Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei hyväksy kotiäitiyttå

Vierailija
04.01.2022 |

Onko teillä muilla 70- ja 80-luvulla syntyneillä samanlaista?

Äitini on ylpeä siitä, että piti vain lyhyen äitiusloman ja palasi töihin. Ei hyväksy kotihoidontuella olemista ym. nykyään aika yleisiä tapoja hoitaa lapsia pidempään kotona. Sitä, että mies elättäisi yksin perhettä, ei hyväksy lainkaan.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa jonkun mummelin mielipiteet?

Vierailija
2/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisiä, joille veetuilee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini oli aika pitkään itse kotiäiti, joten obviously not. Olen s. -83.

Vierailija
4/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hyväksyäkään. Mutta älä anna sen vaikuttaa sinun elämääsi.

Vierailija
5/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhteydessä jos ei saa pidettuä lärviä kiinni

Vierailija
6/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelemalla siitä selviää.

Vierailija
7/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ollut tuota feminismin alkuaikoja, heille naiseus on ollut sitä, että pärjää ilman mistä, joka elättää perheensä, niinkuin heidän lapsuudessa on vielä toimittu.

Vierailija
8/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset on viisaita. Tietysti vanhaa harmittaa, kun tasa-arvo on mennyt taaksepäin.

Vierailija
9/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustele miksi se on sinun valintasi, hän varmasti sen vielä ymmärtää.

Vierailija
10/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän, koska pitkä kotiäitiys 70/80-luvulla on aiheuttanut hyvin monelle naiselle melkoisen loven eläkekertymiin, mikä varmaankin kaduttaa jälkikäteen. Varovainen kannattaa olla, hyvin moni tuudittautuu edelleen ajatukseen jostain ruusuisesta kotiäitiydestä, mutta todellisuus vuosien päästä saattaa olla karu.

Vierailija
11/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni (80-luvulla syntynyt) ei aio hankkia lapsia, mutta vaikka mieli muuttuisi, en millään tavalla puuttuisi hänen ja puolisonsa valintoihin. Mutta pettynyt olisin, jos jompikumpi haluaisi jäädä lapsen kanssa kotiin ja samalla riistäisi toiselta vanhemmuuden.

Itse olin kotona 1,5 vuotta, silloin 80-luvulla olin liian nuori ja kypsymätön vaatimaan esimerkiksi 9+9 mallia, ja siihen aikaan se olisi ollut muutenkin hyvin harvinaista, että isä olisi pitänyt puolet hoitovapaasta. En kadu sitä puolentoista vuoden kotonaoloa, päinvastoin, tiesin jo etukäteen etten haluaisi kuin yhden lapsen ja että hänen lapsuudestaan haluaisin nauttia täysillä. Mutta en myöskään kadu sitä, että palasin puolentoista vuoden jälkeen töihin ja sittemmin jatkoin vielä opintojani niin, että pääsin tehtäviin, joista olen nauttinut.

Vierailija
12/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suoranaisesti arvostele, mutta kyllä rivien välistä aina tulee, että töitä pitäisi tehdä. Pahemmin meillä silti naapurit aukovat päätään. 2-vuotiaan hoitaminen kotona on ihan hirveää. Ei kuulemma kerry eläke, enkä saa kuulemma ikinä enää töitä, vaikka toimin tavallisestikin kasvatus- ja opetusalalla. Lasten kotihoitohan on parasta oman alan työkokemusta!

Vierailija
13/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen paljonkin asioita, joita äitini, isäni, siskoni, naapurini, työkaverini, presidentti tai kummin kaima eivät hyväksyisi, jos heiltä kyselisin.

On muuten todella vahvaa ja vapauttavaa oppia elämään näin. Sitten vain toteaa jotakin "aha", jos hyväksymättömyys tuodaan julki.

Vierailija
14/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äitisi perustellut miksi hänen mielestään on parempi/hienompaa laittaa lapset muiden hoidettaviksi kuin hoitaa itse?

Ja miksi ei hyväksy että mies hoitaa velvollisuutensa ja elättää perheensä?

Mistäköhän nuo hänen näkemykset pohjimmiltaan kumpuavat...?

Vierailija
15/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni (80-luvulla syntynyt) ei aio hankkia lapsia, mutta vaikka mieli muuttuisi, en millään tavalla puuttuisi hänen ja puolisonsa valintoihin. Mutta pettynyt olisin, jos jompikumpi haluaisi jäädä lapsen kanssa kotiin ja samalla riistäisi toiselta vanhemmuuden.

Itse olin kotona 1,5 vuotta, silloin 80-luvulla olin liian nuori ja kypsymätön vaatimaan esimerkiksi 9+9 mallia, ja siihen aikaan se olisi ollut muutenkin hyvin harvinaista, että isä olisi pitänyt puolet hoitovapaasta. En kadu sitä puolentoista vuoden kotonaoloa, päinvastoin, tiesin jo etukäteen etten haluaisi kuin yhden lapsen ja että hänen lapsuudestaan haluaisin nauttia täysillä. Mutta en myöskään kadu sitä, että palasin puolentoista vuoden jälkeen töihin ja sittemmin jatkoin vielä opintojani niin, että pääsin tehtäviin, joista olen nauttinut.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että isillä pitäisi olla oikeus (ja velvollisuus) olla myös kotona. Suhde omiin lapsiin muodostuisi todennäköisesti huomattavasti lujemmaksi. Olisi varmasti hyvä sekä yksilölle, perheelle että yhteiskunnalle. Ei ole reilua, että naiset vievät kaiken ajan kotihoidosta ja saavat olla lastensa kanssa enemmän. 

Vierailija
16/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sua ei sitten kaduta, jos neljäkymppisenä eroat ja toteat että omaisuutta on tuulen huuhtoma takapuoli. 

En kritisoi kotiäitiyttä, vaan sitä että elämää ei koskaan saisi rakentaa toisen ihmisen varaan, vaan omaan varaansa. Myös töissäkäynti antaa sitä itsenäisyyttä, jonka vuoksi selviydyt vaikka tulisi mitä vastaan.

Vierailija
17/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suoranaisesti arvostele, mutta kyllä rivien välistä aina tulee, että töitä pitäisi tehdä. Pahemmin meillä silti naapurit aukovat päätään. 2-vuotiaan hoitaminen kotona on ihan hirveää. Ei kuulemma kerry eläke, enkä saa kuulemma ikinä enää töitä, vaikka toimin tavallisestikin kasvatus- ja opetusalalla. Lasten kotihoitohan on parasta oman alan työkokemusta!

Se on kyllä kurja miten jotkut näkee oikeudekseen puuttua toisten asioihin. Mikseivät vaan huolehdi omasta eläkkeen kerryttämisestä jne..

Vierailija
18/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko äitisi perustellut miksi hänen mielestään on parempi/hienompaa laittaa lapset muiden hoidettaviksi kuin hoitaa itse?

Ja miksi ei hyväksy että mies hoitaa velvollisuutensa ja elättää perheensä?

Mistäköhän nuo hänen näkemykset pohjimmiltaan kumpuavat...?

Arvostaa sitä, että nainen on itsenäinen ja on omat rahat. Katsoo, että n ai en häviää siinä, jos mies elättää.

Asumme esim mieheni omistamassa asunnossa, joten äitini piruillen viittaa aina siihen mieheni kotina.

Isäni kanssa hankki kaiken 50/50. Ap

Vierailija
19/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyykö miehesi koti-isyyden? Useimmat naiset eivät.

Vierailija
20/65 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyykö miehesi koti-isyyden? Useimmat naiset eivät.

Siis miehen koti-isyyden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi