheestä on muslimi eikä he halua läheisilleen polttohautausta, enkä minäkään. Vainaja ei ole määräilemässä. Näin hassua se vain on.
[/quote] mites vainajan toive?mun ystävä halusi tuhkauksen ja sen myös sai.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:34"]
[/quote]
No tässä just ongelmana, että entä jos omaiset haluaa keskenään eri asiaa? Olisi helpompaa, jos olisi joku yleinen käytäntö miten haudataan ei kirkkoon kuuluvat, niin ei tarvitsisi alkaa ihan itse improvisoida ja saada sitten ihmisten vihoja päälleen...
Tuota olen miettinyt itsekin. Meidän kunnan pappi vielä umpiuskovainen, vanhoillislestadiolainen.. Onko tosiaan niin, että kun kirkosta eronnut kuolee, hänelle pidetään SIUNAUStilaisuus kirkossa, muistotilaisuus kenties srktalolla, pappi puhuu tuntikausia jeesuksesta ja jumalasta, lauletaan virsiä..?
Niin, miksei vainajan toiveilla olisi mitään merkitystä? Jos ihminen on ollut syvästi uskonnollinen, pitäisin aika kummallisena jos hänelle järjestettäisiin ateistiset tai vaikka islamilaiset hautajaiset omaisten tahdosta. Miksi sama ei päde toisinkin päin, tuskin kukaan haluaa poistua tästä maailmasta tavalla, joka ei vastaa omaa vakaumusta ollenkaan.
Käytännössä sukulaiset päättää jos ei oo mitään tarkkaa testamenttiä tehnyt. Monet nuoret ei kuulu kirkkoon tai välitä viimeisistä siunauksista mutta jos henki sattuu lähteen vanhemmat ei edes mieti mitään vaihtoehtoa kirkolle ja seurakunnalle.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:34"]Sinä et saa polttohautausta jossei omaiset halua. hautajaiset ovat omaisia varten ja omaiset kuitenkin maksaa lystin. Meillä kävi just näin. Oli arkkuhautaus kun lapset ym. niin halusivat. Ja yks perheestä on muslimi eikä he halua läheisilleen polttohautausta, enkä minäkään. Vainaja ei ole määräilemässä. Näin hassua se vain on.
[/quote]
Saahan. Fiksu ihminen ilmaisee tahtonsa elinaikanaan. Kirjallisesti. Ja sitä on noudatettava. Minun tahdostani yksi kappale juristin hoteissa
Tuokin on minusta hassu ajatus, että ei-kristitty ei välittäisi "viimeisestä siunauksesta" tai siis siitä miten hänet saatetaan pois tästä elämästä. Minä en kuulu mihinkään kirkkoon, mutta henkiset asiat ovat silti tärkeitä ja pidän kuolemaa todella tärkeänä siirtymäriittinä. Täytyykin tehdä tuollainen kirjallinen tahto. Onneksi minulla on lähiomaiset yhtä hörhöjä kuin itse olen, niin heille tuskin tuottaa vaikeuksia järjestää minulle sopivaa hautausta :)
Mulle sanottiin kun iskä kuoli ettei suomes saa sirotella tuhkia. Uurnalehtoonkaan niitä et sirotella vaan haudataan koko uurna. On myös semmosia, jotka ei haluu hautapaikkaa ja puhutaan muistolehdosta, johon sirotellaan tuhkat. Oikeasti ne haudataan mutta omaisilla on se kuva että ne on siroteltu"tuuleen" "puun juureen" ym. Isäni haudattiin uurnalehtoon. Hän ei kuulunut kirkkoon. Pieni muistotilaisuus pidettiin ennen polttohautausta. Laulettiin pari virttä mutta sen enempää jeesustelua ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 23:57"]
Ojaan kipataan.
[/quote]
Mun ruumiin sais kipata minun puolesta vaikka paskaojaan. valtiovalta ei vaan kyseistä tapaa hyväksy. Mitä vähemmän kustannuksia jälkipolville, sen parempi.
Nekrobileet!