Mieheni vaimo -sarja
Vaikuttaa tosi hyvältä! https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/04/22/yksi-mies-kaksi-leskea-mieheni…
Onkohan tuo tosiaan ennen koronaa kuvattu ku noin vanha tuo artikkeli alunperin. Miksihän ei oo aiemmin julkastu.
Kommentit (765)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjahan ei tarjoillut lähiomaiseksi ilmoittamista vastaukseksi joten en oikein ymmärrä, miksi sitä nyt yritetään niin kiihkeästi tässä puolustaa, ei minustakaan ollut tarinan kannalta mitenkään uskottava.
Vähän olisin tässä kohtaa toteutusta vielä itse pohtinut, koska tuossa nyt ei vaan ollut mitään järkeä. Vaikka olisivatkin olleet lähiomaiseksi merkittyjä, miten ne nyt niin nopeasti Tallinnasta sinne tupsahtivat, etteivät ne Helsingissä olleetkaan olleet vielä päässeet katsomaan... Leikkaukseenkin meni vasta tämän jälkeen.
Mutta siinähän se lääkäri kysyi, että Ahti Karinluodon lähiomaisia oliko ja molemmat vastasivat olen tai joo.
Mitä sinä tällä yrität selittää? Tottakai se avovaimo LUULI olevansa lähiomainen, hänhän ei tiennyt aviovaimosta mitään?
Oli kohtaus, jossa avovaimo etsi tietoa Ahdin vaimosta Facessa ja IG:ssä ja se löytyi helposti. Miksi hän ei googlannut miestä aiemmin? Ei tutkinut miehen taustoja Suomessa 9 vuoteen?! Osasi tehdä nettisivutkin suit sait, joten taitoja oli.
Ja vaimo luuli yhdeksän vuotta, että mies asuu tehtaan lähellä yksin yksiössä? Kyllä minä olisin siinä ajassa käynyt montakin kertaa tehtaalla ja asunnolla. Ei uskottavaa lainkaan.
Mutta jospa tuo henkilöhahmo ei käynyt. Onhan sekin mahdollista ja siten uskottavaa, että joku toimisi eri lailla kuin sinä.
Avovaimo ilmestyi, kukaan ei soittanut hänelle. Aviovaimo istui ulkona ja ihmetteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjahan ei tarjoillut lähiomaiseksi ilmoittamista vastaukseksi joten en oikein ymmärrä, miksi sitä nyt yritetään niin kiihkeästi tässä puolustaa, ei minustakaan ollut tarinan kannalta mitenkään uskottava.
Vähän olisin tässä kohtaa toteutusta vielä itse pohtinut, koska tuossa nyt ei vaan ollut mitään järkeä. Vaikka olisivatkin olleet lähiomaiseksi merkittyjä, miten ne nyt niin nopeasti Tallinnasta sinne tupsahtivat, etteivät ne Helsingissä olleetkaan olleet vielä päässeet katsomaan... Leikkaukseenkin meni vasta tämän jälkeen.
Mutta siinähän se lääkäri kysyi, että Ahti Karinluodon lähiomaisia oliko ja molemmat vastasivat olen tai joo.
Mitä sinä tällä yrität selittää? Tottakai se avovaimo LUULI olevansa lähiomainen, hänhän ei tiennyt aviovaimosta mitään?
Oli kohtaus, jossa avovaimo etsi tietoa Ahdin vaimosta Facessa ja IG:ssä ja se löytyi helposti. Miksi hän ei googlannut miestä aiemmin? Ei tutkinut miehen taustoja Suomessa 9 vuoteen?! Osasi tehdä nettisivutkin suit sait, joten taitoja oli.
Ja vaimo luuli yhdeksän vuotta, että mies asuu tehtaan lähellä yksin yksiössä? Kyllä minä olisin siinä ajassa käynyt montakin kertaa tehtaalla ja asunnolla. Ei uskottavaa lainkaan.
Eiköhän koko sarjan idea ole tutkailla, miten ihmiset reagoivat ja mitä tapahtuisi tilanteessa, jossa kuolleelta mieheltä paljastuu toinen salainen perhe. Ei se pointti ole hioa taustatarinaa 100% uskottavaksi, kyllä katsojankin pitää vain jossain kohtaa hyväksyä että tällainen asetelma tahdottiin luoda ja katsotaan mihin se vie.
Huono idea tappaa päähenkilö heti alussa.Tunnettu näyttelijä. Ei tuo tarina kiinnosta sinänsä
Selkeästi sarjan idea ei sinuun siis uponnut, onneksi maailmassa sarjoja riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se voinut aluksi asuakin siellä yksiössä ennen kuin tapasi tämän Evelinin. Minä kävisin varmaan kerran katsomassa miltä näyttää, mutta en todellakaan monta kertaa.
Minä olisin käynyt usein ja etenkin jouluna yllätyksenä.
Evelin etsi ensin "Katri Kariluoto Facebook", mutta ei tullut osumia. Seuraavaksi haki "Ahti Kariluoto Kontu" ja löysi videon Kontun tehtaalta, jossa mainittiin Ahtin vaimosta Katri Konnusta. Sitä kautta löysi Katrin Instagramin. Evelin ei ilmeisestikään ollut missään tekemisissä tehtaan kanssa joten se selittää jonkin verran.
Ahtin vaimo pysyi varmasti sen takia salassa, kun hänen nimensä nimenomaan oli Katri Kontu.
Vierailija kirjoitti:
Ahtihan ei ollut missään sosiaalisessa mediassa. Ei hänestä voinut ainakaan helposti löytää muuta kuin bisnestietoja.
Vasta kun Evelyn sai tietää toisesta vaimosta, hän googlasi tämän (siis Katrin).
Ja Katri mainitsi FB-postauksessaan jotakin tyyliin "mieheni, joka ei ikinä suostu valokuviin".
Siihenhän ne Ahdin kaksi suhdetta perustuivat, että hän piti kaiken mahdollisen itsestään piilossa.
Avovaimo Evelynin äiti oli ompelijana Kontu-firmassa ja tunsi Ahdin ja Katrin isän, joka omisti firman aiemmin. Tytär olisi voinut vain kysyä äidiltään "mikä mies tämä Ahti on"😂
Vierailija kirjoitti:
Sarjassa käy ilmi että Ahti on tunnustanut Ailen omakseen ja suhde äitiin on "avoliitto". Viron lainsäädännön mukaan naimisissa oleva mies tai nainen ei voi solmia ja rekisteröidä avoliitto. Se asia tulisi esiin juridisen prosessin aikana kun hakija joutuu esittämään virallisia asiakirjoja.
Täysin ufotarina! Tosielämässä nämä "mieheni eli kaksoiselämää" liitot ovat paljon raadollisempia, jossa päätekijä on psykopaatti, narsisti tms.
Miten niin solmia avoliiton? Vai onko Virossa sitten niin eri käytännöt kuin täällä kotimaassa.
Suomessa käytännössä avoliitto on se, kun pariskunta muuttaa saman katon alle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahtihan ei ollut missään sosiaalisessa mediassa. Ei hänestä voinut ainakaan helposti löytää muuta kuin bisnestietoja.
Vasta kun Evelyn sai tietää toisesta vaimosta, hän googlasi tämän (siis Katrin).
Ja Katri mainitsi FB-postauksessaan jotakin tyyliin "mieheni, joka ei ikinä suostu valokuviin".
Siihenhän ne Ahdin kaksi suhdetta perustuivat, että hän piti kaiken mahdollisen itsestään piilossa.
Avovaimo Evelynin äiti oli ompelijana Kontu-firmassa ja tunsi Ahdin ja Katrin isän, joka omisti firman aiemmin. Tytär olisi voinut vain kysyä äidiltään "mikä mies tämä Ahti on"😂
Ehkäpä Eveliniä ei kiinnostanut aikaisemmin Ahti. Sehän kävi tästä ilmi, että Ahti oli maksanut hautajaiset. Ja tavannut pari vuotta sen jälkeen Ahtin siellä tanssipaikassa. EI kai siinä enää kysellä äidiltä Ahtista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kaikki osat ja vaikka sarjan tarinan idea "kaksoiselämä" on virkistävä, en pitänyt sitä kovin uskottavana ja jäi jälkimaku että käsikirjoittajilla on tietoinen halu rikkoa käsitettä ydinperhe. Vai miten realistisena pidätte sitä että aviovaimo antaa vuodessa anteeksi miehensä 9 vuotta kestäneen salasuhteen ja kutsuu jopa tämän uuden perheen omaan kotiinsa asumaan. Sehän on sama kuin sirottelisi suolaa avoimelle haavalle joka päivä.
Mutta kun se ei ollut salasuhde. Molemmille naisille ja perheille valehdeltiin yhtä paljon. Alkuun Katri käyttäytyi, kuin kyse olisi ollut toisesta naisesta joka sen itse tiesi. Loppua kohden Katri taisi tajuta, että ovat Evelynin kanssa samassa veneessä.
Pettämistä, peittelyä, salailua, valehtelemista ja manipuloimista 9 vuotta ja sarjan raikas näkökulma on se ettei etsitä syyllisiä, vaan suhtaudutaan myötätunnolla kaikkiin hahmoihin. Vuoden sisällä kun tragedia tulee esiin, lauletaan Kumbayata ja halaillaan toisia leirinuotiolla😂😂😂
Tuossahan saa tukea siltä toiselta, kun molemmat samassa veneessä. Kyllä mulla ainakin olisi myötätuntoa sitä toistakin petettyä kohtaan tuossa tilanteessa.
Samoin. Itse olisin "sulanut" paljon nopeamminkin kuin Katri. Heti kun olisin tajunnut, ettei se "toinen vaimo" ollut mikään pettäjä vaan petetty itsekin. Kohtalotoveri. Ja varsinkin se pikkutyttö, oman lapseni sisar, olisi sulattanut sydämeni saman tien.
No, itse en kyllä katsoisi sitä toista naista päinkään, tekisi liian kipeää, vaikka syytön olisikin.
Tässä tarinassa en kuitenkaan tuota jäänyt ihmettelemään, korkeintaan sitä, etteivät olleet sille ukolle näkyvämmin vihaisia avoimiksi jääneistä kysymyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin vasta ensimmäisen osan. Aihe kiinnostava, mutta luulin jotenkin muunlaista toteutusta kuitenkin. Liian verkkainen, turhaa pitkitystä.
Tästä olisi saanut jotenkin tiivimmän tai tunteita olisi luullut nousevan pintaan paljon enemmän. Vai ovatko sitten suomalaiset näin viileän tyyniä, tuli mitä tuli.
Tässähän oli suhteellisen nuoren miehen äkillinen kuolema ja kaksoiselämän paljastuminen. Ja nämä ihmiset vaan kuljeskelevat miltei mykkinä poltellen tupakkaa. Kukaan ei oikein pura tunteitaan mihinkään suuntaan, haahuillaan yksin.
Aleksi sentään itki, mutta sekin yksin. Paitsi Aile tuli siihen kun kuuli itkun.
Tuo oli tosiaan varmaan monelle kuin itsestäänselvä kuvio, että "oikea" vaimo on eri asemassa kuin avovaimo. Vaikka tässä tilanteessa sillä ei luulisi olevan eroa. Tunnetasolla molemmille sekä lapsille yhtä rankkaa.Olet katsonut liikaa amerikkalaisia sarjoja. Nimenomaan tosielämässä ihmiset eivät reagoi kaikkeen niin voimakkaasti, vaan on hyvinkin tavallista, että kuljetaan "mykkinä poltellen tupakkaa". Ja näyttelijäntyön kannalta on kiinnostavampaa ilmaista tilannetta jotenkin muuten kuin huutamalla ja itkemällä, mikä olisi katsojan kannalta pikemminkin tunnetilojen alleviivaamista.
Tämä. Amerikkalaiseen tyyliin ylinäytellään, kaikki on suurta draamaa. Ero esim. japanilaiseen näyttelemiseen on valtava, vähän sama kuin vertaisi tämän vuoden elokuvaa johonkin mykkäfilmiin, missä suurieleisesti huudetaan ja ilmeillään. Ero näkyy ihan kaikissa genreissä, kannattaa vaikka katsoa (mikäli kestää lajityyppiä) kauhuelokuvat Ringu ja Kauna. Niistä on myös amerikkalaiset versiot. Se ei-amerikkalainen näyttely ei ole "eleetöntä" vaan hienovireisempää. Tunteet voidaan näyttää vain keholla tai silmillä, ei suurin voihkauksin ja irvistelyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se voinut aluksi asuakin siellä yksiössä ennen kuin tapasi tämän Evelinin. Minä kävisin varmaan kerran katsomassa miltä näyttää, mutta en todellakaan monta kertaa.
Minä olisin käynyt usein ja etenkin jouluna yllätyksenä.
Jouluthan Katri ja Alex olivat Espanjassa Katrin vanhemmilla. Ahti tienasi hyvät rahat tekemällä töitä jouluisin, mikä oli valetta kun oli joulut Ailen ja Evelinin kanssa.
Mutta onhan näitä kakkosperheitä esim Jussi Halla-aholla.
Ei sitä välttämättä osaa edes epäillä toisen tarinaa vaan uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voinut koska Evelynin äiti oli kuollut. Tapasivat Ahdin kanssa ensimmäistä kertaa Evelynin äidin hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun miehestä löydy mitään tietoa, jos nimelläni googlaa. On siis ihan hyvin voinut googla miehen.
Minullakin on johtavassa asemassa työskentelevä tuttu, jota ei googlaamalla löydä. En tiedä, kuinka hän on onnistunut pitämään tietonsa piilossa, mutta todellakin googlatessa ei tule esiin kuin joitakin muinaisia tietoja akateemisista opinnäytteistä.
Virossa yritysten tiedot, omistajasuhteet ja hallitusten jäsenet yms. löytyvät avoimesti netistä. Jopa taloyhtiöiden hallituksen jäsenten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kaikki osat ja vaikka sarjan tarinan idea "kaksoiselämä" on virkistävä, en pitänyt sitä kovin uskottavana ja jäi jälkimaku että käsikirjoittajilla on tietoinen halu rikkoa käsitettä ydinperhe. Vai miten realistisena pidätte sitä että aviovaimo antaa vuodessa anteeksi miehensä 9 vuotta kestäneen salasuhteen ja kutsuu jopa tämän uuden perheen omaan kotiinsa asumaan. Sehän on sama kuin sirottelisi suolaa avoimelle haavalle joka päivä.
Mutta kun se ei ollut salasuhde. Molemmille naisille ja perheille valehdeltiin yhtä paljon. Alkuun Katri käyttäytyi, kuin kyse olisi ollut toisesta naisesta joka sen itse tiesi. Loppua kohden Katri taisi tajuta, että ovat Evelynin kanssa samassa veneessä.
Pettämistä, peittelyä, salailua, valehtelemista ja manipuloimista 9 vuotta ja sarjan raikas näkökulma on se ettei etsitä syyllisiä, vaan suhtaudutaan myötätunnolla kaikkiin hahmoihin. Vuoden sisällä kun tragedia tulee esiin, lauletaan Kumbayata ja halaillaan toisia leirinuotiolla😂😂😂
Tuossahan saa tukea siltä toiselta, kun molemmat samassa veneessä. Kyllä mulla ainakin olisi myötätuntoa sitä toistakin petettyä kohtaan tuossa tilanteessa.
Samoin. Itse olisin "sulanut" paljon nopeamminkin kuin Katri. Heti kun olisin tajunnut, ettei se "toinen vaimo" ollut mikään pettäjä vaan petetty itsekin. Kohtalotoveri. Ja varsinkin se pikkutyttö, oman lapseni sisar, olisi sulattanut sydämeni saman tien.
No, itse en kyllä katsoisi sitä toista naista päinkään, tekisi liian kipeää, vaikka syytön olisikin.
Tässä tarinassa en kuitenkaan tuota jäänyt ihmettelemään, korkeintaan sitä, etteivät olleet sille ukolle näkyvämmin vihaisia avoimiksi jääneistä kysymyksistä.
No mitä se auttaa olla vihainen, kun toinen on jo kuollut. Ei kai tuossa muu auta kuin miettiä miten tästä eteenpäin sitten asioiden suhteen.
Kovin tyly oli Evelyn, sysäsi lapsen jollekin, kun piti mennä töihin plokkariksi.
Kovin paljon oli myös tietävinään Kontu firman asioista.
Tarina olisi ollut vielä kiehtovampi jos Katri ja Evelin olisivat olleet suunilleen samaa ikäluokkaa. Väistämättä sitä heti ajattelee, että tässä on kyse vain kauniin ja nuoren rakastajan pitämisestä, koska oma vaimo ei enää houkuttele. Evelinhän oli töissä klubilla tanssimassa ja sen tietää, minkä takia miehet siellä yleensä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjassa käy ilmi että Ahti on tunnustanut Ailen omakseen ja suhde äitiin on "avoliitto". Viron lainsäädännön mukaan naimisissa oleva mies tai nainen ei voi solmia ja rekisteröidä avoliitto. Se asia tulisi esiin juridisen prosessin aikana kun hakija joutuu esittämään virallisia asiakirjoja.
Täysin ufotarina! Tosielämässä nämä "mieheni eli kaksoiselämää" liitot ovat paljon raadollisempia, jossa päätekijä on psykopaatti, narsisti tms.
Miten niin solmia avoliiton? Vai onko Virossa sitten niin eri käytännöt kuin täällä kotimaassa.
Suomessa käytännössä avoliitto on se, kun pariskunta muuttaa saman katon alle asumaan.
On eri käytäntö, Virossa juridinen prosessi notaarin luona. Vaatii paljon asiakirjoja viranomaisilta. Ahdin ja Evelynin hakemus ei olisi koskaan mennyt läpi sillä niissä olisi näkynyt että mies jo naimisissa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri käytäntö, Virossa juridinen prosessi notaarin luona. Vaatii paljon asiakirjoja viranomaisilta. Ahdin ja Evelynin hakemus ei olisi koskaan mennyt läpi sillä niissä olisi näkynyt että mies jo naimisissa Suomessa.
Ehkä eivät olleet sitten Viron näkökulmasta virallisesti avopari. Ahti kuitenkin oli kirjoilla sekä Helsingissä että Tallinnassa. Eli toisin sanoen pitivät sitä avoliittona. Ei kai Virossa sentään kaikkia yhdessäasuvia syynätä.