Aina, kun sanotaan, että ay-liike on mennyttä aikaa, niin mikä olisi siis se ratkaisu?
Lueskelin taas IltaSanomien kommenttipalstaa ja siellä taas toitotetaan, kuinka ay-liike pitäisi kieltää ja lakot varsinkin.
Mutta mikä on se vaihtoehto? Se, että jos työnantaja ei halua korottaa palkkoja, niin sen ei tarvitse? Ja jos työnantaja haluaakin tehdä pyhäpäivistä työpäiviä, niin ok?
Siis mikä olisi sitten ratkaisu ilman ay-liikettä?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomien palstalla huutavat lähinnä kateelliset eläkeläiset, yrittäjät ja pummit.
Mitä ne yrittäjät muka siellä huutaa? Yrittäjät just haluavat luopua yleisistä työehtosopimuksista ja siirtyä työpaikkakohtaisiin työehtosopimuksiin. Siis haluavat ay-liikkeen pois neuvotteluista.
Ja mitä ne eläkeläiset muka kadehtii, ovat jo työuransa tehneet ja itse nähneet ja kokeet monet keskitetyt työehtosopimukset elämänsä aikana?
Ja entäs nuo pummit? Mikä osuus heillä on tässä ay-ja työehtosopimus keisissä?
Heittelet vain paskaa palstalle, mutta et kykene perustelemaan sanomisiasi, kun et ymmärrä yhtään mitään mistään.
Suurin osa ei edes ymmärrä MITÄ asioita työehtospimuksiin kuuluu. Moni ajattelee että "itse sopimalla" saa esim. neuvotella palkkansa itse ja muut edut säilyvät, mutta LAISSA on hyvin vähän määritelty asioita.
Käytännössä ammattiliitot/tessit ovat määritelleet useimmmat asiat. Jokainen voi katsoa ajassa taakse päin (ei edes pitkälle, noin suunnilleen 100 vuotta) mikä on silloin ollut työntekijöiden (olkoon kyse sitten torpparista tai tehdastyöntekijästä kyse) asema: aivan onneton.
Käytännössä työnataja voi sanella KAIKEN alkaen irtisanomisajasta (useimmilla nykyään 6kk) oikeuteen hoitaa sairasta lasta, erilaisiin lisiin ja lomarahoihin jne. jne.
Woltit ym. myös esimerkki millaiseksi työelämä voi muuttua: ei enää ole työntekijöitä samalla tavalla, vaan jokainen myy sen työpanoksensa alustojen kautta.
Jos jostain asiasta sanotaan että se on mennyttä aikaa, niin oletus on se, että tulevaisuudessa asiat olisivat kaikilla aina vain paremmin. Mutta kyllä kehitys voi kulkea myös huonompaan suuntaan. Virheellisesti kuvitellaan että jokin uusi on aina vanhaa parempi, mikä ei pidä paikkaansa.
Jenkeissä palkat eivät ole nousseet 30 vuoteen ja AY-liike tuhottiin siellä noin 30-vuotta sitten. Tästä joku voi vetää syy-seuraussuhteen, joku toinen ei voi, mutta sen sijaan voi öyhöttää Iltasanomien keskustelupalstalla hyödyllisenä idioottina.
Vastaus on paikallinen sopiminen.
Eli suomeksi sanottuna, työnantajan sanelupolitiikka.
Työskentelen asiantuntijana suomalaisessa pörssiyhtiössä, uraa takana 15v, insinööri. Olen myös toimihenkilöiden pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu.
Firmassa kaikenkaikkiaan työntekijöitä noin 500.
Sen voin sanoa, että yksittäisellä työntekijällä ei ole neuvotteluvaraa. Meidän firmassa ehkä muutama prosentti on sellaisia kavereita, joita voi pitää ns. korvaamattomina. Loput ovat joko perusduunareita tai perustoimihenkilöitä.
Jos tessiä/ay liikettä ei olisi, pitäisi meidän firman sisäisesti perustaa oma työntekijäliitto. Ainoa tapa millä voimme vastustaa työnantajan voimaa, on ryhmävoima.
Nykyisessä mallissa on sentään työrauha, parin vuoden välein ehdot päivittyy ja niillä mennään.
Raskaampaa se olisi käydä firman sisäisesti samat neuvottelut, siinä saisi lakoilla jatkuvasti ..
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei edes ymmärrä MITÄ asioita työehtospimuksiin kuuluu. Moni ajattelee että "itse sopimalla" saa esim. neuvotella palkkansa itse ja muut edut säilyvät, mutta LAISSA on hyvin vähän määritelty asioita.
Käytännössä ammattiliitot/tessit ovat määritelleet useimmmat asiat. Jokainen voi katsoa ajassa taakse päin (ei edes pitkälle, noin suunnilleen 100 vuotta) mikä on silloin ollut työntekijöiden (olkoon kyse sitten torpparista tai tehdastyöntekijästä kyse) asema: aivan onneton.
Käytännössä työnataja voi sanella KAIKEN alkaen irtisanomisajasta (useimmilla nykyään 6kk) oikeuteen hoitaa sairasta lasta, erilaisiin lisiin ja lomarahoihin jne. jne.
Woltit ym. myös esimerkki millaiseksi työelämä voi muuttua: ei enää ole työntekijöitä samalla tavalla, vaan jokainen myy sen työpanoksensa alustojen kautta.
Ei mikään estä yksittäistä työntekijää nykyäänkään neuvottelemasta tessin päälle meneviä ehtoja.
Harvassa on vaan ne heput, joiden ehtoihin suostutaan.
Täysin Aivottomien höpinää lopettaa liitot ja neuvotella itse huippusopimus 😂😂😂😂 tarkoitan työntekijä/haalari tason henkilöitä.
Asiantuntijat ja muut erikoisalat asia erikseen...