Miksi pettäminen tuomitaan niin usein?
Olen alkanut pohtia tätä asiaa viime kuukausina, kun muutama ystävä pariskunta ovat eronneet pettämisen vuoksi. Molemmilla pareilla oli takan yli kymmenen vuoden yhteiselo, lapsia, talo, yhteiset lainat, yhteinen elämä. Toinen pari erosi kun paljastui puolen vuoden sivusuhde ja toinen päätyi eroon yhden syrjähypyn vuoksi. Ymmärrän jotenkin eron, tuon puolen vuoden sivusuhteen parin kohdalla, mutta laittaa nyt elämä täysin uusiksi yhden syrjähypyn vuoksi ja samalla myös lasten elämä. En jotenkin kykene ymmärtämään...
Mikä siinä pettämisessä loppujenlopuksi on edes niin pahaa, ei se mies/nainen kulu, jos viettää joskus yön toisen kanssa, ei se loppujenlopuksi ole edes kumppanilta lainkaan pois. Miksi pettäminen tuomitaan, miksi se on paha asia?
Minun mieheni pettää minua säännöllisesti, kun hän on pitkillä työmatkoilla, en todellakaan kuvittele, että hän viettää illat yksin hotelli huoneessaan. Moni varmaan käskisi minua eroamaan pettäjä miehestä, mutta ero ei ole käynyt mielessänikään. Minun mieheni makaa toisinaan toisten naisten kanssa, mutta kun hän on kotona, hän on loistava aviomies, hän huomioi minua, rakastaa. Hän on mahtava isä, hän leikkii lasten kanssa, lukee iltasadut, kuuntelee ja lohduttaa. Lisäksi hän on korkeastikoulutettu ja nostaa kovaa palkkaa ja näin mahdollistaa minun kotona olon lasten kanssa. Ja kyllä, meillä on myös seksielämä. Joten miksi edes miettisin eroa, tuntuisi hullulta päästää tuollainen mies menemään vain pettämisen vuoksi. Ja meillä ei ole avioehtoa, joten rahankaan takia en tässä roiku...
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:57"]
Te jotka, ette hyväksy pettämistä tai avointa suhdetta, niin kertokaa mitää pahaa siinä on, että silloin tällöin käy vieraissa, ei se mies/nainen siitä kulu. Miksi se on niin tuomittavaa, että heti pitää erota?
Ja en koe, että elämme avoimessa suhteessa, emme ole koskaan puhuneet miehen työmatka seikkailuista, hän tietää, että minä tiedän, mutta siitä ei ole puhuttu, en ole antanut siihen lupaa. Mies on varmaan vuosien saatossa huomannut, että se ei haittaa minua. Itse en petä miestäni, en koe siihen tarvetta, enkä tiedä mitä tapahtuisi jos pettäisin, luulen, että mies haluaisi siinä vaiheessa erota, mikä on ristiriitaista, kun ajattelee hänen omaa toimintaansa.
ap
[/quote]
Ylipäätään se, että puhut "kulumisesta" kun puhut ihmisistä, on erittäin vastenmielistä. Kaikille ihmiset eivät ole hyödykkeitä.
Olet selvästikin hyvin aivopesty ajattelemaan narsistisen miehen ehdoilla. Puhut ihmisistä kuin bulkkitavarasta.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:45"]
Ap ei ihan taida ymmärtää mitä pettäminen tarkoittaa... En hyväksyisi mieheltäni pettämistä missään muodossa. Oli kyse sitten minun arkaluontoisten henkilökohtaisten asioiden levittelystä tai sänkypuuhista vieraan kanssa luvatta. Se kertoisi minulle tasan sen, että mieheni ei arvosta minua/meidän välistä suhdetta ja hän haluaa syystä tai toisesta nöyryyttää minua...
[/quote] no siinä kohtaa, jos mies esim humalassa pettää kerran niin hän ei varmastikkaan siinä ajattele nöyryyttävänsä ketään. Ja miksi se edes olisi nöyryyttämistä? Mieshän siinä saa hävetä.
Mistä sinä tiedät, mitä ulkomailla tapahtuu, jos ette siitä ole koskaan puhuneet?
Kysypä ap siltä mieheltäsi, että mikä siinä pettämisessä on niin pahaa, että hän jättäisi sinut, jos pettäisit.
Ilmeisesti olet ylpeä alistetusta asemastasi kaksinaismoralistisen miehen kynnysmattona. Älä silti odota, että me muutkin luopuisimme itsekunnioituksesta. Voisin suostua vapaaseen suhteeseen, mutta en ikinä siihen, että minulle annetut lupaukset petetään ja minulle valehdellaan.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:45"]
Ap ei ihan taida ymmärtää mitä pettäminen tarkoittaa... En hyväksyisi mieheltäni pettämistä missään muodossa. Oli kyse sitten minun arkaluontoisten henkilökohtaisten asioiden levittelystä tai sänkypuuhista vieraan kanssa luvatta. Se kertoisi minulle tasan sen, että mieheni ei arvosta minua/meidän välistä suhdetta ja hän haluaa syystä tai toisesta nöyryyttää minua...
[/quote]
Ja sekin olisi toivottavaa, että mies kertoisi kuitenkin sen verran, että löytyy se vaimo kuitenkin kotoa..
Nimim. Luulin sinkuksi ja sain särkyneen sydämen.