Miksi pettäminen tuomitaan niin usein?
Olen alkanut pohtia tätä asiaa viime kuukausina, kun muutama ystävä pariskunta ovat eronneet pettämisen vuoksi. Molemmilla pareilla oli takan yli kymmenen vuoden yhteiselo, lapsia, talo, yhteiset lainat, yhteinen elämä. Toinen pari erosi kun paljastui puolen vuoden sivusuhde ja toinen päätyi eroon yhden syrjähypyn vuoksi. Ymmärrän jotenkin eron, tuon puolen vuoden sivusuhteen parin kohdalla, mutta laittaa nyt elämä täysin uusiksi yhden syrjähypyn vuoksi ja samalla myös lasten elämä. En jotenkin kykene ymmärtämään...
Mikä siinä pettämisessä loppujenlopuksi on edes niin pahaa, ei se mies/nainen kulu, jos viettää joskus yön toisen kanssa, ei se loppujenlopuksi ole edes kumppanilta lainkaan pois. Miksi pettäminen tuomitaan, miksi se on paha asia?
Minun mieheni pettää minua säännöllisesti, kun hän on pitkillä työmatkoilla, en todellakaan kuvittele, että hän viettää illat yksin hotelli huoneessaan. Moni varmaan käskisi minua eroamaan pettäjä miehestä, mutta ero ei ole käynyt mielessänikään. Minun mieheni makaa toisinaan toisten naisten kanssa, mutta kun hän on kotona, hän on loistava aviomies, hän huomioi minua, rakastaa. Hän on mahtava isä, hän leikkii lasten kanssa, lukee iltasadut, kuuntelee ja lohduttaa. Lisäksi hän on korkeastikoulutettu ja nostaa kovaa palkkaa ja näin mahdollistaa minun kotona olon lasten kanssa. Ja kyllä, meillä on myös seksielämä. Joten miksi edes miettisin eroa, tuntuisi hullulta päästää tuollainen mies menemään vain pettämisen vuoksi. Ja meillä ei ole avioehtoa, joten rahankaan takia en tässä roiku...
Kommentit (25)
Entäs sitten, kun joku tulee raskaaksi ja lapsesi saa uusia tuntemattomia sisaruksia?
Ei toisen kanssa oleminen ole paha asia vaan nimenomaan se PETTÄMINEN. Luottamuksen pettäminen, selän takana vastoin sopimusta toimiminen. Minun mieheni saa olla muiden kanssa kunhan asiasta sovitaan ja avoimesti jutellaan, mutta luottamuksen pettämisestä jää ikuiset arvet ja pienestäkin petoksesta jää syvä haava joka vaikuttaa luottamussuhteeseen. Sellaista en hyväksy.
Luuletko, että miehesi kertoo sinulle, jos huomaa alkavansa rakastua johonkin suhteeseensa?
Tautivaara. Pettäjät pettävät varmaan muidenkin kanssa.
En haluaisi jakaa miestäni naapurin Pirkon kanssa, koska me olemme me.
Lapset ei varmaan tykkäsi nähdä vahingossa isäänsä toisen naisen kanssa läheisissä väleissä.
Miettisin itse, miksi en riitä?
Olisin epäluuloinen jatkuvasti, kun mies on poissa kotoa.
Pidemmän päälle kulissien pito vaatisi voimia.
Tottakai mies pettää. Uskollisuus on luonnotonta ja älytön vaatimus. Tiukkapipoisuus ne erot aiheuttaa eikä pettäminen.
Koska siinä petetään toisen luottamus. Ihminen, kehen luottaa eniten maailmassa, se rakkain ihminen jonka ei koskaan toivoisi sinua satuttavan, satuttaakin. Koska kyllä se satuttaa jos mies/nainen käykin toisen sängyssä. Se läheisin asia mitä pariskunta voi tehdä onkin tehty jonkun toisen kanssa salassa.
Minä en ainakaan voisi koskea mieheeni tai suudella kun ajattelisin vain, että noita huulia suuteli joku toinen, tai häneen kosketti joku toinen niinkuin minä teen meidän ollessa yhdessä...
Jos tiedät muista naisista ja hyväksyt sen, niin teillähän on avoin suhde (tai ei suhdetta ollenkaan).
Pettäminen on valehtelua, toisten hyväksikäyttämistä eli mieleltään sairaan ihmisen toimintaa.
Luotan, että mieheni osaa huolehtia ehkäisystä ja suojautua taudeilta. Mieheni ei petä minua naapurin rouvan kanssa, hän pettää minua työmatkoillaan, jotka yleensä suuntautuvat Yhdysvaltoihin tai Erooppaan, en tiedä viettääkö hän öitään kollegoidensa kanssa vai kenen, mutta Suomen rajojen sisäpuolella hän ei ole pettänyt minua ikinä. Siihen ei ole tarvetta, koska hänellä on täällä vaimo.
Ja jos mies sattuisi rakastumaan johonkin sänkykumppaniinsa niin sitten asia olisi niin, minkä minä sille voin, sitten varmaan eroaisimme... Mutta mies voi aivan yhtä hyvin rakastua töissä työkaveriinsa, jonka kanssa ei ole ollut sängyssä. Rakastumiselle jossittelu on turhaa...
Ja en koe pitäväni yllä mitään kulisseja, me olemme onnellisia, oikeasti.
ap
No eihän miehesi sinua petä kun kerran hänellä on selvästi sinun siunaukseksi asiassa. Avoin suhde teillä on.
Etkö itse haluaisi maistaa vierasta kikkeliä sitten tasapuolisuuden nimessä?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:31"]
Luotan, että mieheni osaa huolehtia ehkäisystä ja suojautua taudeilta. Mieheni ei petä minua naapurin rouvan kanssa, hän pettää minua työmatkoillaan, jotka yleensä suuntautuvat Yhdysvaltoihin tai Erooppaan, en tiedä viettääkö hän öitään kollegoidensa kanssa vai kenen, mutta Suomen rajojen sisäpuolella hän ei ole pettänyt minua ikinä. Siihen ei ole tarvetta, koska hänellä on täällä vaimo.
Ja jos mies sattuisi rakastumaan johonkin sänkykumppaniinsa niin sitten asia olisi niin, minkä minä sille voin, sitten varmaan eroaisimme... Mutta mies voi aivan yhtä hyvin rakastua töissä työkaveriinsa, jonka kanssa ei ole ollut sängyssä. Rakastumiselle jossittelu on turhaa...
ap
[/quote]
Niin, mutta kun me kaikki naiset emme ole kuin sinä. Minulla ainakin on ylpeyttä ja itsekunnioitusta. En koskaan antaisi kenenkään kohdella itseäni noin. Voisin niin pahoin! Hyi :(
Säälin sinua. Sinut on lannistettu. Olet äärimmäisen huono esimerkki lapsillesi. Eivät he opi muiden ihmisten kunnioitusta kun äitikin on tuollainen.
Aloitus on ehdotonta laatua, ihan jo tässä vaiheessa annan arvosanaksi 10- .
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:37"]
ap
[/quote]
Niin, mutta kun me kaikki naiset emme ole kuin sinä. Minulla ainakin on ylpeyttä ja itsekunnioitusta. En koskaan antaisi kenenkään kohdella itseäni noin. Voisin niin pahoin! Hyi :(
Säälin sinua. Sinut on lannistettu. Olet äärimmäisen huono esimerkki lapsillesi. Eivät he opi muiden ihmisten kunnioitusta kun äitikin on tuollainen.
[/quote]
Lisään tähän vielä sen, että miehesi on oksettava naisten hyväksikäyttäjä. En jakaisi vuodettani enkä elämääni miehen kanssa, joka käyttää naisia vain oman tyydytyksensä hakemiseen. Miehesi alistaa naisia ja hän alistaa sinua. Ja sinä säälittävä nainen vielä ylistät häntä! Hyi! :(
Siis sinähän yksin istut ja odotat miestäsi kotiin vai?
Katsos, siinä missä sinä hyväksyt miehesi sivusuhteet, joku toinen ei näin tee. Joku toinen ei halua jakaa puolisoaan muiden kanssa. Henkilökohtaisesti en suvaitse pettämistä, enkä kyllä suostuisi avoimeen suhteeseenkaan. Haluan olla kumppanini ainoa. Jos hän tahtoo harrastaa seksiä muiden kanssa, voimme erota, ja hän voi mennä tekemään mitä lystää.
Minun näkemykseni ei ole oikea tai väärä, se on vain oma mielipiteeni. Jos olet sinut miehesi puuhien kanssa, hyvä sulle. Itse en pystyisi.
Ap ei ihan taida ymmärtää mitä pettäminen tarkoittaa...
En hyväksyisi mieheltäni pettämistä missään muodossa. Oli kyse sitten minun arkaluontoisten henkilökohtaisten asioiden levittelystä tai sänkypuuhista vieraan kanssa luvatta. Se kertoisi minulle tasan sen, että mieheni ei arvosta minua/meidän välistä suhdetta ja hän haluaa syystä tai toisesta nöyryyttää minua...
ap
[/quote]
Miten voit olla täysin varma ettei hän petä sinua suomen rajojen sisäpuolella? Entäs jos hän makaa jonkun naisen kanssa myös suomessakin?
ap
[/quote]
Saatko sinäkin pettää? Tai siis maata toisten kanssa.
Minä en usko onnellisuuteen tuollaisissa suhteissa. Haluan olla mieheni ainoa. Ja hän on minun ainoa. Olen ehdoton tässä.
Te jotka, ette hyväksy pettämistä tai avointa suhdetta, niin kertokaa mitää pahaa siinä on, että silloin tällöin käy vieraissa, ei se mies/nainen siitä kulu. Miksi se on niin tuomittavaa, että heti pitää erota?
Ja en koe, että elämme avoimessa suhteessa, emme ole koskaan puhuneet miehen työmatka seikkailuista, hän tietää, että minä tiedän, mutta siitä ei ole puhuttu, en ole antanut siihen lupaa. Mies on varmaan vuosien saatossa huomannut, että se ei haittaa minua. Itse en petä miestäni, en koe siihen tarvetta, enkä tiedä mitä tapahtuisi jos pettäisin, luulen, että mies haluaisi siinä vaiheessa erota, mikä on ristiriitaista, kun ajattelee hänen omaa toimintaansa.
ap
Pettäminen on nimenomaan pettämistä. Eihän esimerkiksi bisnesmaailmassakaan ole pettäminen sallittua, jos on allekirjoitettu sopimus, tai jopa suullisesti vaan sovittu jotain, niin kyllä siinä kun pettää sopimukset, tulee sanomista, joutuu helposti jopa käräjille. Petos on rangaistava teko myös laissa, se pitäisi olla rangaistavaa myös avioliitossa. Rakastelu on fyysistä rakkautta, minä en harrastaisi seksiä ihmisen kanssa jota en rakasta, ja kyllä todellakin päättelisin jos mies rakastelisi jotain toista naista, että mieheni ei enää rakasta minua vaan sitä toista naista jota rakastelee, siinä olisi meidän avioliitto sitten, menköön sen rakastamansa naisen kanssa naimisiin.
Jos sanotaan että seksi ei ole se rakkaus ja avioliitto, niin en ymmärrä miksi naiset edes haluaisivat miehen kanssa elää, minä en ainakaan olisi mieheni kanssa kämppiksinä, löytäisin paljon parempiakin tai olisin vaikka yksin. Minä elän miehen kanssa sen takia että meillä on seksi/rakkaussuhde, josta on seurannut myös se, että meillä on yhteisiä lapsia. Me olemme perhe, ei siihen mahdu mitään muita seksisuhteita.