Miten paljon sinä annat olla 10-11v ikäisesi
olla omissa oloissaan omassa huoneessa?
Tänne vihdoista viimein saatiin yläkertaan huone 10v lapselle ja hän on koulusta tultuaan (4 arkipäivänä tulee yhden maissa koulusta ja kerran puoli kolmen jälkeen) melkein koko ajan vain yläkerrassa tuonne ilta seitsemään - kahdeksaan asti. Mietin, että onko ok ja voinko antaa hänen olla noinkin paljon itsekseen?? Hänellä on ADHD ja Asperger, joten olen monasti antanut hänen olla itsekseen, kun ajattelen, että koulupäivä on ollut hänelle niin kuormittava, että tarvitsee "latausaikaa" itselleen kaikessa rauhassa. ( Tosin sen tiedän, että jatkossa viikonloppuisin hän taatusti saattaa olla yläkerrassa jopa koko päivänkin )
Toinen asia mikä ajoittain on harmia aiheuttanut on se, että kun muksu tulee alakertaan iltasella, niin hän ei osaa ollakaan täällä alhaalla kivasti. Vaan alkaa tehdä kaikkia pikku kiusoja esim; alkaa puhumaan kaikkia ilkeitä juttuja tai alkaa pitämään semmoista tekohöhötysnaurua mikä ei kyllä yhtään kivalta kuulosta.
Kolmas harmin aihe tämän yläkertaan siirtymisen myötä on se, että lapsi ei millään tahdo tulla illalla syömään tänne alas lämmintä ruokaa. Aiemmin, kun hänen huoneensa oli täällä alhaalla, niin saatoin toisinaan kuskatakin lämpimän ruoan hänen huoneeseensa. Mutta nyt en kyllä enää kuskaa tuonne ylös. Joten olen sitten tehnyt hänelle lämpimiä voileipiä ylös vietäväksi ja rahkaa tai jogurttia tms. Tosin eilen illalla haki lämpimän ruoan itse yläkertaan ja söi siellä. Toi onneksi lautasen myös alakertaan takaisin.
( Kun en aina niin ole tykännyt tästä, että lapsi syö itsekseen, mutta nyt kun olemme käyneet lapsen asioihin liittyvässä ryhmässä, niin siellä asiantuntijat sanoivat, että koko perheen ruokailutilanteet ovat näille lapsille kauhistus. Koska pöydässä on paljon melua ja hälinää. Toisen ihmisen kosketus ei välttämättä kanssa tämmöisestä lapsesta tunnu mielekkäältä. )
Kommentit (14)
Ai annanko esiteinin olla hetken ilman valvontaa? No totta ihmeessä. Eikös tuon ikäinen mene kohta viidennelle luokalle? Miksi tällaista pitää kysyäkään?
Oletko ihan ääliö? Jos on 2004 syntynyt menee kahden vuoden kuluttua yläasteelle!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:53"]Oletko ihan ääliö? Jos on 2004 syntynyt menee kahden vuoden kuluttua yläasteelle!
[/quote]
Kaksi vuotta on kuule pitkä aika. Ihan lapsia nuo vasta ovat.
Vähän yksinäiseltä lapsi tuntuu, jos ei ole kavereita ja nököttää päivät ja illat yksin huoneessaan. Mitä hän siellä mahtaa tehdä?
AP minulla on myös 10v lapsi ja kyllä mielestäni lapsi on vielä 10v ja tarvitsee olla yhdessä perheen parissa, osallistua yhteisiin ruokailuhetkiin, myös niiden valmisteluihin. Yhdessä myös voi ulkoilla, tehdä muita kotitöitä, opiskella, ja ne harrastukset ! kyllä lapsella tulisi olla virikkeellistä tekemistä edes jonakin iltana, eli jotain mistä tykkää urheilua, musiikkiharrrastus, mikä siis kiinnostaa.
ja mitä se lapsi tekee yksin siellä yläkerrassa ????
on tietsikalla, pelailee jollain, käy millä sivuill...'
eli kyllä tarvitsee vahdintaa tuon ikäinen muutoin on vaan koneella ja pelailee..e i ole hyväksi kelleen se.
eli nyt yhteistä toimintaa, ikäistä seuraa, leikkiä, ulkoilua, harrastuksia, kirjojen lukemista jne jne
Jos lapsi tuntuu viihtyvän, niin mikäpä siinä, mutta kyllä mä sitten menisin ainakin itse yrittämään jutella sen lapsen kanssa päivittäin. Ja en antaisi syödä siellä vaan pitää istua samassa pöydässä muiden kanssa. Opettaisin sitten muut käyttäytymään paremmin. Vaikka tilanne on haastava, niin nyt on kuitenkin sitä siedätystä saatava kehiin. Eikä kai koulussakaan yksin syö?
Jos on ihan mahdotonta, niin pitäisin kuitenkin siitä kiinni, että tulee alas syömään vaikka sitten eri aikaan kuin muut.
Mitä se siellä huoneessaan tekee? Adhd:n takia olisin kyllä hieman huolissani mitä saa aikaan.
Lähinnä katselee dvd:ltä lastenelokuvia, rakentelee legoilla yhtä sun toista, tekee palapeliään, lukee kirjoja ja sarjakuvalehtiä. Tietokonekin huoneessa on, mutta siinä ei ole internettiä.
Olen vain kokenut helpommaksi viedä muksulle eväät ja syömiset yläkertaan, kun maanitella ja käskeä tulemaan alas syömään. Kun kuitenkin näiden lasten on syötävä 3-4 tunnin välein. Muuten verensokeri laskee ja tulee turhanpäiväisiä kiukunpuuskia.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:11"]Olen vain kokenut helpommaksi viedä muksulle eväät ja syömiset yläkertaan, kun maanitella ja käskeä tulemaan alas syömään. Kun kuitenkin näiden lasten on syötävä 3-4 tunnin välein. Muuten verensokeri laskee ja tulee turhanpäiväisiä kiukunpuuskia.
[/quote]
Niin että 3h välein lapsen hakeminen alas syömään on liian hankalaa?
Mitäs jos jatkossa työnnät vaan oven rakosesta kuivamuonaa viikon välein niin ei tarvii senkään vertaa.
Ootko jutellut lapsesi kanssa yläkertaan muutosta?Tykkääkö lapsi siitä, että hänen huoneensa on ylhäällä? Minusta olisi jotenkin kurjaa, jos oma lapseni tuossa iässä katselisi dvd:tä omassa huoneessaan. Toivoisin, että hän katsoisi olkkarissa, lähellä meitä muita.
jos lapsi tosiaan siellä huoneessaa touhuilee noin harmittomia juttuja, niin ehkä hän tosiaam tarvitsee paljon aikaa itsekseen. mitä jos joskus menisit sinne huoneeseen mukaan vaikka rakentamaan legoista jotain tai vaan juttelemaan? Tuosta ruuan viemisestä en osaa sanoa mitään, kun ei ole kokemusta erityislapsista. mutta jos lapsen huone olisi alakerrassa, olisiko helpompaa jättää vaikka ovi auki ja olla vähän kontaktissa iltapäivän mittaan?
NOSTO