Miksi niin harvat menevät lasersilmäleikkaukseen? Eikö lasit ja piilolinssit tule kalliimmaksi pitkässä juoksussa?
Kommentit (141)
Kävin heti kun oli rahaa. En kehtaisi sekuntiakaan olla ihmisten ilmoilla silmälasit päässä. Ihme nörttejä!
Lasersilmä :D
Oisko kuitenkin silmien laserleikkaus...
Minun näköni on huonontunut joka vuosi, järkevämpää mennä parin satasen laseilla.
Eihän täällä uskalleta edes päivällä mennä ovesta ulos ilman heijastinvaljaita, miten uskallettaisiin johonkin leikkaukseen???
Ei tulis mieleenkään. On silmälasit, muttei päässä. Uskon että mun silmät näkee tämän maailman just niinkö mun on tarkotuskin nähdä, joten en ala sitä mielivaltaisesti muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Myös ikänäkö voidaan nykyään leikata.
Tottakai voidaan mutta kahden vuoden kuluttua olet hankkimassa joko uusia laseja tai uutta silmäleikkausta.
Silmälääkäri sanoi että ei voi tehdä. Liian iso ero silmissä ollut liian pitkään. Voi olla että leikkauksen jälkeen näkisi aina kaiken kahtena, kuten laseilla.
Moni kaverini on käynyt, heillä on edelleen silmälasit, hetken pystyivät olemaan ilman, mutta kun ikää tuli, lasit piti laittaa.
Minä käytin piilareita työelämässä yli 30 v, maksoihan ne, mutta kun rahaa oli niin samapa tuo. Nyt eläkkeellä hankin lasit, yllätyin kuinka ovat kevyet ja ohutlinssiset ovat, minulla on linssit n. -9.
On minulla kertakäyttöpiilareitakin kaapissa, usein lenkille piilarit kun lasit huurtuu.
Olen kuullut että leikkaus kuivattaisi silmiä entisestään, ja mulla on jo todella kuivat silmät ennestään enkä pysty pitämään minkäänlaisia piilolinssejä. Niin ei kyllä uskalla.
Kävin Tampereella ehkä 5 vuotta sitten. Minulla oli toinen silmä -2,5 ja toinen -6,5 -hajataitto. Ekana aina aamulla hapuilin silmälasit päähän ennen kuin pääsin ylös. Viimeisimmät silmälasini maksoivat 800 euroa (pokat siitä n. 100 €), silloin tuli raja vastaan. Käytin myös piilolinssejä viihteellä.
Olen nyt 62-vuotias enkä tarvitse minkäänlaisia laseja missään tilanteessa. Teen päätteellä töitä ja luen paljon, teen sudokuita ja ristisanoja, ajan päivittäin töihin 75 km suuntaan.
Maksoi silloin n. 2200 molemmat silmät yhteensä, siihen sisältyi silmälääkärin tarkastus etukäteen ja jälkikäteen. 1 lomapäivä. Kyllä silmälääkäri tietää sitten, voiko leikkauksen tehdä. Minullekin hän sanoi, että todennäköisesti tarvitsen joskun ikänäkölasit mutta vielä en ole tarvinnut. Ja se on pieni murhe sitten.
Voin kyllä suositella kaikille.
Kyllä kaikki tietää, että kaikissa leikkauksissa kuten tässäkin, on riskinsä. Mutta tässäkin ne riskit todellakin on pienet.
Hinta on tietysti iso, mutta keskivertokansalaisella on kyllä sen verran rahaa, tai pystyy säästämään. Mutta tietysti rahansa saa käyttää kuten haluaa. Itseäni ei harmita yhtään, että laitoin 4000 e silmäleikkaukseen.
Olen käynyt ilmaisissa konsultaatioissa ja lääkereillä aina lasi itsellään.
Miksi eivät itse käy noissa leikkauksissa?
Ei kaikkia vikoja voi korjata, riippuu millainen tilanne on. Leikkaus on yllättävän halpa, ihan taviksillakin on mahdollisuus siihen halutessaan. Tunnen muutamia jotka käyneet ja ovat tyytyväisiä, lukiessakaan ei tarvitse laseja.
Hmph. Lähipiirissä huonoja kokemuksia. Jollei ole mennyt jotain vikaan toimenpiteessä, niin sitten se likinäkö on tullut takaisin ja nopeaan. Omalle lapselleni kerroin, että pidä kuitenkin niitä piilareita mieluummin, koska ikänäkö muuttaa tilanteen. Likinäköisenä olen päässyt eroon laseista ihan vuosien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse leikkauksen läpikäyneenä ihmettelen usein samaa. Olen todella tyytyväinen ilman silmälaseja.
Sitten , kun ikänäkö iskee neli- viisikymppisenä,niin tarvitset lasit. Vai meinaatko laseroida uudestaan?
Minä mahdollisesti meinaan. Mutta lähtökohtaisesti noi lukulasit on halpoja verrattuna -10 ja hajataittoa korjaaviin megaohennettuihin laseihini, joita käytin ennen (ekaa) laserointiani.
Miten hajataitto korjaantui leikkauksessa? Käytätkö siihen joka tapauksessa laseja?
Ei näitä silmiä saa laseroitua. On karsastusta,prismaa ja plussaa. En kyllä tykkää laseja maksella, mutta vaihtoehtojakaan ei ole. Ostan uudet ehkä parinkolmen vuoden välein kun huomaan tarpeen säätää. Kyllähän se ois kiva taas elää ilman laseja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä uskalleta edes päivällä mennä ovesta ulos ilman heijastinvaljaita, miten uskallettaisiin johonkin leikkaukseen???
Ja viela pitkan juoksun jalkeen, ihanhan siina on hengastynyt.
Leikkauksessa on riskinsä. Vaikka komplikaatiot olisivat harvinaisia, niin jonkun kohdalle ne sattuvat. Ja jos oman valinnan komplikaatio on se, että näkö menee, niin moni varmasti syyttää itseään loppuelämänsä siitä, ettei muka viitsinyt laseja pitää.
Menin itse koska mulla oli niin pieni naama, että optikkoliikkeessä oli pahimmillaan vain yhdet edes sopivan kokoiset lasit! Tunsin itseni rumaksi rillit päässä ja inhosin sitä, että niissä oli aina joku pieni häiritsevä roska. Piilareita käytin aina kun piti edustaa, mutta sitten alkoi jo alkuillasta väsyttää, kun silmät kuivui. Jos optikkoliikkeet olisi olleet täynnä mulle sopivia kauniita laseja, en välttämättä olisi mennyt leikkaukseen. Monet rillipäät ovat niin kauniita lasiensa kanssa ettei edes tule mieleen ihmetellä, etteivät hankkiudu niistä eroon. Itselleni leikkaus oli loistoratkaisu. Kävin sen verran nuorena, että olen nyt jo 7,5 vuotta elänyt ilman lasientarvetta ja vielä ehkä kymmenisen vuotta jäljellä. Tätä aikaa pidentää vähän se, että toiseen silmään palasi ihan mieto likinäkö, joka toimii myöhemmin lukulasityylisesti.
Mutta vaikka ikänäkö korjattaisiinkin vuonna X, ei korjaus enää riitä vuonna X + 5, koska ikänäkö pahenee vuosien mittaan.