Mulla todettiin kakkostyypin diabetes
Ja syömiset menee uusiks. Makeat pois, hiilarit vähille, energiat rasvasta. On tässä opettelemista.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:02"]
Diabeetikko ei tarvitse erityisruokia, mutta on huomaavaista tarjota niin diabeetikoille kuin muillekin terveydestään huolehtivillekevyitä ja vähärasvaisia vaihtoehtoja. Diabeetikko voi syödä tavallisella sokerilla makeutettuja tuotteita.
Diabeetikko valitsee itse, mitä ja miten paljon haluaa syödä. Monet diabeetikot kokevat ruokien tuputtamisen ongelmaksi. Suolaista ja makeaa kannattaa tarjota pieninä annoksina. Niin diabeetikot kuin muutkin terveellistä ruokavaliota noudattavat syövät mieluummin vähärasvaisia pullia tai marjapiirakkaa kuin rasvaisia leivonnaisia kuten viinereitä tai murotaikinapohjaisia leivonnaisia. Myös hedelmät ja pienet leivät ovat hyviä kahvipöydän tarjottavia.
Jos tarjolla on virvoitusjuomia, joukossa on hyvä olla myös sokerittomia vaihtoehtoja ja vähänatriumista kivennäisvettä. Kahvin makeuttamiseen on huomaavaista pitää tarjolla myös energiattomia makeutusainepuristeita.
Erityisten diabetestuotteiden kuten sokerittomien keksien tai leivonnaisten tarjoamisesta ei ole diabeetikolle hyötyä. Ne voivat olla jopa rasvaisempia kuin tavalliset tuotteet.
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/mita_tarjoan_diabeetikolle
Rasva on se päätekijä.
[/quote]
Et ymmärrä diabeteksesta mitään.
[/quote]
Toivottavasti sentään, kun heitä hoidan.
[/quote]
Voi potilas parkoja!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:37"]
Itse aiheutettu tauti.
[/quote]
Riippuu enemmän geeneistä.
Dm1 johtuu geeneistä, DM2 itse aiheutettu, kärjistetysti. Tutkikaa asioita ennen kun pädette. T. Sh
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 21:24"]
Diabetes ei ole sokeritauti. Sokeria voi käyttää kohtuullisesti. Rasvaa vain vähän.Varsinkin ykköstyypin diabeteksen taustalla on usein rasva-aineenvaihdunnan häiriö.
[/quote]
Diabetes on sokeritauti. Kakkosen voi hoitaa ruokavaliolla, välttäen hiilareita ja syömällä rasvaa.
[/quote]
Valepukki. DM2 ei edelleenkään, vaikka sinä miten vinkuisit, ole nykytiedon mukaan sokeritauti. Eikä johdu sokerista. Miksi levität väärää tietoa? Guru AH käskee? Maksaako hän sinulle siitä?
Diabeetikko ei tarvitse erityisruokia, mutta on huomaavaista tarjota niin diabeetikoille kuin muillekin terveydestään huolehtivillekevyitä ja vähärasvaisia vaihtoehtoja. Diabeetikko voi syödä tavallisella sokerilla makeutettuja tuotteita.
Diabeetikko valitsee itse, mitä ja miten paljon haluaa syödä. Monet diabeetikot kokevat ruokien tuputtamisen ongelmaksi. Suolaista ja makeaa kannattaa tarjota pieninä annoksina. Niin diabeetikot kuin muutkin terveellistä ruokavaliota noudattavat syövät mieluummin vähärasvaisia pullia tai marjapiirakkaa kuin rasvaisia leivonnaisia kuten viinereitä tai murotaikinapohjaisia leivonnaisia. Myös hedelmät ja pienet leivät ovat hyviä kahvipöydän tarjottavia.
Jos tarjolla on virvoitusjuomia, joukossa on hyvä olla myös sokerittomia vaihtoehtoja ja vähänatriumista kivennäisvettä. Kahvin makeuttamiseen on huomaavaista pitää tarjolla myös energiattomia makeutusainepuristeita.
Erityisten diabetestuotteiden kuten sokerittomien keksien tai leivonnaisten tarjoamisesta ei ole diabeetikolle hyötyä. Ne voivat olla jopa rasvaisempia kuin tavalliset tuotteet.
Rasva on se päätekijä.
[/quote]
[/quote]
Sinä se tässä et ymmärrä ilmeisesti mistään mitään. Itselläni on insuliiniresistenssi (lääkkeen indusoima, diabeteksen esiaste, joka voi parantua täysin, vaikka vähän riskejä geeneissä onkin), ja minulle lääkäri (ihan diabeteslääkäri eikä mikään ortopedi) sanoi, että jos haluan välttää D2:n, tulee minun lisätä hyviä rasvoja ja vahentää kovia. Sokeria ei tarvi jättää, mutta vähentää. Eli täysijyvää valkoisen jauhon tilalle. Liikuntaa piti lisätä ja kiloja alas. Paino onkin laskenut (enkä edes karppaa!) ja nyt näyttää siltä, että tilanne normalisoituu.
Sokeritaudiksi tautia kutsutaan vain, koska verensokeri nousee ja keho pyrkii poistamaan liian sokerin verestä virtsan mukana, jolloin virtsa muuttuu makeaksi (ennen vanhaan diagnoosiin maistettiin, mutta jo hajukin kertoo riittävästi).
Verensokeria nostaa muuten myös proteiini.
Miksi mun isän puolen suvussa kaikki sairastuu vanhemmalla iällä (50+) kakkostyypin diabetekseen? Kukaan heistä ei ole ollut ylipainoinen missään vaiheessa ja on ollut aivan normaalit elämäntavat ja ruoat. En jaksa uskoa, että pelkästään omilla valinnoilla on vaikutusta. Itsekin urheilen säännöllisesti, olen koko elämäni ollut normaalipainon alarajoilla ja 22-vuotiaana tullessani raskaaksi sain raskausdiabeteksen, joten todennäköisesti vanhempana kakkostyypin diabeteksen. Se kulkee meillä suvussa ja sille en oikeasti voi mitään!
Oma tarina: Sokerit alkoivat vuosien varrella jatkuvasti kohota, samoin paino. Lääkäri sanoi, että muutaman vuoden päästä olen jo insuliineilla. Aloitin vähähiilihydraattisen elämäntavan ja sokeriarvot ovat nyt normaalit.
Painokin on laskusuunnassa, mutta hitaammin kuin sokeriarvot. Eipä tässä ole kiire minnekään.
En syö leipää, pasta enkä perunoita, en myöskään hedelmiä. Vihanneksia menee paljon, lihaa ja kalaa normaalisti, voita runsaasti.
Hyvä kirja luettavaksi on Antti Heikkilän "diabeteksen ruokavaliohoito".
Netissä sivusto karppaus.info
Onnea matkaan!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:09"]
Oma tarina: Sokerit alkoivat vuosien varrella jatkuvasti kohota, samoin paino. Lääkäri sanoi, että muutaman vuoden päästä olen jo insuliineilla. Aloitin vähähiilihydraattisen elämäntavan ja sokeriarvot ovat nyt normaalit.
Painokin on laskusuunnassa, mutta hitaammin kuin sokeriarvot. Eipä tässä ole kiire minnekään.
En syö leipää, pasta enkä perunoita, en myöskään hedelmiä. Vihanneksia menee paljon, lihaa ja kalaa normaalisti, voita runsaasti. (Tulevan diabetekseen kuolevan ruokavalio, vain vihannekset hyviä)
Hyvä kirja luettavaksi on Antti Heikkilän "diabeteksen ruokavaliohoito". (huuhaata)
Netissä sivusto karppaus.info (lisää huuhaata ja propagandaa, että kirjat ja jäsenyys, 300egeä/vuosi, myy)
Onnea matkaan!
[/quote]
Ja siinä taas maksettu mainos :)
BTW, diabeteslääkäri KÄSKI minun lisätä hedelmien ja marjojen syöntiä.
Ehkä sun äiti on ollut raskausaikanaan kovin niukalla ravinnolla? Äidin niukka syöminen, kun nostaa lapsen riskiä sokeriaineenvaihdunnanhäiriöihin ihan merkittävästi. Esimerkiksi Intiassa on massiivinen kakkostyypin diabetesongelma ja siellä syödään lähinnä kasvisruokaa. Yhtenä syyllisenä epäillään juuri tuota raskausajan ruokavaliota. Aiheesta tuli vähän aikaa sitten erittäin mielenkiintoinen Prismadokumentti.
En voi uskoo tosissani et jotkut täällä liputtaa noita puskan ohjeita, jos ihminen ymmärtää vähääkää ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa niin ymmärtää, että jos elimistö kärsii insuliiniresistenssistä nii turhaa sinne on ylenpalttisesti tankata hiilaria!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:42"]Rasva on neutraalia verensokerille.
Minäkin välttelisin hiilareita tuossa tilanteessa.
Ruotsissa vhh on ihan sallittu ruokavalio myös diabeetikoille.
[/quote]
Niin kakkostyyppiläiselle. Hiilareista ne sokeriarvot nousee. Älkää kuitenkaan koskaan sekoittako asiaa ykkötyyppiin, koska sellainen ei voi elää ilman hiilareita. On erilainen sairaus kuin kakkosdee.
Diabetes mellitus on suomeksi sokeritauti. Voitte keskustella siitä, mistä se aiheutuu, mutta ette voi väittää että se ei olisi suomeksi sokeritauti.
Silloin verensokeri on liian korkea. Kovien rasvojen välttäminen perustuu siihen, että dm on erityisesti systeeminen sairaus verisuonissa. Siksi pitää verenpaineet olla kunnossa, yläviitearvo on matalampi kuin muuten terveillä. Vhh sopii dieetiksi, jos ymmärtää mitä syö. Monet sairastuneet eivät ymmärrä eivätkä ole kiinnostuneita omasta sairaudestaan.
[/quote]BTW, diabeteslääkäri KÄSKI minun lisätä hedelmien ja marjojen syöntiä.
[/quote]
Samoin minun :)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:04"]
Miksi mun isän puolen suvussa kaikki sairastuu vanhemmalla iällä (50+) kakkostyypin diabetekseen? Kukaan heistä ei ole ollut ylipainoinen missään vaiheessa ja on ollut aivan normaalit elämäntavat ja ruoat. En jaksa uskoa, että pelkästään omilla valinnoilla on vaikutusta. Itsekin urheilen säännöllisesti, olen koko elämäni ollut normaalipainon alarajoilla ja 22-vuotiaana tullessani raskaaksi sain raskausdiabeteksen, joten todennäköisesti vanhempana kakkostyypin diabeteksen. Se kulkee meillä suvussa ja sille en oikeasti voi mitään!
[/quote]
Poikkeuksia on jonkin verran, mutta nykyään ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä sairastuu DB II:een, koska ollaan laskejä ja syödään liikaa.
Sinne vaan irtokarkkihyllylle!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 21:12"]Tämän vuosikymmenen eniten lisääntyvä sairaus länsimaissa. Ja ei todellakaan ole perintötekijät muuttuneet jotenkin kummallisesti :)
[/quote]
Totta, se lisääntyy. Mutta diabetestä on myös ollut vaikka ihmiset olivat laihempia. Lihavuus voi auheuttaa sitä, mutta myös muut jutut voivat.
Länsimaissa liikutaan vähemmän. Ihmisiä on enemmän, joten 4 miljardin ihmisissä on tietenkin määrällisesti vähemmän tauteja, kun 7 miljardin ihmisissä yhteenlasketut taudit. Saasteet ovat kumuloituneet ihmisissä. Kosmetiikan käyttö on lisääntynyt hurjasti. Prosessoitu ruoka ja einekset ovat yleisempiä. Rokotuksia annetaan monille vuosittain.
Lihavuus on vain yksi asia ja kun puolet väestöstä on sitä, niin pakostakin lihavatkin sairastuvat diabetekseen. Toisille lihavuus on diabeteksen syy, toisille sen puhkeamisen syy oli joku muu.
Se mikä se oli ap:n kohdalla on vaika sanoa. Mutta jos hän on laiha, niin silloin se ei ollut ainakaan lihavuus, vaikka kuinka olisi lihavuus ja diabetes lisääntynyt länsimaissa.
Suomessa lääkärit käskevät pitämään verensokerin tasaisen(korkeana) puputtamalla hiilaria. Pointti oikeasti on se että vs olisi pidettävä tasaisena mutta sopivan alhaisena ja hiilarin nauttiminen - toki myös liian proteiinin- aiheuttaa joka kerta verensokeripiikin, joita juuri pitäisi välttää. Lääkefirmojen intressinä on jakaa väärää tietoa josta tulee sitten näitä käypähoito-suosituksia joiden noudattaminen johtaa siihen että kakkosdiabeetikko joutuu vähitellen lisäämään sitä lisäinskan määrää jolloin lääkefirma rikastuu ja Kela ja potilas maksavat. Insuliini on muuten hormoni, joka aiheuttaa sokerin muuttumista rasvaksi varastoon eli läskiksi. Hiilihydraatteja saa kasviksista ja kotimaisista marjoista. Hedelmistä saa fruktoosia mikä aiheuttaa juuri näitä elimistölle vaarallisia nopeita sokeripiikkejä. Valitkaa ne hiilarilähteet tarkoin ja tarkistakaa niiden glykeeminen indeksi. Käypä hoito-suosituksilla varmistatte raajojenne amputoinnin myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:03"]
Rasva on se päätekijä.
[/quote]
[/quote]
Sinä se tässä et ymmärrä ilmeisesti mistään mitään. Itselläni on insuliiniresistenssi (lääkkeen indusoima, diabeteksen esiaste, joka voi parantua täysin, vaikka vähän riskejä geeneissä onkin), ja minulle lääkäri (ihan diabeteslääkäri eikä mikään ortopedi) sanoi, että jos haluan välttää D2:n, tulee minun lisätä hyviä rasvoja ja vahentää kovia. Sokeria ei tarvi jättää, mutta vähentää. Eli täysijyvää valkoisen jauhon tilalle. Liikuntaa piti lisätä ja kiloja alas. Paino onkin laskenut (enkä edes karppaa!) ja nyt näyttää siltä, että tilanne normalisoituu.
Sokeritaudiksi tautia kutsutaan vain, koska verensokeri nousee ja keho pyrkii poistamaan liian sokerin verestä virtsan mukana, jolloin virtsa muuttuu makeaksi (ennen vanhaan diagnoosiin maistettiin, mutta jo hajukin kertoo riittävästi).
Verensokeria nostaa muuten myös proteiini.
[/quote]
Mitä ajat takaa viimeisellä lauseella?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:42"]Rasva on neutraalia verensokerille. Minäkin välttelisin hiilareita tuossa tilanteessa. Ruotsissa vhh on ihan sallittu ruokavalio myös diabeetikoille. [/quote] Niin kakkostyyppiläiselle. Hiilareista ne sokeriarvot nousee. Älkää kuitenkaan koskaan sekoittako asiaa ykkötyyppiin, koska sellainen ei voi elää ilman hiilareita. On erilainen sairaus kuin kakkosdee.
[/quote]
Tässä ketjussa puhutaan kakkosesta. Älä sekoita tähän ykköstä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:09"]
En syö leipää, pasta enkä perunoita, en myöskään hedelmiä. Vihanneksia menee paljon, lihaa ja kalaa normaalisti, voita runsaasti. (Tulevan diabetekseen kuolevan ruokavalio, vain vihannekset hyviä)
Hyvä kirja luettavaksi on Antti Heikkilän "diabeteksen ruokavaliohoito". (huuhaata)
Netissä sivusto karppaus.info (lisää huuhaata ja propagandaa, että kirjat ja jäsenyys, 300egeä/vuosi, myy)
Onnea matkaan!
[/quote]
Ja siinä taas maksettu mainos :)
BTW, diabeteslääkäri KÄSKI minun lisätä hedelmien ja marjojen syöntiä.
[/quote]
Et siis osaa itse miettiä syömisiäsi?
Terveelliset elämäntavat eivät välttämättä estä diabetesta. On ihmisiä, joille se tulee, vaikka mitä tekisivät.
http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/tutkimus-suomalaisilla-harhaluuloja-diabeteksesta/2361170