"Koska vauva syntyy?"
Olen viimeisilläni raskaana. Olo on jo monta viikkoa ollut niin vaivainen ja kipeä, etten pysty liikkumaan kotoa lähikauppaa kauemmas. Joka paikkaan sattuu, maha on niin iso, kova ja kireällä, että se on tosissaan jo kipeä. V-ttaa ihan suunnattomasti, kun ihmiset päivittäin kyselevät, " joko se syntyy??" "Eikö mitään uutisia vieläkään?!?" "Onko se vauva tulossa ulos pian?" "Koska se syntyy?!?" SIIS MISTÄ HELVETISTÄ mä sen voin tietää, että "koska se syntyy"?? Jos se musta ois kiinni, niin ois syntynyt jo viikko sitten kun oli laskettu!! Ja vauvoilla ei ole kohdussa kännykkää, jolla voisivat soittaa, että "onks ok, jos tuun ulos huomenna klo 12.45?" Miksi ihmiset on niin tyhmiä??? Stressaa muutenkin, ilman noita ääliökysymyksiäkin!
Kommentit (32)
Ei kenenkään ole pakko yrittää raskaaksi hankkiutua. Sanot, että tulee ihmisiltä päivittäin kyselyjä mutta et jaksa kuitenkaan lähikauppaa pitemmälle? Siellä lähikaupassako ne kaikki hyökkää kyselemään? Jos kyse on viesteistä, niin voit hyvin itse jättää vastaamatta. Ja tiedäthän sinä tavallaan, koska se syntyy. Viimeistään 2 vkoa lasketusta ajasta.
Eihän tuo vielä mitään. Odota kun alatte harkita seuraavaa vauvaa. "Eikö mitään uutisia vieläkään?" "Siis koska sä tuut raskaaksi?" "Eihän lasta voi yksin jättää!" "Ettekö te osaa nussia?"
Kaikesta sitä jotkut loukkaantuukin. Sitten vasta itkisitkin, jos ketään ei kiinnostaisi koko raskaus tai lapsen syntymä.
Ymmärrän ärsytyksen. Muistan, kun olin jossain juhlissa viikko lasketun ajan jälkeen vittuuntuneena ja kaikki kyseli ystävällisesti millon on laskettu aika ja tiuskahtelin kaikille, että VIIME VIIKOLLA PRKL! :)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:49"]Ei kenenkään ole pakko yrittää raskaaksi hankkiutua. Sanot, että tulee ihmisiltä päivittäin kyselyjä mutta et jaksa kuitenkaan lähikauppaa pitemmälle? Siellä lähikaupassako ne kaikki hyökkää kyselemään? Jos kyse on viesteistä, niin voit hyvin itse jättää vastaamatta. Ja tiedäthän sinä tavallaan, koska se syntyy. Viimeistään 2 vkoa lasketusta ajasta.
[/quote] No niin kai ne kyselijätkin tietää, että "viimeistään 2vkoa lasketusta ajasta"... Kun se ärsyttävä juttu on nimenomaan se, että kaikilla on tiedossa se laskettu aika, mutta kyselevät silti, että "koska se nyt syntyy?" Ja "onko se tulossa ulos lähipäivinä?". On se kumma jos ei ketään muuta ärsytä tuollainen tenttaaminen, jossa ei oi mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:57"]Ymmärrän ärsytyksen. Muistan, kun olin jossain juhlissa viikko lasketun ajan jälkeen vittuuntuneena ja kaikki kyseli ystävällisesti millon on laskettu aika ja tiuskahtelin kaikille, että VIIME VIIKOLLA PRKL! :)
[/quote] jess, joku sentään tajuaa mua!!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:57"]Ymmärrän ärsytyksen. Muistan, kun olin jossain juhlissa viikko lasketun ajan jälkeen vittuuntuneena ja kaikki kyseli ystävällisesti millon on laskettu aika ja tiuskahtelin kaikille, että VIIME VIIKOLLA PRKL! :)
[/quote]
Olisiko sitten ollut mukavampaa jos olisit vastannut että 2 kuukauden päästä ja kysyjä olisi puuskahtanut "KAMALA! VOISI LUULLA ETTÄ JO ENSI VIIKOLLA!"
Mikä tuossa nyt niin ärsyttää? Olen rv 39+0 ja vastailen vaan että katsotaan, sairaalakassi on pakattu jo ovenpieleen. Sitten voit vähän loukkaantuakin, jos olet jo synnyttänyt ajat sitten ja joku tulee kysymään että koskas se syntyy. Tai jos olisit nyt jossain puolessa välissä raskautta ja ihmiset kysyisivät että jokos se kohta syntyy kun on noin iso maha.
Se on vain small talkia. Ei ne odota, että tietäisit, koska vauva syntyy.
p.s. mun esikoinen syntyi 2 vkoa ja 2 päivää lasketun ajan jälkeen :)
Eikö kukaan ole vielä tullut neuvomaan kolmea ässää tai muuta ihania ohjeita? Odota vaan, synnytyksen jälkeen alkaa sitten "onko maito riittänyt?"-kysely (varsinkin varttuneempi naisväki usein harrastaa tätä)
Tuo on oikeasti ehkä yksi tyhmimmistä kysymyksistä, mitä ihmisen on mahdollista kysyä. :D Esikoinen syntyi 42. raskausviikolla, ja joka päivä LA:n jälkeen äitini soitti, että milloin se vauva syntyy. Useamman kerran huusin hänelle puhelimeen, että mistä ihmeestä minä sen voisin tietää, mutta sama kysely jatkui vain. Jatkuvasti kyseli, että onko jotain tuntemuksia ja tuntuuko siltä, että kohta pitäisi mennä synnyttämään. Mistä hemmetistä ensisynnyttäjä voisi jotain tuollaisia tietää, kun harva osaa kauheasti ennakoida seuraavissakaan synnytyksissä?
Fksut ihmiset kysyvät, että milloin on laskettu aika, eivätkä sitä, milloin vauva syntyy. Jotkut olivat ihan järkyttyneitä, kun vastailin, että meni jo viikko sitten, että miten minä uskallan enää missään liikkua, tyyliin kaupassa, jos se synnytys alkaa. Eli pitäisi koko ajan päivystää kotona, että milloin synnytys alkaa? Mistään muualta ei voi lähteä synnytyssairaalaan kuin omasta kodista? :D
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:10"]
Eikö kukaan ole vielä tullut neuvomaan kolmea ässää tai muuta ihania ohjeita? Odota vaan, synnytyksen jälkeen alkaa sitten "onko maito riittänyt?"-kysely (varsinkin varttuneempi naisväki usein harrastaa tätä)
[/quote]
Mikäköhän juttu siinä on, että lasten pitäisi syntyä mahdollisimman nopeasti? Että pitää oikein yrittää käynnistää synnytystä, jos menee päivänkin yli lasketun ajan? Varsinkin, kun ne keinot ovat ihan vain huuhaata ja kansanperinnettä, eikä niiden toimivuudesta ole mitään oikeaa näyttöä. Mutta kun jollain tutun tutulla oli alkanut synnytys samana päivänä, kun oli ajanut mukulakivitietä pitkään, syönyt todella tulista ruokaa ja harrastanut seksiä saunassa, minkä jälkeen siivosi koko saunan.
Mitä tarkoitat tuolla viimeisillään? Kun joillekin se tuntuu olevan tyyliin 30 raskausviikkoa ja on oikeutettu itselle niin hirveä paisuminen että tyhmäkin näkee ettei kyse ole raskauskiloista. Kai se silloin on olokin tukala.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:22"]
Tuo on oikeasti ehkä yksi tyhmimmistä kysymyksistä, mitä ihmisen on mahdollista kysyä. :D Esikoinen syntyi 42. raskausviikolla, ja joka päivä LA:n jälkeen äitini soitti, että milloin se vauva syntyy. Useamman kerran huusin hänelle puhelimeen, että mistä ihmeestä minä sen voisin tietää, mutta sama kysely jatkui vain. Jatkuvasti kyseli, että onko jotain tuntemuksia ja tuntuuko siltä, että kohta pitäisi mennä synnyttämään. Mistä hemmetistä ensisynnyttäjä voisi jotain tuollaisia tietää, kun harva osaa kauheasti ennakoida seuraavissakaan synnytyksissä?
Fksut ihmiset kysyvät, että milloin on laskettu aika, eivätkä sitä, milloin vauva syntyy. Jotkut olivat ihan järkyttyneitä, kun vastailin, että meni jo viikko sitten, että miten minä uskallan enää missään liikkua, tyyliin kaupassa, jos se synnytys alkaa. Eli pitäisi koko ajan päivystää kotona, että milloin synnytys alkaa? Mistään muualta ei voi lähteä synnytyssairaalaan kuin omasta kodista? :D
[/quote]
Heh, tiedän tunteen..minun äitini kyseli raskausviikolta 38 asti onko ollut oireita..tai välillä ihan vaan sanoi puhelimeen silleen vihjailevasti "Noo?" Teki mieli hormonipäissään lyödä luuri korvaan :D Synnytyksen jälkeen sitten alkuun soitteli monta kertaa päivässä :p (hieman liian innoissaan ensimmäisestä lapsenlapsestaan)
Jumalauta mä vihasin noita kyselyitä! Meillä vielä tyttö meinasi syntyä etuajassa ja oltiin valmiudessa viikolta 30 asti. Useampi kauempana asuva sukulainen soitti parin kolmen päivän välein viikkotolkulla, että joko se on syntynyt. Jos ei olisi ollut vanhoja ihmisiä, olisin jättänyt vastaamatta. Todella tajuan sun ärsytyksen!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:45"]
Olen viimeisilläni raskaana. Olo on jo monta viikkoa ollut niin vaivainen ja kipeä, etten pysty liikkumaan kotoa lähikauppaa kauemmas. Joka paikkaan sattuu, maha on niin iso, kova ja kireällä, että se on tosissaan jo kipeä. V-ttaa ihan suunnattomasti, kun ihmiset päivittäin kyselevät, " joko se syntyy??" "Eikö mitään uutisia vieläkään?!?" "Onko se vauva tulossa ulos pian?" "Koska se syntyy?!?" SIIS MISTÄ HELVETISTÄ mä sen voin tietää, että "koska se syntyy"?? Jos se musta ois kiinni, niin ois syntynyt jo viikko sitten kun oli laskettu!! Ja vauvoilla ei ole kohdussa kännykkää, jolla voisivat soittaa, että "onks ok, jos tuun ulos huomenna klo 12.45?" Miksi ihmiset on niin tyhmiä??? Stressaa muutenkin, ilman noita ääliökysymyksiäkin!
[/quote]
Tuo otsikossakin mainittu "Koska vauva syntyy?" on minunkin mielestäni tökerö ja ikävän kuuloinen kysymyslause. "Koska"? Miksi nykyään lähes kaikki aina käyttävät tuota tympeää koska-sanaa, kun pitäisi kysyä "milloin"?
Miksi kaikki nuoremmat ikäluokat puhuvat ja kirjoittavat niin huonosti ja hassusti?
Miettikää nyt vähän itsekin, kumpi kuulostaa tai näyttää paremmalta: "Koska talo remontoitiin?" vai "Milloin talo remontoitiin?"
Tuo ensimmäinenhän on selvä sivulause, kuten esim. "Talon asukkaat oli evakuoitava, koska talo remontoitiin." Tai tuossa Ap:n elämäntilanteessa vaikkapa: "Sinun on nyt oltava kaikessa hyvin varovainen, koska vauva syntyy (aivan näinä vuorokausina)."
Mikä on seuraava villitys? Missä-kysymyssanan korvaaminen kussa-sanalla? Miten-sanan korvaaminen kui-sanalla? Eivätkös nämä ole eestiä? Niin että kun pitäisi kysyä: "Mistä sait / Mistä laskit tuollaisen tuloksen?", kysytäänkin tämän kummallisen uudiskielen mukaan vain yksinkertaisesti: "Kustas laskit?"
Kyllä kieli on tässä 2000-luvulla mennyt tosiaankin älyttömäksi.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:16"]Jos ap ei tajua niin vauvan tuleminen sukuun tai tuttavapiiriin on kiinnostava tapahtuma, joten ihmiset utelee. Ongelma ei ole ne ihmiset vaan sinä. Toisekseen jos on paljon mennyt lasketun ajan yli, niin monet kysyy sillä milloin syntyy koska joskus on sovittu jo käynnistys aika. Joten vedäppä se pää pois sieltä raskaana olevasta perseestäs ja tajua että maailmassa on muitakin kuin sinä ja herkkä hipiäsi
[/quote]
Ei se uteli pelkästään kiinnostuksesta johdu vaan myös ihan ilkeydestäkin. Minullekin alkoivat kaikki soitella kun laskettu aika oli parin päivän päästä. Semmoisetkin jotka ei olleet olleet missään tekemisissä varmaan tyyliin yli vuoteen. Onneksi ensimmäinen syntyi pari päivää lasketun ajan jälkeen ja nuorin juuri laskettuna aikana. Sitten tuli puheluita joissa vastasin laitokselta vauva kanssa. Voi mitä pettymyksen äännähdyksiä ja venyneellä pettyneellä äänellä onnitelluita. Kuulin myöhemmin vielä että jotkut oli pohtineet vauvani jo synnyttyä että kyllä minä vaan arvelin ettei sillä se vielä kahteen viikkoon ainakaan synny. Niin kuin toivoivat sitä.
Eli aloittaja ole ihan rauhassa kyllästynyt ko uteluun. Se ON tosi ärsyttävää.
Ihmiset yrittävät olla kohteliaita ja osoittaa kiinnostusta. Yritä kestää, eivät ne ilkeyttään kysele.